{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Ridning på mountainbike-stier {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har forsøgt at google, men ikke fundet entydigt svar på spørgsmålet “må jeg ride på moutainbike-stier/ruter i offentlig skov?”

Som jeg umiddelbart læser det må man godt, med mindre der er skiltet direkte mod det, baseret på at læse om ridning i statsskov. Dette fordi man både må ride i skovbund, men også på stierne, som en sådan rute også er. Det er bare ikke helt entydigt.

Grunden til at jeg spørger er at vi bor (hesten bor der) op til en fantastisk kæmpe stor statsejet skov, så vi er MEGET i skoven. Jeg fik hesten i december, så det er min første ride-sommer i det område. Der er ridestier, men det er begrænset og så rider vi selvfølgelig på andre stier (med hensyn som man skal, både til andre og stierne).

Men min lille hest og jeg kom ved et tilfælde ind på en moutainbikesti (ikke mærket ved indridning) og det synes vi begge var hamrende sjovt, faktisk så meget at han selv forsøger at dreje ind på alle små stier (ikke kun på hjem-ruter) nu, og vi har så taget et par ruter efterfølgende smiley . Indtil nu har vi ikke mødt en levende sjæl på ruten, som i øvrigt kun indbyder til skridt, og skulle vi møde nogen, trækker vi selvfølgelig ud i skovbunden.

Hesten bliver meget “glad” af det og jeg kan mærke det giver ham noget, både mentalt og kropsmæssigt. Han er ung og det er som at have et barn med i skoven, på den gode måde, så jeg vil nødig undvære det igen!

Jeg er dog i tvivl om vi må? Hvis ingen ved det her, så påtænker jeg at skrive til naturstyrelsen, således at jeg kan forsvare mig, hvis der opstår problemer eller stoppe med at ride der, hvis det er svaret. Jeg har nemlig i andre sammenhænge oplevet at cyklisterne mener at de har ret til både cykelstier og hele vejbaner, og bliver sure hvis man høfligt beder dem køre i en række, så en bil kan komme forbi, nu de kører både på cykelstien og hele den ene vejbane på en gang.


Kommentarer på:  Ridning på mountainbike-stier
  • #1   14. jul 2018
    Det vil jeg ikke mene er optimalt - stierne er lavet til Mountain Bikes og på Fyn er der flere steder med stier lavet til Mountain Bikes og stier til heste, de skal ikke blandes.

    Stierne til heste skal kunne holde til en del mere end Mountain Bikes stierne, samt skal være anderledes bygget, bredde mm.

    Find evt. ud af om der er en lokal forening for skoven/natur området - det er der flere af på Fyn. Om skoven har en hjemmeside tilknyttet med reglement/tilkøb af skovkort fx.

    Men jeg tror næppe det er tilladt - men det er ikke nogen generel lov, det er lokalt.


  • #2   14. jul 2018 Jeg vil råde dig til at holde dig fra MTB-sporene. Det er ikke sikkert, at det er decideret ulovligt - det er det i nogle skove, men ikke alle - men det er ikke god stil.
    For de fleste MTB-spor gælder det, at der er lagt en del mandetimer i at lave dem, og hestehovene river dem op - og det ville jeg sørme også være ærgerlig over, hvis jeg var cykelfan smiley
    Til gengæld kan du ride ved siden af stierne, for ryttere må godt færdes “off road”, hvis der ikke er skiltet med ridning forbudt - så længe man opfører sig ordentligt, og ikke rider i nyplantninger, naturligvis.
    Du kan læse om reglerne på Naturstyrelsens hjemmeside, og så ligger der måske noget supplerende på din kommunes hjemmeside.

    God tur!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   14. jul 2018 Jeg ved ikke om det er lovligt at benytte MB stierne eller ej, men vil på det kraftigste fraråde dig at benytte dem.

    1 er at heste simpelthen ødelægger dem - og der er lagt rigtig mange timer i at lave de stiger, og gøre dem brugbare.
    2. er at det er direkte farligt, da MB rytterne kommer med en enorm fart, og ikke altid vil opdage en hest, hvis du er det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt.

    Kort sagt - MB stierne er forbeholdt MB, og ridestierne er forbeholdt ryttere


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   15. jul 2018 PÅ naturstyrelsens hjemmeside, bliver MTB'er, pænt bedt om at holde sig fra afmærkede ridestier - er det så ikke også god kotume at holde sig fra MTB-stierne?

    Ridestierne kan imo holde til mere end en MTB sti


  • #6   15. jul 2018 Kig på naturstyrelsens hjemmeside.
    Giver det ikke svaret, så ring.

    (og skriv svaret her)

    Jeg gætter på, at det ikke er tilladt.
    Og hvis det er tilladt - så er det så uhensigtsmæssigt, at jeg ikke nødvendigvis ville gøre det, bare fordi jeg måtte.

