{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

For tynd? {{forumTopicSubject}}

Hej HG folk!
Vil I mene at min 2 årige hingste plag som I ser på billedet er for tynd? Han får stort set alt det han kan spise og en masse olie i maden.
Hans foderplan:
300 g fiberpiller opblødte 4 gange dagligt
225 g regulator completet 2 gange dejligt
1 kg lucerne fordelt over 4 gange ( får han sammen med fiberpillerne
Og så har ham halm ad libitum på fold og indendørs
Det er den foderplan dyrlægen har godkendt men ville gerne hører jeres mening og erfaring. Han var nemlig for tynd da jeg købte ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tynd?
  • #1   28. okt 2018 Får han kun halm som grovfoder (foruden lucerne )
    Det kan være svært at holde huld på ungheste, specielt hvis de vokser meget.


  • #2   28. okt 2018 Lige nu ja da min anden hest fik astma her i sommer og jeg fin at vide at jeg ikke måtte bruge hø som jeg plejer. Og jeg har ikke kunne skaffe noget wrap så fik at vide at lucerne kunne være en løsning indtil videre.

  • #3   28. okt 2018 Det kan det sikkert også.
    Jeg ville ikke være så nervøs, hvis han har fået ormekur. Så han ikke har det.
    Så kan det jo sagtens være at han er i gang med at vokse.

    Hvis han ikke begynder at tage på, ville jeg måske give ham et regndækken på for at hjælpe ham med varmen.

    Hvor jeg har min hest stående er der en 2 års hoppe, der ligner din utroligt meget i huld.


  • #4   28. okt 2018 Han har ikke orm har lige fået ham tjekket.
    Okay godt at hører smiley


  • #5   28. okt 2018 Og han har dækken på udenfor.

  • #6   28. okt 2018 Lidt et svært billede at vurdere når den er i bevægelse. Men umiddelbart så ser den ikke for tynd ud nej smiley

    Dog vil jeg slet ikke mene at halm er grovfoder, det er næringsfattige og svært at fordøje. Det har det også med at give en halmvom, så de ser ret oppustede ud. Derfor kan det også snyde ift. Hestens huld. Så den får 1 kg grovfoder der egentlig kan bruges til noget, om dagen. Det vil jeg mene er alt alt for lidt, og specielt til en hest der muligvis skal tage på og som vokser smiley


  • #7   28. okt 2018 Jeg har lært at, hvis man ikke har noget pænt at sige, så skal man lade være, men jeg kan, i dette tilfælde, ikke lade være.

    Jeg synes ikke det er fair overfor en hest i vækst, ikke at give den noget at leve af, den kan ikke leve på halm og lucerne, lucerne har højt indhold af protein og ofte sukker, som ungheste ikke har godt af, man kan ikke erstatte grovfoder med krybbefoder.
    Jeg ville være meget nervøs for mavesår og vækst.
    Det er på ingen måde umuligt at skaffe wrap, tvært imod har mange fået kørt et slet ind i sensommeren, og det bør derfor være muligt at skaffe.

    Mht. huld, så ville jeg ikke være nervøs, han er til den slanke side men ikke voldsomt tynd, i den alder er de ofte lidt skravlede at se på, men fat i noget wrap så han kan få noget at leve af!


  • #8   28. okt 2018 1 kg lucerne er slet slet ikke nok grovfoder til en plag - eller nogen hest i det hele taget.

    Hvis den skulle have nok lucerne til at erstatte grovfoder skal man erstatte det 1-1 dvs. 10 kg lucerne istedet for 10 kg grovfoder. Men lige lucerne er ikke optimalt og erstatte 1-1 med.

    Den er nød til at have grovfoder, ellers så risikere du bare mavesår - især hvis de ikke har noget andet end halm på folden og tygge i. Og det er grovfoder den skal holde huld på, ikke foderet.

    Der er mange der har lavet wrap de sidste to måneder- så hvis du vil kører efter det, tænker jeg du må kunne finde noget.


  • #9   28. okt 2018 Heste kan ikke leve af halm... Giv den noget wrap/hø whatever, bare ikke halm eller frøgræs, uden noget andet. Det er ikke til at fordøje ordentligt, heller ej særlig meget næring i.

  • #10   28. okt 2018 Ville skynde mig og få fat på noget wrap. En hest kan ikke leve på halm alene, du risikere mavesår og kolik.
    En halm forstoppelse er ikke sjov, det kostede min en uges indlæggelse og mig 10.000kr fattigere.


  • #11   28. okt 2018 Øhh giv dyret noget godt wrap eller hø. Og vupti, så skal du bare se.

    Derudover find et foder til ungheste. Det er så vigtigt.


  • #13   29. okt 2018 Jeg har ikke mulighed for at hente det lige pt?
    Jeg ved godt alt det der med halm, jeg har altså bare ikke kunne gøre noget pga at min anden fik astma. Jeg er ved at finde ud af noget. Så I behøves ikke at gå helt i koma over det, jeg har snakket med min dyrlæge og han har godkendt den.
    Han er altså også først lige kommet hjem fra sommerfold nu her så han har gået på græs det meste af sommeren.



