{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste med kun ét øje.
  • Ciqqe
    Ciqqe Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 59 Følgere: 71 Svar: 13
    #1   12. okt 2018 Vi havde et afkom som blev født kun med et øje. Det var lidt en udfordring med hegn hvis kun der var 2 tynde tråde på. smiley Ellers var der ingen problemer, den lever som ridehest nu smiley

  • #2   12. okt 2018 Med en dygtig træner kan selv en blind hest fungere. Tjek https://www.endotheblind.com/

  • #3   12. okt 2018 Hende her kender jeg - altså mere end fra en nyhedsannonce:
    http://ridehesten.com/nyheder/girlpower-hos-absolute-horses/50958

    Agina har stået i vores stald og min søster har redet hende i flere perioder.
    Hun har kun 1 øje. Hun har intet eller kun meget begrænset syn på venstre øje. Det stammer fra, at hun havde en grim ulykke i en boks, hvor hun lå fast en hel nat uden nogen opdagede hende - og det er de absolut ikke glade for hos ejerne.

    Hun er en speedhest. Hun er kendt for at være lynhurtig og da Mathias - Marias bror - red hende, så var de to kendt for at vinde.
    Jeg har håndteret hende og set hende en del i dagligdagen - og udover de "sædvanlige" Lucky Light skavanker, hvor man ser ALT (også gerne ting der ikke er der), så mærkede man det egentligt ikke så meget.
    En rigtig dejlig hest. Men man håndterede hende "forkert". Forstået på den måde, at det meste af håndteringen af hende foregik på højre side, så hun kunne se dig. Ellers kom man for nemt i klemme.

    Indendørs er det svært for hende, hvis hun kommer ud af en vending, hvor der gik lang tid før det "raske" øje så det, fordi så kan hun simpelthen ikke se springet.
    Et øje er altså ingen hindring.


  • #4   12. okt 2018 Jeg har ikke haft en, men red i en overgang en hest der var blind på det ene øje - hun havde det stadig smiley
    Hun havde lidt problemer med at runde sig til siden hvor hun var blind, og kunne blive spooked hvis der var noget i hendes blinde vinkel. Men ellers var hun generelt velfungerende smiley


  • #5   12. okt 2018 Min fik sit venstre øje (det ud mod landevejen, træksiden mv) fjernet for to år siden da han var 7 år. Jeg mærker absolut intet på ham! Jeg glemmer det endda tit smiley
    Vi sprang en lille bitte smule, under én gang månedligt, før han fik øje fjernet, og begyndte sidste vinter til springundervisning og det fungere bare. Han er en haflinger på ca 150 cm, og han går snildt hesteklasser på 100 cm, selvom han ikke gjorde det inden. Dressur er som det altid har været. Var begyndt indlæring af piaffe fra jorden inden han fik øje fjernet, selvfølgelig fra venstre side af, og det har vi da bare fortsat efterfølgende. Jeg skulle dog lige vænne mig til at det at løfte pisken lidt op i luften ikke fungerede som et signal mere, men at jeg var nødt til at røre ham med den eller bruge stemmen, før han kunne mærke signalerne. Han lærte dog lynhurtigt at lytte efter min placering og skridt og på den måde regne mine signaler ud smiley longering mv er heller ikke et problem.
    Har du andre spørgsmål skriver du bare smiley


  • #6   12. okt 2018 jeg har tilredet en der manglede venstre øje. sørg mig ik hvordan men kræet gik vældig fint rundt i longen venstre rundt og blev tilredet uden hensyntagen til øjet manglede

  • #7   12. okt 2018 Den kan btw findes herinde, ejeren hsr den oprettet smiley


  • #8   12. okt 2018 Jeg har haft part på en islænder, der var blind på det ene øje.
    Man gik på hans seende side, når man trak ham, samme når man steg op.

    Mouri var rimelig fremadgående.
    Så hvis der fx var en stolpe på din venstre side havde du valget imellem at styre udenom det han ikke så, eller få meget ondt i dit knæ.

    Han var trafiksikker, cool osv.
    Men, ting på den blinde side holdt han ikke afstand til.


  • #9   12. okt 2018 Har en hest der er helt blind på det ene øje. Det eneste der er er at han lige drejer hovedet lidt ekstra for at kigge på noget med det andet øje. Og så kan han finde på at gå til den blinde side, hvis noget er farligt på den anden ?? . (sådan endte vi engang meget langsomt i en grøft). Derudover har det aldrig været noget jeg har bemærket.

  • #10   13. okt 2018 Min har godt nok begge øjne, men har nedsat syn på dem begge.
    Det tog lidt tid, før han vendte sig til det og var ret nervøs i starten og man kunne ikke gå bag om ham, så blev han bange og sparkede, men efter han har vendt sig til det, oplever jeg sjældent problemer med det. Jeg sørger bare for at han kan høre hvor jeg er, så han ikke pludselig for et chok.


  • #12   15. okt 2018 Jeg har haft en der var blind på venstre øje efter en skade på folden. Han ødelagde hegnet gang på gang, ved at løbe ret igennem med venstre side først. Det stoppede da han fik sig en ny hestefamilie med mere ro på.
    I trafikken gik vi som regel i venstre side af vejen, så han kunne se hvad der kom af trafik. Jeg kørte ham selv til, og de første mange gange i lange liner drejede han rundt om sig selv og stod med front mod mig hvis han blev forskrækket. Det stoppede han med til sidst, og kan i dag køres uden problemer. Han har alle dage gerne givet en træktur til små børn, som altid er blevet sat op fra højre side.


  • #13   17. okt 2018 Altså den der BH Zack som har gået VM og DM, kan kun se på det ene øje. Så hvis hesten har tillid til rytteren så er der vist nok ingen problemer.

Kommentér på:
Heste med kun ét øje.

Annonce