{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Forfangenhed -> platfod {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest, der i maj måned blev forfangen. Vi fik dog hurtigt fat på dyrlægen, som satte ham på medicin.

For knap 2 uger siden havde vi smeden ude for at beskære hans hove, så de kunne komme til at se fine ud igen.

Han er også igen begyndt at komme på græs, og indtil videre forløber det uden problemer. Desuden tog jeg i fredags en kort "skovtur" på ham, hvor han gik godt :o)

Jeg har bare lagt mærke til en forandring i hans hove, og spørgsmålet er nu poppet op i mit hoved: Kan han være blevet platfodet, fordi han har været forfangen? Før var hans hove mere "hule", hvis man kan forklare det sådan, og nu ligner hans hove min mosters ældre hest, der er platfodet.

Hverken dyrlægen eller smeden har snakket om, at forfangenheden kunne føre til dette, og jeg har heller ikke kunnet finde noget om det på google o.l., så nu spørger jeg lige jer herinde. Er det måske "bare" en forandring i hovene, som vil gå væk igen?

Mange hilsner fra Rikke

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forfangenhed -> platfod
  • #1   17. jun 2007 hmm ...

• #2   17. jun 2007 Super Babe: Ved ikke rigtig, hvordan jeg ellers kan forklare det :-S

• #3   17. jun 2007 Det er ikke nogen stor skandale at være platfodet for en hest. Jeg kender mange der er det, både Joe og min gamle part Rain :b
    Joe har aldrig haft nogle problemer..

• #4   17. jun 2007 jeg har læst at æbelcider eedike hjælper imod forfangen hed

• #5   17. jun 2007 er det ikke som smeden har skåret ham?

• #6   17. jun 2007 min fredriksborg teico var plat fodet så han skulle ha sko på når vi red ham

• #7   17. jun 2007 hva er platfodet ? smiley

• #8   17. jun 2007 Hej
    Jeg tror det er smeden, der har klippet ham platfodet, men er ikke helt sikker, dog ved jeg, at en hest der har været forfangen, får en fortykkelse på hoven, men det er nok lidt for tidligt at se i nu.
    Er du sikker på det ikke var en hov byld??

Anita W

• #9   17. jun 2007 min vallak har oss været forfangen tidliger i sit liv, og har næsten lige været det igen. Han er plat "fodet" på sine forben, og det skyldes de forandringer i hoven, fra første gang han var forfangen.
    Men han er skam ikke blevet nogen dårligere ridehst af den grund smiley

• #10   18. jun 2007 Liv: Nej bestemt ikke. Jeg tror da heller ikke, at det vil blive en stor ulempe for ham, hvis han er blevet platfodet. Han går jo normalt, dog måske lidt langsommere på grus, men det er svært at se. Jeg bruger ham jo også mest til skovture og hygge, og så er det jo ikke galt :o)

Anita: Det er ikke en hovbyld, for de ligner akkurat min mosters hests hove, og han er platfodet.

Jeg tror ikke at det er den måde smeden har klippet ham på, for det var som om før smeden kom, at hovene var blevet svære at rense helt. Alligevel lagde jeg først mærke til det en uge eller to efter dyrlægen havde sat ham på medicin, hvilket jeg jo undrer mig lidt over. Skulle jo tro, at det ville komme med det samme :-S Spørger smeden næste gang! :o)

Marie: Tak for dit svar. Så kan det jo godt skyldes, at han har været forfangen. Ved du, om det måske kan blive bedre? Han har ikke haft sko på siden han var 3-4 år (er 12 nu) og bliver for det meste brugt til skov- og strandture. Går din med sko?

• #11   18. jun 2007 Når heste er forfangne vil de ofte få en svag sænkning/drejning af hovbenet, så det kommer tættere på sålen. Det er en af grundene til at forfangenhed kan være dødeligt da hovbeneti slemme tilfælde kan gå gnnem sålen. Hoven vil altid ændre facon hvis der er sket en drejning af hovbenet. Dette kan først ses når hoven er vokset lidt, det er derfor du ikke har kunet se det med det samme.
    Heste der har været forfangne vil ofte blive mere flad fodede og nemt blive lange i tåen. Det er derfor vigtigt at få beskåret hovene ofte.

• #12   19. jun 2007 Nina: Tak for dit svar :o)

• #13   15. feb 2010 Altså, jeg ved det ikke ;D

Min asterix er også platfodet. Men sådan er han vidst født (-:

Det værste kan smeden for det meste rette op på (-;

Kommentér på:
Forfangenhed -> platfod

Annonce