{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
770 visninger | Oprettet:

Råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har min dejlige ven igennem 10 år, som har for 2-3 år begyndt at nikke lidt under ridning.
Det er ikke det helt store, dog "skinner" det mest igennem når vi øver dressur og også en smule når vi springer.
Når han går til biddet, så gør han det sjældent, dog ligger han heller ikke stabilt dernede på biddet, og så tager han hovedet op og koncentrere sig om omgivelserne og så begynder han at nikke.
På tur for løse tøjler, køre den helt store "Rockkoncert" dog ikke konstant..

Hvad tænker i det kan være? Tror ikke det er head shaking, men er selvfølgelig ikke sikker.
Råd om dyrlæge frabedes;)
Vi har haft massør på ham og hun var lidt i tvivl om hvad det var.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges
  • #1   3. maj 2018 Jeg ville gerne have givet dig et råd - men det eneste råd, jeg med god samvittighed kan give dig, det har du frabedt dig.


  • #2   3. maj 2018 Helt i orden;)
    Nu kommer jeg nok til at lyde som en dårlig hesteejer... Jeg vil ikke bruge en del penge på dyrlæge, for muligvis at få af vide at de ikke ved hvad det er smiley


  • #3   3. maj 2018 God undervisning kan også være vejen frem smiley

  • #4   3. maj 2018 Som Mimre skriver frabeder du det bedste råd du kan få. Vi andre kan ikke diagnosticere og slet ikke komme med kvalificerede gæt når vi ikke har set adfærden direkte.

    Med det i mente kan jeg komme med et eksempel på en hest som nikker til reference:
    Har en pony som nikker både på fold og under ridning hvis der ikke kræves noget af ham. Han er tjekket både kiropraktisk og muskulært og der var intet at forbinde med nikkeriet. Han gør det dog primært henover forår, sommer og efterår. Det er simpelthen fordi det er hans go-to når han er irriteret eller stresset, så når insekterne melder sin ankomst begynder han at nikke mere fx. Han gør det også hvis han er stresset eller utryg på folden hvis der er uorden i flokken etc.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   3. maj 2018 Den eneste der kan give dig et realistisk svar er den fagperson som undersøger hesten.
    Alt her inde fra, med så få informationer, og uden at kunne se eller røre hesten er ren gætteri.

    Det koster at have hest, og vil man bruge den, så er der omkostninger forbundet med dette. Få en dyrlæge til at vurdere hesten, og der måske skal foretages scanning eller lign.


  • #6   3. maj 2018 Hvordan nikker? Følger det gangarten? Er det hele halsen eller kun lige nakke og hovede?

  • #7   4. maj 2018 Angående tilvalg/ fravalg af udredning.

    Det er jo altid et dilemma, skal man investere kræfter og tid på udredning, uden et sikkert svar?
    Indenfor etik er der et begreb "the alternative cost". Der er naturligvis altid en pris ved at vælge standard løsningen. Penge. Tid. Bekymringer. Personale ressourcer. Osv. Men alternativet har også en pris. Nogle gange er dilemma - hvad skal man vælge - pointen er, at man kan vælge efter størst gevinst, men man kan også se på lavest pris i penge, bekymringer, mv.

    Hos dig har du ret. Fuld udredning og behandling kan koste dyrt, uden at du er garanteret klar diagnose eller effektiv kur.
    Men hvad er alternativ pris? Du er bekymret nok til at spørge vildt fremmede - vel vidende at vi har endnu sværere ved at give et klart svar end dyrlægen. Du tænker over det, er måske bekymret over om det bliver værre osv. Du betaler fuld pris for at holde hest, men tør måske ikke ride den frit??

    - Jeg foreslår et kompromis.
    Ring til din dyrlæge. Fortæl at din hest gør som den gør. Spørg, om det lyder somom der kan gøres noget - og meld ud at du ikke kan bruge ufattelig mange penge.
    Ofte har både læger og dyrlæger billige råd, som kan bringe folk et godt stykke fremad.


Kommentér på:
Råd søges

Annonce