{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

HJÆLP SØGES til min udbryderkonge.! {{forumTopicSubject}}

Hei HG

Jeg søger råd fra alle med heste som er udbrydningskonger.
Sagen er den at jeg fik en pony hjem for en uges tid siden, tidligere ejer siger at hun ikke har oplevet hende gå igennem hegn. Og det stoler jeg på 100%.
Vi har haft prøvet med helt almindeligt snor hegn med stød i både 2 og 3 snore og hun kravler på en eller anden måde igennem, så er der forsøgt med træhegn, som hun så bare har smadret fuldkommen.

Der er pænt meget strøm i stødhegnet, er tjekket igennem for stød alle steder. Hun har både mad og venner på folden, men alligevel vælger hun at gå igennem. Hun bliver hverken jagtet eller noget ude på folden.

Hvad ville i gøre i sådan en situation.?
Alle råd tages med kyshånd.!??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP SØGES til min udbryderkonge.!
  • #1   21. jan 2019 Sådan nogle shetlændere havde jeg også engang. Nu har jeg ikke shetlændere længere. Gider ikke det pis der.

    En overgang gik de med kæde om halsen og, så de i den grad fik stød, hvis de gik i hegnet, som bestod af to tråde og et elefanthegn. Men det holdt ikke. Man kan ikke forsvare at have sådan noget til at gå i nærheden af en trafikeret vej, hvis de rendte derud og der skete noget.


  • #2   21. jan 2019 Hun er ikke en shetlænder men en pony på 146 smiley

  • #3   21. jan 2019 Har du set hende, når hun går igennem hegnet? Altså hvad sker der op til at hun gør det?



  • #4   21. jan 2019 Hun står bare lige så stille og går ligeså stille ind i hegnet strækker det ud og træder igennem eller springer smiley

  • #5   21. jan 2019 Ah ja, det samme gjorde min i en periode.
    Jeg gjorde det at jeg satte ekstra tråd på, der hvor han tog hegnet og så bandt jeg bånd ( lige som sådan noget politiet bruger til afspærring) på alle snorene, så det flagrede og så selvfølgelig godt med strøm på hegnet.
    Derudover sørger jeg for at der ALTID er nok strå så han også kan få.


  • #6   21. jan 2019 Det er bare det hun tager hegnet alle steder om der er stød eller ej, om der er mange tråde eller ej.. og der er massere af strå foder smiley

  • #7   21. jan 2019 Ja okay, det kan jeg godt se!

    Umiddelbart tænker jeg, at hvis den aldrig har gjort det hos gamle ejer, så der noget der ikke fungere for den hos dig, så handler det nok ikke om at den smutter fordi den har lært den kan.
    Så ville jeg nok kigge på hvad der er anderledes hos dig end hos gamle ejer. Er folden mindre, græs/ingen græs, anden slags stråfoder etc.
    Nu har du kun haft den i en uges tid, så det kan os sagtens være at den er stresset over flytning, nye foldmakkere og at det helt stopper af sig selv, når den falder ordentligt til.


  • #8   21. jan 2019 Ja det kan godt være, hun virker bare ikke stresset, hun spiser til hun er mæt på folden og er rolig, uden at stresse op. Der er græs på folden. Altså hos tidligere ejer kom hun i boks og stod på fold med 15 andre heste. Nu står hun i løsdrift med 5 andre heste. I starten tænkte vi at det var fordi hun ikke kom på boks. Men hun gør det døgnet rundt.?! smiley

  • #9   21. jan 2019 Kan du ikke prøve at sætte et ekstra hegn op 3-4 meter inden for det andet hegn og så se om hun tager begge eller kun det inderste?
    altså bare nogle tentor pæle med en eller to snore på, med stød i, ved godt det er øv at sætte et til jeg op, men bare for at se om hun så tager begge hegn eller bare det ene, så så er løsningen der jo allerede...


  • #10   21. jan 2019 Altså der går en hingst inden på den anden side af hegnet og der er hingstehegn 3 meter fra det originale hegn x 2 på hans side. Og på ponyens side er der også 1 x hingstehegn men hun går lige igennem det hele.

  • #11   21. jan 2019 Altså ind til hingsten?
    Mon ikke hun bare er meget interesseret i ham?


  • #12   21. jan 2019 Altså det er både de 4 hegn plus alle andre mulige hegn hin går igennem

  • #13   21. jan 2019 Du siger, at der er hø på folden.
    Hvor mange dyr? Og hvor mange bunker?
    Får hun reelt lov til at spise hø?

    Dernæst.
    Hvis hegnet er optimeret. Så tænk I hvad hun enten vil væk fra, eller hvad hun vil hen til??
    Og så fix det behov


  • #14   21. jan 2019 Ved godt det ikke er særlig sødt over for hesten, men har du overvejet, om den lige kan få et stød over snuden fra hegnet? Det var den aller sidste udvej for mig... og det virkede altså smiley

  • #15   21. jan 2019 Hvis alt andet er forsøgt, havde jeg sat antenner på ponyens grime, så når de rammer når den forsøger at gå gennem hegnet, så får den et ordenligt rap, og bliver forhåbentlig på den rigtige side af hegnet fremadrettet.

  • #16   21. jan 2019 prøv evt og sæt de der 2-3 træde på med strøm i, og lige uden for, sætter du hønsenet op.
    red engang et sted, for oldenborg vallakken på 2-3 år, gik igennem 3 træde( ja vi så hvordan han sneg sig igennem), vi sætte hønsenet op der hvor han gik igennem og vupti så stoppede det


  • #17   22. jan 2019 Min islænder har også tidligere været en rigtig udbryderdronning. Sidste gang hun gjorde det, betragtede jeg, hvor hun særligt gik igennem. Så satte jeg en tråd i højden, der passede med, at hun ville få strøm lige over næseryggen - med ordentligt smæk på hegnet. Hun har ikke gjort det siden. smiley

  • #18   23. jan 2019 Jeg havde engang en Frieser der sneg sig mellem 2 tråde og da jeg ga hende et stød på mulen med hegns testeren, stoppede det. Men derimod de 2 Shettere var ikke til at holde inde, uanset de fik direkte stød, eller ej. Den med kæde om halsen og antenner i grimen blev også forsøgt. 3 tråde men masse af godaw i, hjalp heller ikke.
    Men her om vinteren er de som regel ret tyk pelsede og knap så modtagelige for stød. Vil de ud, ja så kommer de det.
    Mit bedste råd er at sætte vildthegn / fårehegn op, der hvor den går ud.


Kommentér på:
HJÆLP SØGES til min udbryderkonge.!

Annonce