{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytår
  • #1   28. dec 2018 Nu er mine heste udenfor så de kan se hvad der foregår, men læste de skulle have masser af hø og evt ørepropper til dem der reagerer nemt ud over hvad du skriver

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   28. dec 2018 Et godt råd - vær lidt tidligere ude næste år.

    Men hvis hestene er angst, så kontakt vagtdyrlægen i morgen, og få et angst dæmpende preparart.


  • #3   28. dec 2018 Jeg har heldigvis hestene et sted, hvor larmen er så lav, at man uden problemer indenfor kan sove fra kl. 24. Det har jeg gjort flere år. Men normalt så har min mor vagten kl. 24, og er normalt i seng inden 24 for så at stå op ti let vækkeur.
    Det er ganske fredeligt normalt. De plejer at få alt det wrap, som de overhovedet vil have, så lukker vi stalden, tænder lyset og tænder radion til bokshestene. Til dem i løsdrift har vi bare givet rigelig wrap på folden og så gået ud til dem kl. 24 - og en del gange i løbet af aftenen.
    I år er dog første gang uden løsdrift, fordi vi mistede vores pony i foråret, så vi havde kun 1 tilbage i løsdrift og han dur bestemt ikke til at gå alene (min hest).

    Hunden er jeg faktisk mere bekymret for. De skyder som gale her.
    Så vi kommer til at tage det meget roligt.


  • #4   29. dec 2018 Mine kommer ud. Jeg havde dem inde da vi hoppede ind i 2017 og dette resulterede i en drivvåd hest der var panisk og påbegyndende tegn på kolik, så gik med ham i 3 timer. Da vi hoppede ind i 2018 tog jeg chancen og lod dem stå ude. Aldrig har jeg set så rolige heste på en nytårs dag. De stod og gumlede hø og halm,og af og til stak de hovederne op og kiggede stille ud mod byerne. Den som var så panisk han var så rolig som han ellers er, det var intet med ham. De havde mulighed for at gå ind og ud som de ville, men stod uden for. Tjekkede til dem kl 23.45, 00.15 og igen 00.45 Ca. Og ingen panik bare rolige heste. Den aften han panikkede havde jeg taget radio med ind, lys i hele stalden, masser af hø og propper i ørene.. Desværre havde det modsatte effekt. Så i år skal de have lov at gå ude og får masser aff hø at gumle i så maverne er igang og de har noget at give sig til. smiley vi bor heldigvis 500m fra nærmeste nabo så det hjælper selvfølgelig på det. Ofte tror jeg heste panikker fordi de ikke kan identificere hvor lyden kommer fra og det derfor giver dem ro at være ude. smiley

  • #5   29. dec 2018 Jeg holdt nytår i stalden sidste år og var faktisk overrasket over hvor pænt hestene tog det. Min står i udeboks og han var fuldstændig ligeglad, selvom der blev skudt af ret tæt på, kun en enkelt ud af 10 heste reagerede. Vi har ingen radio, hverken i inde eller udestalden. Dog lader vi lyset være tændt.

    Hvis det fordi dine heste er angste overfor larmen, så skulle du nok desværre ha været tidligere ude og fået beroligende af dyrlægen til dem, radio osv synes jeg ikke gør den store forskel hvis hesten er bange.


  • #7   29. dec 2018 godt med hø som altid, og lad dem så ellers være i fred, hvis de absolut skal være inde....

    jeg foretrækker at mine er ude så de kan se hvad der sker, og de kan løbe rundt hvis de føler behov for det......

    Jeg kunne aldrig drømme om at give dem beroligende, det fjerner ikke angsten, det fjerne kun muligheden for at reagerer på angsten. De kan stadig se og høre, men kroppen er mat - DET må om noget være endnu mere angstprovokerende


  • #8   29. dec 2018 Rikke: Jeg giver dig fuldstændig ret! ingen beroligende, så de ikke kan reagere på frygten!

    Vi har også altid vores heste ude, så de kan se hvad. der sker! inde i stalden, kan de ikke finde ud af hvor lydene kommer fra og det er dét de går i panik over.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   29. dec 2018 Rikke: Ved du godt ar der findes beroligende produkter, og der findes angstdæmpende produkter?

    Beroligende hæmmer hesten fysisk, hvor mod angstdæmpende er ja, angstdæmpende..


  • #10   29. dec 2018 Mine er ikke angst for larmen, men kan godt blive en smule urolige hvis der fyres meget af på én gang. Har endnu ikke oplevet at de er blevet hverken paniske eller noget. De er desværre nødt til at være inde om natten, da hoppen bliver urolig hvis vallakken ikke er sammen med hende. Så længe de har noget at tygge på, så plejer de at forholde sig rolige.

    Har ikke tænkt mig at give dem hverken beroligende eller noget andet, det er der ikke behov for.

    Jeg ville mere høre hvad I andre gør nytårsaften med jeres heste smiley

    Men tak for svar alle sammen!


  • #11   29. dec 2018 Vi lukker hestene tidligere ind end vi plejer, så bliver alle vinduer og døre lukket, og de får wrap, hø og foder.
    Ca Kl.18 går vi ud at fodre igen, og tænder lys og radio. Kl.23.30 fodre vi igen, og omkring kl.02 hvor det meste knald er ovre ved os, slukker vi lys og radio så hestene kan få sovet godt resten af natten.

    De ekstra fodringer, lys og lyd fra radioen, og lukkede døre og vinduer, plejer at give hestene nok ro herude smiley


Kommentér på:
Nytår

Annonce