{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.580 visninger | Oprettet:

Hest hævet i ryggen? {{forumTopicSubject}}

Fuldstændig af nysgerrighed og for at høre andres erfaringer, er der nogen af jer, der har oplevet, at jeres hest hævede op langs rygsøjlen, hvor sadlen ligger?

Jeg har nemlig ALDRIG selv oplevet det før.

Hesten har være fuldt tæt af massør, kiropraktor, fysioterapeuter, fys/osteopat, smed og sadelmagere - alligevel har den fået en væskeansamling/ nu "bare" en bule på ryggen. Vi antager, den tidl. sadel har været for smal i bommen - og jeg er rasende som ejer, da jeg vitterligt har haft gud og hver mand ude for at tjekke min hest igennem, da min mavefornemmelse godt har sagt, noget ikke var godt. Derefter haft sadelmager x 2 til sadlen. Købt efter anbefaling, derefter udvidet, redet i max 4 mdr med pauser indimellem pga. andre skader, og så omstoppet igen af NY sadelmager derefter, da massør m.m. slog alarm, og den opførte sig anderledes under ridning. Efter 14 dage opgav vi sadlen i overensstemmelse med beridere x 2 og sadelmager - og har så indkøbt ny nu.

Så der ER indkøbt ny sadel - anbefalet til ham efter målinger, der bliver efterset af flere sadelmagere (2) og omstoppet til ham - og behandling igangsat med øvelser og diverse efter fys/ostepat. Hesten har været i røntgen og kommer det igen, hvis de ikke går helt væk, og dyrlægen finder det nødvendigt. Dyrlæge kontaktes, hvis de ikke går væk, og sadlen findes at være korrekt tilpasset fredag til sadelmager nr. 2's tjek. Så ved jeg nemlig, at det heller ikke er den nye sadel, der er problemet - udelukkelsesmetoden.

Har I prøvet noget lignende? Gik det helt væk igen? Han er OVERHOVEDET ikke øm, når man trykker der. Har ikke været redet ret meget i et års tid pga. skader af forskellig slags - vi har haft et uheldigt år. Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at ride videre på ham, før jeg 100% har lokaliseret problemet - eller det går væk.

Jeg har fået flere fagfolks erfaringer - så er meget interesseret i bare at høre, om andre har stået i samme situation, og om det er gået væk igen, eller om I har haft fat i dyrlægen til behandling/røntgen m.m. KONSTRUKTIVT smiley

Jeg vil min hest 100% det bedste, og er meget frustreret over, vi står i denne situation, da jeg altid virkeligt prøver at få ham tjekket godt igennem, så han kan yde sit bedste.

Jeg er ikke interesseret i "øv hvor er du dum/led ved din hest". Vi gør alt, hvad vi kan for at få ham til at virke, og jeg har SUPER dårlig samvittighed i forvejen - men jeg har virkeligt gjort alt, hvad jeg kunne for at få den hjælp, der gør, at han har det godt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest hævet i ryggen?
  • #3   18. jul 2018 jeg havde en fysioteapeut til at se på min hoppe, for sadelmageren havde været helt gal på den og jeg havde selv fundet en sadel, det var så ok, men hun kiggede efter disse væskeansamlinger, hvilket der ikke var, jeg ved ikke hvor længe der går inden de er væk

  • #4   18. jul 2018 min fik totalt skæv skulder af den dårlige sadel og det gik væk efter 3-4 måneder, når vi fik købt ny (billig brugt windsor, som dog støttede hele ryggen og gjorde skulderen fri)

  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #5   18. jul 2018 Lyder som et traume. Min hest har haft noget lignende efter et styrt, men det kan også komme af tryk, eller hvis de fx ruller sig på en sten. Synes du skal få lavet en scanning af ryggen. Min hest fik en indsprøjtning i ryggen, for at få inflamationen til at gå væk, og en opfølgelde igen en måned efter. Hun var helt i orden efter det.

  • #7   18. jul 2018 Hvis det er der med sadel, forsvinder uden sadel.
    Sadel skulle lægge godt.
    Det samme med ny sadel.

