{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Træpiller? {{forumTopicSubject}}

Hej min hest står på træpiller, da det simpelthen ikke fungerede med halm, da han sviner meget. Desværre er han ligeså ringe til det med træpiller.. jeg skal fjerne næsten 2/3 trillebører hver gang jeg muger.
Er der nogen der har erfaringer med hesten, som sviner ekstremt meget og hvad har i gjort? er der andre former for strøelse der er bedre.

til sidst hvor køber i jeres træpiller, vil gerne købe en palle af gangen, men vil ikke give 2000kr. for 50 sække.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller?
  • #1   4. dec 2017
    Hvor mange sække fylder du ind? Hvordan muger du? Sviner den med møg eller med tis? Ligger grovfoderet ud mod staldgangen?


  • #2   4. dec 2017 Jeg fylder en eller 2 sække ind stort set hver anden dag.
    når jeg muger, fjerner jeg klatter, samt ryster hele bunden op og fjerne skidtet undervejs. han skider og alt i boksen, men det er også tis. det bliver vådt i løbet af 1 til 2 dage.
    alt hans foder får han i hønet


  • #3   4. dec 2017
    Jeg ville stoppe med at ryste bunden om hver dag. Men lade en bund blive bygget op og kun fjerne vådt når det kommer til syne.

    Det vigtigste er at fylde nok ind fra start.

    Mht. grovfoder spørger jeg, fordi det ofte er bedst hvis det er ud imod staldgangen, så hesten ikke tager en tot, vandre rundt og kigger ud imod gangen, vender tilbage til grovfoder osv.


  • #4   4. dec 2017 jeg ryster den op fordi han simpelthen træder det så hårdt sammen og det bare er vådt det der er i midten..

    hans mad er også ud mod staldgangen smiley


  • #5   4. dec 2017
    Det er meningen at der skal laves en bund :o) For så er det netop at der ikke kan plaskes sammen med en omgang tis. Min har også en hård bund nederst, det øverste lag er løst og blødt. Ellers får hun lavet hul ned til bunden af boksen.

    Når der så er nogle våde klatter - som "svupper" når man går på det, så fjerner jeg det og fylder noget andet i.


  • #6   4. dec 2017 står din også på træpiller?

  • #7   4. dec 2017
    Jeps :o)


  • #8   4. dec 2017 han er dog også kun 4 år, så måske det ændre sig med tiden, men har du prøvet halmpiller?

  • #9   4. dec 2017
    Nej har jeg ikke, er fint tilfreds med træpiller og det er inkl. i prisen.

    Hvis man har en hest der ikke har grovfoder til hele natten, oplever nogen også at de også spiser halmpillerne.



  • #10   4. dec 2017 Min gør det samme. Bunden var fin nok igår, idag kommer jeg og så er der lort over det hele og bunden svupper mange steder. Måtte muge det hele ud og starte på ny smiley

    Jeg har stadig heller ikke knækket koden. Oppe ved vandskålen gør hun det hele vådt fordi hun tager en mundfuld vand og tygger så hele vejen hen til høet så det hele ryger ud igen. Dermed plasker hun vand over det hele. Hun tisser og skider alle mulige forskellige steder. Der går ikke lang tid før bunden nogle bestemte steder er helt rød nederst (af tis).


  • #11   4. dec 2017 Er der forresten nogle der kender nogle steder man kan købe enkelte sække med træpiller og ikke paller?
    Der er træpiller med i prisen hvor hesten står, men hvis jeg vil købe flere smiley


  • #12   4. dec 2017
    Jem og Fix, Bilka, Harald Nyborg, Silvan, diverse foderforretninger.


  • #13   4. dec 2017 LM & C det er præcis en beskrivelse af hvordan min er.. det er også helt rødt i bunden..

  • #14   4. dec 2017 start altid med 8-10 sække og fyld gerne godt på når de sviner (2-4 sække mere), min den ene får 1-2 sække om ugen selv om jeg ikke bund muger, og hans bund er ca. 20-30 cm tyk! den anden er lige så tyk men får kun ca 1/2-1 sæk om ugen.

    og lad enlig være med at vende bunden hverdag, det bliver bare værre, så heller fylde mere på smiley


  • #16   5. dec 2017 Ved opstart af boksen, kommer jeg ca 1,5 sæk pr m2.
    Og derefter bruger jeg ca 2 poser om ugen.

    Der fjernes klatter HVER dag. Hos den ene fjernes "det våde" hver dag, da han kun tisser det ene sted i boksen, så det står og sopper.

