{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.644 visninger | Oprettet:

Nyt korsbånd. Hvordan er jeres gået ??? {{forumTopicSubject}}

Halløj

Står og skal havde nyt korsbånd nu her d. 28 januar.
Er lidt nysgerrig efter at høre hvordan I har det efter jeres op.
Er I kommet op på hesten igen??
Kan I ride lige som før ??
Hvordan er jeres knæ nu ??
Kan I ordne stald osv osv. ja spørgsmålene er mange smiley

Jeg var så møg uheldig at falde af min daværende hest d. 10 Marts 2017, altså 10 måneder siden smiley
Jeg rev forreste korsbånd og alle indvendige ledbånd over på begge ben.. jo jo vi gør det lige helt og aldeles.
Men lang historie kort, så lå jeg med Don-jou skinner på begge ben i 12 uger, derefter genoptræning.
Fik en kikkert op. i højre knæ, da jeg ikke kunne rette det helt ud, fik fjerne en masse "grus" osv.
Efter denne op. snakkede jeg med lægen som sagde jeg skulle regne med vi blev nød til at skulle havde nye korsbånd og ledbånd. Men jeg skulle igennem 8ugers genoptræning først.
Jeg har så lige fået min op. tid.

I den tid der er gået efter mit uheld, har jeg haft store smerter i knæende, de er bestemt ikke stabile selv efter meget intens genoptræning. Jeg har overhoved ikke ture sætte mig på en hest, for aner bestem ikke om jeg overhoved kan komme af igen smiley
Kan ikke bære på ting der vejre ret meget, så gør det alt for ondt i leddene.
Åhh jo og fodtøj smiley de skal veje absolut INTET. for ellers føler jeg ikke mine underben følger med, de går ligesom afled(uden dog at gøre det).
Jeg har før mit uheld, gået rigtig meget, gerne lange ture på 10-12km om dagen, nu tja hvis jeg kan klare 1 km, så jeg sku heldig.
Min læge og fys. ved selvfølgelig alt dette, mennnn hvis vi kunne undvære op. er det jo det man gør.. smiley helt forståelig, men puha er ved at gå ned psykisk, af ikke at kunne noget som helst..
Har solgt min hest, da jeg fik afvide de anede ikke om jeg overhovedet kom til at kunne gå igen. Det kan jeg da heldigvis..

Hvad er jeres erfaring efter nye korsbånd ?? Er jeres knæ blevet bedre ??
Ved chancen hedder 40/60 i mit tilfælde. Håber bare på en lille bitte forbedring så jeg evig glad.

Hov har I fået afvide hvad Men grad i evt. havde bagefter ??
I henhold til forsikring..

Nå håber I kan finde rund i mit roede oplæg smiley smiley
og vil dele jeres erfaring med mig..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt korsbånd. Hvordan er jeres gået ???
  • #1   8. jan 2018 Åh puha! Sikke en omgang!!

    "Heldigvis" er jeg knap så hårdt ramt som du er!
    Men jeg rev mit forreste korsbånd over + revnede min menisk i en fodboldkamp april 17.
    Jeg er blevet opereret af to omgang med 3 mdr. genoptræning ind i mellem.
    Mit korsbånd fik jeg lavet den 6. december. Jeg havde rigtig ondt bag efter og kunne faktisk ingenting. Min lillebror måtte bære mig på toilettet de første 4 dage efter.
    Juleaften kunne jeg gå uden krykker for første gang.
    Der gik 3 uger før jeg kunne bevæge mig ud i stalden og lave staldarbejde(i meeeget langsomt tempo) det sværeste var at styre trillebøren smiley

    Nu er det godt og vel en måned siden operationen, og jeg har stadig ondt. Tager dog ikke fast smertestillende mere, det gør jeg mest inden jeg skal sove, fordi det gør ondt om natten.
    Det går bedre med at muge ud og andet staldarbejde, men stadig i roligt tempo, ikke noget med at skynde sig!
    Jeg kan trække ligeså stille med min hest, altså, bare om på ridebanen og så har jeg hende løs dér, så hun kan krudte lidt af.
    Normalt siger de der skal gå 6 måneder fra operationen til man må sidde på en hest igen. Jeg fik at vide, hvis alt går efter bogen mht. operation, genoptræning og smerter så kan man begynde roligt efter 3 måneder.
    Dog tænker jeg man skal passe lidt på og lytte til sin krop. Det nye korsbånd er kun lige groet fast efter 3 mdr.

