{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Problemløsning søges ift opstaldning {{forumTopicSubject}}

Hvordan kan man forholde sig i den situation, jeg nedenfor vil beskrive - det er for mig lidt en selvfølge at jeg bliver nødt til at tale med staldejer om mine tanker, men hvad hvis han bare siger, bare ærgerligt for dig - hvad gør man så. Er det så en af de gange man må sige til sig selv, at kan man ikke lide lugten i bageriet, må man finde et andet?
Og er jeg dybt urimelig i mine tanker?

Nu til sagen:

Jeg står et sted, selvpasserstald 100%, det er en gammel rideklub, så vi har både pony og hest- dressurbane, og en springbane. Ingen af delene er særligt vedligeholdt, men de er der. Desuden har vi ridehus, det betaler jeg 1250 for. Hvorfor jeg mener det er vigtigt kommer vi til.

I morges, da jeg lukkede min hest ud gik 2 heste på den lille dressurbane og gumlede hø. Ikke noget jeg er blevet informeret om, og den ene har forøvrigt gået der i noget tid, nu har den så bare fået en makker.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at man lige gav besked om at nu stod der en hest der og der, af den og den årsag. Vist nok er årsagen bare at de skal græsse banen ned, fordi staldejer er for doven til at slå det.

Her til aften skal jeg i stalden igen, og nu er hestene rykket ned på den store dressurbane, og går, og der ligger hø på den lille, og jeg tænker at det er fordi, at der er gjort klar til at de kan flytte på den lille i morgen tidlig.

Det vil sige at jeg nu ikke kan anvende disse 2 baner, fordi der skal gå heste herpå, og det mener jeg virkelig ikke er i orden. Jeg synes at 1250 kroner er utroligt mange penge at betale, hvis jeg ikke engang har mine faciliteter, fordi der i tide og utide skal gå heste og græsse på dem.

Er jeg helt forkert på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemløsning søges ift opstaldning
  • #1   18. jun 2019 Du har ret i, at du skal tale med din opstalder.

    Hvis du er nervøs for samtalen, så gør lidt research, I forhold til alternative steder.
    Det er nemmere at være cool og overskudsagtig, hvis man har en plan A, B og C.
    Der findes dog ingen steder, der er perfekte på alle punkter.


  • #2   18. jun 2019 Jeg er klar over at ingen steder er perfekte, og det vil jeg nu egentlig heller ikke sige, at jeg forventer. Men jeg forventer at jeg får et sted der fungerer, og det jeg beskriver, er blot en lille del af den lange liste, jeg kan lave over "klagepunkter".

    Hvorfor flytter jeg så ikke bare? Hmm tjo, fordi vi egentlig flyttede derud i slut januar, og synes ikke jeg bare kan flytte hende rundt, bare for at flytte, og min hest trives super godt, og det må man jo også tage lidt hensyn til, men jeg er ved at nå en grænse, personligt for, hvor meget jeg orker at skulle bokse rundt med. Og derfor laver jeg dette indlæg, for at få lidt luft, og sparring.


  • #4   18. jun 2019 Horsemanship: Jeg har nu fået lidt forklaring, det er nogle heste, der skal stå der indtil der findes ud af hvor de permanent skal gå (2 nye heste, jeg ikke er blevet informeret om er ankommet). Der har gået heste derpå i 1,5 uge allerede, og det er vendt med staldejer, men som sagt, har jeg ikke fået den information, af hvilken årsag ved jeg ikke.

    Jeg synes faktisk ikke det kan passe, at jeg skal flytte andres dyr, før jeg kan komme til at træne med min egen. Jeg er meget fleksibel synes jeg selv, og hvis jeg havde været informeret, og de fx var syge, kunne jeg sagtens forstå at de skulle bruge den ene bane fx. Men da ikke begge på skiftende tider.

    Jeg har nogle udfordringer med min hest, der gør at jeg ikke "bare" lige kan ride en tur, fordi andre blokerer de faciliteter der er, og det ved jeg godt at andre ikke rigtig kan tage hensyn til, men det gør mig bare endnu mere træt af det, når de skal stå der på ubestemt tid, fordi de ikke aner hvor de skal gå på permanent fold.


  • #6   18. jun 2019
    Jeg har flyttet pony tilpas mange gange til at være kommet til den konklusion at hvis noget irritere mig ved et sted, så flytter jeg. Staldejeren bestemmer og det er deres sted, så hvis jeg ikke kan li' lugten i bageriet så smutter jeg.
    Ofte så fornemmer man fra start om det er en der er til at snakke med om tingene, en der bare gør tingene eller hvordan tingene foregår på et sted.

    Du kan godt spørge om det er planen de skal gå der og hvordan det påvirker din adgang til ridebanerne og deraf prisen på opstaldning - men hvis svaret er " det er mit sted og jeg bestemmer, så prisen forbliver den samme og det er som det er " så er du lige vidt.