    Den anden er et svin af rank! Den roder boksen rundt, men igen der fjernes klatte HVER dag, og her fjernes kun tidt vådt hver 3 dag.

    Jeg vender aldrig hele bunden, jeg kan godt lide at der er en madras, som ligger fast.

    Lige pt laver jeg lidt forsøg, hver de får 1 poser, hver 3 dag, i håber om at der altid er lidt friske piller i boksen...
    (det gir et lidt højere forbrug, men det ser ud til at virker)

    I øvrigt vander jeg pillerne, så de lige "popper" lidt, så de er nemmere at træde ud, og der gå ikke så mange ud, når jeg muger.


  • #17   5. dec 2017 Jeg bruger træpillesmuld, og er helt enig om at det drejer sig om at få lavet en fast bund - og det tager altså lidt tid, og kræver lidt ekstra “strøelse” i starten.
    Er bunden først opbygget, så kan selv mit bokssvin ikke rode den op.

    Min bund er ca 20 cm høj, hvor det kun er de øverste 5-7 cm som er løst.
    Selve den faste bund er forholdsvis hård, men indkapsler så også total alt væde og lugt.

    Som de andre fjerner jeg pøller tit og ofte - hestene står hjemme, så der fjernes pøller ca 3-4 gange dagligt - det hjælper jo selvfølgelig også hos mit bokssvin, som jo ellers kan pulveriserer pøller ud over hele boksen, når han tuller rundt.
    Hesten som nærmest er renlig, skider det samme sted dag ud og dag ind, og går aldrig rundt i klatterne.
    Begge tisser mere eller mindre det samme sted, og der dannes ikke et svuppet sted, men mere en forhøjning. Denne forhøjning spreder jeg enten ud, før jeg tilfører nyt træpillesmuld, og ca en gang om måneden muger jeg pletten mere ud, og ligger en ny pose træpiller oveni.

    Min erfaring er, at man skal pille så lidt så muligt ved bunden, for at den bliver god, jævn, fast og sugende.

    Ved bokssvin, og hvis man kun har mulighed for at ordne boksen en gang dagligt ville jeg nok gå tilbage til rigelig med halm igen og lave en god madras.

    Med hensyn til pris for træpiller, så bliver det jo billigst hvis man kan købe stort ind. Jeg plejer at købe 2 paller af gangen, for så får jeg gratis transport oveni.

    Mvh Charlotte


  • #18   5. dec 2017 Jeg giver de andre ret i at der skal være en tyk bund.
    Jer der har heste som "vander" bunden når de går mellem hø og vand, hvad med enten at vande høet forinden og så stil en balje under så det ikke sviner ned i pillerne, eller hæng hø ved siden af vandet.
    Min venindes hest vandede sit hø og svinede dermed rigtig meget, det hjalp at vandkoppen blev lukket og han fik en balje vand ved siden af høet.
    Så går de heller ikke så meget rundt i boksen og træder bunden op.

    Min egen legede med vandkoppen så jeg 2 gange på 3 dage måtte skifte hele bunden (Ja han synes den var sjov at trykke på.......??) der stilte jeg en balje under som jeg bandt fast (ellers fik den også flyvetur gennem boksen) det hjalp, men det der virkede bedst for ham var at komme i løsdrift, så stoppede alle unoderne fordi han havde noget at lave i stedet for at glo ind i en væg... smiley


  • Anita C
    Anita C Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 13 Svar: 5
    #19   5. dec 2017 Køb af Træpiller:

    Jeg har Rigtig God Erfaring med TJ-Træpiller i Kolding.
    Prisen er Lav og Servicen er i Top!

    Jeg giver 26,50 kr./sæk á 15 kg Polar Træpiller 6mm.

    Man kan selv hente eller få leveret paller Gratis smiley

    https://tj-traepiller.dk/collections/traepiller


  • #20   5. dec 2017 65 sække halmpiller fra DLG koster 2400 leveret det er ca. 37 kr. stk virker ok smiley


  • #21   5. dec 2017 Hvor stor er hans boks og hvor stor er han?

  • #22   7. dec 2017 boksen er ikke en hesteboks, men den er større end en ponyboks. og han er en fjordhest på 147 smiley


  • #23   7. dec 2017 Så vil jeg skyde på det er derfor - hvis mine kommer i en for lille boks er de også nogle svin

Kommentér på:
Træpiller?

Annonce