{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

overvejer døgn fold {{forumTopicSubject}}

hmm her sidder jeg og tænker..

jeg er løbet tør for halm...
isabella vil ikke æde hendes hø
huhn vil ikke æde hendes morgenmad

overvejer at sætte hende på døgnfold nu...

Jeg havde ellers bestemt mig til at hun skulle ud som den aller sidste, for er ike tryg ved at hun går ude om natten med den heste opsprætter der har været osv osv...

hun gider desuden ikke gå ude om natten.. sidste år da hun kom på døgnfold (sidst i juli), der blev der opserveret, at hun bare vandre frem og tilbage om natten den første uge, til hun fatter at jeg altså ikke kommer og tager ind....

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

jeg VED godt at det er bedst for hesten at gå ude osv osv.. men JEG tror på, at hvis der er ordentligt med luft i stalden (vi har net i vinduerne).. og hesten får det strå foder den vil have, og ellers kommer ud morgen til sen aften.. ja så synes JEG at hesten har godt af at komme ind, og lige kunne slape helt af

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overvejer døgn fold
  • #1   10. jun 2007 jeg bryder mig ikke om døgnfold så syntes helt klart hun skal blive på stald;D

• #2   10. jun 2007 . har du overvejet om der er en grund til at hun ikke spiser?
    jeg syntes du skal ringe efter dyrekæge, når hun ikke rigtig vil spise

• #3   10. jun 2007 Den vænner sig jo til at gå ude.. Så længe den ik skal stå alene.

Kan ikke rigtig se hvorfor hesten skulle have godt af at komme ind? Den kan da ligeså fint slappe af ude på folden.

Og når du er løbet tør for halm, ja, så må den jo få græs i stedet for.

• #4   10. jun 2007
    -->>Kamilla<<-- .
    hun spiser jo sit hø... så der sidder ikke noget fast.. og nogen dage spiser hun sit foder og andre dage ikke..

kan godt forstå hun ikke vil spise i denne varme *GG*

• #5   10. jun 2007 et eller andet sted, er det jo heller ikke sundt for hesten at skulle trænes forholdsvis hårdt, hvis den har vommen fuld af græs????

• #6   10. jun 2007 hun kan mangle nogle vitaminer så syntes du skal få dyrlægen ud

• #7   10. jun 2007 altså bare fordi hesten går på fold æder den jo ikke uafbrudt i 24 tmier.. Ser da tit Tempo stå og bare slappe af. Men om det er græs eller hø den har i maven kommer sgu ud på et..

• #8   10. jun 2007 hun får vitamin og mineral blanding dagligt..

men jeg har overvejet at ringe og spørge dyrlægen til råds...

• #9   10. jun 2007 god ide med dyrlæge;D

• #10   10. jun 2007 luk dog hesten på fold og lad den være naturlig...

• #12   10. jun 2007 Gør hvad du selv har det bedst med...
    Hvis du ikke føler at din hest er glad på døgnfold, så lad være. Du kender hende jo bedst.

Min har haft perioder hvor han bestemt ikke gad være ude... lige nu elsker han det. Og skal på døgn fra juli.

Kommer bestemt også an på hvordan de har det i flokken, hvis de får tæv, vil de naturligvis gerne reddes.

• #13   10. jun 2007 Min har gået på døgnfold en måneds tid snart og han slapper helt fint af på fold... næsten bedre end hvis han er inde fordi han er sammen med flokken.
    De har så adgang til ridehallen så de kan gå ind når der bliver for varmt...
    Du kan jo sagtens træne en hest der går på græs... en hest er skabt til at spise 18 timer i døgnet... og at den har spist græs er jo ikke værre end hvis den har spist stråfoder...
    Jeg ville sætte den ud... men min nyder det selvfølgelig også...

• #15   10. jun 2007 Bonita min skat: Ofte spiser heste meget mere græs en halm... især lige de første uger.
    Vi kan tydeligt se at dressurheste der har været supergode hele foråret, bliver lidt tungere i røven når græsset kommer ind.