    Mht. Méngrad mener jeg vi satte den til 5% fordi det var standart for korsbåndsskade i følge vores forsikring.

    Håber for dig du kommer godt igennem det. Pas på dig selv smiley


  • #2   8. jan 2018 Hejsa og mange tak for dit svar..

    Jeg lytter 100% på min krop og jeg har "levet" uden hest i 10 måneder tja så klare jeg nok 10 mere smil.

    Hvis jeg bare er så heldig at mine knæ bliver bare lidt bedre så vil jeg være mega taknemmelig :):)

    Hvor hurtigt fik du tilkendt din men grad ??
    Jeg har fået af vide jeg skal gå et år inden de vil vudere mig.
    Men har nu hørt flere der idet de fik konstateret de skulle havde nyt korsbånd. Fik de de obligatoriske 5% og 1 år efter bliver de så vuderet igen.
    Syntes det skisme svært at finde rundt i alle de regler.


  • #3   8. jan 2018 Jeg blev skadet i okt. 16 og opereret marts 17 og sindssyg meget genoptræning og går stadig ?? jeg er glad for OP men jeg har stadig nogle gener smiley trapper og cykle burde jeg kunne men det smerter ! jeg var på heste igen efter små 4 mdr og det er gået fint... nu efter et vægttab på 20 kg giver knæet nu problemer igen med smerter mm. Og kan ikke andet end at ride skridt ?? skal til ortopæd på torsdag vi snakker om at skruen måske skal ud....

    min méngrad bliver først sat et år efter OP så det er til marts smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   8. jan 2018 Nu er jeg ikke selv blevet opereret for det.


    men man siger at det Ca. tager 12 måneder med ordentligt genoptræning før at det nye korsbånd er så stærkt som det nu kan blive. og at det efter 8-10 uger efter operation i de fleste tilfælde fungere som "normalt".

    Det er en ret vigtigt overvejelse at have med når man overvejer at dyrke sport hvor der er risiko.


  • #5   8. jan 2018 Tak for jeres svar :):)

    Er 100 klar over det vil tage omkring 1år inden man kan "se" det helt rigtige resultat.
    Efter 7 måneders intens fys genoptræning. Har jeg set en del komme igennem systemet :):)
    Men følger dem jo ikke efter endt genoptræning smiley så det derfor jeg spørg ind til jeres erfaringer..

    Har været rytter siden jeg var 5. Så ved hestesport ikke er ufarlig. Men for pokker bare at stå op om morgenen kan være farligt ????

    Jeg kan skisme heller ikke gå på trapper eller cykle. Kan ikke komme af cyklen. mister mine underben ?? har skisme overvejet en 3 hjulet cykel ?? bare for at kunne komme lidt rundt.. hmm må hvis lige se tiden an hehe


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   8. jan 2018 Bitten: Selvfølgelig bliver folk færdige ved fys efter 7 måneder - det handler om kroner og øre, intet andet :s

    Man bør måske bare overveje hvor vigtigt ens helbred er, kontra at komme hurtigt op på hesteryg igen.

    Det er så tåbeligt at sammenligne det at stå op om morgenen, også at ride - det er imo nødvendigt at stå op, men det er ikke nødvendigt at ride.

    Jeg har kendskab til flere som var ligeglade, og ikke gad lytte, s de begyndte til sport igen, så snart at de var færdig med genoptræning, og bang, så havde de et smadret korsbånd igen, igen.

    Hvis man virkelig er interesseret i sit helbred, så venter man det år det tager, følger genoptræningen intensivt, og bliver ved med at vedligeholde.

    Hvis man gør det, så er man i de fleste tilfælde så god som ny, også vil ridning og andre fornøjelser i livet som man har måtte undvære, ikke være nogen bekymring.


  • #7   8. jan 2018 AMT hov hov.
    Der sørme noget du har misforstået :):) beklager meget hvis jeg har formuleret mig forkert.

    Jeg har pga. Mine skaders omfang også valgt at sælge min hest og Datterns Pony har været lånt ud.
    For vi anede ikke om jeg overhovedet kom til at gå igen.
    Jeg er i dag taknemlig for at jeg kan og kunne ALDRIG finde på at sætte mig på en hest igen før jeg har fået grønt lys fra fys og lægerne.

