{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort? {{forumTopicSubject}}

lang tid siden HG.. jeg kan ikke sige den har været fantastisk siden sidst jeg var her inde, men nu må jeg altså høre andre hesteejere hvad de havde tænkt, sagt, gjort eller andet smiley

i oktober flyttede jeg sam på rideskole hvor han fik det fjerneste hjørne uden en ved siden af. alt fungerede fint og han var i godt humør som han nu plejer at være.
dig havde jeg et problem med mængten af hø som er en norm der (7 kg hø til hest) hvor jeg måtte betale 2 kg mere da alt var væk efter 3 til 6 timer efter han kom ind. dette resulterede i at han havde travlt med at komme ind hver eneste dag da de gik på fold uden mad fra 9 til mellem kl 14-16.
så er en hoppe kommet ind ved siden af som endelig ikke har haft stor betydning, han er meget ligeglad med hende.
jeg stoppede med at ride ham da hans adfærd blev forværret til at stikke af under rytter, bukke og stejle, så jeg red ham måske kun 1 gang i ugen hvor han nu her smiley
for ikke så længe siden blev vi kaldt til møde med en masse ting som desværre hverken giver mening eller passer, hvilket har gjort vi har følt os uvelkommende..
nu har hestene hø på marken, og hans travle adfærd er væk.. eller det troede vi, for nu har vi fået fortalt at sam hverken kan få grime på eller trækkes ud på folden om morgnen smiley her mistænker jeg ikke mangel af grovfoder da han har een masse hø i hans net endnu.. derudover begyndte han at bide for leden og have en rigtig trals adfærd på staldgang. hvilket har gjort jeg har sat skilt op med at man ikke må snakke med ham..

opsumering: forværret adfærd, efterlader en del hø som ikke er normalt for ham, kan ikke trænes, en del beskyldninger fra bestyrelsen selv.

vi flytter ham om halvanden uge, til en privat stald ved en god veninde og hende der har hjulpet med hans tidligere dårlige adfærd.

sam har før stået med dårlig adfærd som var trænet væk indtil alt dette skete. han er van til at blive håndteret af børn mellem 6-16 år uden nogen former for problemer, ikke hestekyndige har heller ikke problemer med ham normalt. hvilket gør ham enormt bekymret for hans trivsel på nuværende opstaldnings sted smiley


Kommentarer på:  problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort?
  • #1   20. mar 2019 Jeg tænker ikke at der er ret meget andet at gøre end at håbe tiden går stærkt, og så få flyttet i god ro og orden. Hvis ikke de vil lukke den ud, må du jo evt selv gøre det - men tænker at de gør det nu? Men jeg forstår din frustration - men jeg forstår også godt deres, hvis den har ændret adfærd så meget som beskrevet. Jeg håber at din glade hest hurtigt vender tilbage igen, og i kan nyde livet uden det skal være træls smiley

  • #2   20. mar 2019 Jeg forstår det ikke helt, hvad er dit spørgsmål i det her oplæg? Har prøvet læse der igennem tre gange nu..
    Jeg havde flyttet min hest til et andet sted, som ville give hende roen. Om det er et mindre sted uden så mange heste eller mennesker som tricker adfærden. Så jeg havde gjort det samme som dig


  • #3   20. mar 2019 jeg eller hende som eger fold makker oplever ikke problemer med ind eller udluk på noget tidspunkt smiley i boksen eller på folden er han ganske lige til og på staldgangen hvis der ikke er for mange om ham, så forstår slet ikke problemet fra deres side af smiley

  • #4   20. mar 2019 Nej, og det er vildt irriterende når man ikke selv kan genkende problemet smiley
    Men igen, der er ingen grund til at gøre mere ud af det, hvis du alligevel flytter om halvanden uge smiley


  • #5   20. mar 2019 miss soffy, prøver blot at høre om andre havde reageret over alle de sammentræf over hans pluslige dårlige adfærd som vi kun oplever ved ridning af ham smiley mødet har omhandlet mangel ting men ikke min hests adfærd

  • #6   20. mar 2019 enig glæder mig også bare til at flytte ham og så håbe på at vi kan rette adfærden i tide smiley

  • #7   20. mar 2019 Kunne han have fået mavesår af at have stået så længe uden grovfoder på fold og med så lidt om natten? Det kunne sagtens være symptomer på.
    Faktisk er jeg næsten overrasket over, at Krikken ikke allerede har været på banen med det (men nu er emnet selvfølgelig helt nyt), men jeg er 100% sikker på, at hun vil sige det samme! ??
    Hun har et rigtig godt opslag på sin facebookside "Krikken" om det. Her er et link https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1632615016781470&id=588707674505548


  • #8   20. mar 2019 jeg har faktisk selv haft mavesår i tankerne hvilket også var grunden til vi gav mere hø, jeg har også planer om at få ham tjekket for det men først vil jeg lige have ham flyttet smiley

  • #9   20. mar 2019 Det lyder som en god ide at ofre en gastroskopi af maven. Det kunne helt sikkert godt være en årsag. smiley

