{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Udendørs ridebane etablering {{forumTopicSubject}}

Hej hestefolk smiley

Jeg har gennemlæst stort set alle indlæg om etablering af ridebane, men er stadig usikker.

Vores bane bliver kun benyttet af 2 heste, så den skal ikke laves topproffesionelt, kun til hobby. Så gerne max. 10.000 for materialer.

Kan man lave den direkte på græsset eller skal man grave af?
Hvad skal der ligges af sand, da banen skal bruges året rundt.

Banen skal laves på eksisterende græsfold, som er blevet trådt godt på de sidste 12 år. Den ligger højest på grunden, og skråner med et fald på ca 1 meter på de 20 meter den vil være i bredden(der ligger ALDRIG vand der), det er en tidligere mark.

Håber I vil dele jeres erfaringer






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udendørs ridebane etablering
  • #1   26. nov 2018 Hvis det er ren sand, så fryser sandet til, hvis det ik kan drænes væk. Sand kan være meget tungt at ride i hvis det er meget vådt.
    Hvis jeg skulle lave billig ridebane, så ville jeg bestille forskelligt flis materialer og lægge et godt lag på. Ulempen er at flis forgår og skal påfyldes efter få år.
    Skulle jeg lave den bedste bane til mit eget behov, så ville jeg grave af, lægge dræn med et lag sø sten, knust tegl blandet knust beton, grus blandet med flis på top. Men den løsning er ik så billig


  • #2   26. nov 2018 Min veninde har fået skrabet græsset af, og lagt ca 5-10 cm sand ud - og det er det arveste lort at ride i. Hullet og bulet, tung og glat. Græsset groede op igennem i løbet af 1 måneds tid.
    Der er en lille smule fald på, og der står dog ikke vand på den. Og bedre end ren fold er det nok dog også.

    Personligt vil jeg ikke ride på den andet end i skridt - men jeg er også en sart dressurtante smiley

    Entrepenør som har anlagt den har anbefalet at blande flis/sold i for at hjælpe på det.

    Mvh Charlotte


  • #4   26. nov 2018 1 meter er også højt sat, det er sikkert langt mindre smiley det er Lollands muld og bor tæt ved grusgrav.

  • #5   26. nov 2018 Jeg har sandjord og har lavet en "discountbane" i sommers, den blev også lavet på et plant stykke fold hvor der aldrig har lagt vand. Banen blev sat af (20x60m), græsset blev slået af med en havetraktor, der blev harvet på kryds og tværs og alle "klumper" af græs og rødder blev fjernet manuelt - ialt 73 trillebørfulde (og det var PÆNT varmt i sommers hvis nogen kan huske det PYYYYYY ), herefter blev den revet (med harven - men kun 5 sm i jorden) og tromlet. Der er IKKE fyldt sand eller andet på...



    Der er blevet revet let 2 gange siden og sprøjtet for ukrudt/græs en gang, og den er SÅ fin! Ingen ujævnheder, dybe områder, våde pletter eller andet - og hestene bliver både redet, longeret, er løse og løsspringer på den uden det kan ses. Den bliver brugt af 2 heste 3-4 gange i ugen.

    Jeg er også pænt hys med at bunden skal være i orden - så det er altså ikke fordi jeg går på kompromis - den ER virkelig fin smiley



    Trine (Faxa)


  • #6   26. nov 2018 Trine: du er heldig med din jord smiley
    Jeg har en rigtig muldmark med 1 milliard sten. Derfor vil jeg helst ikke grave et lag af, men gerne bygge ovenpå, da jorden efter mange år med heste på, er fin og hård uden sten.


Kommentér på:
Udendørs ridebane etablering

Annonce