{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd til tilgroet ridebane
  • #2   26. sep 2017 Ja sprøjt og så harve, harve, harve, sådan fik vi vores pæn og brugbar igen smiley


  • #3   26. sep 2017 Ville foreslå det samme. Sprøjt og så harve et par gange eller 4 smiley

  • #4   26. sep 2017 Hvis man ikke er til kemikalier kan man fræse jorden smiley nuvel det er et hårde job, men mere miljøvenligt

  • #5   26. sep 2017 At fræse i en ridebane vil ødelægge bunden er jeg bange for.
    Jeg harver blot min og så fjerner jeg det værste ukrudt med håndkraft når det er harvet op.
    Så gentager jeg processen en gang om ugen i starten da det ret hurtigt kommer frem, og så kommer den hurtigt til at se pæn ud smiley


  • #6   26. sep 2017 Med forbehold for at jeg aldrig har passet en ridebane.

    Jeg havde nok brugt en busk rydder frem for sprøjtemidler.

    Ikke engang af politisk korrekte grunde, men du ved ikke hvad tidligere ejere har brugt kvadratmeterne til.
    Måske er der gammel jern og lignende gemt i sandet.
    Med en busk rydder er der tydelig forskel på lyden af at snoren rammer sand, planter, sten og metal.
    Så får man fjernet større mængder ukrudt og gennemgået kvadratmeterne på en gang.

    Hvis I sprøjter forsvinder døde planter ikke, de skal samles sammen alligevel.
    Hvis I kun harver et par gange, så dør ukrudt også (så igen, hvorfor sprøjte ), planterester bliver harvet men I opdager ikke fx rester af en skrammelbunke.


  • #7   26. sep 2017 Den skal harves - ikke for dybt, men til gengæld køres over nogle gange - og bagefter rives. Gerne med håndkraft, så du finder ud af, hvor mange sten der er, hvor tykt sandlaget er, og om der er fremmedlegemer. Jeg tror nu ikke at der er nogen, som anlægger en ridebane oveni en bunke gammelt jern - men bare for at være sikker, er det godt at lære bunden at kende.
    Hvis der er sten, skal de samles sammen - de gør god gavn i grusvejen smiley


  • #8   26. sep 2017 Ift fræser kommer det an på hvad banen er lavet af. Jeg har stået et sted hvor det er anvendt uden problemer. Det er dog væsentligt ikke at indstille dybden.

  • #9   26. sep 2017 Ville aldrig fræse en ridebane. Vores er anlagt med 30 cm knust beton, mursten, 5 cm stampet stenmel og derover ridesand.
    At fræse den ville ødelægge laget med stenmel og rive sten op fra bunden.
    For dybt sandlag kan give seneskader, da den er for dyb og tung at ride på.


  • #11   26. sep 2017 Jeg har 4 cm pudsesand og 3 cm sold oven på mit lag af stampet stenmel 5 cm og knust beton 15 cm. Det er rigeligt, og bør ikke være mere - jeg fik lidt for meget sold i første omgang, men der var det smidt af....

    Mvh Charlotte


  • #13   27. sep 2017 Nana E,
    Vi har også omkring 5 cm sand på banen. Og ja, det er faktisk for lidt. De store heste kan godt enkelte gange træde så hårdt igennem at de river et par sten op. Det er dog kun sket hvis jeg har dem løs på banen og de bliver for kåde.
    Mit toplag er professionelt ridebanesand og det kostede en bondegård. Jeg synes dog det er for fint, når det er tørt støver det meget og det fyger af banen, er det konstant fugtigt er det perfekt at ride på.


  • #15   28. sep 2017 Tak for svarene smiley så er der da lidt at arbejde ud fra smiley

Kommentér på:
Råd til tilgroet ridebane

Annonce