{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.073 visninger | Oprettet:

Opstaldning {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg står i den heldige situation at jeg har lejet en stald..
Jeg mangler lidt hjælp til prissætning..
Jeg kan tilbyde det her

Jeg tilbyder fuldpas
inkl. Hø ad libtium på marken
fri adgang til vand
Kaftfoder skal selv medbringes men jeg sørger for at give det 2-3 gange dagligt, alt efter hvad der ønskes

Store folde, med læ ved træer og med skur
Gode store bokse der er godkendt til heste brug, vinduer i boksene der giver god udluftning.
Højt til loftet både i boks og på staldgang
Bred staldgang med plads til at strigle hesten

Vi har en 25x65 ridebane på stedet
og en 20x40 ridehal 5min på cykel fra stedet som der kan tilkøbes ridehuskort til
stedet ligger i natur skønne omgivelser, hvor man kan skridte af nogen markveje og opleve naturen
Både boks og løsdrift
Begge dele er med dækken skift
Give klokker og Gemasher på og af.
Fri afbenyttelse af faciliteterne
Hø og fodring

I boks er der ud og indluk, mange timers foldtid 7-21 hverdag
Udmugning
Spåner



Hvad tænker i at jeg vil kunne tage for henholdvis både løsdrift men også boks..
Det ligger 10min fra Randers.
Og 5 min fra både Randers NV afkørsel og Purhus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldning
  • #1   3. aug 2019 Jeg synes nogle gange, at det kan være svært at vurdere uden at have set stedet selv, hvad jeg vil give. For det kan se godt ud på papiret, men så være noget juks i realiteten. Og omvendt kan dét, der lyder noget spartansk og simpelt være super godt.
    Sådan noget som generel vedligehold, ridebanens kvalitet, boksenes stand, foldene, plads til opstalders ting og al den slags betyder selvfølgelig også noget for prisen. Det gør bare en stor forskel, om det er tip-top-i-orden, eller om eksempelvis banen er i dårlig forfatning.
    Med det sagt, så lyder det jo umiddelbart rigtig fint!

    Jeg har islænder, så derfor har jeg hovedsageligt forholdt mig til opstaldningspriser for pony. Det betyder jo lidt ift strøelse og hø. Men hvis tingene er i orden (især banen, den er altid en stor joker), kunne jeg forestille mig at betale i omegnen af 17-1800 for boks og 13-1400 for løsdrift.


  • #2   3. aug 2019 Hov forresten.. Så ville jeg droppe at fremhæve "fri vand". Det er vist lidt en selvfølgelighed. smiley

  • #3   3. aug 2019 Jeg tror at knap 2.000 kr er realistisk for trekant området.

    Hm.
    Billeder?
    Hvilke faciliteter er der til at opbevare kræftfoder, udstyr mv.?
    Hvordan er offentligt transport? Hvem bor tæt på cykelafstand? (Ellers får du kun voksne med bil?)

    Husk at regn dine egne udgifter ud, og tag stilling til, om du vil have underskud pr hest? - Ellers har du en minimuspris.
    Jeg havde nok selv defineret i mit tilbud , hvor meget strøelse og grovfoder, der følger med.


  • #4   3. aug 2019 Nu kender jeg ikke området, men vil ikke mene omkring 2000 et urealistisk. Måske mere.
    Fri hø og strøelse er ret dyrt for dig, så du skal huske at tage nok for det smiley


  • #5   3. aug 2019 Kender ikke til priser i dit område, men hvis jeg var dig, så ville jeg sige feks. 10 poser træpiller, eller 5 pk spåner, eller hvad du finder rimeligt.

    Der hvor jeg står med min store DVer er der 10 poser træpiller eller 8 poser træpiller og en pk spånder. Det fungere fint. Der er mulighed for at tilkøbe extra.



