{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Dilemma vedrørende folddynamik {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et dilemma, som for nyligt er opstået på min fold.

Jeg står i en løsdrift, hvor min hest har gået siden 1.5 sammen med en lånemakker, fordi hun manglede en at gå med, fordi hun ikke skulle på græs med de andre. For 14 dage siden er hendes nye, og permanente makker flyttet ind, og ejer og jeg har desværre ikke helt samme opfattelse af tingene, hvilket giver mig anledning til nogle bekymringer.

Min hest er meget underdanig, og bliver altid kostet rundt med af de andre heste, men hun plejer at fungere med de fleste, og jeg oplever ikke at de andre heste er desideret hårde ved hende.
Men den nye hest jeg har fået på folden jagter hende en del rundt, især når jeg kommer ind med wrap til dem.
Jeg har flere gange oplevet den trænge min op i en krog, og fortsat sparke efter hende, bidt hende hårdt og min har overvejet flugt igennem hegn, op i høkasser osv som konsekvens af den anden.

Hende der ejer den anden hest har ikke samme opfattelse af det som jeg, og mener at resten af stalden, hendes mand og datter heller ikke har set det, og mener ikke at det er et problem.
Jeg har fortalt hende at min mand, jeg og min part oplever det noget voldsommere end hun gør.

Mit dilemma er lidt, at jeg ikke ved om jeg bare er sippet, men jeg synes det er synd for min hest, der er så sød altid på folden, at hun skal trynes sådan.
Omvendt ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det, jeg kan ikke bare få en ny hest ud på folden, og jeg kan jo ikke bede hestene om at enes bedre, og ejer af den anden hest kan jo heller ikke rigtig gøre noget ved det. Men alternativt er jeg begyndt at overveje om min hest skal stå et andet sted, hvis de ikke kommer til at enes bedre. Min hest er SÅ social, at jeg ville være ked af, hvis hun ikke havde en foldbuddy hun kunne klø med ind imellem.

Jeg ved de "kun" har gået sammen i 14 dage, men har aldrig oplevet at det skal tage så lang tid. Det er ikke fordi de mangler mad, de har wrap ad libitum, fordelt på 4 steder.

Hvad tænker I? Erdet mig der er sippet, skal jeg stole på hvad andre oplever, og ikke hvad jeg selv, min part og min mand ser?
Jeg påtænker selvfølgelig at snakke med staldejer om det, men igen kan hun jo ikke rigtig gøre noget ved hvis 2 heste enes. Der kan ikke byttes rundt på hestene. Er allerede i kontakt med ejer.
Håber jeg fik det hele med, det er svært at gengive på skrift synes jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma vedrørende folddynamik
  • #1   8. okt 2018 Jeg havde nok valgt at tage den med staldejer nu og bedt om at der blev fundet en løsning med det samme.
    Jeg ville ikke godtage at min hest blev jagtet og angrebet.

    Jeg er nok det nogle folk ville kalde hysterisk og det helt ok, men jeg godtager ikke at min hest ikke er tryg på folden.


  • #2   8. okt 2018 Hvis de andre ikke har set det og ikke tror på dig, så synes jeg at du skal filme det med mobilen næste gang og så vis dem det....
    Jeg ved godt at det ikke løser noget, men så kan I da få en snak om det, uden at det er ord mod ord, men at der rent faktisk ligger et bevis.
    Hvis det ikke bliver bedre og i ikke kan finde andre løsninger på stedet, ville jeg flytte, min hest skal ikke bankes!


  • #3   8. okt 2018 Guldhesten: Som skrevet tænker jeg også at jeg vil snakke med staldejer, men jeg skal lige støde på hende smiley Ellers må jeg have skrevet til hende. Det er bare lidt svært når vi tilsyneladende ikke oplever tingene ens - om jeg skal stole på mig selv og mine oplevelser eller hvad andre siger.

    I forvejen var jeg i overvejelser om flytning, da jeg har 27 km hver vej derud, men er generelt glad for stedet, så har udskudt det lidt. Men hvis min hest pludselig kan komme til skade er det jo ikke fedt.


