{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.373 visninger | Oprettet:

Halmpiller - hvad gør jeg galt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Mit opstaldningssted er gået over til halmpiller, og da ingen har haft speciel kendskab til det, har de sidste par måneder gået primært med eksperimenter.
I starten vendte jeg bunden hver dag, og i starten fungerede det rigtig godt. Bunden var løs, fjedrende og lys/tør at se på.
Efter noget tid blev den dog meget våd og mørk, og efter et staldmøde blev jeg anbefalet slet ikke at vende den overhovedet.
Det fungerede også godt for en tid, bunden blev lysere og var stadig fjedrende. Herefter blev den også mørkere - endda så våd, at den begyndte at svuppe.
Opstaldningssted gav mig lov til at skifte bunden, og herefter har jeg forsøgt mig med en anden metode. Jeg har vendt bunden og smidt det mest våde ud en gang om ugen, og til hverdag kun fjernet klatter og våde pletter.
Det har fungeret fint, men da jeg vendte bunden i dag var den helt blå - altså helt muggen. Altså må dette heller ikke hjælpe smiley

Hvad er det jeg gør galt? Jeg har ellers prøvet ret meget, synes jeg da smiley
Det skal lige nævnes, at min bund er hysterisk velholdt, og at alle høstrå og klatter bliver fjernet HVER dag. Vi vander dog høet, og tilføjer derfor naturligt lidt mere fugt til bunden, men jeg forstår virkelig ikke, hvordan det skulle have en relevans til at bunden ikke fungerer smiley
Jeg har også rigtig meget bund fyldt ind fra start, så problemet er ikke, at der er for lidt bund.

Evt. hvad gør I - og fungerer det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halmpiller - hvad gør jeg galt?
  • #2   16. dec 2018 Fra 15 ca. til 8 - så en hurtig hovedregning siger 17 timer.
    Så de er noget længere tid inde om vinteren end dine er.

Der kommer 20 kg. ind om ugen smiley

• #3   16. dec 2018 Hvis du behandler din bund, som alle andre, så ville jeg se på, om der er noget andet galt??

Drypper vandkoppen eller et vandrør?
    Drikker din hest usædvanligt meget vand (og tisser tilsvarende mere?)
    Eller, er din hest bare større og har derfor større fysiologisk behov og tisser tilsvarende mere?
    Er afløbet under din boks stoppet til? Siver det måske direkte op fra afløbet?
    Er bunden i boksen fast støbt og vandtæt, eller trækker dine halmpiller fugt fra underlaget?
    Bruger du i virkeligheden mindre strøelse end de andre??

Du nævner ikke, at de andre opstaldere har problemer, så - hvis det kun er dig, så må noget være anderledes ved din boks?? Selve boksen, hesten eller menneske.

Hvis alt andet fejler - hvad med at give væsentlig mere strøelse?
    Jeg har ikke selv prøvet halmpiller, men hvis det er vådt, så tænker jeg at logisk set får bunden ikke nok nyt materiale ind. Halmpiller kan suge en vis mængde vand pr kilo. Hvis der kommer mere fugt end 20 kg halmpiller pr kilo kan suge, bliver sugekapaciteten i madrassen til sidst brugt op, halmpillerne bliver mættede og så bliver det jo vådt.

• #4   16. dec 2018 De fleste andre opstaldere har også problemer med deres bund - men ingen har nævnt noget om en muggen bund smiley

Vi vander høet, og tilføjer jo naturligvis mere vand - men jeg tænker ikke at den mængde bør have noget at sige. Jeg synes ikke, at hun tisser mere end enhver anden hest - og med sine 145 cm er hun ikke kæmpestor i en 3x3 boks.

Intet drypper, og jeg tror ikke der kommer fugt fra bunden - det burde være stoppet okay.

Vi er blevet anbefalet at bruge mellem 150 kg og 200 kg til en opstart af halmpillebund af producenten - men jeg misforståede den information big-time. Senere har vi regnet på at der kom 280 kg ind som opstart af bunden.

Kan det være fordi, at der er for meget bund?

• #5   16. dec 2018
    Du skal hverken vende den hver dag eller slet ikke røre den. Bunden vil automatisk blive mørkere med tiden - det sker medmindre man har en hysterisk renlig hest.