  • #15   29. okt 2018 Mange tak! Jeg ved godt alt det der med halm. Men jeg har bare ikke haft andre muligheder lige pt. Lucerne fik jeg at vide var godt til unge heste da der var mange fiber i og calcium smiley

  • #16   29. okt 2018 Halm er da ikke godt til en astma hest, halm støver jo også.

  • #17   29. okt 2018 Jeg har mig også en hest med astma. Hun fungerer fint på alm. hø, sålænge det er vandet.
    Min dyrlæge mente derimod, at halm var det allerværste, da det støver meget - så jeg forstår ikke helt din dyrlæge.


  • #19   29. okt 2018 Hvorfor kan du ikke bruge det du har til salg???

  • #20   30. okt 2018 Vil ikke nævne, hvor vigtigt grovfoder er for din hest, for det er der heldigvis andre der har gjort.

    Men, jeg vil foreslå at du finder nogle grovfoder produkter, udover lucernen.
    Bl.a ved jeg at equsana har en balle, der hedder equsana Grass, som er rent græs.
    Desuden findes der også andre slags grovfoder, som efter sigende skulle kunne erstatte høet og egnet til allergiske heste. (Er ikke enig i erstatning, men der er min holdning) Det er hø cobs, hø bricks, og i dit tilfælde ville jeg vælge et produkt der består af 100% hø.


  • #21   31. okt 2018 Halm er et udmærket ædelystfoder. Vær opmærksom på, at det er tungt fordøjelig, så der skal noget energi til at udnytte de fordøjelige cellevægge der er, og få skubbet de ufordøjelige cellevægge igennem fordøjelsessystemet.

    Halmen fra i år har en højere fordøjelighed end normalt. https://www.landbrugsinfo.dk/kvaeg/foder/grovfoder/sider/kv_18_3876_hoejfodervaerdiafaaretshalm.aspx

    Jeg synes ikke det lyder til din unghest får nok energi, når du mener du døjer med at holde huld på den.
    Det foder du nævner du fodrer med, er lavenergifoder.. Hvis du vil fodre sammen med halm, som er lavenergifoder, så skal du have et højenergifoder at supplere med, for at få noget hastighed i fordøjelsen og noget næring til mikroorganismerne i stortarmen.

    Vær også opmærksom på, at halm har lavt (tilnærmelsesvis intet) indhold af vitaminer og mineraler, så det er vigtigt at supplere med en god mineralblanding, som indeholder vitaminer.


  • Lone S
    Lone S Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 32 Følgere: 6 Svar: 1
    #22   1. nov 2018 Giv står foder, i form af hø eller wrap. Ikke al det krybbefoer

  • #23   1. nov 2018 Det er svært at se på billedet synes jeg. Det kan godt være han er i fin huld, men jeg ville aldrig selv kun give min egen plag, unghest, hest eller pony halm som grovfoder. Der skal som minimum være hø eller wrap også.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #24   1. nov 2018 Sådan en 2-års vokser stadig og kræver meget, og hvis du selv er i tvivl? Jeg har en regel om at under normale forhold er halm kun til at strø med. Brug hø eller wrap i stigende mængde, så længe den næsten stopper med at æde halm.

  • #25   2. nov 2018

    profilbillede
  • #26   2. nov 2018 Halm er "sukker i forklædning", idet al cellulose , som halm jo er, består af sukkermolekyler i mere eller mindre kompleks form!. Cellulosefibre kan kun nedbrydes af mikroorganismer, for at tilgængeliggøre sukkeret deri, som energikilde. Derudover giver du "fiberpiller" - som jo nok er roepiller - IGEN her giver du sukker i forklædning! Foderblandingen du nævner er baseret på lucerne-grønpiller - altså her får du ENDELIG noget protein til ham så han kan bygge en krop. Produktet deklareres med 0,57 foderenhed pr. kg - hvilket vil sige at du giver ham 0,128 foderenheder af dette produkt! ... hvilket på ingen måde dækker antallet af foderenheder en hest skal have - blot til vedligehold! Lucerne du giver, tildeler mellem 0,6 og 0,7 foderenheder pr. kg. Summa summarum så vil han nyde godt af flere foderenheder - især fra godt hø!
    Hø (wrappet eller tørt) ad libitum er grundopskriften i enhver sund fodringsplan!, halm er IKKE foder og skal derfor ikke regnes med i planen - det er strøelse.
    Han ser bestemt ud til at kunne tåle NOGET MERE på ribbenene - og som det er skrevet tidligere i opslaget, så vokser han og derfor SKAL han have nok til at vokse af - især protein, vitaminer og mineraler er her et markant emne også, for når han får så lidt af disse råvarer, kan han ikke bygge den krop han genetisk har fået programmet til.


  • #28   5. nov 2018 Her står han stille smiley

    profilbillede
Kommentér på:
For tynd?

Annonce