{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget wrap?
  • #1   8. aug 2019 Jeg vil give den så meget den kan spise, men uden der er kæmpe bunker den næste dag smiley
    Jeg er så også typen, der hellere vil skære ned på kraftfoder end grovfoder.

    Selv får min hoppe på 450 kg omkring 4 kg to gange dagligt. Dette er den mængde, hvor hun næsten tømmer hendes høkasse, men uden den er helt tom. Jeg forsøger altid at optimere mængden af hø til hvad hun reelt spiser, så der er en smule tilbage i kassen om morgenen når hun bliver lukket ud. (Det skal siges at hun når at få den første portion hø ind igen inden hun kommer ind)


  • #2   8. aug 2019 Jeg ville give den ad libitum, så den får alt det, den kan spise. smiley
    Det er en god måde at fodre med grovfoder på, for så kommer den ikke til at stå i løbet af natten uden mad med risiko for mavesår, men også fordi at den så på et tidspunkt forstår at der altid er mad at få. Så den skal ikke overspise for at være sikker på, at den nu også har fået, inden der ikke er mere tilbage. Med ad libitum får du en hest, der spiser det, den har brug for. smiley Min hoppe tabte sig rigtig mange kg af at få ad libitum.


  • #3   8. aug 2019 Hvis den motioneres og ikke har problemer med at blive for tyk, ville jeg blot give efter ædelyst.
    Min DV æder omkring 20-25 kg i døgnet smiley


  • #4   8. aug 2019 Ad libitum smiley
    Jeg tror på, at grovfoder er byggestenen i hestens foder og at den skal have så meget den har lyst til.


  • #5   8. aug 2019 Hvis ikke den har tendens til at blive for tyk ville jeg give den ad lib.
    Har den tendens til at blive tyk, ville jeg fylde det i slowfeeder og så give den mængde, der skal til så der hele tiden er adgang til stråfoder (for min gamle var det ca 8 kg dagligt i slowfeeder).

    Det er fint kun at ville skære i krybbefoder, men har hesten brug for foder for at præstere, kan man blive nødt til at begrænse indtag af stråfoder... Jeg vil bare ikke have, at min hest går flere timer uden, derfor slowfeeder.


  • #6   8. aug 2019 Jeg mener, at fundamentet er grovfoderet.

    Jeg ville give, så det passer med, at der er et par håndfulde tilbage næste morgen.
    Hvis den har tendens til fedme, evt via slowfeeder.

    Og så justere, ved at give hvad der måtte mangle i krybbefoder


  • #7   8. aug 2019 Det er svært at give et præcist svar på, da det er meget individuelt hvor meget den enkelte pony eller hest har brug for.

    Min pony ( Dressur pony ) som trænes ret intensivt, får 7 kg wrap i boksen + kraftfoder.
    Dertil kender jeg størrer heste, som trænes på nogen lunde lige fod, og som kun får 1 kg mere end min pony..

    Du er nød til at vurderer det ud fra huld, energi hos hesten osv..
    Men umiddelbart ville jeg ligge ud med i hvert fald en 8 kg, også tildele mere ved behov..

    Jeg er tilhænger af at grovfoder og vitaminer er det vigtigste, men selvfølgelig med opmærksomhed på at alle heste er forskellige..


  • #8   8. aug 2019 Jeg ville give den alt det den kan spise, altså ad libitum, det vil jeg da jeg mener at stråfoder bør være hestens primære foder, det er det den lever af, så skal den selvfølgelig have sine vitaminer via krybbefoder smiley



  • #9   9. aug 2019 Jeg er så heldig at have 3 heste.

    En 2 års plag som æder ca 20-25 kg wrap dagligt om vinteren - aka alt det han gider æde.

    En 11 års dv på MB niveau - han er en slank type og får ca 20-25 kg wrap dagligt om vinteren, aka alt det han gider æde.

    Og så min easykeeper af en INT 1 dressurhest, som når han er i maks træning får 10 kg hø dagligt om vinteren, og som altid er lidt småfed.

    Så det kommer jo helt an på hvilken type hest du har, om hvor meget grovfoder du kan hælde i den - personligt synes jeg 10 kg hø dagligt er minimum ifht at min ollebolle vejer 650 kg og man siger minimum 1-1,5 kg hø pr 100 kg kropsvægt. Wrap skal de have 1,5-2 kg af pr 100 kg kropsvægt. Men kan de får ad lib så er det perfekt ifht diverse problematikker som mavesår, blodsukker og kedsomhed.