  • #8   18. jun 2019 Horsemanship:

    Vi har som sådan ikke mangel på plads, men måske på folde, fordi folk er meget emsig med deres folde.
    Eller dvs nogle er. Min hest står på en fold med 4 heste, hvori jeg tror alle må komme ind, resten af pladsen er opdelt i 5 eller 6 løsdrifte til islændere, og det er 2 islændere der går på banerne, og de islændere vi har gående ude ved os, kan åbenbart ikke lide andre end dem selv, og derfor er det et kæmpe arbejde for dem at få til at gå op.
    Og som sagt er jeg fleksibel, hvis jeg blot blev informeret om tingene. Det er nok der den største problemstilling er for mig.

    Maria, jeg er klar over, at jeg ikke nødvendigvis får det ud af det jeg gerne vil, men jeg har ikke lyst til at flytte min hest, der trives bedre end nogensinde før, som vi andre skifter underbukser. Jeg vil virkelig gerne have tingene til at fungere.


  • #9   18. jun 2019
    Det er det jeg nævner - at man hurtigt kan lure om en staldejer er en der er til at snakke med, eller om de ikke er smiley Hvis de ikke er til at snakke om tingene med, så er det op ad bakke og blive stående, hvis de er, så er det noget andet.

    Og nogle gange så er der bare en masse ting der stakker sig op også bliver man træt af det hele.


  • #10   19. jun 2019 Kan du ikke ride på den bane de ikke står på ?

  • #11   19. jun 2019 Stald harbogård, både Ja og nej. Hvis man træner på den bane, vil man jo komme til på et eller andet tidspunkt at ramme det hø der er lagt frem.

    Og så kan man selvfølgelig sige at det bare er ærgerligt. Men omvendt. Det synes jeg ikke er okay. så mangler de jo maden i den anden ende.


  • #12   19. jun 2019 Du er nødt til, at ta tyren ved hornene, forstået på den måde, at du må ta snakken med staldejer. På en pæn måde selvf. Spørg ind til hvorfor de 2 Isheste står, der hvor de står og hvor længe det skal stå på. Fortæl at du er træt af, at halvdelen af faciliteterne ikke er til rådighed. Kom evt med løsningsforslag. Måske 1 eller 2 folde kan gøres til ekstra fold, ved at gøre en eksisterende fold mindre og blive til 2 i stedet. Selvf kræver det logistik medhensyn til vand, men det er jo egentlig kun en balje og en vandslange. Det kan tænkes at staldejer ikke selv har tænkt på, at det er til besvær og egentlig bare har valgt den løsning, fordi det er nemt.
    Hvis der ikke kommer noget fornuftigt ud af det, så må du så overveje om du kan leve med, at forholdene ikke er i orden.
    Jeg giver dig ret i at din hest ikke skal flyttes for enhver pris, især ikke, hvis den trives godt på stedet. Så gi det en chance og fungere det stadig ikke, ja så ta konsekvensen og flyt.


  • #13   19. jun 2019 Ja... det er så desværre derfor, jeg ikke selv står sådanne steder smiley For står man opstaldet lidt billigere, så er der bare en anden tankegang. Jeg er HELT enig med dig - du betaler for at kunne bruge banerne til at ride/longere/whatever, og derfor skal de være ledige + tilgængelige ! smiley Og så synes jeg ikke, den er længere end det. Rent juridisk er det jo også klart, at du skal have det, du betaler for - og det aftalen går på... men desværre er det tit lidt "held og lykke"-agtigt med at få den igennem smiley

    Jeg har selv måtte opgive 2 opstaldningssteder på nogenlunde samme front - men jeg har så også andre småting, jeg ikke kan tage... (stød på hegn, uorden m. hegn/lappeløsninger, flytning af heste/ponyer på folde, farlige situationer m. reparationer/søm/skruer/brædder/lign. rod, adgang til ridehal, adgang til folde osv.). Så jeg forstår dig virkeligt godt, men der kan være laaangt for at komme igennem de steder der smiley Jeg ville blive helt bims, hvis der lå hø på ridebanen eller stod heste! - for man har jo da tit sin hest for at ride, og det kan man sguda ikke, hvis de bruger ridebanen som fold med hø og alt muligt i tide og utide smiley Skal man så slæbe rundt med andres heste hver gang, man skal ride? Fuck no... Men ja, sådan er det jo - og sådan er jeg... jeg betaler pt. selv 3.200,00 kr. for selvpasser stald pr. mdr. u. foder, udmugning og ind/udluk, fordi jeg seriøst ikke orkede det pjat der smiley Jeg kan godt lide, at der er opmærksomhed omkring, at man altså er "kunde i butikken", og det glemmer dem med de billigere opstaldningssteder desværre tit - det er i hvert fald min erfaring. Desværre smiley Så jeg har måtte smutte 2 gange - og hold nu op en lettelse det har været smiley Hermed absolut ikke sagt, det er sådan alle steder - men ja lige min erfaring - tit er det jo ellers meget hyggelige steder at stå opstaldet smiley