  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #6   3. aug 2019 Jeg tænker også, at du skal starte med at lægge et - så realistisk som muligt - budget, og tage udgangspunkt i det ved fastsættelse af pris; alternativt ender du med at stå med et underskud.
    Regn ud, hvad det vil koste dig pr. md. for hhv. en "standard" pony og hest i foder, strøelse og vand - hvor mange af basisudgifterne (leje, strøm, vedligehold m.m.) der skal regnes ind, er nok lidt vanskeligere at afgøre, da du jo som udgangspunkt også ville ha' dem, hvis det kun var dine egne heste, der gik der...

    Er der så luft op til det generelle prisniveau i området, kan du bruge det som buffer op til en evt. fortjeneste - lander det over, har du måske en udfordring.. smiley

    Og som andre har skrevet, så er det en rigtig god ide at være helt specifik på, hvor meget der er incl. i prisen - fri strøelse og hø kan gå hen og blive en uventet dyr post, hvis der ikke er forventningsafstemt på forhånd.


  • #7   3. aug 2019 udgifter kan stikke af når, noget er gratis. Strøelse må eks ikke være til fri afbenyttelse. Nogen kan ikke finde ud af at nøjes, med det der er nødvendigt. Hvis der er hø eller andet på folden, så er det svært at forbyde hesten at spise mere, end det den har adgang til. Men du kan begrænse mængden af hø til boksen. Og hvorfor gi noget gratis væk, som du kan få ekstra for?
    Om hvad du skal ta pr hest/pony, så undersøg markedet i omegnen og se hvad de andre tager for samme vare.


  • #8   3. aug 2019 Generelt tak for jeres svar.. Det giver mening..
    Med hensyn til strøelse, det er Kun mig der bruger strøelse så det er ikke noget med om nogen kan nøjes..
    Jeg muger boksene og jeg putter spåner ind smiley

    Ridebanen er næsten lige lavet.. Maks redet i 50 gange.
    Kaftfoder er der rig mulighed for at opbevare i spande der er lukket.

    Offentligt transport 1,5km væk så det er muligt at gå til stedet fra offentligt transport..


  • #9   4. aug 2019 Mille du risikere at folk de selv smider mere ind til hesten end aftalt og så står du der og bliver bollet i røven

    sæt en pris på mængden af strøelse og stråfodder i boksen og sig at hvis der skal mere til så koster det xxx kr mere i måneden

    for selfølig må vedkommende selv om hvordan de fodre og strøger i mængde

    men det er sur røv at føle at man bliver stjålet fra


  • #10   4. aug 2019 Det bliver ikke muligt for dem selv at smide ind, der bliver købt ind til det hver gang det skal i boksen.. Så det er ikke noget der kommer til at ligge i stalden smiley

  • #11   4. aug 2019 Mille.
    Det forstår jeg ikke.

    Vil du købe et par baller hø og par poser træpiller af gangen - i stedet for at få mængderabat?


  • #12   4. aug 2019 Hø er der hele tiden, men ejerne kommer ikke selv til at skulle give det. Jeg giver hø hverdag 2 gange dagligt i boksen, og ellers har de fri adgang til hø på marken..

    Jeg kommer til at købe spåner hver gang det skal bruges da der ikke er plads til at opbevare det smiley


  • #13   4. aug 2019 Men det er lidt somom ingen læser helt hvaf jeg skriver det er FULDPAS. Og der er udmugning med..
    Og ingen får valget om de selv vil muge ud og give hø.. Det gør jeg.. Og det er fast.


  • #14   4. aug 2019 mille og høet er aflåst eller ?

    har du ikke en palleplads på 120 x 80
    udenfor hvor det kan stå


  • #15   4. aug 2019 mille men folk kan godt finde på at stjæle hø og spåner osv selvom det er med stråfodder og strøgelse inklusiv

    og dette problem tænker jeg kan mindskes hvis der aftales x antal kilo og poser fordi så kan det nemt tælles osv osv


  • #16   4. aug 2019 Jeg har ikke plads til at opbevare det.. Og så meget spåner kommer der heller ikke til at blive brugt smiley
    Jeg har haft mange spåne bokse efterhånden så jeg ved godt hvor meget der skal bruges smiley

    Nej høet er ikke aflåst.. Men jeg kan se om der bliver taget noget..
    Og jeg tror ikke det ændre noget at der bliver sagt et x antal kg.. For der kan folk lige så nemt snyde..

