{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Kåring mm?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere

Jeg fandt forleden ud af min hingste plag kan kåres i PSA (Palomino avlsforbundet) og det har virkelig vakt min interesse. Men jeg har virkelig begrænset viden omkring alt det med kåring osv.

Jeg ville egentligt helst ikke selv gå med ham til kåringen, da jeg er bare for at gøre ham nervøs, fordi jeg måske selv kunne være det. Men, jeg kan forstå på forbundet at man selv går med hesten, og det er ingen kunst, da man jo "bare" skal gå, løbe og få den til at stå stille.
Kan man godt tillade sig at få en anden til at gå med ham alligevel? Hvad siger i?

Jeg fik svar pr mail at han skulle kåres for at kunne forregistres, hvad betyder dette?

Hvis jeg selv ender med at gå med ham, hvad skal jeg så træne? Bare gå og løb? Miljøtræning, med plasticposer måske?? Trailertræning?

Kender i måske en i forbundet, eller bare en der er god til at lære fra sig, som har erfaring inden for alt det her med kåring og hvad der høre til? så jeg kan få en 101?

Beklager de mange spørgsmål, jeg er virkelig grøn på det område ??

God weekend!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kåring mm??
  • #1   7. jun 2019 Da han er efter ukåret hingst på en rød frederiksborghoppe så læser jeg det sådan, at han kan “kåres” som vallak i forregister.

    Hingsteemne skal have 3 leddet fuld afstamning.

    Men umiddelbart tænker jeg, at du skal ringe til en fra forbundets avlsledelse, og hører hvad det kommer til at betyde for din smukke plag at blive fremstillet til forregister - skal han være kastreret og 3 år før du kan det, eller kan du fremvise ham til plagskue som hingsteplag med ukendt afstamning.
    Hvis du er heldig, så kan en registrering i forregister gøre, at I måske kan deltage i fx racestævner, hvis PSA afholder sådan noget.

    Så ring og snak med en, som kan fortælle dig, hvad det helt nøjagtigt kommer til at betyde, og så kan du vurdere om det er “det værd” at skulle være medlem ect.

    Til skuer kan man godt betale nogle for at mønstre sin hest - igen kan nogle fra bestyrelse måske foreslå hvem du kan kontakte, som plejer at deltage ved PSA.

    Ellers ved jeg at Mia her har fremvist en del heste til kåringer og skure - om det tager det samme for at klargøre til skue eller kåring, som det koster ved tilridning ved jeg ikke, men forvent at bruge omkring 6000 kr for en måneds forberedelse.
    http://oudalhorses.dk/vi-tilbyder.html

    Mvh Charlotte


  • #2   7. jun 2019 Charlotte M:
    Jeg havde samme tanke om det var det "værd"
    Faren har rødt pas og er faktisk inde i PSA fandt jeg ud af forleden, jeg ved ikke om det gør en forskel
    Både om det var det værd i forhold til om han kunne blive noget inde for avlen, når nu han har grønt pas, samt om han overhovedet har udseendet?

    De skrev jeg kunne deltage i plagskuet på Fyn, så det går jeg ud fra han kan, og de har fået navnet på forældrene.

    Men, det er måske bare nemmest at ringe til dem og stille spørgsmålene

    Tak for henvisning! smiley


  • #3   7. jun 2019 Din plag er vældig smuk, og i den rigtige farve smiley

    Og er faren kåret psa hingst, så bliver det jo spændende, alt efter hvordan de forholder sig til at moren er rød Frederiksborg - så har hun jo også fler-leddet afstamning - så måske giver det meget mere ide ? Men igen det skal en fra bestyrelsen nok bedre kunne fortælle om.

    Jeg ville tage en snak med dem - og hvis du vil fremvise selv, så tror jeg at de fleste gør det selv og hygger sig med det.

    Mvh Charlotte


  • #4   7. jun 2019 Charlotte M:
    Mange tak! Jeg synes bestemt også han er smuk, men det kan jo være de erfarne i kåringskredsen ikke mener det samme smiley

    Så tror jeg at jeg vil have fat på en fra bestyrelsen, og få lidt mere info. For jeg er stadig i tvivl om passet kan ændres? ??