    Jeg venter glædeligt 1 år hvis det gør jeg kommer til at kunne gå - løbe - cykel - ride osv osv. uden de smerter og gener jeg har lige nu.
    også selv om jeg "kun" kommer til at kunne gå små tur Ja så bliver jeg glad.

    Mit forløb ved fysioterapien altså de 7 måneder. Gør jeg gerne igen. og det kommer jeg også til.
    Ved allerede nu at jeg bliver "nød" til at træne mine knæ/ben for at kunne holde gigt osv på afstand.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   8. jan 2018 Bitten: ja, så har jeg helt misforstået dig. beklager!

    Troede at du havde travlt med at komme på en hest igen, og ville gøre det så snart at dit knæ føltes ok. smiley

    Jeg bliver så glad, når jeg hører folk fortælle, hvor seriøse de er omkring deres genoptræning og videre vedligeholdelse. Så fortjener man også det bedste i sidste ende!!

    god bedring til dig, og jeg krydser fingre for at du bliver klar til at ride igen.
    (og beklager min misforståelse)


  • #9   8. jan 2018 Hehe helt i orden.
    Ved du hvad livet har I forvejen ikke været så god ved mig. Så jeg har lært på den hårde måde hvad der er VIGTIGT for at krop og sjæl får det bedste ud af det.
    Ved jeg aldrig vil gøre ting før lægernes godkendelse ihvertfald lige ved mine knæ.
    Ellers kender jeg godt dommen og det er kørestol. Så jeg tager den tid genoptræning og min krop har brug for.

    Håber det ender ud i jeg om et par år har mulighed for at finde HESTEN som jeg kan havde resten af min ride tid..


  • #10   9. jan 2018 Mht. trapper og cykle så burde det kunne lade sig gøre når du først har været under kniven... så bliver knæene immervæk mere stabile... jeg havde også mange udfald inden OP. smiley

    men en masse held og lykke til smiley det er en lang sej kamp

    ps. Jeg rider kun tur nu og er gået over til at avle lidt i stedet smiley


  • #11   9. jan 2018 God bedring Bitten.

  • #12   9. mar 2018 Lille update på mit forløb...... jeg blev ved med at have en vedvarende smerte ved det store sår, blev scannet i januar og fik svar i feb. nærmere den 19/2 og den 21/2 blev jeg opereret igen pga skruen var skruet meget skævt, det kunne ikke fixes helt så jeg skal under kniven igen smiley men jeg er sikker på når næste op. er overstået så bliver det godt igen smiley

    håber du er kommet videre i dit knæ projekt.... smiley


  • #13   9. mar 2018 Hejsa
    Uha dejligt med opdatering ????
    Jeg selv var jo under kniven d. 23 januar. Så det små 5 1/2 uge siden.
    Det blev en lidt større omgang end beregnet.
    Fik nyt korsbånd og nyt ledbånd indvendig samt den store ledbånd der går fra lysken og ned blev forstærket i og omkring knæskallen.
    Vil lyve hvis jeg sage det ikke var slemt ????
    er lige kommet af med skinnen
    Og det går rimeligt.
    Skal begynde genoptræning på tirsdag GLÆDER JEG MIG VILDT TIL ????


  • #14   9. mar 2018 Puuuhhh sikke en omgang, så er det sku ok at pive lidt smiley jeg slap for skinnen denne gang på trods af at mit korsbånd ikke virker mere og har en del udfald...

    og genoptræning det bliver godt at komme ud og snakke med nogle andre og få testet sit knæ... jeg genoptræner også, dog selv denne gang det går for meget ud over mit arbejde ellers..


  • #15   7. sep 2018 Hejsa igen
    når hvordan går det med jer andre ???
    Jeg har valgt ikke at blive opereret i venstre knæ. for lige nu er det højre knæ som er opereret ikke bedre den det der ikke er. Har en del smerter i det opereret knæ.
    og trænger lige til en pause for alt det knæ halløj osv.
    går til kontrol men det er det.
    syntes ikke lige psygen kunne føle med mere.
    Det har nu været raret med en pause. Har kunne skridte små ture på min nye mule. en ældre herre som er god som dagen er lang. Det har været godt for psygen .
    når men hvordan går det jer andre???