    Det er små baller jeg har.

    De kan ikke stjæle spåner når der ikke er spåner til rådighed.. Og det er der ikke når jeg ikke køber et lager hjem


  • #17   4. aug 2019 Du skal bare ændre i din tekst ift ad libitum hø.

    Hvis jeg har en aftale om ad libitum hø, og kommer ud til sædvanlig tid og hesten har spist op - jamen, så henter jeg da bare noget mere.
    Udramatisk og lavpraktisk.
    Og så en dag ved lejlighed, hvis det bliver ved, ville jeg påtale det.

    - Pointen er forventningsafstemning.
    Der nævnes udtrykket at stjæle. Jeg ville sgu blive gal, hvis nogen insinuerede at jeg stjal. Det er sgu umuligt at stjæle, hvis der er "all you can eat" inkluderet, hesten ikke har nok og det er til den aftalte hest... Det kunne være min logik.

    Hvis hesten fik aftalt mængde, så ville jeg ikke hente uden aftale - fordi aftalen er noget andet.
    Hvis du fx siger - "ad libitum, max x kg" så er der også meldt en grænse ud. .

    Du skal holde teksten enkel og tydelig i kontrakten, så aftalen er klar.


  • #18   4. aug 2019 Når jeg siger ad libitum på marken så mener jeg det er ad libitum, de får en stor rundballe ud på marken..
    Og som sagt så er der hø til dem når de kommer ind, og så får de igen om aftenen.


  • #19   4. aug 2019 doktor who stjæle var måske også forkerte ord

    men når der bliver aftalt efter behov og hesten så ender med at have flere kilo inde i boksen om morgen end om aftnen da man gav strøelse

    fx 5 kilo om aften og om morgen 7 kilo

    så det jo ikke fordi hesten har manglet mad men fordi en har smidt ind ud over (hvad jeg mener er) behov

    så vil jeg mene det er lidt som om at blive stjålet fra

    men man kan ikke med lovlig grund at der blev stjålet fordi efter behov er
    op til den enkelte hvad de mener er behov

    så det altså federe at sige du får 5 kilo for x pris ud over det så aftaler vi en ny pris


  • #20   4. aug 2019 Jeg vil stadig råde dig til, at når du viser opstaldere rundt, så vær specifik med, hvor meget du giver.

    Jeg havde da forstået, at det var ad libitum ude og inde.
    En hel rundballe kræver overdækning, eller nok heste til at den hurtig bliver ædt.
    Jeg ville fravælge et sted, der satte en hel rundballe ud, og lod høet stå ude i al slags vejr = det fordærves.
    Og fordærvet hø giver syge heste.


  • #21   4. aug 2019 Det vil jo også være ad libitum både ude og inde..
    Den kommer til at stå overdækket.

    Jeg kommer ikke til at kunne sige hvor mange kg hø de får i boks da det afhænger af hesten.
    De kommer til at få så de ikke på noget tidspunkt står uden.. Og i starten vil jeg hellere give alt for meget end at de kommer til at mangle indtil jeg ved hvor meget de spiser


  • #22   4. aug 2019 Men pointen er jo klar tale.

    Jeg er gerne ude ved hesten kl 20-22.
    Og er der spist op, ville jeg ved ad libitum bare give mere.
    Måske spiser hesten ikke ret meget mere i løbet af natten. Hvem ved?
    Men pointen er, at klar tale er svær at misforstå.
    Uklar eller manglende tale, det er en anden sag.


  • #23   4. aug 2019 Men de kommer ikke til at stå uden..
    For de får først foder omkring kl 20, da det er der de kommer ind..
    Og der skal jeg først ride og sådan også får de hø allerede igen ved 22 tiden


  • #24   4. aug 2019 Mille - bare sørg for klar tale.
    Og hvis du ikke vil have, at folk giver mere selv, så definer at sådan er dine regler.

    Lav de regler du står inde for.
    Og så er det folk, der er enige der vil blive.