  • #10   20. mar 2019 Man ved jo at med dyr som mennesker, så er der visse dyr som ikke bryder sig om et bestemt menneske omkring sig.
    Kan det tænkes at den person som har gået med, har Sam ik brudt sig om? måske personen som har skulle gå med ham, været en nervøs person som smitter af på Sam?
    En ting der undre mig, er hvorfor placere man en ny hest i stalden uden kammerat ved siden af? Har der ikke været mulighed for det eller er indretningen ikke til det...
    Jeg oplevede med min første hest, at han ikke var velkommen hos staldmutteren. Jeg havde været oppe og se stedet, godkendt det og vi aftalte hvornår jeg kunne rykke ham ind. I løbet af få dage, så fik jeg af vide at han var en problemhest og hun kunne simpelthen ik takle ham. Der var alt galt med ham ifølge hende, så rykkede jeg min hest efter få dage igen til et andet lille sted, hvor han stod et par år uden problemer. Det der var galt med det første sted, var at hun gad alligevel ikke arbejdet med at have opstalder og ha folk rendende. jeg var ikke god til aflæse folk dengang og ser jeg tilbage, så burde mine alarmklokker have ringet, for hun havde zip nada interesse i heste og hendes egen heste var også rene foldbumser. Ikke at det forkert at have foldbumser, men hun havde mistet lysten til heste og det kunne jeg ikke aflæse dengang.


  • #11   20. mar 2019 vi er 3 der lukker ud og ind, staldvagt lukker ud i hverdage og er ganske aød og håndtere ham fint men har bøvlet med at lukke ham ud på det sidste. hende der ejer foldmakker lukker ud i weekend og ind torsdag og fredag uden problemer og jeg oplever heller ikke problemer med ham.
    hesten der endelig skulle stå ved siden af ham blev flyttet ret plusligt så derfor stod han uden en ved siden af sig på stald men dette havde lige så meget betydning for ham som da den næste flyttede ind. jeg føler mig også mest uvelkommende da vi fik afvude vi tit skrev i facebook gruppen at folk ikke havde rodet op efter sig, slukket lys eller låst sadelrummet (skrevet 2 gange) vi muger ikke ud hvilket bliver gjort dagligt, vi er der efter lukke tid som vi ikke havde fået af vide men ikke en ved der er en lukketid smiley og så nogle andre dumme ting som desværre ikke har noget på sig smiley jeg har været en del af klubben siden 2007 og har aldrig før følt mig uvelkommen før smiley


  • #12   20. mar 2019 1)
    Hvis du og hesten ikke trives - så har du en plan, hesten bliver flyttet.

    2)
    Hvis du har en begrundet mistanke om mavesår, så vend det dog med din dyrlæge.
    Jeg forstår ikke den logiske grund til at vente til efter flytning med gastroskopi, hvis du vil have det gjort??
    Hvis det er for the at komme ind i april måneds budget - så er et billigt alternativ at tale med dyrlægen om mavesår medicin.
    Hvis I giver det en uge, du pr mirakel har en glad hest, og han bliver sur igen når du løber tør, indicerer det et mavesår.


  • #13   20. mar 2019 grunden til at vi venter er på grund af hans nuværende adfærd, jeg vil hverken udsætte ham eller dr dyr for stress eller fare. ved at han flyttes til et sted med færre heste og mennesker og meget mere grovfoder så vil jeg mere turde at få dyrlægen ud med ro i maven om at han ikke gør noget på grund af stress fra stalden

  • #14   20. mar 2019 Men du oplever jo ikke problemer med ham, har du nævnt? smiley
    Jeg havde også fået det tjekket i en fart. I stedet for at udsætte. Det er smertefuldt det mavesår.. smiley


  • #15   20. mar 2019 nej jeg oplever ikke, men alle andre der ude gør (udover hende der har foldmakker). jeg ved også hvordan han reager på dr dyr og på at stå alene i stalden = stresset hest der ikke står stille. jeg ved det er smertefuldt for ham.. smiley men vil endelig os alle det bedste så vi alle slipper for skader

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   20. mar 2019 Du har en mistanke, om hvad der kan være skyld i disse adfærds ændringer. Derfor bør du også få dette undersøgt med det samme, og ikke vente på at en masse "ligegyldige" ting skal ske.

    Hvis hestens adfærd skyldes mavesår, så vil der alligevel ikke komme en ændring ved flytning, da adfærdsændringen jo er betinget af noget fysisk.


  • #17   20. mar 2019 hans adfærd blev jo noget bedre (med indluk og generel boks adfærd).

    jeg ved at mit valg kan få nogle til at tænke det er latterligt, synd eller at jeg er dårlig ejer. men det er nu engang mit valg og det jeg ser som det bedste her og nu.. lige så snart han er flyttet vil der være stald ro, bedre muligheder for en hos hesten ved dyrlæge, og jeg vil ikke være bekymret for at han opføre sig så voldsom som stalden her fortæller mig..


  • #18   20. mar 2019 TS- det lyder som om at klubben er blevet temmelig indspist og i passer ikke ind der. Håber i finder roen hos din veninde, så adfærden stopper smiley
    Du kan forsøge at give Pronutrin for at forebygge mavesår som kan købes mange steder. Der dog ik så stærkt som Gastroguard eller Succeed som dyrlægen har liggende


  • #19   20. mar 2019 jeg tænker jeg går ned til min dyrlæge i morgen, og snakker med hende om Sams adfærd, og vi så finder ud af det sammen om mavesårs delen smiley men det bliver forsat først efter flytningen at jeg får ham tjekket..

  • #20   20. mar 2019 Suceed kan heller ikke fikse mavesår.Det kræver gastroguard eller Equinor fra dyrlægen.

    Men de ting du nævner er ret typiske for mavesår. Flyt hesten og få den tjekket.


  • #21   20. mar 2019 så lærte jeg noget nyt smiley det gør jeg krikken

Kommentér på:
problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort?

Annonce