• #16   10. jun 2007 vi er gået mod naturen mange gange ved at tage hesten ind og ride min bliver brugt til konkurrece og skal ikke gå på døgnfold og bage i solen for hvem gider efter en hel dag i solen løbe marton det er ikke mig og min hest skal ikke udsættes for det de bedste heste i verdenen kommer ikke på døgn og jeg har altid fået afvid af mine forældre at en hest til 10 milliomer og en til 10.000 skal have det lige godt og passes ens

• #17   10. jun 2007 Kristine F: Kunne ikke være mere enig med dig. Hesten er skabt til at gå ude.. Og grunden til den ikke vil spise er kunne let være at den bliver hevet ind hver aften.

• #18   10. jun 2007 Min går på døgnfold og har gjordt det i snart 14 dage...hun sys bare det er lækkert at kunne bevæge sig lige så meget hun har lyst til og ikke været "indespærret" i en lille boks....
    Synes du skal sætte hesten ud....Heste har også brug for mere sollys end mennesker....
    Grunden til at den vandre frem og tilbage er jo nok fordi den er vant til at blive lukket ind hver aften så den skal lige vænne sig til at den ikke kommer ind om aftenen....

• #19   10. jun 2007 hvis i er i mod min måde at have hest på er det helt fint for mig for vi bruger jo ikke allle hesten til det samme

• #22   10. jun 2007 nej men som jeg skrev tidligere så er det for mig en dum ting at gøre

• #23   10. jun 2007 Maria L: forstår ikke helt dit indlæg.. Du siger at alle heste skal behandles ens, mener du så også at en lille pony som aldrig bliver brugt til noget og bare går som selskabshest også skal hives ind det meste af dagen og pakkes ind som var den lavet af glas? Hvis jeg tog folden fra Tempo tror jeg han blev sindsyg i hovedet.. Syntes det er noget pjat at bare fordi hesten skal gå til konkurrence at så må den ikke komme ud"!!

• #24   10. jun 2007 min må hellere end gerne komme ud bare ikke mange timer lige i solen .nej selvfølgelig ikke men alle heste der bliver brugt

• #25   10. jun 2007 hvad har solen gjort dig? Hesten har da brug for lyset ligesom vi mennesker har. Ellers bliver de da sløve og trætte.

• #26   10. jun 2007 hvis du havde været på stranden hele dagen ville du så løbe marton når du kom hjem????

• #27   10. jun 2007 nu går jeg ikke så meget op i at løbe så nej det vil jeg ikke. Men jeg vil derimod tage ud og ride en times dressur. Jeg har da også redet de her dage hvor det har været så varmt.. red da i dag kl 2 eller sådan noget. og jo det var da varmt men hverken hesten eller jeg led da nogen nød. red dog ikke så længe for hestens skyld men ham var sgu frisk på mere.

• #28   10. jun 2007 fint men det vil jeg aldrig byde mine ponyer;D

• #29   10. jun 2007 Nu er der jo ikke mange naturlige vildheste tilbage i verden.
    De heste vi avler i dag er jo ikke naturlige... de er svagelige.
    De får soleksem og bliver solskoldede, får kolik, bliver forfangne, får græsvom, hæver vildt op af insektstik og får øjenbetændelse af fluerne.

Det ville da være skønt om vi kunne have lækre velredne heste der ligner en milliard million og samtidig havde styrke som en oprindelig vildhest. Men sådan fungerer verden jo ikke mere.

Har man en robust koldblodshest som aldrig fejler nogle af ovenstående ting, er det da super at sende den på døgnfold. Islændere går ude året rundt og elsker det.

Men dem der har heste der er avlet til at være smarte at se på på en dressurbane, kan ikke samtidig forvente at få alle de andre goder med samtidig...

Heste er forskellige... og min dressurhest kan sagtens gå på døgnfold, men det kan den hvide foldkammerat ikke uden at få sår på mulen.

