{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Pris på udredning - bevægeapparat {{forumTopicSubject}}

Situationen er den, at jeg har en hest på 17 år, som jeg selv føler har nedsat præstation og ikke går optimalt, hvilket har stået på i lang tid med mange undersøgelser, men ingen kan finde en årsag..
Så snakkede med en ny dyrlæge i dag, som jeg har fået anbefalet, og han ville umiddelbart undersøge bevægeapparatet på min hest, hvis jeg besluttede mig for at få ham ud. Indtil videre ville jeg tænke over det, fordi jeg har brugt mange penge uden svar.
Men jeg overvejer det virkelig, fordi det er svært at stå uden et svar. Men jeg ville bare gerne vide hvor meget jeg ca. kunne regne med, fordi der er jo en reel chance med, at jeg efter diverse undersøgelser fra denne dyrlæge kan stå uden svar igen. Dyrlægen snakkede blot om at en indledende konsultation uden røntgen eller nærmest noget undersøgelse ville koster op mod 1500 kr., men jeg har ingen fornemmelse af, hvor højt op det kan komme ved evt. røntgen, ultralydsscanning og blokader.

Men er der nogle, som har erfaringer med, hvor meget sådan en udredning med røntgen, scanning og blokader kan løbe op i? Jeg aner ikke, hvor man skulle starte hende på min hest, men nogle har en mistanke om ryggen, men det tænker jeg, at han ville kunne mærke og komme nærmere på, hvis jeg fik ham ud.

Så helt overordnet set, hvad er udredninger for problemer i bevægeapparatet løbet op i for jer med jeres heste? Bare sådan et ca. beløb? Og fik I svar, hvis nogle også har stået uden at vide, om der var noget galt eller hvad der var?

På forhånd tak for svar.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på udredning - bevægeapparat
  • #2   8. okt 2018 Min veninde havde en halt hoppe og hun valgte en billig dyrlæge som gav en masse blokader i benet og tog forskellige billeder. Der kom ingen forklaring på haltheden. Så valgte hun at køre til Hørsholm hestepraksis som foretog samme strategi og her var diagnosen forbenet dragtbrusk. I omegnen havde hun brugt 6-8000kr bare på den udredning.
    Jeg ved ik hvad du vil komme af med, da det i dit tilfælde famler lidt i blinde. Er dyrlægen dygtig så burde person kunne indskrænke, hvor i kroppen det er galt


  • #3   8. okt 2018 Jeg har fået undersøgt min hest på Ansager lidt for mange gange, og har med blokader og røntgen givet 4-5000 pr gang...

  • #4   8. okt 2018 1) Du bør nok bede dyrlæge om en kladde til ud redningsplan.

    2) Og bestemme dig for, hvor grænsen går.
    Hvor mange penge har du??

    Alt afhængig af, hvad du har været igennem, hvor syg/påvirket hesten er, og din økonomiske formåen - og hvad du realistisk kan forvente af nye informationer fra ny udredning - ville jeg overveje et alternativ.

    Hvis det er dyrt, lave odds for svar du kan bruge til at finde en diagnose, du kan gøre målrettet behandling af - så overvej at sætte den på fold i et år.
    Mange ting går over med tid.
    Jeg mener, at en svensk undersøgelse, hvor man frikøbte heste, der var erklæret uridelige, så var 80% eller 90% raske efter 1 års orlov.
    Har du været diverse undersøgelser og behandling forsøg igennem, vinder du måske ikke så meget ved en ekstra tur i manegen.
    Måske dette har bedre odds for at din kammerat bliver frisk på sigt?


  • #5   8. okt 2018 da min stod skadet sidste år røg udredningen op i knapt 5000 for udredning med lameness locator, blokader og ultralyd scanning

  • #6   8. okt 2018 Jeg endte på ca. 12.000 kr med røntgen af begge forben, blokader over to dage, 2xledbehandling og to eller tre opfølgende besøg hos Højelse hesteklinik. Selve udredningen foregik på klinikken. Det var en overbelastning i et lamel nede ved hovbenet.

