{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

Hvordan ser det ud? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Som nogle måske ved, var jeg så uheldig at have en pony, der gik i hegnet d. 24/12 og lavede en kodeledsforvridning. Øv!

Nå, men der var selvfølgelig en dyrlæge ude, og jeg har også haft kontakt med flere dyrlæger efterfølgende. Hun har været på smertestillende i cirka en uge og er det ikke mere. Ydermere blevet flyttet sidste tirsdag, hvilket også har gjort en stor forbedring af benet (gik i mudder før). smiley

I forgårs fik jeg så denne film af hende på folden. Det var egentlig ikke meningen, at jeg ville filme hende i trav, men blot i skridt, men den ene hest på videoen fulgte efter mig hele tiden, og fordi jeg ignorerede den, så "jagtede" den min pony væk, fordi jeg blev ved med at opsøge min pony på folden. smiley

Jeg vil egentlig bare høre, hvad jeres tanke er? Jeg har svært ved at se haltheder på forbenene. Hvad tænker I? Hvordan ser det ud pt? smiley
https://youtu.be/VsLbSjPezo8


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan ser det ud?
  • #1   11. jan 2019 Jeg tog også denne, som I gerne må se også for at vurdere smiley
    https://youtu.be/n0eOlX9obkg


  • #2   11. jan 2019 Synes hun ser rengående ud smiley

  • #3   11. jan 2019 Det synes jeg også, men jeg er som sagt også rigtig dårlig til at se haltheder på forbenene! smiley Jeg tør bare ikke bilde mig selv ind, at hun er rengående, hvis der ikke er nogle, der har sagt "det er jeg enig i"... smiley
    Tænker stadig hun skal have lov at komme sig, så ridning er jo ikke på tale endnu overhovedet, men hvis hun ikke halter længere (hendes gang har været sådan her i en uge nu), så vil jeg nemlig ikke være bekymret for at gå lidt flere ture med hende smiley


  • #4   11. jan 2019 Det jo dejligt a høre smiley gåture på hårdt underlag er godt. Når du skal begynde at ride igen, så rid ligeud og langsom genoptræning. Endelige ik skynde på at ride på volter det næste godt stykke tid, for det kan gøre hende halt igen.
    Dette genoptræningsprogram kam bruges hvis du er i tvivl
    https://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptraening/


  • #5   11. jan 2019 Hun ser ren ud på den video. Men for at kunne sige det med sikkerhed, ville jeg mene man skulle se hende i en lidt mere fremadgående trav, og også gerne på volte (så man kan se om hun også er ren, når det skadede ben belastes mere).

  • #6   11. jan 2019 Hej du skal finde et lige underlag før du rigtig kan se om din hest er rengående.
    En ujævn fold med knolde er ikke det bedste ,heller ikke når en kodeledsforvridning skal heles
    Pøj pøj håber det bedste for jer smiley


  • #7   11. jan 2019 Tak skal I have for jeres råd. smiley Jeg prøver at kigge på linket smiley
    Jeg tænker ikke, at jeg tør sætte hende på volte endnu. Det er jo ikke mere end 18 dage siden, og tænker at volte er det mest belastende, jeg kan udsætte hende for (altså udover ridning selvfølgelig, men det er jo ikke på tale).
    Jeg havde ikke mulighed for at filme på hårdt underlag den dag, fordi det kun var mig, der var der. Men i morgen går vi en tur med hende, min kæreste og jeg. Så kan jeg godt bede ham om at filme hende mens jeg går med hende.

    Folden ser måske "ujævn ud og med knolde", men den er det faktisk ikke smiley Den er fuldstændig lige, og der er ikke knolde på. Jorden er ikke mudder men blot tørt jord, og det ligger løst og ikke i knolde. Der er selvfølgelig hestepærer på folden, hvis det er dem, du kalder knolde? :9


  • #8   11. jan 2019 Hmm både og - få hende ud på jævnt underlag og så i trav - så er det nemmere at se

  • #9   11. jan 2019 Synes bare ikke folden ser plan ud som på en græs fold smiley

  • #10   12. jan 2019 De færreste heste viser faktisk halthed i skridt medmindre det er seriøst alvorligt og gør virkelig ondt - kan fx være hvis de har en hovbyld.

