{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Vallak der er hingstet {{forumTopicSubject}}

What to do?

Min hoppe - som er eneste hoppe i den flok nu, efter en anden er taget med på efterskole - er åbenbart kommet i brunst, og det kan en af vallakkerne ikke abstrahere fra, og bruger hende nu som sit eget lille fornøjelsesdyr, og er særdeles voldsom og “hårdhændet” - og så er han også liiige noget større end min pony er.

Min hoppe kan ikke flyttes over i den løsdrift der er på stedet, da det er med halmstrøelse, og hun kan ikke tåle halm. Vallakken kan nok heller ikke flyttes derover, for der går 3 hopper, og så kunne jeg forestille mig han nok også hoppede på dem i stedet for..

Det var også et problem sidste år, men der havde vallakken en anden vallak som legekammerat, og det gjorde faktisk det ikke gik ud over hopperne i flokken.

Vallakken risikerer at blive sparket, og min hoppe - som forhåbentligt skulle ifoles her om nogle måneder - risikerer jo at få rygskader og blive møghamrende uren, hvilket ikke ligefrem er ønskeligt. Derudover er min hoppe ved at komme sig efter en kodeledsforvridning på det ene bagben, så jeg bryder mig endnu mindre om at han belaster hende så meget.

Vallakejers respons var, at det var hun da ked af at høre, og ellers så ikke mere, før jeg skrev at vi da var nødt til at finde ud af noget. Hendes bud var at få noget humle, da det åbenbart skulle kunne have en gavnlig effekt på den hingstede adfærd, men hvad gør man lige her hvis det ikke virker?
Vi er begge opstaldere på stedet, som er et mindre privatsted hvor hestene ikke er kønsopdelt.. (det er tilfældigt at alle hestene i løsdriften er hopper).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak der er hingstet
  • #1   21. jan 2019 Hun kan jo ikke rigtig gøre mere ved det, end det hun gør, når det ikke er jer der bestemmer fold opdelingen.

  • #2   21. jan 2019 det kommer an på hvad politikken er på opstaldningsstedet. Har hørt om steder hvor vallakken bliver bedt om at flytte og andre opstaldningsteder er ligeglade. nu har jeg selv stået med sådan en vallak og det er møg irretrerende for begge parter. der hvor jeg stod på daværende tidspunkt blev hopperne flyttet ind på en anden fold. Ellers havde jeg flyttet min vallak, da det var det der stod i kontrakten. det selvfølgelig møg træls at flytte hest, men det kan være den eneste udvej og så er det bare hvem der skal gøre det. Har lige købt en ny som gjorde det lige da den ankom, jeg købte gelding balance fra urtefarm og magnesium til ham, som ser ud til at have hjulpet, nu vil tiden vise om det hjælper til næste gang hoppen kommer i brunst. Ellers må jeg flytte ham til et sted hvor der er kønsopdelte folde.
    Der findes flere løsninger men de er dyre, vallakken kan have noget i kastrationsarret, min blev tjekket for det. jeg er ikke helt sikker på hvad det er men det kræver en operation at fikse det, men kan hjælpe på adfærden.
    Ellers kan du også give noget så hoppen ikke kommer i brunst men igen en dyr løsning da det er indsprøjtning med hormoner, som måske vil kunne gå ind og påvirke hoppens chance for at komme i brunst. hun kan ikke isoleres den tid hun er i brunst? ellers må i jo give urterne en chance (det er ikke altid det virker) ellers må en af jer jo flytte, jeg kan ikke retfærdiggøre hvem der skal, men det er godt nok et kendt problem hos flere opstaldningssteder, som kan give en del splid. jeg håber i finder en løsning, jeg ville give urterne en chance i første omgang, da det da er den nemmeste løsning.


  • #3   21. jan 2019 Min erfaring er at det eneste der virker 100% er at skille dem ad desværre og hvis ikke det muligt, havde jeg fundet et andet sted til min hest.

  • #4   21. jan 2019 De skal skilles ad, det er møg farligt for begge to, dog mest hoppen og da du vil ifole hende til foråret, så duer det ikke at der er en vallak, der ikke aner hvad den laver, som hopper rundt på hende!
    I den anden løsdrift skriver du er der er flere heste og 3 af dem er hopper, kan vallkken ikke komme der over, for hvis den har andre vallakker at lege med der, så kan det være den lader hopperne være, som du skrev den gjorde sidste år.
    alternativt, flyt din hest til et sted med kønsopdeling.

