{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Kender du til racerne Clydesdale, Welsh cob, IC eller knapstrupper {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag.

Selvom jeg er ude i meget god tid, kan jeg ikke vente længere!

Jeg har længe være forgabt i Clydesdales og har lidt planer om at skulle have sådan én fra føl, når jeg igen skal have hest, men da jeg har fundet ud af at jeg ikke, i ryggen, kan holde til en "trampende" hest, ridemæssigt har jeg overvejet om det er den rigtige race.
Jeg ved ikke ret meget om Clydesdales ud over hvad der står på deres hjemmeside og dermed heller ikke hvordan deres gang er, derfor vil jeg gerne spørge om nogen har erfaring med racen, ridemæssigt som man måske kan snakke med om racen, fordele/ulemper, hvad skal man være opmærksom på og evt. have mulighed for at prøveride en, for at se om det harmonerer, giver det mening?!?
Jeg synes nemlig at det vil være rigtig ærgeligt at købe et føl, for så 4 år senere at finde ud af at man ikke kan ride den.

Jeg har desuden overvejet racerne welsh cob sek. D, IC/tinker og knapstrupper. (alle skal have stg. mål over 150 cm) Så er der ligeledes nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om de racer, modtager jeg med kyshånd!


Kommentarer på:  Kender du til racerne Clydesdale, Welsh cob, IC eller knapstrupper
  • #1   24. sep 2018 Jeg tænker at jeg ville melde mig ind i facebook grupperne for racerne smiley

    Clydesdales er ikke så udbredt i Danmark, så der ved Shire folkene måske noget - ellers findes der en gruppe for Koldsblodsheste også smiley

    En ting jeg vil indskyde; er at det er møg svært og lure en hests gang, ud fra når den er føl. Jeg synes i hvert fald ikke altid der er sammenhæng imellem hvordan et føl så ud på marken og hvordan den er og sidde på.

    Ligesom jeg oplever at fx Jydske hest har ret meget mere rygsving, end man lige tror - selvom de er nogle tunge nogen, så jeg vil næsten sige at det er mest sikkert at købe en du kan prøve, så du ved ryggen kan være med - det ville være træls og skulle sælge hesten, fordi gangen ikke duer.


  • #2   24. sep 2018 Krikken, jeg er ikke på Fb, så det kan jeg ikke, jeg har gennem terpet Clydesdale.dk men kan ikke rigtig finde noget om bevægelser.

    Jeg er fuldt ud klar over at man ikke kan se pp et føl, hvordan den går under rytter, som voksen og at de selvfølgelig ikke går ens, men kan man nu se på forhånd at det er en hest der planter fødderne hårdt i jorden, generelt, så ved jeg allerede dér at jeg må finde en anden race.
    Fordi det netop vil være ærgeligt at købe et føl for så at skulle sælge det igen.
    Grunden til at jeg ønsker min næste hest fra føl, er at jeg bare har den bedste erfaring med at havde dem selv fra start, så ved jeg hvad de har været igennem, hvordan de er vokset op, og hvordan de reagerer på ting.
    Det vil jeg ikke vide ved en allerede tilredet hest. smiley
    Jeg ved godt at jeg ikke giver meget mening og at jeg har nogle forskruede ønsker og forventninger, derfor er jeg også lidt tidligt ude med at søge oplysninger.


  • #3   24. sep 2018 Rigtig meget foregår på facebook så jeg tænker at hvis du vil vide nærmere så få evt en ven der har til at hjælpe. Ved at melde sig ind i grupperne og spørge fx.

  • #4   24. sep 2018 Har du nogle konkrete spørgsmål omkring knabstruppere. Så er du velkommen til at skrive. Jeg synes personligt ikke dem jeg har redet har haft stort rygsvingn og har derfor haft nemt ved at ride dem også uden smerter i ryggen. Har selv smerter i ryg og hofter, men med en god sadel er der ingen problemer.
    Udover er de gode i hovedet og ofte meget samarbejdsvillige.


  • #5   24. sep 2018 Både på ics-nederland.com (oversat til dansk) og dansktinkerforening.dk står der meget om IC/tinker - og folkene bag er gode til at svare på spørgsmål om racen

  • #6   24. sep 2018 Ingemann og LittleJohn: Tusind tak!

    Jeg vil kigge på linkene smiley

    Det er ikke rygsvinget der er et problem for mig, men stød op gennem ryggen, red en fjordhest i vinter/forår og hvor jeg normalt får lindret rygsmerter af at ride, FIK jeg ondt af at ride hende, hun tramper meget og det må være det der går i ryggen på mig...

    Sindet betyder også utrolig meget for mig, jeg er til heste der er heeeelt nede på jorden hvor der nærmest kan springe en bombe, uden de bemærker det smiley


  • #7   24. sep 2018 De Fjordheste som jeg har været oppe på, har alle haft en "trampende" trav, hvis jeg forstår dig rigtigt. Jeg tænker at du taler om den type trav, som er det modsatte af blød og flydende, men hvor man som rytter i stedet mærker nogle ret kraftige stød op gennem sadlen? Jeg har kun oplevet den type trav på Fjordheste, og så en enkelt Islænder. Jeg har dog ikke redet voldsomt mange Fjordheste, så jeg ved ikke hvor udbredt det er. De par Haflingere som jeg har prøvet, har haft ganske normale og behagelige gangarter.

    Du kunne måske også overveje en gammeldags Oldenborger eller Frederiksborger? De skulle efter sigende være ret lig Knabstruppere. Den ene Oldenborger som jeg kender er i hvert fald både rolig, og med store(!) og bløde bevægelser.


  • #8   24. sep 2018 Kiwi: Jo det må være det samme vi har oplevet, med hende her var det også i skridt.
    Synes ikke jeg kan huske de 4 andre fjordheste jeg har redet gjorde det...