    Min er fx ikke halt overhovedet i skridt, men man kan tydeligt se det på hendes trav bevægelse pt. at der er noget der ikke fungere. Hendes er så bedre på plant underlag end på ridebane fx.

    Så jeg tænker at jeg bare ville vente og lade hende gå eller kigge på det i trav, før du bedømmer noget.


  • #11   12. jan 2019 Så fik jeg lidt video af trav på vores tur i dag. Jeg synes ikke, det ser helt så godt ud som på de andre videoer. Er I enige?
    Jeg tænker dog det også handler om at hun spænder ret meget op. Hun kaldte hele turen næsten efter sine foldkammerater, så hun havde i forvejen travlt med at komme hjem, og det her var på hjemvejen.. Men er I enige i, at det kunne være lidt bedre mon, eller er det bare fordi hun spænder sådan? smiley
    https://youtu.be/C2-Y6UCQBWk


  • #12   12. jan 2019 Her er den anden, jeg fik to.
    https://youtu.be/TBuACH5khvY


  • #13   12. jan 2019 Kan godt se en lille marginal, som jeg ser det på hendes det højre forben. Men om det fordi hun spænder op og er urolig da hun taget for flokken ved jeg ik.
    Har du tjekket hende igennem for spændninger/knuder på hendes hals, skulderne og ryggen? Man kan fornemme at en muskel er lidt hårde end andre eller det føles lidt som knude/bule i muskulaturen. Jeg løsner det op med at lægge min varme hånd på stedet, lidt efter trykker jeg let til medium tryk ( alt efter hvordan hesten reagere, det må ik gøre ondt på hesten og føles ubehageligt) ned i bulen eller musklen, holder trykket 10-15 sek, pause og igen tryk. Jeg gør det 2-3 gange hvis den slipper, eller så gentager jeg et par gange mere og forsætter videre med massage på hesten. Går tilbage til stedet og føler om den har sluppet eller om jeg skal gentage påny. Når den slipper, så føles muskulaturen som de andre muskler ( føles som en blød afslappet muskel) Man bruger de andre muskler for at kompensere for smerten og derved bliver man også øm i muskulaturen ved at bruge sig forkert. Ved at man trykker ned i bulen (myose) så stopper du blodtilførslen for en kort stund, når du fjerne trykket, så kommer blodet til hurtigt og derved afhjælper affaldsstoffer glider ud.
    Mærk på dig selv, spænd lårmuskel så får du fornemmelse af spændt muskel. Du kan mærke på dig selv, hvordan den i det hele taget føles som du spænder muskel fra let til meget. Og så når du slapper af den, hvordan den så føles smiley


  • #14   12. jan 2019 Jeg har faktisk ikke tjekket hende igennem, men jeg ved, at hun trænger til at der kommer en fys forbi, det kan jeg mærke på hende. Hun har trængt et stykke tid. Meningen var egentlig, at jeg ville have en ud så snart hun var flyttet herop, men så kom hun jo galt afsted juleaften, og jeg har ikke modtaget regningerne endnu. Dem vil jeg lige have på plads, før jeg bruger flere penge.... smiley
    Så hun trænger uden tvivl til at blive rettet igennem, og helt sikkert i SI-leddet, der er hun lidt "problematisk", fordi hun så ofte er låst der..
    Tak for din beskrivelse ift. at tjekke og trykke! smiley Jeg ved ikke helt, om jeg tør gøre det, men jeg kan da i hvert fald godt prøve at mærke hende igennem, og hvis der nu ikke skal trykkes så hårdt, så sker der nok ikke noget dårligt ved det? smiley