    Mvh Charlotte


  • #10   9. aug 2019 Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg som udgangspunkt er modstander af wrap ad libitum til voksne heste (ikke plage). Pga. den eftertragtede smag i god wrap, har mange heste tendens til at overspise. Wrap er et konserveret produkt (ensileret) og det betyder at hesten kan spise lang større mængder af det, end af tørt hø. Ikke alle heste bliver fede af at overspise. Der sker nemlig det (specielt ved stråfoder) at systemet kommer på overarbejde med at fordøje alt overskuddet, så den kan faktisk ende med at tabe sig i stedet. Et konstant højt blodsukker er lige så skadeligt for heste som for mennesker, og det er det naturligvis også med alt for store udsving. Måske derfor EMS og sukkersyge hos heste er blevet udbredt...

    Tommelfingerreglen siger 0,8 FE pr 100 kg hest og 1 Fe pr time middelhårdt arbejde den udfører. Rigtig mange overvurderer hvad hårdt arbejde er for hesten, men de kloge siger at en hest først er i hårdt arbejde når den konkurrerer på højt M-S niveau eller trænes til væddeløb.
    I alm wrap med lav næringsværdi er der typisk 0.5 FE pr. kg, men det kan svinge meget fra balle til balle, så vær obs på at det virker ensartet. Vil du have lidt viden om næringsindholdet kan du bede om en analyse, men svaret kan igen svinge fra balle til balle...

    Jeg ville efter en tilvænningsperiode, gå ud fra 10 kg dgl. til en hest på 500 kg. Dette svarer til ca. 5 FE og burde dække den ind energimæssigt. Derudover skal den have en vitamin og mineralblanding.
    Efter en måneds tid (evt. før) vil jeg huldvurdere om den har behov for mere el. mindre og vurdere om jeg evt. vil tilføje el skifte noget af det ud med kraftfoder.
    Hvis der er problemer med at hesten kommer til at stå flere timer uden noget at tygge i, ville jeg overveje slowfeeder, eller fordele wrappen ud på 5-6 tildelinger dagligt. Det kan også være et udemærket tidsfordriv at give lidt godt halm til at tygge i. Mange heste har behov for ekstra træstof når de får wrap. Man skal være obs på at halm indeholder ca 0,25 FE pr kg men stort set ingen andre næringsstoffer, så det skal også regnes med.


  • #11   9. aug 2019 Det afhænger af fordøjeligheden på det grovfoder du har til rådighed.

    Stop nu med at antage, at wrap er wrap, kilo til kilo. Vi kender ikke dit grovfoders fordøjelighed eller din hests behov for foderniveau. At sige du skal fodre ad libitum med noget der har en fordøjelighed på 1,10 kg TS/FE, det ville jo være vanvittigt, eller omvendt, rådede dig til at fodre restriktivt med noget med en fordøjelighed på 1,45 kg TS/FE, så ville du formentlig sulte din hest.

    Og så mener jeg ikke man skal være så bange for at bruge noget kraftfoder, det ved man i det mindste, hvad er.


  • #12   10. aug 2019 Min plejede at få wrap, men vi er så gået over til hø smiley Han får alt det, han kan spise smiley

    Medmindre hesten har tendens til overvægt eller til at blive dvask/oppuset/træls i ridningen pga. for meget wrap, så ville jeg bare lade den få det, den kunne spise, eller så den evt. lige når at spise op smiley

    Nu står jeg selvpas, og det er enormt sjovt at observere, hvordan folk giver forskellige mængder hø/wrap smiley Min hest har altid mad, og han er ret rolig, står tit og gumler eller kigger vindue... selvom han generelt er en hest med nerverne udenpå, og som nemt stresser op. Dem der får ret begrænset mængde strå er væsentligt mere urolige, sparker på boksene og står og afventer, at der kommer nogle i stalden, de kan tigge fra smiley Men det er jo 110% smag og behag og afhænger også meget af, hvad hest man har - jeg er bare rigtig glad for, at min kan tåle at have adgang til strå hele tiden smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #13   17. aug 2019 Der er forskel på Wrap. Som i madlavning. Alt kommer an på råvaren. Hvis wrappen er lavet af velgroet (ikke for ungt) græs, kan det udgøre totalfoder til en hest. Een gang fodring daglig kan gøre det indendøre. Udendørs kan der fodres til flere dage ad gangen.

    Vigtigt: Hesten skal "æde op" før næste fodring. Hvis der levnes, så fjern levningerne og sæt rationen ned.

    Advarsel mod wrap: Det kan "tage varme" ved oplagring i åbnet balle og derved blive uspiselig.


Kommentér på:
Hvor meget wrap?

Annonce