    Hestehove kan træde ting op, forbløffende effektivt.
    Cyklerne larmer meget lidt, du hører dem ikke komme. Til gengæld er der ikke ret meget plads til at undvige på de smalle cykelstier.
    Så, for ikke at ødelægge faciliteterne og så aht sikkerhed - nej


  • #7   15. jul 2018 Jeg køre selv MTB og jeg ville blive lidt irriteret over hvis der var en hest på en af sporene, for der er jo meget fart på og ofte mange sving så kan det være meget svært at se hvad der er forude. Ydermere er sporene jo lavet til at køre MTB på og ikke til at ride på. smiley

  • #8   15. jul 2018 De andre har egentlig sagt det meget godt.
    Vi har et område her på Fyn, hvor der er både ridestier og MTB stier, og rytterne bliver tossede hvis der kører cykler ind på stierne, så håber da også de holder sig fra MTB stierne.
    Som de andre siger risikerer du også at ødelægge en del, specielt hvis det bliver lidt vådere i vejret, og så bliver man upopulær smiley


  • #9   15. jul 2018 Tak for svar alle sammen smiley Fedt med indput også fra cykelsiden.

    Der er blandede stier også, altså hvor der både må rides og cykles, derfor tænkte jeg om markeringerne kun var for at fortælle mbt-folket hvilke stigninger der er. MBT’erne cykler altså også på ridestierne (de markerede stier) og selvfølgelig på skovstierne her, derfor tænkte jeg det var “det samme” med ridningen, at vi også måtte ride på “deres”.

    Det er statsskov, så ingen skovkort nødvendigt.

    Jeg kan dog se at det langt fra er alle stier, der er mærkede i “den ene ende” eller måske begge, men stierne krydser så MBT-spor, det er derfor vi så er endt i dem oprindeligt, netop fordi jeg så kommer ud et sted jeg kan se er markeret. Derfor undrede det mig at nogle stier er markerede og andre ikke er, når de umarkerede tydeligvis også bruges af MBT’erne.

    Jeg red igår på en sti, hvor der er cykelspor, men ingen markeringer overhovedet i nogle af enderne, så her går jeg ud fra jeg gerne må?

    Jeg kontakter naturstyrelsen også for at høre med de umarkerede stier og så holder vi os fra at ride på de markerede, og rider i stedet i skovbund, når jeg nu har en tærrængående hest smiley Så er sikkerheden større kan jeg høre, har dog aldrig set nogle køre vildt på de små buede spor, de drejer jo 40-90 grader hver 2-3 meter (lidt overdrevet) men det er helt klart at sikkerheden kommer i første række for os alle, så ud til siden hopper vi gerne smiley

    Jeg har kigget regler for ridning generelt og holder mig pænt til disse ellers, men lige den del synes jeg er uigennemsigtig smiley Jeg vil tjekke op på et skov-kort, det må kunne findes og så se om jeg kan gennemskue hvilke stier vi så kan benytte smiley

    Tilføjet: jeg skal nok opdatere med svar fra naturstyrelse/skovstyrelse smiley


  • #10   15. jul 2018 https://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/ridning/

    http://www.islandshest.dk/natur/hvor-maa-man-ride/

    hvis man læser reglerne så kan man ikke bruge stierne til ridning da de er for små
    så vbrug de stier hvor du må ride


  • #11   15. jul 2018 Tak men det er stadig ikke klart skrevet, hvis det er bredden du henviser til. MBT ruten kommer over nogle “brede” stier, blot noget mere kuperet og “drejende” end skovstien/grusvejen. Kan godt se at de helt små bitte stier er off-limit, men de er nu også lige små nok og det gad jeg ikke, der foretrækker jeg skovbunden.

    For mig er en lille sti i de skove stadig en ca. 2,5 m bred sti, men uden det grus de har lagt ud, så det ikke tydeligt er en god fodgængersti, hvis det giver mening. Og her kan jeg jo så se at nogle af MBT sporene er så brede at man jo må ride på dem i følge notatet, men jeg er usikker nu den er markeret som rute.

    Jeg har skrevet og hørt ad, for hvornår betegnes noget som sti (og derfor skal være 2,5 m bred) og hvornår er det bare et benyttet spor i en skovbund, her er MBT’ernes helt bitte små spor jo klart en sti, for det er “skabt til det” altså de der hvor der tydeligt er skiltet og der vitterligt er “gravet og skrabet”, så de må ikke rides på. Mens et ofte benyttet spor, både af cyklister osv, men IKKE markeret som sti, jo også kan betegnes som skovbund, men hvor andre også tager den tur? Giver det mere mening i forhold hvad jeg er usikker på?


  • #12   17. jul 2018 Så er del 1 af svar kommet smiley Ham der ved bedst er dog på ferie til midt August, så jeg fik et lidt “måske-svar”.

    De stier, der er mindst 2,5 m brede, men markerede med MBT ruter, må man gerne ride på (ham der ved mest kan dog ændre på dette svar) men selvfølgelig ikke de helt smalle. Så de bredeste spor gennem det mere kuperede er ok at benytte.

    Han mente at de helt smalle stier, der ikke er markerede hverken som stier eller MBT-ruter officielt betragtes som dyreveksler og dermed skovbunden og så må vi ride der, men igen med forbehold for at kollegaen ved mere smiley Her skal man jo så i vores skov kigge sig godt for, da man pludselig kan ende på en markeret helt smal MBT sti uden at vide det, men tænker at man skal kigge efter om vejen ser “lavet ud” eller bare er et dyrespor, der cykles i.

    Vi må gerne ride ved siden af MBT ruten i skovbunden (selvfølgelig med god plads så sikkerheden er i top, dette er ikke noget de skrev, men som jeg selv tænker er en selvfølge) og dermed have en rute at følge.

    Så det var fint at spørge, og jeg giver svar herinde, når den anden giver besked om hvad der betragtes som stier smiley


Kommentér på:
Ridning på mountainbike-stier

Annonce