{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
770 visninger | Oprettet:

hårløs på manke efter brug af salve? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg så hjemvendt fra stalden, hvor jeg lige ville til at smøre det gamle sår Sam har på manken, såret er kommet af en svensk hestesalve fra Skillingaryd som han havde en negativ reaktion på.

Det har givet noget arvæv (dyrlæge har været over dengang det skete i 2014) som jeg har smurt lidt for at holde det fugtigt og smidigt. Men i dag falder alle hår af der er rundt om, og har nu et hårløst sår på ca 5x3 cm smiley intet sår eller noget, men alle hårene kunne bare stryges let af.. Jeg har vasket det og smurt det med salve, men kunne godt tænke mig at vide om andre har oplevet noget lignende?

Vi har dyrlæge ude den 8 til årligt tjek og vaccine, og hun tjekkede også ryggen for arvævet og svedknopper, og der var ikke nogle anmærkninger på det. Derudover har der ikke været ændringer i noget som helst (sammen dækner, samme salve, børster, udstyr, boks, strøgelse, foder, fold, osv)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hårløs på manke efter brug af salve?
  • #1   20. feb 2018 er der hals på hans dækken?
    ellers lyder det lidt mustisk smiley


  • #2   20. feb 2018 ja, det har han haft på hele dækken sæsonen så tvivler på at det er det smiley

  • #3   20. feb 2018 Jeg har oplevet at min har haft det for varmt med halsdækken henover vinteren, hvilket resulterede i at manen "faldt af" på samme måde henad ved det her tidspunkt - faktisk op til de første 15-20 cm smiley Dækkenet lå ellers fint - så det var ikke pga tryk.

  • #4   20. feb 2018 Det er ikke manen der er noget ved, men manken smiley han har kun 100g på fordi han ellers bliver forkølet (hvilket han er blevet hver vinter indtil jeg købte hals) jeg kan lige prøve at smide et billede op af det smiley

  • #5   20. feb 2018 dækkenet slutter lidt længere oppe end hvor dette sidder. Halsen sidder fast på ydersiden af dæknet. Han har gået med samme hals og dækken den sidste måned. Underlag slutter også lidt over det. Og dette er aldrig sket før derfor blev jeg lidt nysgerrig på at vide om andre havde oplevet det smiley

    profilbillede
  • #6   20. feb 2018 Åh okay, det kan jeg godt se.. smiley det har jeg ikke oplevet før.

  • #7   20. feb 2018 syntes også det er vildt underligt at det pluslig er kommet, og så mest af alt når skaden skete for 4 år siden smiley

  • #8   20. feb 2018 gisp - det var da et voldsomt sår - og nej jeg har ikke oplevet det - men mine går også uden dækken - men har du prøvet at smøre det med klorhexidin pulver blandet med kopattesalve???

    Eller Kovaline salve?


  • #9   20. feb 2018 ikke lige klorhexidin, men smøre generelt med kopatsalve smiley

    Det er jo som sådan ikke et sår, det lyse er arvæv, og så er resten bare hud uden nogen former for hår smiley vaskede det grundigt for at fjerne hårrester, muligvis skæl og bakterier eller andet der kunne være med til at skade det. Og så salven på, men ja grimt er det smiley


  • #10   20. feb 2018 klorhexidinen blandet med kopattesalve hjælper - sår eller ikke sår - min havde en scaroide - hudkræft - og selv da såret var væk smurte jeg med denne blanding - hun har igen hår over det hele og man kan ikke se hvor scaroiden har været

  • #11   20. feb 2018 okay det vil jeg prøve smiley mange tak

  • #12   20. feb 2018 Jeg har faktisk oplevet det med en parthest for et par år siden. Pludselig en dag faldt hårene bare af i totter på præcis samme sted og måde, som du beskriver. Hesten gik dog uden dækken. Desværre fandt vi ikke årsagen, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe dig. Vi gik ud fra, at jeg ikke havde fået løftet sadelunderlaget godt nok op foran på sadlen (westernsadel), selvom jeg egentlig syntes, at jeg tjekkede omhyggeligt hver gang. Og det var mærkeligt, at det hele faldt af på en gang, uden at vi havde ændret noget.

  • #13   20. feb 2018 hold da op, nu har jeg så heller ikke redet i en uge, så underlag er ikke skylden smiley voksede hårene bare tilbage eller?

  • #14   20. feb 2018 Jeg red ham også kun en gang om ugen - han blev kun redet af mig. Ja, de voksede ud igen.
    Det må næsten være være en tryk"skade" af en art, selvom hesten ikke er øm.


  • #15   20. feb 2018 Prøv lige at kigge igen.

    For mig ligner det ikke, at det er sår nu, på billedet, men derimod noget der er helet op.

    Af og til ser man, at i forbindelse med reaktion på lokal hudsygdom/hudbelastning sker der en lokal fortykkelse af huden.
    Ligesom fx mennesker, der konsekvent har for vane at æde neglebånd, eller hvis man har haft hård hud pga gnav af sko/ arbejdsredskab / andet. Eller, når vablen falder af en ophelet 2 grads forbrænding.

    Når den lokale belastning forsvinder afstødes den fortykkede hud og nedenunder er normal hud vokset frem. Præcis som når man er færdig med fysisk sæsonarbejde og man en aften sidder foran TVet og piller den hårde hud af hænderne.
    Jeg tror, at det er præcis det, som er sket.
    Sorry, men hårene er faldet med af.
    Og hvis jeg har ret skal du lade huden være, ikke smøre med mystiske cremer, normal pels vil vokse frem med tiden.

    Al godt fremover!


  • #16   20. feb 2018 Er der noget, som har trykket i det område?

    Underlag, dækken, andet?
    Det kan fx være ophelet trykskade på hud.


  • #17   20. feb 2018 han har som sagt gået med det samme dækken den sidste måned, så havde det været det ville det være kommet før (tænker jeg?)
    jeg tjekker det arvæv hver dag da det tørre ud og bliver ømt på hesten, derfor smøre jeg det dagligt. Og der har ikke været tegn på andet sår eller noget, så kan ikke se at det skulle være et helet sår når der intet sår har været smiley


  • #18   20. feb 2018 Min får der hvert år på toppen af flanken på begge sider. Jeg aner ikke hvad det er, men pludselig taber hun alle hår fra den ene stigning til den anden. Jeg smører med kovaline salve og så kommer håret stille og roligt igen.. smiley

  • #19   20. feb 2018 det lyder godt nok underligt Ballonfisken smiley ja jeg ville ønske jeg kunne sige det er noget der sker hvert år, men det er første gang i de snart 7 år jeg har haft ham at jeg har set noget som dette smiley

  • #20   20. feb 2018 Tryk tager tid.
    Der er ikke meget at se, før gammel hud afstødes


  • #21   20. feb 2018 hmmm så kunne det måske være noget henne i den dur, så er spørgsmålet bare hvad han har fået det af smiley

Kommentér på:
hårløs på manke efter brug af salve?

Annonce