{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Pris for pasning af hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg skal til Canada i 4 måneder. Jeg har fundet en som gerne vil passe min hest i de måneder. Hun er villig til at betale for det også. Men hvad er mest normalt/fair i sådan en situation? Hun har den som hendes egen i de 4 måneder. Er det at dele 50/50 af udgifterne, eller skal hun betale mere eller skal jeg betale mere? Hvad syntes i? smiley (der er ridehal, ridebane, udmugning og ind og udluk på stedet så det skal hun ikke gøre til hverdag).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris for pasning af hest
  • #1   20. jan 2018 Det ville jeg slet ikke forlange noget for nok nærmere betale vedkommende fordi de gider holde øje med den så længe

  • #2   20. jan 2018 Hvordan er det endt der at det at have en andens hest til rådighed til fri afbenyttelse er så sur en pligt at man skal betales for det? Undrer mig virkelig men er måske bare gammeldags.
    Jeg ville aftale med vedkommende at hun betalte halv staldleje. Husk endelig en kontrakt så begge parter er sikret, og eventuel fuldmagt ift tilkald af dyrlæge på din regning. God tur smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   20. jan 2018 Hun skal da ikke betale for at gøre dig en tjeneste.

  • #5   20. jan 2018 Hvem gør hvem en tjeneste her?

    Tjeneste går den ene vej - penge den anden vej.
    Er det en tjeneste, at hesten passes er det logisk at betale for det.
    Er tjenesten at have adgang til en lånehest, betales for det.
    Er pasning lige så værdifuld som at have adgang til hesten, så går det ud med hinanden og er gratis.

    - Ud fra beskrivelsen, er det måske ejer der er afhængig af pasning for at kunne rejse. Så er pasning den største tjeneste, og så skal ejer betale lidt.
    Det kunne fx være gavekort til god undervisning, eller lidt kontanter.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. jan 2018 Altså vi er enige om at ejer vil have penge af kommende passer, ikke?

    selvom at passer faktisk gør ejer en kæmpe stor tjeneste ved at passe hesten mens at denne er væk i 4 måneder..


    burde det ikke nærmere være ejer der giver passer penge, og ikke omvendt?


  • #7   20. jan 2018 Hvem der gør hvem en tjeneste er svært at sige bag skærmen.

    Nogle mener de gør andre en tjeneste ved at ride deres hest, andre at man gerne vil betale for at have en hest “uden ansvaret” (både det økonomiske og det daglige).

    For mig skal man godt nok kunne noget specielt for at jeg ville betale en part. Jeg har haft gratis part, fordi hesten aldrig ville blive stævnehest og han var urutineret, mit helbred gjorde også at jeg havde brug for pasning (indluk/udluk), der hvor han stod.

    Nu står jeg, med en anden hest, et sted med fuldpas og mit helbred er ikke længere skidt og her ville jeg aldrig tilbyde gratis part, for at en anden kunne komme og ride, men jeg betaler derimod berideren for at holde gangarterne ved lige (islænder). Skulle man lave staldarbejde, var det noget for noget tror jeg (alt efter hvor meget man har hesten).

    Skulle jeg decideret have den passet, ville jeg sætte værdien anderledes, men også ud fra om det var en part eller en fremmed. En part ville jeg måske nok sætte lidt ned i betaling og så kan hun nyde at have hesten, men har den så normalt ved hjemkomst. En der er hyret for kun 4 mdr, tjaa der ville jeg nok synes det skulle være gratis eller meget billigt. Igen alt efter hvad hun kan, hun har jo trods alt en hest at ride uden ekstra arbejde i 4 mdr, men så også pligten.

    At man har en hest til rådighed som part har da en stor værdi og jeg ville sige man bør betale en andel af opstald og foder, svarende til de dage man har den. Så har man jo fordelen i at man til enhver tid blot kan stoppe og man har ikke andre udgifter heller ikke uforudsete.

    Er man så dygtig at folk vil have man skal træne deres heste, er det en anden sag, men for mig er det vigtigt at jeg som ejer også kan se en værdi i parten (ligesom parten skal kunne det).

