{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.961 visninger | Oprettet:

Højdeforskel på hest og rytter {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen. smiley

Jeg drømmer om, at få et par heste i forskellige højder, men samtidig skal de også passe til mig.

Jeg er 177 cm og 14 år, så derfor har jeg stadig nogle ponyer tilbage.

Hvor lav/høj må hesten maks være?

Jeg skal bruge dem til spring, dressur, tur og hygge, afhængig af, hvad der er behov for hesten.

Kh Bolette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højdeforskel på hest og rytter
  • #1   8. okt 2017 Det vigtigste er at du føler dig tilpas på hesten - det næste er om I ser harmoniske ud sammen. Og det kom an på om du er høj/slank/bred/lange benk/korte ben og om hesten er slank/bred/rund brystkasse/flad brystkasse ect.

    Jeg har 2 heste - en på 165 cm i stang og en på 172 cm i stang. Jeg er selv 180 cm høj, og kraftig bygget. Hestene er to vidt forskellige typer - men er lige behagelige at være på. For mig som dressurrytter er det vigtigt at kunne komme ned om hestene, og kunne indvirke optimalt med mine schenkler.
    De fleste tror at ham på 172 cm er 175-180 cm i stang. Den “bette” på 165 cm kan alle se er lavstammet og under 170 cm i stang, når han går på fold eller skridtes varm - men når han så går dressur, samles op, så er han meget imponerende og så “glemmer” folk at han ikke er så høj.

    HerPinot på 165 cm i stang med min slanke berider på 178 cm i højde på ryggen


    profilbillede
  • #2   8. okt 2017 Og her jeg på Caspian på 172 cm


    profilbillede
  • #3   8. okt 2017 Jeg er af normal bygning med lange, lidt brede lår.

    Min mor har sin egen hest på 152 cm som jeg også rider.
    Han er kraftigt bygget og syner større på billeder.
    Ham passer jeg perfekt med, men samtidigt er jeg også ked af, at jeg ikke kan starte ponystævner.

    Jeg drømmer om at få en maks 1'er, og så en maks 2'er af robust og kraftig type til at hygge rundt på og ride lidt seriøst en gang imellem.


    Er det dumt, hvis jeg fik fat på et tidspunkt, på en pony på de 140 af robust bygning som en Fjordhest, Fell (tror jeg) eller islænder? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   8. okt 2017 jeg er 170, og denne hest er 183

    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   8. okt 2017 og denne er 168 cm

    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   8. okt 2017 og denne er ca. 185.

    3 meget forskellige heste i bygning og str.

    alligevel føltes den mørkebrune mindre end den brogede når man sad på ryggen af den smiley

    så prøv dig frem.



    profilbillede
  • #7   8. okt 2017 Jeg synes, at du skal gå efter den hest du trives bedst med som makker.
    Og så lidt skidt med størrelsen.
    Ponyår er vel kun vigtigt, hvis du er ivrig konkurrence rytter??
    Har du det bedst med ikke for store heste, så har både fjordheste og islænder raceforeningerne konkurrencer målrettet stambogsførte heste.

    Jeg er netop skiftet til islænder part fordi min forrige part pludselig blev solgt - og jeg altid har været fascineret af islændere og godt kan lide at ride ude. Og så kan jeg godt lide at dele en hobby med andre

    Gå efter hvad du kan lide, med lidt held får du en kammerat til de næste 15 år, så vælg en makker.

    Du er sikker heldig og være let nok til store ponyer og høj nok til at kunne vælge heste - så du har frihed.


  • #8   8. okt 2017 Jeg vejer omkring 75.
    Hvor lav må ponyen så være?

    Jeg vil også gerne have en sporty pony på omkring 140, fordi jeg elsker og tulle rundt og springe på sådan en lille en, i forhold til at jeg er 177.

    Jeg er ikke ivrig konkurrencerytter.
    Starter maks 3 stævner om året.

    Så jeg er sådan lidt, jeg vil have en maks 2'er, maks 1'er og hest på 170 cm ca.

    Er det et forkert valg?

    Hvilke racer skal ponyen være for at den ikke er for spinkel, men stadig kan springe?

    Jeg brænder for spring, dog er jeg lidt en kylling, men vil gerne op og springe omkring 100-120 cm, hvor jeg pt springer 80-100 i bane.

    Men alligevel er jeg lidt, hmmm.

    Jeg vil ikke være for stor til ponyen?

    Så hvor lav må ponyen maks være og hvilken race skal jeg søge af normale/robuste ponyer på 140 ca og 148 ca?


  • #9   8. okt 2017 Hvis i vil se billeder så gå ind på min profil og ind under "Fjotte".

    Det er min mors hest og det sidste billede (nr. 20) er det seneste billede fra os.

    Så kan i se os. smiley


  • #11   8. okt 2017 Britt N:

    Jeg vil også gerne have hest, den skal også være over 160.