Du skal tage vådt når det kommer til syne eller når du kan mærke det svupper under fødderne - ofte er der et bestemt sted hesten tisser og dettte fjerner man så når det bliver vådt så det ses eller svupper.

Træpillebokse, spåner eller alt muligt andet bliver heller ikke ved med at være helt lyse - de bliver mørkebrune ish - ret normalt.

Hvor meget der fyldes ind og hvor tit kommer an på hesten.

Har du et billed af bunden?

• #6   16. dec 2018 Jeg har ikke lige et billede af bunden fra nu her - jeg tager et i aften. I mellemtiden har jeg oprettet et fotoalbum med billeder der viser forskellige "cases" smiley

• #7   16. dec 2018 Ud fra billederne ligner det "bare" en bund der ikke får fyldt på ofte nok.

At et område bliver vådt af tis er der ikke noget galt i - så fjerner man det og propper noget andet strøelse i hullet.

Der udover så er det ikke sådan mega charmerende med bunde - de stinker. Hvis jeg vender min bund så ryger ALT der er klodset og hårdt/tisset ud - det kan ikke suge mere. Det kan ske der er noget mug - men fugtigt og vådt, det giver mug.

Men jeg vender meget sjældent min bund.

• #8   16. dec 2018 Jeg bruger dog Træpiller. Jeg oplever min bund er meget mere fugtigere end sidste år hvor jeg også brugte Træpiller.
    Det er rigtigt slemt hvis det regner.
    Mine heste får 1 sæk piller (16kg) når alle der er smidt ind før er opblødt af tis eller knus. Da det hjælper hos mig. Min mor bruger halmpiller og gør det sammen som mig.

Jeg har vendt (muder min bund helt igennem) og derfor meget blød da mine er nogle grise i boksen og de tisser og skider overalt.

Min mors er mere renlig og hun har en fast bund hun vender 1 gang om ugen:)

Vores kommer ud senest 09 i weekenderne og ind mellem 18-20 om aften både i hverdage og weekender dog kommer de ud ved 07-08 om morgen i hverdagene smiley

• #9   16. dec 2018 Det er ret mange timer hesten står inde. Jeg kan sagtens se forskel på når vores er kommet senere ud i en weekend; normalt er de inde i omkring 12 timer. Jeg tænker at der måske skal bruges mere strøelse, når de står så meget inde.

Jeg synes dog at høre om flere der i år har problemer, hvorfor ved jeg ikke. Jeg havde træpiller sidste år og halmpiller i år. Jeg købte kun halmpiller fordi det var samme pris og de eftersigende skulle suge mere. Jeg synes dog også at min bund er mere fugtig i år, sammenlignet med sidste år.

• #10   23. dec 2018 Min står også på halmpiller. Når hun får nye poser ind (2 om ugen) tager jeg en vandkande også hælder vand udover.
    Så bliver pillerne opløst imens jeg fx. rider. Udover det blander jeg det op med en pakke spåner om ugen. Dette gør bunden mere "svampet" og lækker. Jeg vender også min bund hver dag, og fjerne det mørke/våde/beskidte. Resten kan godt være i "flader" dem ryster jeg op så det ikke længere er i "flader".

Min står ude fra 08-15, og dette fungere rigtig godt for mig, jeg har ingen problemer med mug eller lign.

• Kamilla Ø
    Kamilla Ø Tilmeldt:
    feb 2022

Følger: 1 Svar: 1
    #11   18. feb 2022 Vander man de nye halm piller dagligt?
    Bruger selv tørv og til nogle halm, men overvejer halm piller.
    Jeg ved som sagt meget lidt om halm piller. Men får du taget de våde pletter helt i bund, tænker at hvis du får smidt nogle ovenpå noget vådt og evt samtidig vander og vander hø, og samtidig afløbet ( måske) er stoppet, så må det være derfor det danner mug

• #12   18. feb 2022 Kamilla - jeg har aldrig hørt om folk, der vander hverken halm eller træpiller dagligt.

Men mange vander nye træpiller let for at fremskynde at de hurtigere skal i gang med at smuldre lidt.

Mug?
    Hm, mere vand end mængden af nyt strøelse kan absorbere?
    Og, det kan man nå til på mange måder...

Kommentér på:
Halmpiller - hvad gør jeg galt?

Annonce