{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Hjælp til mordax {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har købt dette mordax sæt på billedet. Min hest skal have mordax på i morgen, da vi skal være ude på en græsbane.

Men jeg har aldrig brugt mordax før så har lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle gider at svare på.

Skal jeg bruge de korte eller lange mordax?

Giver man dem bare på i stalden? (er nemlig bange for at han kommer til at glide på staldgangen, og er det godt for deres hove når de kommer til at skulle stå med hoven højere op bagtil end fortil når de har dem på i stalden)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til mordax
  • #1   30. maj 2019 Har hesten sko på med Mordax huller?
    De nederste er ismordax som jeg kalder dem og de øverste græsmordax.
    For brug græsmordax så skal jorden også være "blød" så de kan bore sig ned i plænen når hesten går. En tør sommer og hård jord er no go.
    Man kan sagtens bruge ismordax til at ride på græs.


  • #2   30. maj 2019 Det kan ikke anbefales at sætte græsmordax på i staldgangen, benyt boksen så hesten kan stå normalt med dem på i boksbunden uden at stå skævt.

    Du skal sørge et par ting inden man skruer Mordax på skoen og hesten skal kunne stå på tre ben mens du renser Mordaxhullerne eller få en til at holde hestens ben oppe.

    1: rens Mordaxhullerne for jord og grus, brug T værktøjet med gevindrenseren. Det er værktøjet i midten formet som et T. OBS Hesten må på intet tidspunkt hive benet til sig og få sat det jorden, for knækker værktøjet og står du med en hest som har stykke værktøj siddende i skoen som du ik kan få ud da den typisk vil knække hvor gevindet er...
    Så få evt en hjælper til at holde hestens ben oppe mens du renser smiley

    2: rens Mordaxhullet for det sidste møg i gevindet, brug værktøjet til venstre med træskaftet.

    3: skru Mordax i med fingrene hvad du kan, sørg for Mordax bliver skruet lige i, så du ik smadre gevindet på både skoen og Mordaxen. Det er ligesom at skrue en bolt på en møtrik.

    4: benyt T værktøjet i midten til at skrue Mordaxen helt i bund på skoen, Mordaxen skal være skruet stramt til, så den ik ryger af under ridtet. Benyt højre eller venstre side af T værktøjet afhængig af hvilken type Mordax du benytter smiley

    5: skrue Mordax af efter ridtet, sidder Mordax godt fast som den forhåbentlig gør og du ikke med håndkraft kan løsne den, så benyt en hammer til slå på siden af T værktøjet så skal den nok gå løs.

    Går du på staldgang med hesten, så går forsigtig med hesten med en hånd op ved grimen på træktorvet eller tøjlerne på hovedtøjet så du har fat i hesten smiley


  • #3   30. maj 2019 Tak for svar
    Han har kun et sæt huller i hver sko.
    Så det er bedst at bruge de korteste mordax?
    smiley


  • #4   30. maj 2019 Jamen så lidt smiley Ja to huller bagerst i skoen, ik? Kommer an på hvor glat og blødt græsplænen er, så det kan du bedst vurdere smiley

    De andre ting til venstre er blindpropper, så man kan sætte i skoen når der ik sidder Mordax i. Det gør at møg ik kommer i Mordax hullerne.


  • #5   30. maj 2019 Det er to huller bagerst i skoen smiley

  • #6   31. maj 2019 du kan sagtens sætte dem på på staldgangen, det betyder ikke noget den i en kort periode står lidt højt bagtil. jeg har gjort det i mange år uden problemer smiley
    Hvad når i piger tager højhælede sko på??????


Kommentér på:
Hjælp til mordax

Annonce