    Men vil stadig gerne have en maks 1'er på 148 robust bygget, for at jeg ikke ser for stor ud. smiley


  • #12   8. okt 2017 Jeg er 171 og min pony er 148. Vi er begge rimelig kraftig bygget og jeg er nogenlunde langbenet. Det er fint men skal ikke rigtig være mindre. På billedet rider jeg kun med ride-on-pad. Jeg har mødt flere andre 1'er som ikke ville du' fordi de er smallere end min pony, så føles det for småt og ser meget mindre ud smiley Jeg har endda redet en sporty traver på 160, og en DV på 155 som jeg begge følte var mindre at sidde på end min pony. Jeg ville gå efter en stor 1'er med god fylde hvis jeg var dig og besluttede at det skulle være en pony smiley
    Så lige din vægt her bagefter: jeg vejer nok lidt mindre eller det samme som dig og så synes jeg det er endnu vigtigere at du finder en større pony. Jeg ville ikke ride en 2'er regelmæssigt, det ville ikke fungere smiley
    Normalt er jeg rigtig meget for at man nyder sine ponyår, men i dit tilfælde synes jeg du skal overveje en hest hvis du alligevel ikke er stævneinteresseret smiley


    profilbillede
  • #13   8. okt 2017 jeg er 179 høj, det har jeg været siden jeg var 14, så tag et kig forbi alle hestene (undtagen Lala, Rocco og Tender). På min profil kan du se mig på Trolle (145-147), Gabby (152) Sati (ca 172) Tequila (161) og Sam (160) smiley

    Her er så et billede af en hest jeg havde i ridening, han var små 175+ XD


    profilbillede
  • #14   8. okt 2017 Jeg er 168 og min hoppe er 157. Og jeg passer hende fint. smiley

    profilbillede
  • #15   8. okt 2017 Lunse og Samse:

    Jeg har tjekket din profil ud og først, wauw nogle fine heste.

    Har du også været 179 cm på Trolle (145 ca vidst)?

    Det ser slet ikke sådan ud smiley


  • #16   8. okt 2017 Og jeg har også en vallak på 168,5 smiley


    profilbillede
  • #17   8. okt 2017 Vil sige du både er for høj og tung til at springe på en 2'er pony. Alt efter bygning af både dig og ponyen kunne en stor 1'er måske gå.

    Hvis du har ambitioner om andet end hygge ridning og et lille spring i ny og næ så er det altså op på noget som passer i størrelsen. Det skal være fair for hesten at udføre det arbejde du beder den om og hvis du er for stor gør du det ret så svært for hesten især i spring.

    Jeg rider selv en skridttur på min 2'er en gang om måneden. Ponyen er 140 cm og smalt bygget. Jeg ved jeg er for stor (175cm, 65kg) og derfor tuller vi mest rundt hvis jeg rider ham.


  • #18   8. okt 2017 Sabrine:

    Det ville også være en tuller 2'er.

    Maks spring en gang imellem.
    Det kan jo sagtens være en islænder. smiley


  • #19   8. okt 2017 Islænder kan ikke bære mere end andre heste, det er en skrøne. Man er nød til at vurdere den enkelte hest og dens bygning ifht. bæreevnen over ryggen.

    Spring en gang i mellem kommer også an på højderne. Jeg tager et spring eller to i ny og næ på min som har tidligere gået MB ,men sætter grænsen med mig på ryggen omkring 80 det respektere jeg.


    Men for at give et varieret billede med samme rytter har jeg samlet billeder fra da jeg red min 2'er, 1'er og hest. Der er måske nok et par cm. forskel i min højde mellem billederne af ponyerne og hesten men det givet et fint billede på at det afhænger den del af hestens bygning også men at 2'er bliver svært at finde, da jeg på billederne er omkring 170, rider i dressursadel og med en del for korte bøjler og stadig er vel rigeligt langbenet og overkroppen er også alt for lang.

    2’er pony:
    http://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/520/m/2595633/new-forest-capvert-du-geer.jpg

    1’er pony :
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1647/m/8233468/genoptraenings-traening-med-dee_-d_2_7_2012.jpg

    Hest omkring 168-170 cm:
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1839/m/9192448/dressurtraening-udendoers-2042014.jpg


  • #20   8. okt 2017 Sabrine:

    Hvad så med en irish cob eller kraftig Fjordhest?

    Ellers må droppe min drøm om det.

    Det er jo ikke for at tvinge hesten til noget den ikke vil eller for at komme på en med for meget vægt på ryggen.

    Jeg holder fast i min beslutning om en robust 1'er :))


  • #21   8. okt 2017 Samme gælder for de racer, de kan ikke nødvendigvis bære mere end andre. Man er nød til at vurdere det for den enkelte hest, men korrekt at de kan give noget mere fylde som gør at man ikke ser så stor ud på hesten. smiley

    Jeg har ikke dårlig samvittighed over at ride en tur på min 2'er i ny og næ, men ville aldrig byde ham at skulle springe længere baner eller decideret træne på teknik osv. Så det kommer lidt an på hvad man vil, synes dog ikke der er grund til at anskaffe sig en pony til ridebrug som man ved er for lille. Det er noget andet hvis man har ponyen og man så rider lidt for at holde den igang nu hvor den står der.

    En 1'er ser jeg heller ikke som en umulighed, hvis du bare tager hensyn til vægt og højde. Det skal ikke være et spinkelt siv uden muskler, men kan du finde en veltrænet pony med fylde.