    Værdien i parten bestemmes udelukkende at de to, der indgår aftalen. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   20. jan 2018 karen: men der er jo ikke tale om en part, men om en der skal passe hesten fordi at ejer tager ud og rejse i 4 måneder.

  • #9   20. jan 2018 Nej præcis, som jeg skriver ændrer det sagen, men uanset så har hun jo en værdi i form af en hest i de 4 mdr smiley Hvis det er en sur pligt, så er man jo ikke hestemenneske og så skal man jo ikke sige ja smiley

    Redigeret: De gør hinanden en tjeneste her, men jeg mener stadig at med mindre hun kan tilføre mer-værdi, så bør hun betale noget for at have en hest uden staldarbejde osv i 4 mdr, det har en værdi, ellers skal,vi jo til at betale eleverne på rideskoler også?

    Vi taler ikke om at hun skal betale meget og måske gratis, netop fordi ejer får værdi i form af en der holder hesten i form.

    Begge får noget ud af aftalen her, det er jo ikke en staldkarl der er bedt om, for var det pasning uden ridning, kunne jeg forstå hvis man skulle betale smiley


  • #10   20. jan 2018 Forstår heller ikke helt at hun kan have "sin egen" hest i 4 måneder uden at betale noget overhovedet. Jeg vil selvfølglig ikke kræve at hun betaler som om det var hendes egen hest, men bare lidt af udgifterne idet hun jo "bruger" min hest. Og det er noget hun meget gerne vil. Hun søgte nemlig en hest at passe (det kunne i heller ikke vide) og dermed tænker jeg at tjenesten går begge veje. Hun prøver at have "sin egen" hest i 4 måneder og jeg får passet min hest smiley tusind tak for alle jeres kommentarer, de har virkelig hjulpet mig, tror det ender med at vi siger at hun skal betale en smule, men jeg vil nok skulle betale mest, da som i siger det er en tjeneste for mig at hun bliver passet mens jeg er væk smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   20. jan 2018 Jeg forstår slet ikke den holdning til at man skal have penge for alt.

    Jeg kan forstå at man vil tage penge for en fast part.

    men om jeg forstår at man vil have penge for at en person faktisk gør en/hesten en kæmpe tjeneste i 4 måneder, fordi at du ikke er der til at passe den.

    Men jeg kommer heller aldrig til at forstå den der mentalitet der er i hesteverdenen at man skal have penge for alt


  • #13   20. jan 2018 AMT: det er dyrt at have hest. og tjenesten går begge veje. Hun får hesten som sin egen i 4 måneder hvor hun kan råde over den som hun vil. Hesten koster i den periode både foder, opstaldning, smed og vedligeholdelse af udstyr, for ikke at nævne uforudsete dyrlægeregninger. hvorfor skal ejer stå alene med de udgifter når det er en anden der får alt det sjove ud af hesten?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   20. jan 2018 Helle: det er det mest ringe argumentation bruge, fordi at man vil have penge for at en passer sin hest.

    ville du selv betale for at du skulle PASSE en hest, fordi at en skulle ud og rejse??

    jeg ville ikke da.


  • #15   20. jan 2018 AMT: hvad er det i min argumentation der er ringe?
    Jeg har selv adskillige gange betalt for at have parter, lånehest osv. Så ja jeg betaler gerne for at have mulighed for at ride. Ligeså vel som jeg betaler for min egen hest nu, og dermed muligheden for at ride hver dag.
    hvis jeg personligt skulle ud og rejse i 4 måneder og havde en mulig passer/rytter som ikke ville betale for det i de 4 måneder så var jeg ærlig talt hellere fri. Jeg vil ikke sætte min hest til rådighed gratis i 4 måneder uden en eller anden form for økonomisk dækning. Så heller lade ham holde fri i 4 måneder og få en god aftale med en veninde eller andre for stalden eller opstalder om at de så lidt efter ham når han alligevel var på fuldpas. Så slap jeg da for at risikere slid på sadlen, at hesten bliver signalforvirret og at den evt. pådrager sig skader under ridningen.
    Jeg tror kun det er mennesker der ikke ved hvad det koster at have hest der ikke kan forstå at man ikke kan få lov at ride og passe gratis.


