{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Ridning efter ryfoperation??? {{forumTopicSubject}}

Hej derude!

Jeg fik et sammenfald i ryggen grundet kræftsygdom i starten af 2017, og jeg fik derfor en stabiliserede rygoperation i oktober 2017.

Jeg må tidligst prøve at ride igen i næste måned. Lægerne anbefaler mig dog, at finde en anden sport. (Not gonna happen...) De råder mig til at ride med vest og til at jeg holder mig til ridehuset i starten.

Er der mon andre derude som har fået foretaget denne eller lignende operation, som er tilbage i sadlen?

Håbefulde hilsner
Natasja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning efter ryfoperation???
  • #2   3. sep 2018 Jeg er ikke opereret i ryggen, men derimod begge hofter.
    Mine læger frarådede også ridning, men accepterede dog at det ikke var noget jeg vil opgive. Jeg har bare lovet ikke at falde af smiley

For mig handler det meget om at sidde korrekt ift min krop. Det er IKKE det samme som at sidde dressur korrekt, men at finde en måde der skåner min krop uden at det går ud over hesten. CR instruktører er guld værd til sådan noget.

• #3   3. sep 2018 Du kan logisk set ikke bruge dette heste forum til at søge svar på, hvad du selv kan.
    Det, du kan bruge dette fora er kun til at glæde dig med de folk, der fortæller solstrålehistorier.
    (Hvilket ikke skal underkendes. Det er fedt at dele glæder!)

Ja, der er mange mennesker med diverse skader og sygdomme , der er aktive ryttere.

Men du kan ikke generalisere fra de anekdoter konkret vurdering af, hvad du kan.
    Eller hvad du ikke kan, hvilke forholdsregler.
    Da rygskader kan variere meget fra person til person, afhængig af hvor skaden sidder, og hvad der er årsagen.

Skal du få konkrete råd om din egen situation, så ville jeg i dit sted kontakte dine kræftlæger og/eller din egen praktiserende læge og spørge, hvilke forholdsregler du skal tage - og få råd om hvilke fysioterapeuter der findes, som har et højt fagligt niveau ift din ryg.

Vær forsigtig med at lytte til konkrete råd, fra folk, der ikke ved nok (om dig) til at kunne udtale sig om din situation.

• #5   3. sep 2018 Opslag om menneske helbred giver ofre en del kommentarer.

Nogen gange kommer opbyggelige historier frem. De kan være dejlige at dele.
    Men af os til gives også råd, uden fagligt fundament. Oplysningerne til at give en faglig vurdering er der simpelthen ikke - og kan ikke komme til dette fora uden at dele oplysninger der er dybt intime.
    Hvis formålet med opslaget var, at trådstarter også ville bruge det til at vurdere egne muligheder, så er mit råd netop at spørge hendes læger.
    Vi læger er i tvivl om ting mange gange hver dag.
    Der er mange ting vi ikke ved selv - men heldigvis har vi arbejdstelefoner.
    Hendes onkologer kan måske ringe neurokirurgen, andre onkologer og special afdelingens fysioterapeuter eller lignende samarbejdspartnere - hvad man ikke ved, kan man finde ud af...

• #7   3. sep 2018 Jeg gentager gerne :
    Der er tilbøjelighed til at folk kommer med flere råd, end der er detaljer i sygehistorie til at kunne udtale sig om.
    Der er visdom i, at være opmærksom på, hvad dette forum kan, og hvad det ikke kan.
    Og søge de svar man leder efter, der hvor de kan findes.

• #9   3. sep 2018 Stald Phoenix - i og med at det er et debatforum, så kan dine råd vel være lige så "gode" som dr. Who's råd - så er det ikke lidt dobbeltmoralsk, at du skal fortælle hvad hun må og ikke må, når du selv bruger det som argument, at det er et åbent forum? Dr. Who råder jo i bund og grund bare til at man tænker sig om ift hvilke råd man tager til sig i et forum som dette - hvilket da også er en måde at bidrage til tråden på smiley

Til TS - jeg har ingen personlig erfaring med lige dén problemstilling, men jeg tænker at en ridefysioterapeut kunne være et rigtig godt bud på et sted at søge hjælp - og så vil jeg bare ønske dig held og lykke med vejen tilbage på hesteryg smiley

• #11   4. sep 2018 Stald Phoenix - sådan læser jeg det slet ikke, overhovedet.
    Tror du ikke, at du tolker lidt lige nu? Måske fordi du føler dig lidt ramt/stødt på manchetterne? Det er der slet ikke nogen grund til, som jeg læser Dr. Whos indlæg...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #12   4. sep 2018 Uden at vide det, men af erfaring fra folk som jeg kender, der har fået foretaget operationer på rygsøjlen og i ryggen, så handler problematikken ikke om belastningen, men den KÆMPE risiko der er ved at ride.

Når en læge anbefaler at finde en anden sport, så er det altså ikke for sjov. Men fordi at risikoen for at det går galt, er stor, og kan være katastrofalt. Din ryg er udsat, og vil være svagere end "den gennemsnitlige ryg".

• #14   7. sep 2018 Tak for alle jeres kommentarer. Jeg har selvfølgelig snakket med både kirurger, læger og fysioterapeuter og jeg har fået kontakt til en ridefysioterapeut, som forhåbentligt kan give mig gode råd og vejledning smiley

• #15   7. sep 2018 Mette b: hvad er en cr instruktør? smiley

• #16   7. sep 2018 Centrered riding instructor, se mere i linket
    https://www.centeredriding.org/

Og ift risiko, så er der jo risiko ved alt. Når man er opereret er man mere sensitiv for fald, men det gælder jo uanset om man falder af en hest eller vælter på cykel. Livet skal jo gå videre, og så må man vurdere hvilke risici man er villig til at løbe.

Personligt ville jeg aldrig opgive ridning hvis lægens eneste begrundelse var risikoen for fald. Var det derimod selve det at sidde på hesten, der gør skade, ville jeg måske overveje det. Men nok ikke uden at have forsøgt først at teste det. Ridning er en kæmpe del af mit liv, og at skulle opgive det ville ødelægge meget af min livsglæde.

Kommentér på:
Ridning efter ryfoperation???

Annonce