    Godt nok ikke mig som rider ponyen her, men et eksempel på en stor 1'er som jeg vil mene du sagtens kunne ride. Ved ikke lige hvor høj rytteren var på daværende tidspunkt, men har redet ponyen siden og følte mig ikke stor på ham.
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1353/m/6764270/laura-og-sirocco-09_07_2011.jpg


  • #22   8. okt 2017 Sabrine:
    Jeg har set billedet og den ser på billedet, meget robust ud.

    Det er netop sådan en pony jeg vil have. smiley


  • #23   8. okt 2017 tusind tak, syntes også det er nogle yderst skønne heste jeg har arbejdet med smiley Det aller første spring billede er fra sidste år, så ja smiley dog er de fleste billeder der inde fra da jeg var 12, og nok omkring... 170? XD

  • #24   8. okt 2017 Hehe det lyder godt. smiley

  • #25   8. okt 2017 Som nogle af de andre skriver kommer det meget an på dig og hestens bygning smiley
    Jeg er fx. ret langbenet, men har en kort overkrop, og er slank af bygning, så jeg kommer hurtigt til at se langbenet ud på en pony, men omvendt kommer jeg også hurtigt til at se "lille" ud på en hest.

    Hvis du gerne vil ride dine pony år ud, kunne du evt. låne en pony, og så evt. købe en hest ved siden af? smiley

    Jeg er cirka 169, og min pony cirka 147: http://www.hestegalleri.dk/galleri/121947-arabisk_fuldblod_ox_mcadoo_ox

    Her på min venindes oldenborger på omkring 171:


    profilbillede
  • #26   8. okt 2017 Louise:
    Det var også en idé, der er bare ikke mange der låner heste ud idag smiley


  • #27   8. okt 2017 Nej, det er rigtigt smiley
    Måske du kan være heldig, hvis du skriver til nogle stutterier/avlere smiley
    Kender nogle stykker i mit lokalområde, der har været heldig at låne ponyer fra nogle stutterier, En pige jeg står i stald med har to låneponyer fra det samme stutteri smiley


  • #28   8. okt 2017 Louise:
    Ved du hvilket stutteri?

    Ville en hest på 164 cm være et godt match?

    Jeg vil gerne have den højde hest smiley


  • #29   8. okt 2017 Hende fra stalden har to fra Jægerborgs Sportsponyer smiley
    Kan ikke lige huske den anden smiley


  • #30   8. okt 2017 Jeg er selv 181 i højden og har en hest på 165 i normal bygning, det syner harmonisk. Trods min højde kan jeg os sagtens ride 1'er uden at jeg virker for stor, men det kommer jo helt an på bygningen af hesten og rytterens vægt.

    Herunder hest på 165:


    profilbillede
  • #31   8. okt 2017 Herunder spinkel 1'er på 142:

    profilbillede
  • #32   8. okt 2017 Spinkel 1'er på 146:

    Man kan dog godt se at min tid som ponyrytter er udløbet ;))


    profilbillede
  • #33   8. okt 2017 Og til slut spinkel hest på 156:

    Find en hest/pony hvor du selv synes det ser harmonisk ud og du ikke vejer mere end cirka 15% af dens vægt, og vigtigst af alt føler sig tryg ved smiley


    profilbillede
  • #34   8. okt 2017 Det er svært at sige. Jeg er selv 177 og til den kraftige side - min spanske pige er 155. I den traditionelle dressur ville jeg være "for stor" i form af min længde. Jeg er dog ikke for stor i vægt.
    Find en hest du finder dig tilpas på, så skal resten nok gå smiley


  • #35   9. okt 2017 Super.
    Tusind tak for rådene. smiley

    Hvilken højde ca. og hvad bredde? smiley


  • #36   9. okt 2017 Race evt?

  • #37   9. okt 2017 Ville ikke råde dig til at gå ud at købe en 2'er, men en maks robust 1'er hvis du skal have pony, man kan sagtens få en robust sportspony f.eks. Connemara. Synes dog du ville gerne dig klogest i at købe en hest smiley

  • #38   12. okt 2017 Jeg er 170 og min hoppe er lige omkring 161.

    profilbillede
  • #39   12. okt 2017 Jeg valgte at købe hest istedet for pony da jeg var 14, fordi jeg vidste med mig selv at jeg ikke ville kunne skaffe mig af med pony efter to år;)
    Nu er jeg også kun 157cm, så jeg fik en "lille hest" på 158 og vi passede super godt sammen harmonisk (synes jeg selv;))
    Jeg fortryder absolut intet ved at have misset et par ponyår! Men jeg var heller ikke den vilde konkurrencerytter, så jeg følte ikke at jeg gik glip af noget:)


  • #40   13. okt 2017 Vil bestemt ikke råde dig til at købe en 2'er. Min er 131 (ca), og jeg er 160, og jeg er på grænsen til at være for stor. Jeg er meget spinkel og lille, men alligevel er jeg for lang. Så køb en maks 1'er eller hest. smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Højdeforskel på hest og rytter

Annonce