    Til sammenligning har jeg for nyligt betalt knap 3000 kr for en scanning hjemme i stalden (på en anden hest).


  • #7   8. okt 2018 Jeg brugte 4000 kr på røgten af forben, blokade, bøjeprøver og lameness locator. Det tog da nogle timer med et par dyrlæger på og vi kørte så på klinik smiley

  • #8   8. okt 2018 Tak for svar alle sammen smiley Det hjælper lidt, men jeg kan se, at jeg ville kunne lande i mange forskellige prisklasser.. Måske især fordi vi lidt ville søge i blinde, da der ikke er en decideret halthed, men bare forskellige tegn fra snublen, problemer med at få bagparten ordentlig med og vægten ligger på forparten. Dyrlægen ville komme ud til mig med alt grej, men han har ikke set hesten endnu, så han har jo også svært ved at give mig et tilbud. Kan se jeg har nogle ting at overveje.

    Stald Phoenix: Tænker du video i longe eller også under rytter? Jeg har ham kun på korte videoer i longe lige pt.


  • #9   8. okt 2018 Jeg kører mine heste på klinik med lameness detector - computerudstyr man sætter på hesten, så udover at doc dyr kigger og ser, så kan de se på lameness detektoren også.

    Sidst jeg var afsted med en hest zoomede dyrlægen ind på venstre forben, hvor der var lidt galle og en tidligere skade - jeg følte i ridningen at det var højre forben. Lameness detectoren var enige med mig. Men det var først da vi lagde blokader at det viste sig helt sikker at være højre forben.

    Jeg var hos doc dyr det meste af en dag, hesten fik flere blokader, samt taget Rgt af det skadede forben, og det løb op i ca 6000 kr.

    Jeg tager hesten til klinikken, for at doc dyr kan få de bedste arbejdsbetingelser - der har de longering på blød og hård bund, asfalt til bøjeprøvning, Rgt apparat og mulighed for at have alt deres grej på klinikken, som de måske ikke kan have med i bilen.
    Hjemme har jeg kun en ridebane og en grusvej med sten og huller - så for at få det bedste resultat, så afsted til klinikken.

    Jeg er dog enig i, at med de diffuse symptomer din hest viser, så kan det være svært at nå frem til præsis hvad den fejler, for den er måske allerede nu pga det længerevarende forløb ude i at have aflastningsskader/- ømheder også.
    Her kunne en mulighed hedde scintegrafi - det koster knaster - her kunne man evt køre4 til Tyskland og få det lavet lidt billgere, men stadig +10.000 kr.

    Og helt realistisk, hvor meget vil du betale for at få at vide at den evt har fået slitage i leddene, og at der ikke er meget at gøre ? Det er en ældre hest, så måske skulle man overveje om den skal pensioneres til lidt skovture ? Give den lidt tilskud til leddene i fodret, evt et BOT dækken til ryggen ?
    Så overvej på forhånd hvor meget du vil gøre, og hvor meget det må koste.

    Mvh Charlotte


  • #10   9. okt 2018 Tak for svar Charlotte. Jeg er også lidt i den fase du snakker om, hvor langt jeg er villig til at gå, fordi vi har prøvet mange ting allerede - det her skulle være det sidste skud for at finde et svar. Hvis der er noget og komme efter, fordi måske mangler han bare energi og går anderledes uden forklaring.. Det ved man jo ikke.
    Men han går kun skovtur og hygge, så der er ikke så meget at ændre på der. Det er bare bekymrende når en hest går fra at løbe forrest til knap at kunne følge med og ikke have nogen gnist for at arbejde længere, hvilket har stået på længe.


  • #11   9. okt 2018 Det kan jeg SÅ godt forstå, at man ikke ønsker at se gnisten og glæden slukkes i sin ældre hest - og skal jeg være ærlig, så er der formentlig “noget” som gør at han ikke løber glad med flokken.