• #30   10. jun 2007 Rikke: Måske den bare lige skal have lidt hård hud på mulen? Hvis din hest fejler alt det du skriver tror jeg du skal ringe til dyrlægen.. Det lyder ikke så godt. Vores heste får da aldrig alle de sygdomme..

Og Maria: Prøv det! Tempo elsker det.. især når han bliver skyllet med vandslangen bagefter.

• #31   10. jun 2007 hvad skal jeg prøve+???

• #32   10. jun 2007 at lade din hest se hvad solen er for en fisk..

• #33   10. jun 2007 Kristina... Nu ved du forhåbentlig godt at min hest ikke fejler alt det. Faktisk fejler han aldrig noget af det, undtagen lige det med græsvommen og lidt øjenbetændelse sidste år, som vi afhjælper med maske i år.

Og jeg siger jo netop at han skal på døgnfold, for han kan klare det.

Men heste generelt fejler mange ting og er langt mere svagelige end de var dengang man ikke havde forædlet dem.

Og selv en robust islænder kan få soleksem har jeg hørt... så man må jo tage udgangspunkt i den hest man har og give den de betingelser man selv mener er bedst for den.

• #34   10. jun 2007 den ser sole hver eneste dag

• #35   11. jun 2007 min hest ser jo også solen hver dag..

hun kommer ud kl 7 om morgenen, og kommer ind mellem 21 og 22 om aftenen...

lige de dage her hvor der er så ekstremt varmt, der kommer hun ind lige 3-4 timer der hvor der er aller varmest, men kun fordi der ingen skygge mulighed er på folden...

tjah der er mange forskellige måder at have hest på...

men jeg tvivler på at nogen af jer andre, ville have travl med at sætte jeres hest på døgn fold, hvis i boede tæt derpå hvor heste er blevet skåret i osv (min veninde har fået skåret skeden op på en af hendes heste)...

• #37   11. jun 2007 Rikke - så har hesten jo så ikke godt af at spise halm... der er græsset noget bedre for fordøjelsen.
    Du kan jo vælge at have den på kontrolleret græs hvis du frygter den bliver for tyk, men at holde den væk fra græs giver da ingen mening... og væk fra folden.

generelt er jeg så træt af at blive set på som uproffesionel fordi min hest går ude... tror I ikke vi andre tager vores ridning lige så seriøst fordi vi ikke rider stævner?
    Min bliver brugt seriøst og jeg bruger formuer på kurser som jeg nok ikke ville gøre hvis den bare skulle hygges om...
    Så fordi man ikke er stævnerytter er det IKKE ensbetydende med man ikke er seriøs!

• #38   11. jun 2007 Min går på døgn fold. Og hvis det skal tage en uge før hesten fatter at den ikke skal ind må det jo tage en uge.

desuden tror jeg altså ikke på at din hest Sandie har vandret frem og tilbage hele natten. Har i haft kamera på til overvågning?

Hvis man har været ude og se til dem om natten, så syntes jeg da det er meget normalt at hestene kommer og ser hvad der sker. Hvis ehsten er vant til at komme ind, kan det da godt være den er forvirret over at man kommer om natten og ikke for at tage dem ind eller noget.

• #39   12. jun 2007 Bonita min skat: Heldigvis spiser min hest ikke nær så meget halm fordi det nok er en anelse mere kedeligt en græs... i hvert fald bliver han kun tyk om sommeren.

Og jeg ser ikke folk der har deres heste ude på døgn som mere eller mindre uprofessionelle end andre. Har, som jeg også skriver min hest på døgnfold hele juli, men kan bare godt forstå at der er folk og heste, for hvem det ikke er løsningen.

Synes det ville være skønt hvis vi kunne respektere hinandens holdninger i stedet for at dømme så hårdt, vi kender jo ikke hinandens situation.

Kommentér på:
overvejer døgn fold

Annonce