  • #25   4. aug 2019 mille pointen er ikke om hvad klok du giver osv

    det er bare klar tale

    for jeg har oplevet at stå et sted hvor en person mente at hesten ikke fik nok wrap selvom hele boksen sejlede rundt i wrap hver morgen

    og wrappen endte direkte på møddingen

    fordi man kunne definere ordet efter behov

    du kan også sige okay de første 14 dage der afprøver jeg selv hvor mange kilo som jeg vil give hesten og så vender jeg tilbage med kilo antal den får i måneden

    og så det den mængde jeg giver den
    hvis du som ejer så vil give mere wrap ud over dette så skal vi snakke en pris


  • #26   4. aug 2019 TS, det er ikke fordi at de andre ikke er enige i at ad libitum betyder fri, men ganske enkelt hvordan man udfører det, så at sige.

    Jeg har tidligere stået et sted, hvor der var ad libitum hø, det var jo skønt. Jeg havde en stor slowfeeder stående i boksen, som jeg fyldte op til toppen, så var der hø til 2-3 dage i den. Problemet var bare, at staldejer ikke var tilfreds med at jeg fyldte så meget i. Det var ikke mængden total der var problemet, men at jeg et par gange i ugen tog en stor mængde hø og fyldte i, så det var tydeligt når jeg havde været der. Snakker vi i kilo, så fik min ikke mere hø end de andre, staldejer brød sig bare ikke om min måde at tildele det på.

    Derfor blev der mere klare linjer opstaldere og staldejer i mellem. Vi havde som opstaldere selv ansvaret for at tildele den mængde hø vi mente hesten skulle have, men høet skulle gives dag til dag - også selvom man som mig havde en beholder der kunne indeholde hø til flere dage smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #27   5. aug 2019 #21: Smuk tanke, at du hellere vil give for meget end for lidt, men det skal nok i nogen tilfælde afklares med hesteejer - hvis nogen gav mine alt det hø, de ku' æde, ville de formentlig få problemer med overhovedet at komme ud af boksen after kort tid... smiley

    Mht. spåner - ikke helt med på, hvorfor der mangler plads til opbevaring, kan de ikke bare stå udenfor...?


  • #28   5. aug 2019 Dorte, selvfølgelig hvis heste ejer kommer og siger de ikke vil have deres heste får mere end 15 kg fx, så ee det kun det de får.. Men det er stadig mig der giver dem det..

    Der er ikke plads til at opbevare spåner uden for da ham der ejer stedet har maskiner til at stå, og skal kunne komme frem of tilbage med dem..
    Jeg vil ikke have noget til at stå unødvendigt fremme så det skulle genere ham


  • Padborg Ridecenter
    Padborg Ridecenter Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #29   19. nov 2020 Ad libitum har vi prøvet. Det lyder rigtigt - meen, der vil altid være nogle der ikke forstår "efter behov". Hø er din største udgift, og hvis nogle hesteejere bruger helt uhæmmet, så sejler din økonomi. Det er rent held, hvis det skulle lykkes dig at tale dem til fornuft - men du må forvente meget ubehagelige perioder indtil du smider dem ud, eller de selv rejser.
    Vi giver 5 kg hø til pony op til 148 og 10 kg til hest (over 148). Derudover er det tilkøb - og vær opmærksom på om aftalen overholdes. På marken giver vi halm i palletanke, hvor vi har fjernet plastindmaden. Det fungerer. Og hvis du som udgangspunkt bruger halm som strøelse, så har de altid noget at nippe til om natten. Hos os har nogle enkelte valgt andet strøelse, spåner eller sådan noget. Det betaler de selv, og står selv for, og så har de købt hønet,som de selv putter høet i. Uden nedslag i prisen. Iøvrigt har vi et udmærket og prisbilligt foder, som de kan bruge. Evt. blande med noget af deres eget. Dog accepterer vi ikke over 2 kg kraftfoder pr. fodring, jf. Håndbog i hestehold fra Seges. Med andre ord: klare regler, og så har du fred og harmoni med dine opstaldere. Og en beskyttet økonomi. Venligst, Jørgen Stærmose www.staldskyttehus.dk


Kommentér på:
Opstaldning

Annonce