    .. Jamen, hvad går igen?
    Underlaget?!

    Jeg havde vasket underlag ved 60 grader i neutral eller lignende. Intet skyllemiddel mv.
    Gentaget.
    Der kan sagtens være skumle farvestoffer og jeg tror at reglerne er mere løse ved udstyr til dyr end til mennesker...

    Og så havde jeg kigget efter insekter.
    Insektstik mv og så stimulerer man bidområdet med tryk =fuld glæde af hævelse...


  • #8   18. jul 2018 Nu rider jeg i mange forskellige underlag - både nyvaskede, helt nye og nogle, der ikke har været vasket i lang tid. Så tror desværre ikke, det er dér, det går galt. Desværre. Jeg har både haft tykke/bløde underlag og forskellige tynde under - Bl.a. RBH og Eksadron, der laver dejligt tynde sommerunderlag. Men vil beholde det i baghovedet - købte nogle for noget tid siden, der lugtede lidt af vaskemiddel... kunne både være træls og godt, hvis det bare er dem, der laver "ballade". Herhjemme vasker vi ellers ALT i neutral, da ingen af os tåler den slags.

    Uha, min store skræk er jo netop, at han har rullet på en sten - men tænker det er oplagt at overveje sadlen, da han jo netop havde en del spor i ryg og lænd efter en dum sadel, der har ligget forkert.

    Der er desværre ikke spor efter insektbid - og det ligner heller ikke. Havde super dygtig behandler ude, der også karakteriserer dem som væskeansamlinger.

    Håber sådan, det går væk. Tænker slet ikke Kissing Spines, da den for det første har været i røntgen og for det andet aldrig har vist andre symptomer i ridningen på dette - ej heller fandt behandler symptomer herpå. Så håber virkeligt ikke, det er noget i dén dur. Mistænker dyrlægen det, så skal han absolut direkte i scanning eller røntgen igen.

    Hvis det var et traume pga. sten/lignende ville det vel være ømt, når man trykker tænker jeg? Eller hvad? smiley

    Hvordan har det været for de heste, I har haft med hævelser? Gik hævelser helt væk?


  • #9   18. jul 2018 Jeg har ikke prøvet at se heste med hævelse.

    Men når mennesker slår sig, er der meget stor forskel på, hvor alvorlig skade der er sket - er man hævet - er man øm..
    Sammenhængen er simpelthen ikke eksisterende.

    Jeg har engang gået omkring et par uger med en brækket finger. Uden anden behandling end at jeg satte det på plads, når bruddet forskød sig...
    Hævelse graden hænger ikke nødvendigvis sammen med reel skade?


  • #10   20. jul 2018 Kan det være noget arvæv?
    i så fald forsvinder det jo ikke.
    Jeg har en stor hævelse på det ene lår efter et spark, det er ren arvæv og forsvinder ikke igen, ud over det kosmetiske så generer det mig ikke, virker han generet af det, ud over at det ikke gør ondt?
    Hvordan så rtg. Ud, kunne dyrlægen se noget unormalt?



  • #11   20. jul 2018 Jeg er helt enig i, at der ikke nødvendigvis er en masse smerte forbundet med en hævelse, men jeg ser dog også den enorme forskel fra, hvis det er en selv eller en menneskelig patient og så en hest smiley Mennesker kan man spørge - det kan du jo desværre ikke med hesten. Derfor vil jeg gerne være SIKKER på, at alt er, som det skal være smiley

    Ja måske noget arvæv... vildt alligevel, hvis det er det. Men kan måske godt være. Noget rent kosmetisk. Nej, umiddelbart ikke - men han var jo godt låst m.m. i ryg, lænd og manke, så hvor meget af det, der hænger sammen med hævelsen, det ved vi ikke endnu. Da han var i røntgen, fik han ros for en utrolig flot ryg - men vi har ikke fået taget røntgen efter hævelserne.


Kommentér på:
Hest hævet i ryggen?

Annonce