{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

DERFOR skal heste ha grime på {{forumTopicSubject}}

Jeg vil ikke bestemme at andres heste end min egen skal ha grime på både i stalden og på folden, men da jeg kommer ned til min hest i dag fortæller staldejeren mig en historie som hun oplevede tirsdag til onsdag nat som jeg nu vil dele med jer andre .



Hun vågner om natten ca. kl 1.30 og høre heste gå ude på vejen. Først reagerede hun ikke rigtigt men da hun vågnede rigtigt op ville hun vide hvad der skete . Tankerne kørte rundt i hovedet på hende, tænk hvis vores heste hvor løbet ud? Nej den nat stod de inde pga. den lille er blevet forfangen så de to andre sku stå ind så han ikke var alene. Så kom tankten "er der nogle der stjæler vores heste???". Hun skyndte sig at tag tøj på, løbe nede under og vække hendes mand der var faldet i søvn foran fjernsynet. De skyndte sig begge over i stalden. Vores heste var der endnu.

Ren refleks tog hun noget rugbrød og et træktov med. De gik ud på vejen (det er en lille mark-vej) og dér løb nogle heste forbi dem.

De dage var der Cirkus i byen. Kunne det mon være deres heste der var sluppet fri? De møder en mand (og hvem går rundt kl 2 om natten hvis han IKK leder efter sine heste?) og finder ud af det er hans heste.

Staldejerens mand tager hjem og starter bilen for at køre lidt længere væk for at lede og staldejeren og ejeren af hestene bliver i området og leder . Hestene er ude af syne.



De hopper alle ind i bilen og ejeren af hestene's kone er der også. De kører ud af en større landevej og ud til en ny rundkørsel. Der finder de hestene. (Der er 4 heste i alt der er stukket af og kun de 3 af dem er der, skal jeg lige huske at fortælle). Der hvor de finder hestene er på en trafikmotorvej. Tilfældigvis var der en fold hvor hestene er gået ind uden besvær, ret utroligt.

Staldejeren ser at ingen af hestene har grimer på, og hun har jo kun taget et træktov med . De to af hestene er rimelig nemme at få fat i. De får lidt af rugbrødet men den 3. er ret sky. (det skal siges at på det her tidspunkt er politiet informeret!)

De troede ikke at der var strøm i hegnet da folden stod tom.

Ejerne og nogle andre der er kommet for at hjælpe har et langt tov og prøver at få den sky hest op i hjørnet af folden (selvfølgelig lige ud mod trafikmotorvejen). Hesten bliver bange og tonser af sted - lige ind i hegnet som vikler sig rundt om benene på den og den går endnu mere i panik.

Der er meget knald på det hegn for der står normalt køer på den fold.

Ejerne af hesten er selvfølgelig i chok og konen græder (det tror jeg vi alle ville gøre hvis vores hest led!) og prøver at få staldejerens mand til befri hendes hest. I denne situation vælger han sit eget helbred fordi der er så meget knald på det hegn og han ikke har noget forstand på heste.

Kl. er ved at blive 3.30 og der skal lastbilerne ud på den vej fordi de skal transportere div. ting, så her står der omkring 6-8 mennesker og kæmper med 3 heste, den ene sidder fast i et stødhegn og det ser ud til den er kommet alvorligt til skade og selvom de prøver at stoppe trafikken er der ingen der har respekt for det der sker.

Staldejerens mand tager det okay og ringer til politiet for at få falck ud til at hjælpe den stakkels hest. Politiets svar lyder "falck stræker og kører kun ud i nødstilfælde!". Manden svare "jamen det her ER nødstilfælde. Kan jeg ikke selv ringe til dem?". Politiet svare "de tager kun ud i nødstilfælde af MENNESKER! Men du kan da godt prøve". Manden bliver selvfølgelig sur og siger "jamen kan I så ikke komme ud og spære vejen af så der ikke er trafik" og politiet svare "det gider vi ikke". Staldejeren bliver så vred at hun råber "hvad fanden skal vi ha politi for hvis I ikke gider hjælpe" og så smækker de på.

Alligevel 10-15 min. senere dukker politiet op og hjælper til.

Hesten er i mellemtiden selv kommet fri af tråden og er såret, det ligner at den i koden er blevet skåret op af hegnet.

Heldigvis kender ejeren af hesten en dyrlæge som hun ringer til og hun kommer og hjælper med det samme.

Nu er der gået 3 timer på hestejagt og staldejeren og hendes mand kører hjem, efter det meste er gået i orden.