  • #16   20. jan 2018 AMT: omvendt kommer jeg aldrig til st forstå den mentalitet der er i hesteverden om at man skal have alting gratis smiley
    Ingen andre steder er dyre hobbyer gratis, hvorfor er det pludselig anderledes fordi en anden person måske også får gavn af det!?
    P.S. Er selv betalende partrytter og glad for det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   20. jan 2018 Helle: jeg kan sagtens forstå at man vælger at sige at en part/låner skal betale en vis del af de månedlige udgifter.
    Men der hvor filen knækker for mig, er når en ejer vælger et rejse væk fra sin hest, også forlanger penge for at en gider se efter hesten i den periode.

    Jeg syntes at vi skal huske at dele op i parter/lånere også en passer, for det er imo to meget forskellige muligheder og situationer.
    Det at en gider se efter hesten, passe på den, holde den ved lige og sørge for at den har det godt i den periode hvor ejer ikke har mulighed for det, burde være betaling nok.

    at man bruger argumentet "ridning er en dyr sport", er så forældet og underbygger intet. Ja ridning er en dyr sport, men det er en af de ting man acceptere ved at have hest.

    Jeg ser denne situation som en totalt Win Win, Ejer for en person til at passe godt på Hesten mens hun er væk, og passer for lov at passe en hest.

    Ejer får en ydelse af passeren, som faktisk burde koste ejer penge, da man jo normal vis betaler for de ydelser man modtager.

    Derfor kan jeg ikke se hvorfor at PASSER - ja passer, ikke part eller låner, skal betale for at give ejer en fin ydelse i de måneder hvor ejer forlader hesten.






  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   20. jan 2018 Camilla: Folk i ridesporten er da så pengegriske, at det vidst er en sjældenhed at finde nogen som vil gøre/give ting gratis.

    forskellen ligger i at ejer i denne situation modtager en ydelse i form af pasning af hendes hest. Hvor der ved part/ulån er tale om at ejer giver en ydelse i form af at stille sin hest til rådighed.

    Jeg betaler da også glædeligt for at have part på en hest - og hr også gjort det.
    Men aldrig om jeg vil betale for at passe/se efter en andens person, fordi at personen ikke lige har mulighed.

    Det er som om at man kun ser det som at passer for stillet en hest til rådighed, men faktisk ikke ser hvilken stor tjeneste hun gør ejer.

    Men i teorien skulle de vel begge betale. Ejer betaler for at få passet hesten, og passer betaler for at ride hesten smiley


  • #19   20. jan 2018 Jeg synes 50/50 om udgifterne er ufattelig fair over for hende, eftersom hun har en hest til rådighed som sin egen i de måneder smiley

  • #20   20. jan 2018 AMT: så firkantet mener jeg ikke man kan dele det op. en part passer vel også hesten de dage parten har ansvaret. en låner låner hesten og har ansvaret for hestens ve og vel i låneperioden. ligeledes "låner" ejerne her sin hest ud i 4 måneder, hvor låner så har ansvaret for hesten men til gengæld kan råde over den som sin egen, ride og gøre ved som han/hun lyster. Jeg kan ikke se den store forskel i de situationer, bare fordi ejer skal ud og rejse. Da jeg have en lånehest betalte jeg langt over halvdelen af udgifterne, det var en win win da jeg tilred hendes hest og hun fik en periode på et år hvor hun kunne koncentrer sig om sine to små børn der fyldte meget i hendes hverdag (ergo jeg gjorde også hende en tjeneste), men det var win for mig at have hest som min egen i den periode, kunne ride og træne som jeg ville, selvom jeg ikke havde økonomien til egen hest.
    der er to sider af sagen og det er win win for begge: ergo mener jeg ikke det er fair at ejer står med alle udgifter når det er win win for låneren/passeren også. egentlig ville det nok være mest rimeligt at dele lige over og sige 50/50 af udgifterne.