  • #16   8. sep 2018 Jeg er så lige blevet opereret for 4. gang for 14 dage siden, med høst af sene i modsatte ben og jeg er positiv denne gang og er ret sikker på det er og bliver den sidste.... ??

    Jeg forstår dig godt, jeg var ved at hoppe fra her til den sidste, men valgte at gøre det alligevel smiley

    træning træning træning andet kan jeg ikke sige....


  • #17   9. sep 2018 Her går det nogenlunde. Nu er det 9 måneder siden min sidste operation og jeg kan stort set alt. Dog har jeg stadig smerter ind i mellem og konstant følelsesløshed fra knæet og ned til anklen.
    Jeg skal til kontrol uden ved mit genoptræningscenter på onsdag, hvor jeg skal igennem alle de der hoppe-test igen.
    Kontrol på sygehuset er vidst først til december. Jeg kan fint leve med mit knæ som det er nu, men det giver mig da nogle gener i hverdagen som jeg gerne ville have været foruden. Men jeg er ret sikker på, det havde været værre hvis jeg havde takket nej til operationen.


  • Helene R
    Helene R Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   9. feb 2019 Hej med jer, jeg har ledt med lys og lygter efter et forum, hvor folk deler deres erfaringer omkring korsbånd rekonstruktion, som man kan relatere til. Jeg fik lavet højre forreste korsbånd og brusk for 5 mdr siden. Jeg kan gå, men det føles stadig ustabilt og har smerter. Smerten kommer især fra det store sår, som gør at jeg ikke kan lave overstræk. Foreksempel når jeg sætter mig på gulvet så svæver benet i luften. Var det samme problemer som du døjede med stald harbogaard? Og hvordan gik det efter at du fik ordnet skruen og hvordan gjorde de det? Kunne de se det via røntgenbilleder eller MRI scanning?

  • #19   9. feb 2019 Halløj Helene

    Du spørger bare alt det du vil.
    Jeg manglede også et sted hvor man kunne få lidt viden fra personer der havde prøvet det selv og ikke bare hvad de regner med man kan.

    Jeg kunne først strække mit højre knæ ca 6-7 måneder efter operationen. Det var min fys. som fandt nogle interne øvelser som vi fik ind i min træning som gjorde udfaldet for mig. Men FUCK de gjorde ondt. AV AV.
    Jeg er nu lige rundet mit 1års efter op. på højre knæ og jeg har stadig store smerter i det. Er lige begyndt at kunne gå forlæns ned at trapper dog med meget koncentration.
    Jeg har også lige været til 1års tjek og Ja de afsluttede mig men som min læge sage. vi ses jo igen snart for jeg skal regne med at skal havde nye knæ inden for de næste 5-7år.
    tja så tager vi det til den tid.

    Vil dog sige at kun tiden kan give den helt rigtige heling.
    Siger det ud fra min erfaring på mit venstre knæ som ikke er opereret og det 2år siden mit uheld. Har valgt ikke at få en op. på dette knæ, da det er bedre end det højre som er op.
    Tiden har gjordt det acceptabelt. Det ikke godt men tiden har gjordt jeg kan de ting jeg Vil, ikke det ikke gør ondt, men det er okay.
    ved jeg skal havde en OP. på dette knæ også men bliver ikke foreløbigt.

    Hvad siger din Fys??? til dine problemer med dit stræk af knæ ?? samt hvad siger dem der har opereret dig ??


  • #20   9. feb 2019 Bob bob bob Jeg blev jo så opereret "sidste" gang i Aug. 18 og jeg har ingen gener fra ny korsbånd eller skrue... døjer desværre meget med de ydre ledbånd, men at få skruen skiftet/fjernet gjorde det hele, jeg tror sådan som mit ben har det nu hvis man ser bort fra mine ydre ledbånd så mener jeg det er sådan det skal være når alt går som det skal smiley


    Jeg er glad for at jeg fik det gjort men håber dæleme ikke at skulle igennem det igen nogensinde smiley


  • #21   9. feb 2019 Vil da sige det sådan jeg vælger mine danse med omhu smiley stiletter dem springer jeg over lidt endnu, og ridning forgår kun i skridt.