  • #15   12. jan 2019 Du gør ingen skade ved at føle hende gennem med dine egne hænder, det faktisk en god øvelse at ens hænder bliver dine øjne i forhold til skader, spændninger og osv.
    Og nej du gør ingen skader ved at lave akupressur på hende, de tryk som du laver er let til middel tryk i muskulaturen ( igen aflæs hendes adfærd om hun synes det er ubehageligt, så letter du trykket en anelse) . Du kan lave det samme på dig selv for at øve eller på kæresten hvis han døjer med skavanker. Min mand faldt fire meter ned igennem et loft og landede på ryggen, han døjer med ryggen. Så han får ofte en kyndig hånd af mig og det tydeligt at se det virker på musklen. Men fremadrettet skal han til osteopat og igang fysioterapi igen.
    Selvom mini trænger til at blive rettet for skævheder, så kan du hjælpe hende i mellemtiden at holde hendes myoser og spændninger nede, til du har råd til at få behandleren ud. Hvilket også gør det nemmere for behandleren at arbejde med hende når det er. Det nemmere at rette på en hest som ik står med gamle og sure spændninger, derved forøges chancen for at det der bliver rettet bliver holdt på plads, fordi man er opmærksom og arbejder på spændninger jævnligt. Når spændningen har sluppet, så kan du stille massere musklen


  • #16   12. jan 2019 Der er forholdsregler at man ik massere:
    En syg hest.
    Når den har feber.
    Og ej heller ik en nyopståede skade smiley


  • #17   15. jan 2019 I dag tog jeg hende i longe alligevel. Hun fik to runder på hver volte cirka. Jeg tog video af det. smiley Her er hun med det dårlige ben som indvendige. Ridebanen var helt smattet, så det må jo være max belastning (altså pånær hvis jeg satte rytter på). Hun var på vej til at sætte i galop på begge volter, fordi jeg driver hende for at få hende i så hurtig trav, som muligt. Det er derfor, det lige ser lidt kluntet ud på et tidspunkt på denne volte, da hun er længst væk fra kameraet. Da jeg så korrigerer hende, er hun på vej til at stoppe helt, og så.beder.jeg hende trave videre. smiley
    https://youtu.be/2U3YcEW8if8


  • #18   15. jan 2019 Og her med det dårlige ben som udvendige.
    https://youtu.be/OK-AhH6eBZg


  • #19   15. jan 2019 Jeg synes hun ser ren ud

  • #20   15. jan 2019 Ej hvor dejligt! smiley Det synes jeg også. Så hvis det er rigtig, så er det da super ift. at belastningen er stor på volte og at det endda er i mudder. smiley

  • #21   15. jan 2019 Ja, det er da super dejligt! smiley Tror sagtens du kan gå igang med trækture osv. som start på genoptræning, så er hun forhåbentligt snart klar igen

  • #22   16. jan 2019 Jeg ville være usikker på om den er rengående på video nr. 2 - der nykker hovedet en del op og ned.

  • #23   16. jan 2019 Krikken
    Det lagde jeg også mærke til nemlig. Det var den første video, jeg fik. Men jeg undrer mig bare over, at det er på den volte så, for burde det ikke kunne ses når det skadede ben er indvendige? Eller??


  • #24   16. jan 2019 Pas det er svært og sige - jeg er ikke dyrlæge. Min er fx tydeligt halt/utaktet når bagbenet er udvendigt - men ikke indvendigt. Også er hun rengående på hård bund men ikke på blød.

    Såååå haltheder er en gåde. Jeg ville nok få en dyrlæge ud som kan konstatere den ren, bare for at være sikker.


  • #25   16. jan 2019 Hesten kan sagtens være halt på den volte hvor benet er på udvendige. Hvis den er halt når benet er på indvendige betyder det tit at det gør ondt når den sætter benet i jorden, og hvis den er halt når benet er på udvendige betyder det tit at det gør ondt når den strækker benet.
    Havde ikke set videoen på den anden volte, hvor den godt nok ser lidt mindre balanceret ud, men sys ikke den ser halt ud.


Kommentér på:
Hvordan ser det ud?

Annonce