  • #4   8. okt 2018 Maria: Tak for svar, det virker for mig som om at de andre godt har set, at den anden hest kan gå til min, men har ikke set det som "noget". Jeg ved godt at min ikke altid fatter en pæn hentydning, men at jeg selv har set, og min part har set hende trængt op i en krog er ikke okay, om hun fatter et hint eller ej. Hun har tidligere fungeret upåklageligt med andre og mere milde heste.

    Jeg kan høre tænderne når den anden bider hende, og jeg er SÅ ked af det på hendes vegne smiley
    Som skrevet ovenover har jeg overvejet flytning før, da jeg har 27 km hver vej, og har minimum 3 steder max 3 km væk fra hvor jeg bor, hvor hun kan komme hen. Men da jeg generelt har været glad ved stedet har jeg gerne kørt så langt hver vej, men hvis det er på bekostning af min hest, er det jo ikke længere sjovt.


  • #5   8. okt 2018 Jeg ville skrive og forklare hvordan du oplever det.
    Hvis ikke der kan gøres noget ved det, så ville jeg nok overveje at flytte.


  • #6   8. okt 2018 Jeg ville optage og se, på optagelsen sammen med den anden person.

    Er hestene mere rolige på de tidspunkter, hun er der, så I observerer forskellige ting - eller ser i det samme med fortolker det forskelligt??

    Og så må I snakke om det.
    Ser du stadig et problem, er der ingen realistiske løsninger der, så kan du jo gå.

    I den sidste ende, Ulempen ved at være opstalder er, at kan man ikke lide lugten I bageriet, er man nødt til at tage sine ting og gå.
    Fordelen ved at være opstalder er, at man kan tage sine ting og gå.
    Stedets ejer er jo mere bundet til stedet...


  • #7   8. okt 2018 Min hoppe var virkeligt strid og hård ved Axel i ret lang tid. Så meget at vi mange dage skilte hende fra om dagen, så Axel kunne få lidt fred. Han kom ind med ret voldsomme sår fra bid og spark, måtte have ekstra vandkar rundt omkring på folden fordi hun ikke ville lade ham komme til, det samme med høet og ej heller hans kammerat (Min fars hest) måtte han komme til.

    Jeg overvejede faktisk at sælge hende, fordi det er ret ufravigeligt, at min hest skal kunne stå hus mine forældre.

    Men efter et lille halvt år faldt hun til ro, og selvom det helt klart er hende der er boss, så får Axel nu også lov at være det, gå med sin kammerat osv. Han er også sådan en, der altid er føjelig og fredelig og aldrig siger fra, så det var ret synd for ham - men hos os gik det altså til sidst, så jeg ville i hvert fald give det lidt mere end 14 dage.


  • #8   9. okt 2018 Åh, det er simpelthen så ærgerligt, når de ikke kan enes.
    Jeg har en hest, som den din går på fold med. Altså - en rigtig skrappedulle! Det har gennem årene givet anledninger til en del bekymringer.
    Det har flere gange hjulpet gevaldigt på min hoppe at give hende "Stroppy mare" - måske kan du foreslå ejeren dette?


  • #9   9. okt 2018 Michelle W: Aldrig om min hest skulle gå med en hest i 6 måneder, hvor jeg skulle bekymre mig, lukke til og fra. Så fandt jeg et andet sted til hende.

    Mette M: Ja det er super øv, man kan jo ikke rigtig forklare dem, at de skal enes. Tror ikke stroppy mare vil virke, da hesten egentlig virker til at være ganske fornuftig i øvrig omgang, og ejers egen udlægning inden de blev introduceret, var at hendes hest var ganske sød og omgængelig (det ved jeg selvfølgelig ikke om var noget fis), men som sagt, virker det ikke til at være et problem af dén kaliber. Det er måske bare et spørgsmål om et match, der ikke fungerer, da min hest nogle gange er lidt bøvet. Men det synes jeg ikke hun skal straffes for, når jeg ved at hun har gået med op til flere andre heste uden problemer.