    Jeg holder på at dem der mener at det er pengegrisk at tage penge for part, passer, lån eller hvad man vil kalde det. Det er dem der ikke ved hvad det koster at have hest. dertil glemmer de at tænke på at der ligger mange mange træningstimer i at få en hest trænet op til et vis niveau, hvor en part/passer/låner der ikke forstår hesten eller ikke rider på samme niveau eller måde hurtigt kan gøre en hest signalforvirret, ødelægge ejerens træning af hesten osv. dertil kommer som tidligere nævnt slid af udstyr: hvor især sadel er en dyr ting at skifte ud. samt slid på hesten og evt. behov for sko osv. (mange ting der hurtigt kan koste ekstra hvis ikke part/passer/låner behandler tingene ordentligt). Det er altså ikke kun fordi det ikke er gratis at have hest, det er altså også fordi ejeren risikere at stå med en masse "bøvl" og ekstra udgifter pga. en passer/part/Låner. Det glemmer man lige at tænke på når man gerne vil have fordelene ved andre folks heste.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   20. jan 2018 Helle: Man lader vel ikke en ride/tilse ens hest, hvis man ikke mener at denne kan gøre det ordentligt. så det der med at "ødelægge hest og ting", er vidst bare endnu et tegn på at der egentligt ikke er noget holdbart argument for at en passer skal betale for at passe hesten.

    Man ville heller aldrig forlange at en passer skulle betale for at passe en hund, eller en kanin, hvis man skulle på ferie.

    Og jo, der er faktisk en ret stor forskel på part - låner - passer.


  • #22   20. jan 2018 AMT: nu kan der jo også ske utilsigtede uheld. Og du kan jo aldrig være 100% sikker på at part/passer/låner behandler hest og udstyr som du ønsker når du ikke er tilstede. Det kender jeg desværre mange eksempler på. dertil kan hesten få brug for ekstra kiropraktor eller massør hvis part/passer/låner rider hesten for hårdt, sidder skævt eller andet (alt sammen noget som vedkommende sikkert ikke gør med vilje).
    Det er ret forkælet at tænke at man kan drage fordel af andres heste og udstyr uden at tænke at man skal betale for det imens ejeren betalere imellem 3000-6000 kr. For sin hest hver eneste måned.
    Det kan ikke sammenlignes med en kanin eller hund, det er helt andre udgifter man har på en hest.

    Det eneste tilfælde hvor jeg kan forstå at man ikke skal have noget for det eller at passere ligefrem skal have en løn for det, er i de tilfælde hvor han/hun ikke kan træne eller ride men hvor der er tale om ren staldarbejde (ordne boks, fodre, lukke heste ind og ud osv.) Så er det en tjeneste som passer ikke selv får noget ud af.

    AMT har du selv prøvet at stå med udgifterne og ansvaret for en hest? Det lyder nemlig ikke sådan i din argumentation? Jeg tvivler på at du helt ved hvad det vil sige at ligge mange penge og træningstimer i en hest hver eneste måned, for så bare at tænke at ændre skal drage fordel af det helt gratis.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   20. jan 2018 Helle: jo det har jeg. smiley så jeg ved udmærket hvad det kræver.

    men jeg har nok bare ikke samme behov for at skulle have penge for at nogen passer min hest, og gør mig en tjeneste som du har.

    Det betyder mere for mig at folk vil hjælpe, end penge gør.


  • #24   20. jan 2018 Min part oplevede at hesten stak af med hende (hvilket aldrig skete for mig). Han smadrede hovedtøjet ved at træde på tøjlen, og havde efterfølgende brug for kiropraktor pga trækket i nakken. Det var en gratis part - bare ikke for mig. Jeg betalte selvfølgelig for uheld sker, men det er en risiko med en anden der rider/håndterer ens hest, og det kan nemt blive en udgift.

  • #26   20. jan 2018 Når man tænker over det så er ejers situation ikke meget anderledes end i mange tilfælde hvor folk vælger at låne deres heste ud. Og hvis man låner sin hest ud er det ofte låner der står for alle udgifter imens ejer står for forsikringer og uforudsete dyrlægeregninger. Hvis ejer valgte at være ok med at hesten blev flyttet og lavede en annonce med udlån her på hestegalleri hvor hun var villig til at betale 50/50 af udgifterne for hesten i den periode, så kan jeg garantere for at hendes indbakke ville vælte bagover med henvendelser. Der er mange gode ryttere der ude som glædeligt betaler for at få en velfungerende hest stillet til rådighed som sin egen.