    Igen du har jo allerede prøvet en del - så skal dette være det sidste skud, så ville jeg tænke meget nøje igennem, og snakke meget nøje med dyrlægen om hvor meget der skal tjekkes.
    Generelt kan man sige, at du nok skal overveje at få udaf en undersøgelse ?
    Vil du behandle den for fx en seneskade med IRAP ect, eller hvis det viser sig det er senerne, vil du så kunne se en ide i at lade den gå på fold i 1 års tid, og håbe den kommer sig ?
    Gigt - kan du ikke gøre noget ved, andet end at forsøge med lidt tilskud og måske et varmt BOT dækken.
    Problemer med ryggen - er det realistisk at begynde en specifik genoptræningsplan for ryg, hvis hesten ikke skal lave så meget andet end hygge ?

    Hvis jeg var dig, så tror jeg ville sige - okey vi bøjeprøver hesten. Bare fordi hesten er ældre bør den kunne gå gennem en bøjeprøve.
    Slår den ud i bøjeprøven, så kan I gå efter det ben mht Rgt og evt blokader. OB’s dog at har den gået og aflastet længe, så kan den fx være halt på alle ben...
    Kan I ikke pinpointe nærmere via bøjeprøve om I har et problem der, så kunne det måske være en mulighed at give hesten smertestillende i en periode - ændre han humør, så går han og har ondt i dagligdagen....og så skal du virkelig tænke på hvad du reelt vil, afhjælpe hesten for smerte via en masse dyrlæge eller....

    Jeg havde selv en dejlig ældre hest på 18, som jeg fik aflivet pga gigt i en has - han kunne ikke længere løbe med flokken, når de legede på fold - han løb med et stykke, og stoppede så. Samtidig begyndte unghestene at udfordre ham om rangen som chef på folden - jeg vidste han havde gigt og aldrig ville komme tilbage som ridehest, så jeg valgte at aflive, selvom dyrlægen da godt mente vi kunne forsøge forskellige ting.
    Så ja jeg kender ældre og gamle heste som har det skønt, men også flere hvor skavankerne gør at de ikke trives i deres vanlig flok længere.

    Mvh Charlotte


  • #13   9. okt 2018 Stald Phoenix og TS: Må jeg måske også se video og dine kommentarer Phoenix?
    Synes haltheder er død spændende, men har ofte problemer med at lokalisere dem - selvom jeg har et godt øje for at spotte dem.

    Mvh. en dyrlæge studerende smiley


  • #15   9. okt 2018 Charlotte: Der er ikke så meget flok at løbe med, da han blot går med en hoppe (jeg har flyttet ham fra blandet flok til blot af stå med hoppen for 2 år siden, og det er kommet efterfølgende). Men på tur løber han ikke med dem, så der giver det mening.
    Tak for alle dine inputs. Jeg ved godt, at jeg har rigtig meget og tænke over. Altså jeg ved ikke, om der er noget med ham - mange siger jeg skal stoppe nu, men der er få som siger, at jeg burde få ham udredt, fordi der må sidde noget. Jeg vil bare ikke have, at min hest har ondt, og det ville jeg ønske at det her kunne gøre for mig. Det var vel også rart for dig med den 18-årige hest og vide, at den havde gigt og det var det, som påvirkede den i stedet for at gå i uvished tænker jeg?

    Maria T: Du må også gerne for mig, hvis der overhovedet er noget og se på videoerne (fordi han er ikke tydelig halt), og hvis jeg kan skaffe det i ordentlig kvalitet. Det er ret svært for mig at få taget video af ham i bevægelse, fordi jeg bare er mig i stalden altid.. smiley Jeg kan vende tilbage til dig.


  • #16   9. okt 2018 Jeg har ikke en gammel hest, men kan sagtens følge dig.

    Det der med at aflive en hest fordi der bare er "noget" der gør "noget" ikke fungere. Det duer ikke for mig. Min er en underlig skid inkl. hendes krop - og jeg ville have svært ved at aflive hende, medmindre jeg havde en diagnose der sagde fx " hesten har gigt i alle 4 ben, den har ondt ".

