{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

Træpille smuld HJÆÆÆLP {{forumTopicSubject}}

Hvordan gør i med træpille smuld i boks, dem der bruger det?
Det er første gang jeg bruger det og det støver helt vildt voldsomt for mig. smiley
Min hest var helt grå i hovedet af støv imorges. Og hun hostede et par gange og det plejer hun ikke.

Lige nu er jeg meget ked af jeg ikke bare købte en palle træpiller smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpille smuld HJÆÆÆLP
  • #1   5. okt 2018 Har du vandet det? smiley
    Jeg vandede altid da min hest stod på det... smiley


  • #2   5. okt 2018 I starten vil det støve, så vand det.

    Når bunden er blevet etableret, så støver det ikke på samme måde, når man fylder en pose på.
    Jeg ” støer” altid når hestene er ude.

    Mvh Charlotte


  • #3   5. okt 2018 Charlotte hvordan skal bunden være?? Og hvor meget skal jeg vande det

  • #4   5. okt 2018 Jeg ville vande det. Og det skal have rigtig meget. Minimum 4-5 fyldte kander vand, selvfølgelig alt efter størrelsen på boksen.

    Derudover faldt støvniveauet i min træpilleboks da jeg begyndte at blande en balle spåner i fra tid til anden(ofte en gang i måneden, dog fyldes det ind hyppigere i sommermånederne end i vinter)


  • #5   5. okt 2018 Jeg har en bund, som fint kan ligge i flere år, hvor jeg sjældent fjerner andet end klatterne. Så bliver bunden fast og sugende, mens “toplaget” bliver mere løst, men ikke støvende.

    Og det tager ca 6-8 uger før bunden ikke er løs.

    En god ide er den som Hængemule skriver - smid en Balle spåner i en gang imellem.

    Vh Charlotte


  • #6   5. okt 2018 Okay hvad er min fremgangs måde så?

    Vande boksen med 3-4 kander vand og derefter smide en halv pakke spåner i?
    Og hvordan muger jeg den bedst så? Tager kun klatter?


  • #7   5. okt 2018 Din fremgangsmåde lyder meget fornuftigt smiley jeg ville nok smide en hel pakke spåner ind her første gang for at ligge støver ned smiley

    Og så sørg for kun at tage klatter, da det er tisset som binder bunden så du slipper for at vande.


    Jeg har en ekstremt renlig hest så jeg fjerner tis en gang i ugen da hun tisser samme sted og dermed bliver der en forhøjning smiley men ellers havde jeg kun fjernet tis højest en gang i måneden eller hvis bunden bliver meget svampet smiley
    Bunden kan sammenlignes lidt med en kattebakke, der fjerner man også kun "klumperne" ??


  • #8   5. okt 2018 Jeg har også en meget renlig hest og gummimåtter i bunden af boksen. Men jeg håber jeres råd hjælper mig, jeg køber et par sække spåner smiley

  • #9   5. okt 2018 Hvordan gør i med hø i boksen? Har i det i et hø net eller direkte på jorden?

  • #10   5. okt 2018 Spåner har i hvert fald hjulpet mig rigtig meget i kampen mod støv.

    Jeg er også helt ny i træpille verdenen, da jeg tidligere har stået på halm. Men det er simpelthen en læringsproces og man lærer med tiden hvor meget der skal tages ud. Jeg kan til tider tage "en del" ud da min hest før hø direkte ned på bunden, i modsætning til mange andre der har hønet eller kasser til høet. Jeg vil hellere fjerne lidt ekstra bund end at der er blandet alt for meget hø ind i bunden smiley

    Min bund er vel efterhånden 15 cm høj efter den blev opstartet i april måned, hvilket er nødvendigt fordi min hest snurre rundt ligesom en hund inden hun lægger sig ned.


  • #11   5. okt 2018 Det skal bare vandes i en trillebør inden du hælder det i boksen, så er det en drøm at stå på

  • #12   5. okt 2018 Jeg har vandet en masse i dag og blandet med spåner. Det går meget beder nu smiley

  • #13   5. okt 2018 fedt, jeg blandede dog ikke mit med noget, og det var stadig fantastisk ??

  • #14   5. okt 2018 Hvor mange sække smuld og vand brugte du?

Kommentér på:
Træpille smuld HJÆÆÆLP

Annonce