{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Marie H
Marie H
Tilmeldt:
5. jul 2012
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 5

Kan wrap indholde spore som hø?? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg ville lige høre om wrap kan lave spore og støve på samme måde som hø??? Vores wrap er i år meget tørt og jeg syntes at der en virkelig mange små mikro stykker som hvirvler op når jeg ryster det ud...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan wrap indholde spore som hø??
  • #1   24. nov 2018 Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål.

    Hø konserveres ved at man simpelthen tørre det.
    Støver hø og lugter af jord, har man enten været en klovn og presset før det var helt tørt - eller det opbevares et sted, der er for fugtigt..

    Wrap konserveres ved, at det pakkes ind i plastik. Fugten fra stråene er nødvendigt, ellers kan gæringen ikke ske, da man ikke får anaerobe forhold uden fugt indenfor plastikken. .

    I der sommervejr vi har haft, har det været for tørt til at græs kunne gro, der har nærmest været hø, der stod på roden.

    Det er muligt, at det har været så tørt, at det ikke kunne gære? Så har du i værste fald dårligt tørret hø, ingen gæring til at blokere svampesporer.

    Med andre ord - få en ven, der fysisk kan se wrappen til at se med.
    Hvis det ligner dårligt hø, så er ensileringen måske mislykkedes.
    Og uegnet som foder


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #2   24. nov 2018 Vi har nogle baller fra et stykke vi har høstet på for første gang, det gør nøjagtig som du beskriver.
    Jeg har spurgt en agronom og forklaringen er at pga den tørre sommer vi havde inden høst, er der ingen væske i strået og derfor smuldre det let.
    Det kan ikke sammenlignes med hø der støver pga svampesporer


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #3   24. nov 2018 Jeg har fodret med 2 baller af 350 kg nu og selvom den ene har problem med at blive fodret med tørt hø, så reagere den ikke på det wrap

  • Marie H
    Marie H Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 5
    #4   25. nov 2018 Ja det er sådan en form for smuldre og ligesom om det er alt for tørt.. hestene reagere heller ikke men blev bare nervøs for at det pludselig ville komme

Kommentér på:
Kan wrap indholde spore som hø??

Annonce