  • #27   20. jan 2018 Hvis jeg var passer, så ville jeg være villig til at betale for hestens sko (eller et beløb svarende dertil), imens ejer var væk - sko bliver immervæk mere slidte af, at man rider, fremfor hvis den stod stille. Ellers ville jeg se det som en tjeneste, jeg gjorde hende smiley
    Man kan ikke rejse, hvis ingen gider at passe hesten (og have ansvaret for den..!). Så situationen er klart heldig, hvis du har fundet en, der både har lyst til at passe hesten OG gerne vil betale for det smiley Pas godt på hende!

    Ingen ville da overveje at lade andre betale for at "få lov" til at passe ens hund i 4 mdr. f.eks.? Selvom hunden er velfungerende og "står til rådighed" på samme måde som hesten.
    At det er dyrt at have hest er intet argument - det er dyrt, uanset om hesten bliver brugt eller ej, og det er en hesteejer jo klar over.


  • #28   20. jan 2018 Det med hund og andre dyr er ikke et validt argument i min verden, man kan immervæk ikke ride på en hund eller en hamster, og derfor er det bare anderledes end det.

    Det er korrekt at hun får hesten passet, men passerer får da en hest at ride og det har da værdi også smiley

    Man kan så diskutere hvem der har mest ud af det, men så kunne ejer lige så godt lade hesten stå i 4 mdr og så bare have staldejer til lige at tjekke den.


  • #29   20. jan 2018 De fleste staldejere ville vel også tage en slat for at skulle have det fulde ansvar for en hest i 4 mdr? Ejer kan jo ikke lige komme forbi og tage over, hvis hesten får kolik eller endnu mere tidskrævende sygdomme fx.

  • #30   20. jan 2018 Men staldejer ville så ikke have fordelen af at ride, der er stor forskel på om der er værdi i det for passeren også, eller om det kun er pasning (Efter min mening)

    Var jeg ejer i dette tilfælde ville jeg hellere betale staldejer for at se efter min hest, end låne den gratis ud, med de uforudsete ting der kunne ske smiley Måske hvis det var en superduper dygtig rytter, der kunne uddanne min hest, men tvivler på en sådan en ville gøre det gratis i kun 4 mdr smiley

    Ingen siger dog vi alle skal tænke ens (heldigvis) det er bare spændende at høre hvad forskellige mennesker gør smiley


  • #31   20. jan 2018 hvis man ikke vil betale for at ride då skal man da godt nok overveje at finde en anden hobby ????

  • #32   20. jan 2018 Tak for alle jeres svar. Jeg er helt enig med dig Helle V smiley

  • #33   21. jan 2018 Jeg tror jeg ville forlange det smeden koster pr måned og når du så kommer hjem har du en lille gave med til hende som tegn på taknemmelighed og et godt minde

  • #34   26. jan 2018 Jeg står faktisk selv i samme situation, og har valgt at udlåne min hest. Han kommer til at stå der et par måneder inden jeg er afsted, hvor jeg vil hjælpe med udgifterne, men når jeg tager afsted skal låner betale alt. Også selvom det er heldigt for mig, at jeg har fundet en som vil ''passe'' ham, mens jeg er væk.
    For det meste når folk udlåner deres hest, er det fordi de ikke har tiden, er det så også pasning? Fordi de ikke har et andet alternativ?
    Jeg synes kun det er fair at de betaler for at ride og have hesten som sin egen, uden det endelige ansvar og de største udgifter. Jeg er enig i, at udlåneren passer og træner min hest, og derfor synes jeg også det er fair at ejer hjælper i nogen form med udgifter.


  • #35   26. jan 2018 Jeg vil sige til hende at hun skal betale halvdelen. Det hele er for meget syntes jeg smiley

Kommentér på:
Pris for pasning af hest

Annonce