    Generelt er jeg mest til koldblod, med få undtagelser smiley


  • #9   24. sep 2018 Min tidligere IC havde så bløde gangarter at du ikke kunne ride letridning og heller ikke mærke forskel på hvilken galop hun var i smiley

    Jeg syntes du skal kigge på dølehesten og nordsvensk også smiley

    Du får desværre svært ved at finde clydesdales herhjemme, det er sådan nogle lækre heste, men desværre ikke udbredt i DK

    Og tænker du knapstrupper så prøv at skriv til stutteri kronplet smiley


  • #10   24. sep 2018 Aimee: Det lyder til at den havde meget bløde bevægelser, lækkert! smiley

    Nordsvensk er jeg ikke så meget til, har redet 3 forskellige, som alle 3 var lidt for jumpy til mig, dølle kender jeg kun af navn, hvor store er de?

    Der er meget få Clydesdales her hjemme, det ser ud til at der er flere i Sverige, men kan også se at stutteri Dania importerer dem, så dem har jeg tænkt at kontakte også smiley


  • #11   24. sep 2018 Jeg har ikke redet clydesdale, men jeg har redet Shire, som havde store bløde gangarter smiley
    Nordsvensk er jeg også fan af, IC har jeg blandede oplevelser, og det er så vist det smiley


  • #12   24. sep 2018 Jeg har en irish cob. Hun er min første, men bestemt ikke sidste irish cob smiley Hun har det mest fantastisk sind. Meget lærenem, stort set ikke bange for noget (Dog er køer ret farlige smiley ) meget social og i det hele taget meget nem i alt håndtering!
    Min mule blev til kåringen i foråret målt til 160cm, hun var lige fyldt 4år på daværende tidspunkt. Så det er bestemt ikke umuligt at finde en over 150cm.
    Synes absolut heller ikke, hun er tung i sine gangarter smiley


  • #13   24. sep 2018 døle er ofte over 150, de er dog også lidt svære at få fat i. Du skal kigge i Norge efter dem smiley

  • #14   25. sep 2018 Min erfaring med IC er at der er himmelvid til forskel på deres gangarter. Jeg har reddet på en med en fantastisk blød og vuggende skridt, men enormt tung galop. Så har jeg reddet på en med en stikkende 3'er-pony-trav, men den lækreste sofagalop jeg nogensinde har prøvet. Og en tredje med meget usikker og klodset skridt, men den lækreste bløde trav. Sidst nævnte fik markant bedre skridt med alderen - han var meget ung da jeg red ham mest.

    Hvis jeg havde været i dine sko, ville min drøm nok at være at finde et sted der avler den type jeg kan lide, hvor jeg kan få lov at hjælpe til, og så på sigt købe en hest der er lidt ældre derfra. Du vil i den situation få en hest du ved hvordan er vokset op, og du kan samtidig nå at få en idé om gangarterne inden du køber hesten.


  • #15   25. sep 2018 Michala: Sikke en blandet omgang smiley

    Det er en god idé, med at finde en avler smiley


  • #16   25. sep 2018 Jeg tænker også at du skal prøve at finde nogen, der har den type hest, du drømmer om. Det lyder for mig, som om du ikke helt ved hvad du vil - en Clydesdale er jo himmelvidt fra en Knabstrupper fx. Måske er det mere Budweiser-reklamerne, du er forelsket i? smiley
    Jeg kan mægtig godt lide Clydesdalehestenes udseende, men min ryg er heller ikke for god, og jeg kunne ikke drømme om at sætte mig op på sådan én. Bare det at skulle skræve over dem, av-av (for slet ikke at tale om foderbudgettet på sådan en fætter...)
    De øvrige heste du nævner, er for det første noget lettere at komme i nærheden af her i landet, og for det andet mere "bækkenvenlige" i bredden smiley


  • #17   25. sep 2018 Mimre: Det er jo også det jeg, i mit indlæg, søger, nogen der har - og har erfaring med racerne. smiley

    Ja der er en verden til forskel på de typer heste jeg godt kan lide, men fælles for dem er deres sind smiley

    Jeg er ikke 100 % afklaret med hvad jeg vil, det har du ret i, derfor søger jeg også så meget jeg kan om de racer der vækker min interesse, for at blive klogere smiley

    Og selvom det er de fedeste og sødeste reklamer, så nej, det er ikke reklamerne jeg er forelsket i smiley


  • #18   25. sep 2018 Der er mange IC avlere herinde - bare søg på IC/tinker - så popper de op

  • #19   26. sep 2018 (Har ikke læst alle svar, så undskyld hvis jeg gentager)

    Nu har jeg shire og ikke clydesdale, men i og med at de er blandet på kryds og tværs igennem mange år, vil jeg mene de er tæt på at være en og samme hest.

    Hvis du har ryg problemer vil jeg ikke anbefale en clydesdale, jeg har redet en del shire heste efterhånden, og ingen af dem har haft en blød trav. De er dyre heste også fra føl, så det ville være møg ærgeligt at købe et føl til 40.000-60.000 for at finde ud af at man ikke kan holde til at ride den når tiden når til det.

    Hvis det er den type hest du drømmer om, vil tinker/irish cob være mit bedste bud, selvom jeg godt ved det slet ikke er det samme, men de er hvad der kommer tættest på som ville være et godt bud med chance for at finde blødere bevægelse smiley

    Håber det kan hjælpe dig, hvis du har yderligere spørgsmål skal du være velkommen med dem smiley


  • #20   26. sep 2018 Hald Shires: Tusind tak! Det vil jeg tage med i overvejelserne smiley

Kommentér på:
Kender du til racerne Clydesdale, Welsh cob, IC eller knapstrupper

Annonce