  • #22   9. feb 2019 ej Stald Hedegaard
    stiletter HVAD ER DET??? EN BY I RUSLAND hehe
    ej alle sko med hæle eller som vejer bare 200g Ja det må jeg gå uden om.

    Har købt ny hest Jubii en dejlig Fjordhest hoppe på 10år hun er bare den bedste.
    Vi rider mange ture har prøvet lidt trav men ikke det vilde. Har ikke travlt.
    Men skal havde lavet lidt om på min ridning. Har ingen kræfter i knæende. Frigg kan heldigvis rides for meget fine og små hjælpere.

    Dejligt at høre fra dig.


  • #23   9. feb 2019 Ja trav og letridning det er ganske kort tid... mht. stiletter så er jeg en gæv jyde så jeg smider dem sku h is jeg skal danse... Det må de acceptere ??

    Jeg skal til méngrads attest halløj her sidst i februar så er spændt på hvor meget de synes det er værd ????


  • #24   9. feb 2019 Det må du gerne fortælle hvordan går.
    Har selv lige fået grønt lys, så har lige sagt ja til den læge forsikringen forslog skulle fortage menngrads vurderingen.
    Så venter nu på indkaldelse.
    Men har godt nok sloges med vores forsikring, de er sku ikke lige til at danse med.


  • #25   9. feb 2019 Min har faktisk været ok. Jeg fik en straksbetaling på 5% efter et år og det er så den endelige méngrad der skal fastsættes denne gang smiley plus patient erstatning som er omkring maj mdr.

    fortæl endelig også hvordan fremskridtene går ????????


  • #26   4. mar 2019 stald Harbogaard

    Hvordan gik din vudering ??
    Hvad laver de til sådan en undersøgelse??
    Håber det er iorden jeg spørg.


  • #27   4. mar 2019 helt ok du spørg, jeg har desværre ikke været afsted endnu smiley men skal nok give en update smiley jeg tænker man skal gennemgå de ca 8-10 sider attesten indeholder?!

  • #28   5. mar 2019 Nu kan jeg vidst også komme med en opdatering. Jeg kom til skade i april 2017, opereret for overrevet menisk august 2017 og doe sprunget korsbånd i december 2017.
    I december 2018 blev jeg afsluttet på sygehuset og ringede derefter til min forsikring som bad mig gå til egen læge og få lavet en funktionstest. Dette gik fint, jeg synes dog ikke hun var særlig grundig og jeg gik derfra med en følelse om at hun "kastede" alle mine gener væk. Da jeg læser funktionstesten havde hun skrevet som eneste gene "ømhed af og til" og "patienten har ingen smerter".
    ...og det var i hvert fald ikke rigtig.
    Jeg ringede ind til min forsikring og fortalte om oplevelsen og de sagde ud fra det min egen læge have skrevet ville min ménprocent blive sat til under 5%
    Heldigvis sendte de mig videre til en speciallæge på et andet sygehus der undersøgte mig nærmere. Han var rigtig grundig og meget anerkendende, og jeg gik derfra med en god følelse.
    Her for 14 dage siden fik jeg besked fra min forsikring at min méngrad var blevet hævet til 5%, pga. smerter og nedsat funktion.

    Det skal siges, at sidst i 2018 hævede min forsikring knæskader til 8%, dvs. at man kun kan få udbetalt erstatning hvis man får en méngrad på 8% eller derover.
    Jeg kom dog til skade og havde allerede en forsikringssag i gang inde de hævede grænsen, så jeg går stadig med på 5%.
    Så nu er jeg helt afsluttet, men jeg skal træne og lave øvelser resten af livet, dette også for at undgå slidgigt i en tidlig alder.


  • #29   11. apr 2019 Så er jeg blevet afsluttet, fik lavet mén gradsattesten hos lægen og der gik knap en uge så fik jeg mail fra forsikringsselskabet at jeg stod til en 8% der er så mulighed for at genåbne hvis mine gener (skurren, 2cm muskelatrofi og sideløshed) bliver værre.


    Jeg mangler nu bare at få afgørelsen fra patienterstatningen ikke at jeg regner med at det kan give ret meget men lidt har også ret smiley selvom et 100% knæ ville være så meget federe så er en tur sydpå da noget jeg gerne ville kunne nu smiley


Kommentér på:
Nyt korsbånd. Hvordan er jeres gået ???

Annonce