    Men ville i første omgang snakke med dem derude stille og roligt og bare gøre opmærksom på, at du altså gerne vil benytte banen. Ville aldrig nævne "ellers flytter jeg" eller kræve at det er i orden i hht. kontrakten (hvis der er en sådan)... det får dem tit til at gå helt i baglås smiley Min erfaring er, at man ikke skal kritisere løsningen - men i stedet gøre opmærksom på, at man rigtig gerne ville bruge ridebanen. Altså den konstruktive vej rundt frem for at udpege fejl/mangler. Held og lykke med det, håber oprigtigt, du får det til at virke! smiley


  • #14   19. jun 2019 Der hvor min hyp står giver jeg 1500 om måneden og det indeholder: 1 ny stor lys boks, fri halm, udmugning, foder (havre og tilskud), 5 kg hø om dagen, 1 ny stor dressurbane og en ny mindre springbane, store lækre græsmarker, ind og udlukning hver dag og lige op af en skov...

    Så jeg synes det lyder dyrt det du giver, specielt hvis udlejer så samtidig indskrænker faciliteterne.. Så havde jeg altså brokket mig!


  • #15   19. jun 2019 Jeg havde nok spurgt ind til hvorfor de går der, og hvor længe, og samtidig spurgt om det kunne lade sig gøre at de kun bruger den ene bane så den anden er fri til ridebrug.

    Men jeg fatter godt nok ikke at staldejer tager heste ind, han ikke ved hvor skal være, for det betyder jo i bund og grund at han tager flere ind end der er plads til.

    Samtidig burde opstaldere få besked ved nytilkommende, sygdom osv.
    Jeg synes ikke prisen er voldsom, men lige meget hvad prisen er, så skal man kunne bruge de faciliteter der er lovet.


  • #16   19. jun 2019 Sjovt Anna, det har jeg også oplevet - det med prisen.

    Jeg står er dyrt sted nu og har før stået en del billige steder og der er bare foreskel.
    Det der med fx at få vandet og havret ridehus og ridebane, det har de billige steder været elendige til og generelt har der ikke set for kønt ud. Her er der bare styr på det.


  • #17   19. jun 2019 Jeg står lige nu et "dyrt" sted der er som Jeanette beskriver. Flytter min pony i slytningen af måneden til et "billigt" sted, der er langt bedre vedligeholdt. Så det er ikke altid kun prisen man kan sigte efter der... Desværre smiley

  • #18   20. jun 2019 Altså jeg giver 2200 kr for boks, fodring og ind/udluk inkl. faciliteter - dvs. der er ikke foder, strøelse, grovfoder eller noget som helst med i...


  • #19   20. jun 2019 Det sted jeg flyttede fra kostede kun 1000 kroner, med udluk i hverdage og fodring 3 gange om dagen alle dage.

    Der var satme styr på tingene, og manglede der noget blev det fikset. Alt var pænt vedligeholdt, rigtig fine faciliteter osv.

    Men jeg blev nødt til at flytte derfra, da afstanden blev for stor for mig, efter at min familie og jeg flyttede.


  • #20   20. jun 2019 Så nej, det behøver absolut ikke være dyrt for at være godt ?????

  • #21   20. jun 2019 Nu har jeg selv et par opstaldere inde, og det kun fordi jeg gerne vil have nogle at ride og hygge med
    Vi hører nok under et af de 'billige' steder, og der er bare ikke penge til en helt masse ekstra
    Selvfølgelig skal det grundlæggende være i orden, men folk kræver virkelig meget for ingen penge, og flere vi har prøvet at have havde bestemt ikke lyst til selv at gøre noget
    Jeg har altid sagt at vores opstaldere meget gerne må komme og sige hvis der er noget, hvis de ønsker noget eller hvis de har nogle ideer, så vil jeg meget gerne kigge på det og se om det er realistisk... Hvis det ikke er forklare sig gerne hvorfor smiley dog oplever jeg mange der slet ikke har et realistisk billede af hvad det faktisk koster os at have folk heste til at stå selvom de selv kommer med foder osv

    Jeg ville prøve at snakke med staldejer om der kunne aftales at den ene ridebane kunne bruges, umiddelbart lyder det ikke som om baner i forvejen bliver brugt ret meget, så det kan være staldejer så det som en løsning indtil de havde fundet ud afhvor de bedst kunne gå uden kampe i flokken


  • #22   25. jun 2019 Må vi få en opdatering, har du fået snakket med staldejer og er der fundet en løsning? smiley

Kommentér på:
Problemløsning søges ift opstaldning

Annonce