{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Gærings kolik forebyggelse {{forumTopicSubject}}

Min hest havde gærings kolik for et par dage siden.
Dyrlægen blev selvfølgelig tilkaldt og hun kom inden for 15 min. smiley
Hun sagde det var gærings kolik, grundet at han havde frosset om natten (han gik på sommergræs) dyrlægen sagde han var blevet kold grundet det havde regnet, og han stod derfor og rystede hvilket gjorde han fik den her gærings kolik.
Han blev behandlet og fik 3 uldtæpper på, og kom ind i en boks med varmt mash og masser af hø.
Han har nu fået 100 gr. dækken på og sover inden for om natten igen. Han får mash og ekstra foder, og alt det hø han kan spise.
Men hvad kan jeg gøre for at forebygge igen? han er pludselig blevet tynd, men maven er stadig vommet efter sygdommen.
Har i prøvet noget lignende? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gærings kolik forebyggelse
  • JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #1   26. aug 2017 Lyder spøjst i mine ører, kan ikke umiddelbart koble en fejlgæring i tarmen med kulde, men min teori er at jeres græs er begyndt at vokse, vi har nu de sidste uger haft sommeragtigte tilstande hvilket har fået græsset til at vokse sig kraftigt igen, det er jo alm. Kendt at kolde nætter og varme dage er en af de farligste cocktails vi har mht græs og heste, det er vi meget opmærksomme på i foråret men da vi ikke har haft noget rigtig sommer så har vi fået det her i august = græsset vokser vand og varme og vand og varme det kan græsset godt lide men hestemaverne kan ikke.

Sørg for at hesten har adgang til tørt hø hele døgnet og rigtig god ide at lade den komme på stald om natten, dækken på helt sikkert den skal ikke gå og fryse uanset smiley

Vommet mave har du fået lavet gødningsprøve, det kunne meget vel være orm

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #2   26. aug 2017 Hvis du oplever at du meget tydeligt kan hører tarmene rumle så er det ofte fordi der er noget på vej, du kan også se at den bliver meget udspilet, det er luft der fylder blindtarmen som er meget stor hos heste, den ligger i højre side og her vil du ikke høre tarmen så meget som i venstre side, det kan ofte lyde som når du trækker ud i toilettet, dvs der er for meget lyd

Hvad gør du så ? Du tager din hest på banen hvis du har sådan en, så ,lader du den trave i frisktempo i 15 min derefter 5 min ro derefter 15 min trav osv osv indtil den er kommet af med luften og gerne har lagt noget lort smiley

Trav er godt til at for hjulpet tarmen igang med at slippe gasserne ud, ja jeg har en genial dyrlæge som har lært mig at tage tingene inden de udvikler sig, jeg har tilmed fået lyttet med stetoskop så jeg kender alm. Lyd og for meget lyd og hvor der skal lyttes, sindsygt brugbart når det trods alt kommer til de fleste på et tidspunkt ligemeget hvor godt vi gør det smiley

Har stået mangt en kold vinteraften på banen og motioneret en hest i laaaang tid men 7 9 13 ikke til dato ikke kunne afhjælpe en begyndende gæringskolik smiley

Har jo dyrlægens heste i pleje så hun kommer nogengange forbi og hygger hvis man da kan kalde det at stå der i kulden smiley men det er ikke fordi hun skal behandle dem det fixer vi på den anden måde smiley

• #3   26. aug 2017 jeg er helt enig med JM.

medmindre du har redet efter der er blevet fodret eller hesten har været stresset eller lignende. så vil jeg også hægte mig på og sige det højst sandsynligt er græssets skyld smiley

• #4   26. aug 2017 Min den ene reagerer på regnfulde dage i sensommeren/efteråret - her har det hjulpet at tilbyde grovfoder på fold hele sommeren. Og så kommer han ikke længere på døgnfold, mere pga trivelighed end pga risikoen for vindkolik.

Og har de først fået ondt i maven, så er motion godt - og har du en trailer er der nogle som gøder, hvis de bliver læsset smiley
    Og så plejer der at være "hul igennem".

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Gærings kolik forebyggelse

Annonce