De har udvekslet numre men manden er kommet til at smide det væk - de håber at høre fra dem...

For det første for at et tak for hjælpen men også for at høre hvordan hestene har det...

Den 4. hest er stadig ikke fundet - hvad de ved af...

Staldejeren blander sig normalt aldrig i andres valg og deres måder at passe deres hest(e) på men noget af det sidste hun sagde var "det er lige netop derfor mine heste ALDRIG går uden grimer" og manden der ejede hestene svarede "jeg ved egentlig heller ikke hvorfor vores går uden"...


Historien er sand, jeg har selvfølgelig ikke alle detaljer med da jeg fik den fortalt i dag (torsdag den 31. maj)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DERFOR skal heste ha grime på
  • #1   31. maj 2007 Nej hvor sindsygt :-((

  • #2   31. maj 2007 Hold de rhelt op siger jeg bare..
    mine hest eha rogså for det meste også grime på..


  • #3   31. maj 2007 /:

  • #4   31. maj 2007 Min har næsten altid grime på ihvertfald på marken..

  • #5   31. maj 2007 Hmm ja. MEN der findes også grunde for hvorfor hesten IKKE skal gå med grime ;o)

  • #6   31. maj 2007 Mine heste skal aldig have grime på inde i boksen.
    Men på mark har de altid grime på !

    Men puha sindsygt smiley


  • #7   31. maj 2007 kan godt se hvorfor du mener at d er vigtigt at heste altid går med grimer hvis de slipper ud/løs, men der er også situationer hvor d er lige så vigtigt at de går uden.
    Vores heste går om sommeren i et stort skovområde og de går aldrig med grimer, fordi de kan komme til at hænge fast i træerne...og d er sq lige så farligt.
    En af vores heste har engang siddet meget fast så dens mule var helt svulmet op til dobbelt størrelse


  • #9   31. maj 2007 puha en historie... men mine skal absolut ikke have grime på .... tænk hvis de sidder fast i grimen på folden og går i panik.... kender en hest der er død af at den sad fast og den prøvede og komme fri , men fik skadet sig så meget at det var synd og lade den leve... det skete om natten og ejeren opdagede det først om morgenen da hun fodrede.......

  • #10   31. maj 2007 I boksen kan hesten hænge fast i grimen, har den grime på, på fold, kan tyvene bare tage hesten uden besvær!

    Og om Tonga har grime på eller ej er næsten ligemeget for løber hun først ud af folden så er det tjuhej derudaf, det synes hun er fedt og er ikke til at få fat i, hun løber sin vej smiley

    Men ja, jeg tror da min hest skal have grime på fremover efter denne historie


  • #11   31. maj 2007 sygt.... mine står ALTID MED GRIMER

  • #12   31. maj 2007 Mine står aldrig med grime... Ligegyldigt hvad folk siger, vil de stadigvæk gå uden.

  • #13   31. maj 2007 Mine har ALTID Grime på. Plus hundetegne med navn og tlf. nr. på

  • #14   31. maj 2007 Helt enig med hesten skal have grime på ude på folden. Har engang læst, tror det var i et wendy blad, at hesten ikke måtte have grime på ud på fold ?? -hvad er det for noget vås. Hvor tit er det lige hesten får benet op i grimen? Måske skulle man bare lde være at give hesten en for stor grime på.

    Men i stalden er jeg i mod hesten har grime på, der kan de nemt sidde fast. Hvis der bliver ildebrænd, er det self en stor fordel hestene har grimer på.


  • #15   31. maj 2007 Ehm, dette kunne jo så også have været sket selvom de havde grimer på. ?
    De havde stadig ikke kunne få fat på den panikslagne hest eftersom de skulle op til hovedet af den ligemeget hvad.


  • #16   31. maj 2007 Sygt .

  • #17   31. maj 2007 Mine heste skal IKKE have grime på inden for ... og når de har det på undenfor skal de havde dem så løse at de kan få dem af hvis der sker en ulykke.... F.E.K Hvis de kløer sig for får baghoven op i... eller hvis de rulller eller hvis de ligge ned ude på marken...
    Men som du startede med at skrive ville du ikke bestemme hvad vi skulle gøre smiley
    Meen som duskrev lige i starten af " en rigtige historie" så kunne det have været en tyv... og hvad vis det var, så havde de grime på og tyven kunne tage dem så let som ingen ting i forskel hvis de nu ikke havde grime på... Derfor skal mine IKKE have grime på indenfor smiley
    De kunne jo også være en af de der psykopater der går rundt og skamferer de stakkels heste... Det er lidt nemmere at få fat i dem hvis de havde grime på end hvis de nu ikke havde ....