    Jeg trænede en hoppe sidste år, som skulle stå i løsdrift, i blandet flok, der var 4 vallakker og 6 hopper incl. min, 3 af vallakkerne fik på hende, på skift og var rigtig stride ved hende, hun fik en skade i ryggen og måtte have behandling før hun kunne rides!
    Det var kun hende de var interesseret i, de 5 andre hopper var de ligeglade med.
    Hun kom så til at gå med en hoppeplag og en ung vallak, ingen problemer, de hyggede sig sammen og der var aldrig problemer.
    Så det kan jo være at han bare ikke kan modstå din hoppe, men ville være ligeglad med andre?


  • #5   21. jan 2019 har desværre også samme problem med mine to... jeg har dem dog hjemme så den eneste løsning er at dele dem op... det noget øv, især da han aldrig har regeret på nogle andre hopper -_-

  • #6   22. jan 2019 DD: Vallakejer er sådan set ligeglad, hun skrev det med humle fordi jeg blev ved med at presse på, at vi på en eller anden måde skulle finde ud af noget, tvivler desværre på hun rent faktisk ville gøre det - det var nemlig også på tale hun skulle gøre det sidste år, men det gjorde hun ikke, for “det var jo ligemeget når vi kun så den hoppede på vallakken”..

    Helena: Der er ikke som sådan nogen politik, udover at der skal være ro i flokken. Vi prøvede i dag at smide vallakken over på en anden fold sammen med vallakejerens anden hest (også en vallak). Det gav mere ro for min hoppe, da ingen af de andre 3 vallakker hopper på hende, men den voldsomme vallak rendte åbenbart igennem hegnet et par timer senere...
    Jeg vil ikke give min hoppe noget, da jeg ikke tør risikere noget med hendes brunster, når hun efter planen skal ifoles om nogle måneder.

    Maria: Jeg er bestemt heller ikke fan af, at hun går med ham! Der er 3 heste i løsdriften, men de er alle tre hopper - så han ville komme over i en flok kun med hopper, det tror jeg ikke gør det bedre, når en af dem så kommer i brunst, og så er det jo bare en anden hoppeejer der er påvirket af det..
    Vi prøvede i dag at flytte ham og en anden vallak (vallakejers anden hest) over på en anden fold, det resulterede så i, at den løb igennem hegnet... Nu er min hoppe sat derover med min søsters vallak (som intet gør - han er bange for hende smiley ), og så tænker vi det gør det.


  • #7   22. jan 2019 Nårh okay, så misforstod jeg, men i har vel egentlig en løsning, der, hvis hun kan gå med en anden og vallakker kan gå med ejerens anden hest, hvor jeg så tænker at der må noget bedre hegn til, mere strøm el. lign.

  • #8   22. jan 2019 Så er der jo ikke så meget andet at gøre, desværre.

  • #9   24. jan 2019 Maria: Ja, pt. er løsningen at min hoppe går med min søsters hest, og vallakken går i flokken som han plejer. Men min hoppe skal så over i flokken igen, når hun er færdig med at være i brunst, for hende og min søsters hest kan ikke gå på vores sommerfold hele året kun de to smiley Det ville heller ikke du at det kun var de to der gik sammen hele tiden, da min og min søsters hest ikke trænes på samme tid altid, og ingen af dem synes det er pissefedt at blive efterladt helt alene smiley
    Mere strøm gør ingen forskel, den mente åbenbart den var mutters alene og havde stresset sig selv helt vildt, selvom den gik med en anden hest og endda var på en græsfold, hvilket jo ellers ikke er "normen" mange steder i vinterperioden smiley Og de havde også grovfoder på folden, så det var ikke fordi der manglede mad heller smiley

    DD: Nej, det er der jo desværre ikke, jeg gruer lidt for om den så er voldsom når hun kommer over igen, selvom hun ikke er i brunst der - så må jeg ærligt sige, at så håber jeg godt nok hun stikker ham sådan én, så han fatter en hentydning!


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #10   26. jan 2019 Jeg har ikke en løsning på jeres direkte problemer. Men en vallak, der viser hingstetendenser er oftest en såkaldt "klaphingst". Det vil sige at den er skabt med den ene testikel siddende et helt andet sted end i pungen. Det ved de folk, der i sin tid har ladet den kasterere. Derfor er der ved salg af sådant et dyr tale om en "handelsfejl" hvis der ikke er oplyst herom. Køberen kan derfor annullere handelen. Nogle af klaphingstene kan opereres.

Kommentér på:
Vallak der er hingstet

Annonce