    Men det koster jo også penge og inden en hest er udredt kan man let have smidt 20.000 kr efter den. Og det kan være som at lede i en nål i en høstak.

    På en eller anden måde, så håber jeg min får en eller anden traumatisk skade, der gør jeg ikke skal ud i et langt forløb. Men noget hvor det er klart og tydeligt er synd at holde dyret i live.

    Jeg har selv tænkt tankerne mange gange med udredning, hver gang der er et eller andet småt med min. Nogle gange så ønsker jeg nærmest der er noget, andre gange ikke. Jeg går i panik på forhånd - fx var hun for lidt siden møg sur under ridning, jeg var helt grædefærdig for hvad var der nu galt.. Det viste sig at være noget simpelt som sporene.

    Men hvor gruer jeg virkelig for det med et langt udredningsforløb og ingen svar..


  • #17   9. okt 2018 Hvis du vil vide, om den har ondt til hverdag, så hold godt øje med dens hverdag nu.

    Køb derefter smertestillende medicin til 14 dage, eller gerne mere.
    Ændrer den adfærd og "bliver yngre i sin adfærd", så har den ondt til hverdag.

    Hvis du har været igennem et gennemtænkt udredningsprogram ville jeg i dit sted stadig genoverveje, hvad du får ud af at gentage et udredningsprogram, der ikke kunne levere svar før.
    De vage symptomer du beskriver, kan jo være alt eller intet. Og ikke nødvendigvis et bevægeapparatet problem - hvad hvis den har anæmi, dårlige nyrer, øresten...?
    Find selv på flere spørgsmål. Får du svar af at gentage udredning? Hjælper det dig til en plan?

    Jeg havde diskuteret sagen grundigt med en dyrlæge, hvor jeg havde tillid til, at der også var respekt for etiske dilemmaer.
    For det er det, jeg ser.
    Primum non nocere. Frem for alt, gør ingen skade.
    At pålægge dyret udredning og dig udgift, hvis der er lave odds for at det bringer jer videre, skulle man så lade være??

    Jeg ved ikke, hvor du står.
    Men forstår jeg dig rigtig, ville jeg nøjes/starte med 14 dages smertestillende.
    -virker det absolut ikke, har dyret ikke ondt. Dermed har du rimelig præcist udelukket bevægeapparatet og lidt mere.


  • #18   10. okt 2018 Krikken: Jeg kan høre, at vi har meget samme holdninger. Jeg ville nogle gange ønske, at man stod med en diagnose og ikke uvisheden, fordi det er da næsten det værste af det hele. Så kunne man i det mindste behandle eller aflive med "god" samvittighed, hvis man kan sige det sådan. Men tak for dit svar.

    Doktor Who: Kan man godt bare købe smertestillende til hest sådan uden videre? Og ville du så stadig ride hesten i den periode, som der bliver gjort nu? Han har været på smertestillende 2 gange over de sidste 2 år, men der har han blot gået på fold uden tydelig ændring.
    Men tak for dit bud. Det giver alligevel en anden vinkel på det, som jeg måske ikke har overvejet. Grunden til at jeg især overvejer det her er, at vi har været igennem al anden form for udredning af ham - det er sådan set kun en grundigere undersøgelse af bevægeapparatet vi mangler for at have været hele vejen rundt.


  • #19   11. okt 2018 Så vidt jeg ved, skal det på recept.
    Receptgebyret er 65 kr pr gang, du bestiller medicin.

    Hvis du aftaler, at I prøver op til fx 4 uger, kan du få sendt en recept på medicin afsted, og hente til en uge af gangen.
    Du har betalt medicinens pris +en bestilling = 65 kr.

    Det bliver nok at typen NSAID.
    Tænk over, om du har taget stilling til at der IKKE er dårlige nyrer eller mavesår, før du giver NSAID.


  • #21   11. okt 2018 Stald Phoenix, jeg skriver lige pb til dig

Kommentér på:
Pris på udredning - bevægeapparat

Annonce