    Stakkels heste! især den som er sky! smiley meen de kunne jo nok heller ikke havde fået fat i den hivs den havde grime på

    Rebekka smiley
    Ps... dette er ikke en kirtik fra mig.. bare min mening smiley


  • #18   31. maj 2007 Den var laaaang smiley

  • #19   31. maj 2007 Hmm, rart egentligt lige at komme til at tænke over hvorfor det er vigtigt med grimer :o)

    Træls historie dog :o(


  • #20   31. maj 2007 Psyko - Og egentlig også at få grunden til hvorfor de ikke skal have grime på :0)

  • #21   31. maj 2007 Min hest skal aldrig have grime på når den går på marken, det har jeg ikke nerver til, on nu skal jeg fortælle hvorfor:
    Jeg passede nogle heste engang, der gik på en jordfold MED grimer på. En dag ville en af hestene klø sig og fik baghoven ind i grimen. Ejeren opdagede det et par munutter senere og skyndte sig ud, men hesten var i vild panik, hvilket kun gjorde det værre. Til sidst fik hun hesten til at falde nok til ro, til at hun kunne tage grimen af og befri den. Dyrlægen blev tilkaldt, og det var het galt med benet. Det vendte næsten omvendt, men da ejeren holdt meet af hesten ville hun gøre alt. Dyrlægen gjorde hvad han kunne men hoppen kan ikke rides i dag.
    ca 2 uger senere, gik hestene fredeligt på marken MED grimer så. Det var varmt og fluerne sværmede og generede hestene meget. En af hestene ville klø sig på en pæl ved hegnet, og i dens iver, ramte den stødhegnet og hang fast i det. Der var ikke noget at stille op selvom ejeren hurtigt fik slukket for strømmen. Hesten var total viklet ind i hegnet, da den havde kæmpet for at komme fri. De fik hesten fri fra stødheget ved at klippe det over. Men hesten kunne ikke komme op, og et lignede faktisk den var død, bortset fra de spjæt der kom fra den engang imellem. Så vi sad 5 mennesker og ventede på at dyrlægen skulle komme og aflive den. Der var intet at stille op...

    Derfor INGEN GRIME til min hest...


  • #22   31. maj 2007 Helle M

    Puha, det er godt nok ugeldigt, eller hvad man nu kalder sådan en sitaution. Tænk det skulle ske for den samme med så kort tids mellemrum.


  • #23   31. maj 2007 Forfærdelig historie :/. Synes dog ikke det er den manglende grimes skyld!! De ville jo have haft PRÆCIS det samme problem med at den var sky selvom den havde haft grime på! Synes der er skræmme-historier på begge sider (læs Helle M's :P), men Asmun vil nu stadig stå uden.

  • #24   31. maj 2007 Uhh, en historie!
    Santos står med grime på folden men ikk i boksen..


  • #25   31. maj 2007 En af min mors kollegaer som har to heste, en dv hoppe og en shetlænder kom en dag ud til dem på folden, Hoppen's grime var i stykker og den var helt oppe at køre. hun syntes det er lidt underligt, men ser så at shetlænderens hale er klippet af. Det var nogle som ville have kørt den til slagtning :s

  • #26   1. jun 2007 Mine har ingen grime på hverken på mark eller stald, for hvis de stikker af og er i panik tror jeg ikke de er nemmere at fange fordi de har grimer på.

  • #27   1. jun 2007 Jeg tror nok der var nogle der ville reagere hvis heste var ved at brænde inde. Du kan få brandmændende til at holde døren fri for flammer, men man hesnter dem ud. Ligemeget hvilken hest der var tale om, ville jeg da ikke bare stå og se på at den brændte inde.

  • #28   1. jun 2007 Det er en trist fortælling, som da heldigvis endte forholdsvis godt.
    Mine går ikke med grime hverken ude eller inde og kommer heller ikke til det.
    Der er risikoer ved alt, mine har været rendt ud engang men vi har ingen vej i nærheden og de stod på landmandens græsmark og spiste og vi kunne gå lige hen og tage dem.
    jeg har set langt flere skader med grime, ikke blot heste der sad fast men også heste med stramme kæber på grund af grimer... det er nok an på hvilken erfaring man har hvad man vælger, og muligvis også hvilke omgivelser man bor i... men mine får bestemt ikke grime på fordi nogle heste er løbet ud af en fold der ikke var strøm i... og fordi den ene hest er sky...


Kommentér på:
DERFOR skal heste ha grime på

Annonce