{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Sadel til rytter med dårlig ryg? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal på et tidspunkt ud og have fat i en sadel til min hest og gør mig mange overvejelser. Jeg har altid før redet i kombisadel, oftest Hubertus og det har fungeret fint nok, men tænker at der nok er noget der vil passe bedre. Jeg skal primært ride ture og lidt dressur.

Min ryg er stærkt hypermobil, så jeg skal ikke have en sadel som låser mig for meget fast, da jeg skal kunne følge med hesten. Hvis jeg har en sadel jeg sidder for fast i, bliver min ryg simpelthen rykket fra hinanden, hvis hesten lavet et hop el.lign.

Men vil det være mest hensigtsmæssigt at vælge kombi eller dressur? Kombi vil jo være mest allround, men måske vil jeg få en mere korrekt opstilling i en dressur...?

At sadlen skal passe til hesten (Nordsvensk Skovhest/Fjordhest) er jo en selvfølge. Tænker han skal have en 16,5". Og den skal ikke koste en formue. Har pt en Wintec Cair i overvejelser...

Så Jer med rygproblemer, vil I svare på det her:

- rider du i kombi eller dressur?
- har du meget eller lidt støtte?
- har du valgt læder eller kunststof?
- hvilke bøjler rider du med?
- uldstopning eller luftpuder?
- hvilket mærke sværger du til?
- andre hensyn du har taget - eller ønsket du havde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til rytter med dårlig ryg?
  • #1   15. mar 2019 - Jeg rider faktisk, eller da jeg red så red jeg i en, springsadel. Den var mere til kombisiden, men det var nu engang en springsadel.
    - Midt imellem vil jeg sige. Der skal være støtte i den og gerne store knæpuder, men jeg skal ikke være låst fast.
    - Altid læder. Men mest fordi det er min erfaring, at den holder bedst.
    - Helt almindelige sikkerhedsbøjler.
    - Uldstopning har jeg altid reddet med, men jeg vil godt prøve luftpuder.
    - Kieffer hele vejen. Helst Kieffer Nobert Koof-modellen, det er den eneste sadel, jeg indtil videre har mødt, som min ryg kan lide. Dog er islændersadler også ok.
    - Det er ret vigtigt for mig, at sadlen under mig ikke er stenhård, altså sædet. Derfor har jeg redet meget med lammeskindssæde på mit sæde. Det har hjulpet mig rigtig meget. Desuden så er min ryg rigtig glad for BOTs rygbind/støtte. Det hjælper min ryg til at holde sig varm, og desuden sørger den for, at min ryg ikke laver for mange mærkelige ting.


  • #2   15. mar 2019 - rider du i kombi eller dressur? Jeg rider i en kombineret dressur, dvs dressur med lidt fremskårne klapper.
    - har du meget eller lidt støtte? Jeg har et medium dybt sæde meget blødt sæde. Knæstøtterne er flytbare, så jeg kan sætte dem så de støtter uden at presse min krop i en stilling der ikke er optimal.
    - har du valgt læder eller kunststof? Læder, altid. Det betyder nok ikke noget for ryggen, men jeg kan ikke fordrage kunsstofsadler
    - hvilke bøjler rider du med? Jeg rider med safestyle sikkerhedsbøjler
    - uldstopning eller luftpuder? Latex. En blød uldstopning er lige så fin, men "mit" mærke er altså med latex. Luft har jeg i samarbejde med sadelmager kasseret, fordi de er for påvirkelige ift mine skævheder.
    - hvilket mærke sværger du til? Jeg er stor fan af Heather Moffett Vogue med læderbom. Den kan tilpasses mange heste uden problemer og så giver sædet i memoryfoam en unik støtte til mit sæde.
    - andre hensyn du har taget - eller ønsket du havde? Jeg har fravalgt mange dressursadler, fordi sædet er alt for dybt. Jeg har meget stor svaj i lænden, og i sadler med høj bagsvidsel bliver jeg tiltet frem og kommer til at sidde på skambenet. Til gengæld kan jeg ikke ride helt flade sadler, da jeg skal have lidt støtte bagtil. Ellers sidder jeg og holder mig fast med benene, hvilket giver en masse spændinger i bækken, hofte og lænd.



  • #4   16. mar 2019 Hej Laila.
    Kig Heather Moffet sadler.
    I vouge eller pfoenix. De er bomløse og tilpasser sig samtidigt med du har god høj rygstøtte.
    Den låser ikke men giver et naturligt sæde hvor man ikke falder frem og sammen. Jeg har evten du må prøve.
    Alternativet er en springsadel. Hold dig langt fra cair. De gjorde ihvertfald intet godt for os.

    Kh
    June


  • #5   16. mar 2019 dressur
    meget støtte
    kalve skin
    kwik out bøjler
    termisk gelé
    baloun


  • #6   25. apr 2019 Tak for alle svar, dejligt I tog Jer tid til at svare smiley Jeg er faktisk begyndt at overveje om den skal være mere til dressursiden end kombi. Fordi jeg pt læser bogen "Ridelære" og lærer voldsomt meget smiley

    Men som nogen skriver så må jeg heller ikke blive for låst og jeg synes mange dressursadler er meget dybe.

    Og jeg kan se at cair måske ikke er et hit og ej heller kunststof, som jeg ellers har overvejet meget. jeg har altid redet i Hubertus kombi med lam under og har kunnet ride i flere timer uden problemer, så måske jeg bare skal holde mig til det smiley Det er i hvert fald sådan en han har som tilridningssadel og den ligger faktisk ret fornuftigt, så jeg må se tiden lidt an smiley


Kommentér på:
Sadel til rytter med dårlig ryg?

Annonce