1.818 visninger
|
Oprettet:
Brud på kontrakt - Kan jeg overhovedet gøre noget? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Har lige et hurtigt spørgsmål... Hvis der sker et brud på en salgskontrakt ang. tilbagekøbsret (hvis køber sælger hesten videre uden at tage kontakt til gl. ejer), er der så overhovedet noget man kan gøre?
Har jeg nogen rettigheder her eller kan jeg bare se håbløst til fra sidelinjen?
Er der evt. nogen der har løst en sag som denne?
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Du kan ikke få hesten tilbage, når først den er solgt, så hvis der kan gøres noget vil det udelukkende være i form af økonomisk kompensation.
Er der skrevet en bod i kontrakten - altså et beløb der skal betales, hvis kontrakten brydes? Hvis ja, så kan du kræve dette beløb (evt. via civilt søgsmål). Hvis nej, er der ikke meget at gøre.
Du kan selvfølgelig sagsøge for kontraktbrud, men det vil næppe kunne svare sig, for du vil kun få noget ud af det, hvis du kan dokumentere at du har lidt et økonomisk tab pga. brud på kontrakten... Og det har du næppe.
feb 2007
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 229
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Noget andet er, at en bod jo højst virker afskrækkende på køber mod at bryde kontrakten. Det sælger typisk vil er at have hesten retur, og det sker ikke uanset om der står en bod eller ej.
Vil man fortsat bestemme over hesten, herunder hvem den sælges til, så lad være at sælg den men find i stedet en part eller låner.
Der er i øvrigt grænser for, hvilke krav der er gyldige at skrive i - krav skal være rimelige. At kræve at hestene ikke skilles kunne man argumentere for ikke er rimelige.
Brud på kontrakt - Kan jeg overhovedet gøre noget?