  • #10   9. okt 2018 Jeanette - nu foreslog jeg ikke et halvt år (Det var en mulighed vi havde, fordi de netop står hos d3 gamle). Jeg foreslog lidt mere end 14 dage, og det står jeg ved. 14 dage er ikke lang tid til at finde tilrette et nyt sted med en ny flok osv.
    For nogen går den slags hurtigt, for andre tager det lidt tid


  • #12   10. okt 2018 Stald Phoenix: De er kun 2 på folden, og ja. Jeg ville også mene at 14 dage burde være tid nok at falde til ro i. Har aldrig oplevet det tog længere tid end det.

    Jeg ved ikke om jeg vil sige, at hun bliver tæsket... Men jeg synes i hvert fald den anden er for grov - især når jeg kommer med mad. Hvis nu de ikke havde mad nok, så kunne jeg forstå det, for så skulle der slås om maden. Men der er mere end rigeligt mad. 2 hønet er halvt fyldt, samt noget i deres kasse lavet af 4 EU-paller. Der er der udover en smule grønt at nippe i. Så der er ingen grund til at slås om maden, og derfor tænker jeg ikke at det er det.

    Michelle W: Måske jeg misforstod, men som skrevet så havde jeg egentlig forventet at der var ro på nu, og har desværre mine tvivl om de nogensinde vil blive "gode venner", sådan som jeg ønsker det for min hest. Så jeg synes det er lidt svært. Jeg orker simpelthen ikke at flytte, jeg har det super fint med mit sted, mine faciliteter osv. Det vil blive dyrere at flytte hende, dog vil jeg spare over 50 km i benzin pr dag ved det, og det er selvfølgelig også lækkert.


  • #13   10. okt 2018 Jeg oplever lignende, bare hvor jeg har den "slemme" hest. Det er dog kun ved fodring, det er et problem, og problemet er snart helt overstået.

    Jeg har fået min part som lånehest. Flyttede hende i juni til en 4 hektar løsdrift fold hvor mine to veninder har deres tre heste. Så de er fire heste i alt. Min er ikke lige så slem som dins foldmakker lyder til at være, men hun har været en del efter de tre andre - særligt førerhoppen. Min har været vant til, at der ikke var nok mad på folden. Det nye sted har de både græs og wrap ad libitum (hvilket de fik allerede fra juli pga. tørken) og så får de foder en gang om dagen i spande ved siden af hinanden. Det var noget af en opgave i starten at få hende til at forstå, at hun ikke måtte tage de andres mad i spande (løsningen var, at hun fik dobbelt så meget så de blev færdige samtidlig). Vi fylder wrap op ca. dagligt. Her var hun den første måned eller to efter de andre (sparkede og bed efter dem - også når vi stod lige ved siden af). Løsningen var at skælde ud (hårdt!) og holde hende fra wrappen til den var fyldt op. Ret hurtigt forstod hun det, selvom hun stadig kan være lidt streng, er en løftet pegefinger nok til, at hun opfører sig pænt. De fleste dage står hun ca. en meter fra wrapskuret og venter til vi siger værsgo, uden så meget som at ligge ører af de andre. Og det får hun stor ros for.

    Pointen her er, at hvis den har været vant til for lidt mad (så mavsen gør ondt) kan det tage noget tid før den finde ud af, at det er spild af energi, fordi der er nok mad. Men også at I skal være enige om (alle der fodre dem) hvordan det skal foregå. Men hvordan hun behandler dem når vi ikke er der, kan vi i princippet ikke vide eller gøre noget ved. Jeg tror dog kun, hun var være grov overfor dem når der skulle fodres.
    Jeg tænker, at løsningen for dig er, at gå i dialog med ejeren og snakke om, hvordan I skal opdrage den, når I ser den gøre det, når I fodre. Så kan det være, at dens adfærd generelt forbedres til andre tidspunker af dagen.


Kommentér på:
Dilemma vedrørende folddynamik

Annonce