    Tak for de gode svar smiley


  • #5   8. jun 2019 I mine øjne er det ikke "bare" at løbe og stille en hest op. Jeg må indrømme at jeg krummer tæer når jeg ser en super fin hest, men med en mønstre der ikke helt forstår sig på det - eller ganske enkelt bare er for kort benet til at følge med.

    Der hvor jeg rider bliver der avlet DV'er, så det er disse jeg har været med til kåring af. Jeg forstår godt man er stolt af sin hest, men jeg forstår ikke at man ikke vil give dem de bedste forudsætninger. Når de mønstres skal der vises både skridt og trav, og oftest skal man løbe relativt til for at hesten virkelig får vist sin trav frem. Der skal altså noget benlængde og løbeteknik til, og ikke mindst mod til bare at løbe og forvente at hesten følger med. Derfor bliver alle de heste fra den gård, hvor jeg rider, altid mønstret af andre, som kender teknikken og virkelig ved hvordan man viser en hest frem.

    Når der er oprangering derimod, så går vi altid med dem selv. Der er det højst skridten de lige ser på en ekstra gang, ellers er det bare at gå og være stolt over sin hest smiley


  • #6   8. jun 2019 Jeg tror der er rimelig stor forskel på DV og PSA kåringer generelt - og hvis det er plagskue, så er det nok de færreste der kaster flere tusind kroner efter en proff træning op til og under plagskue smiley

    Mvh Charlotte



  • #7   8. jun 2019 Snakker absolut ikke om at den nødvendigvis skal til proff træning inden Charlotte - det gør vi heller ikke med de 2 års, der klarer vi alt forarbejdet hjemme, også får vi en af dem vi ved kan finde ud af at mønstre, til at klare det på pladsen smiley

  • #8   9. jun 2019 JustADreamer:
    Det var hende jeg snakkede med fra forbundet der sagde det ingen kunst var. Jeg tror plag skuer er rimelig afslappet, jeg har bare ikke selv den store lyst til at gå selv.
    Lige nu er jeg u stadiet hvor alt er nyt og virker super indviklet ??


  • #9   9. jun 2019 Find ud af hvad I skal til det plagskue, for det er ingen sag, hvis man har gjort det før og ved hvordan det foregår. Men jeg ville personligt ikke selv løbe med noget meget større end en shetlandspony, hvis der skulle mønstres, jeg kan ganske enkelt ikke løbe godt og hurtigt nok til at dyret kan vise sig korrekt frem smiley

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #11   10. jun 2019 Der vigtigste, udover at kunne løbe hurtigt på en pæn måde, er at der er en velfungerende stopknap på hesten.

    Så jeg ville træne løb/stop med hesten i forskellige miljøer.


  • #12   10. jun 2019 Tak svarene alle sammen! smiley

    Jeg fandt desværre ud af det ikke er muligt at kåre ham som hingst.
    og efter et flabet svar fra forbundet har jeg også valgt det slet ikke er værd at melde sig ind i smiley


  • #13   10. jun 2019 Din plag er efter en ret godt kåret hoppe, men hingsten ser ikke ud til at være kåret. Han er følbedømt, men ellers er der ingen resultater.
    Derudover har avler undladt at indberette bedækning, og derfor er din plag registreret uden nogen form for afstamning.
    Ærgerligt når der er dokumenteret afstamning på begge sider, men avler har sikkert haft en grund til det.



  • #14   10. jun 2019 Mette B:
    Jeg tror ikke de har lavet en registrering på de sidste mange føl de har avlet. Men, jeg kan ikke huske hvad de sagde dengang jeg hentede ham.
    Jeg så bare faren havde PSA pas, også tænkte jeg han var kåret og ikke kun følbedømt smiley

    men, man kan jo altid tilbyde bedækning herinde fx, hvis det var smiley


Kommentér på:
Kåring mm??

Annonce