{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
770 visninger | Oprettet:

Genoptræningshjælp, bla. døv for tøjle {{forumTopicSubject}}

Jeg rider lige pt. en fjordheste blanding, der har stået stille i en 4 mdrs tid. Han er utroligt fed, men faktisk i rimelig god kondition (går på sommergræs 24/7).

Men jeg har brug for et par gode tips til at få ham trænet op, han er meget stiv og har ikke verdens bedste balance (mest fordi han er ude af træning er mit indtryk).
Der hvor han står nu har jeg ikke mulighed for at ride på bane, eller få undervisning, håber dog han kommer et sted hen hvor jeg kan det om et par måneder.
Men jeg har fundet en rimeligt jævn og stor græsmark inde i skoven hvor vi fint kan lave nogle øvelser, så han er så småt startet op mht volter, 8-taller og lign.
Fandt også der ud af at han godt kan gå til bidet, da jeg egentlig ville bøje ham ind af på volten var han fint dernede i skridt, han slår dog meget fra i trav, og er der slet ikke i galop (var dog sidste gang jeg red ham jeg fandt ud af det, anden gang på græsmarken)
Men ellers så er han rimeligt døv på tøjlen og ret "hård i munden", men lytter ret ok på schenklerne uden sporer eller noget.
Nu vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg kan få ham til at lytte mere til tøjlen. Prøver at ride ham meget med benene, men jeg er altså endnu ikke så god at jeg kan ride en hest ordentlig ned, eller stoppe den med sædet bare. Skal så også lige siges at han er en lømmel der liiige skal prøve grænser af nogen gange for at se om han kan slippe afsted med det.


Nogen der har nogen gode, seriøse og uddybende råd? Jeg vil være meget taknemmelig, da jeg aldrig før har prøvet at skulle træne en hest der er døv for tøjlen op. Og vil helst ikke vente til jeg har mulighed for at få undervisning før jeg begynder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræningshjælp, bla. døv for tøjle
  • #1   26. jul 2007 Rid med spansk kapsun under trensen.
    Det burde have en effekt.


  • #2   26. jul 2007 Anse - Hvad er spansk kapsun og hvad skulle det gøre godt for?

  • #3   26. jul 2007 Nørden - Jeg aner Intet om hms, og hvad skulle det gøre godt for ang. hans døvhed for tøjlen? :o) Bare for at få det uddybet

    Er forresten også int. i at høre om smidighedsøvelser osv generelt..


  • #4   26. jul 2007 Og vil forresten slet ikke sige at vi "kæmper" :o) Han har respekt for mig på jorden, ingenting der længere, og tildels på ryggen af ham også, der bliver i hvert fald færre og færre forsøg for hver gang jeg rider ham (har i kke redet ham 10 gange endnu, ved ikek lige hvor mange, men mindre end det i hvert fald)

  • #5   26. jul 2007 Nørden . Heh, bare helt ok. Men problemet med at forsøge hms, er at så skal jeg til at lære noget helt nyt fra bunden af der også, ikke at jeg ikke vil det, men tror næsten jeg vil have mere brug for hjælp der end mht ridningen ;oP

    Ja, uden sadel er bestemt en mulighed, har godt overvejet det. Men nu ville jeg lige prøve at høre om folk herinde havde nogle flere og andre forslag til både det med tøjlen og så øvelser til en stiv hest generelt, kan selv nogen, men det vil være godt at have noget at variere med :o)


  • #6   26. jul 2007 Nørden.. Aeh, sådan synes jeg ikke specielt det er ved ham her..

  • #7   26. jul 2007 For mig at forstå , har du ikke givet ham nok tid til at komme igang igen . Se for eksempel her :

    (link fjernet)

    Det kan jo også nemt være , de ting han stritter imod dig ved har noget med smerter at gøre , pga. den manglende "genoptræningsstart" . Men det har selvfølgelig nok ikke så meget med tøjlen at gøre .


  • #9   26. jul 2007 Du smører vaselline i mundvigerne inden og efter ridning, for at få ham til at søge ned, sætter du dig bare på røven, glem hvor hovedet er og så driver du ham frem i hånden, tilsidst søger ham ned, det tager tid, men virker..

  • #10   26. jul 2007 Kamilie - Hvad mener du med at stritter imod? Når det er han ligeskal prøve af er det som regel fordi han f.eks ikke vil ride af den skovsti jeg vælger? Men tak for linket :o) Jeg må lige kigge på det.




    (sådan generelt)
    Altså det eneste vi har lavet indtil videre er at vi har redet af de skovstier der ligger ude i den statsskov, og det i skridt, trav og lidt galop, og der har vi jo ca bare redet ligeud.
    De sidste to gange har jeg så redet nogle volter på den mark undervejs (også for at jeg så ikke behøver tage hensyn til stiernes egnethed, men f.eks. kan trave 3-4 volter.
    Og der har vi mest kun redet volter og 8-taller lidt. De har været en 15 m i diameter i skridt, hvor jeg har forsøgt at stille ham en smule. Og så har de været større i trav, hvor jeg ikke har forsøgt at stille ham, men kun har sørget for at han ikke skød skulder. Og så har de fyldt hele græsmarken i galop.



    Vege - Har jeg heller ikke, som sagt kom det f.eks. som r forsøgt at ride ham til bidet, men kun ville stille ham ind af :o)
    Og tror ikke ejer er med på en massage, men han virker ikke til at have ondt, han er stiv godt nok, men det tagerjeg/vi også hensyn til.

    Longering har ejeren bla. stået for, det er noget de har trænet en del så vidt jeg har forstået, især snere i graviditeten hvor hun ikke kunne/turde ride. Så alt i alt har han kun stået helt stille i en månedes tid ca, selvom det er noget siden han blev redet.
    Og hvordan rider jeg ham så kun for sæde og ben? :o)

    Bomme har jeg som sagt heller ikke mulighed for at ride over, der eksisterer ikke nogen der.


    Jeanette - Ja, det er den fysiske del. men jo ikke kun det :o)


  • #11   26. jul 2007 Hov, ups.
    Har jeg heller ikke, som sagt kom det f.eks. som en overraskelse, forsøgte ikke at ride ham til bidet, men kun ville stille ham ind af :o)

    Og så rider vi i meget bakket tærren, så jeg tror han får brugt sin muskler godt :o)


  • #12   26. jul 2007 Men ja, ifølge netdyredoktor har jeg i hvertr fald ikke gjort det rigtigt. Vi har skridtet meget, men har bestemt ikke været på hård plant underlag, det tror jeg ikke findes derude, hmm..
    Men vi har nok gjort meget af det som de anbefaler for uge 4-5. med skridt lige ud og små intervaller med trav.
    Hmm, men kan se på det at vi i hvert fald skal vente med volterne lidt.
    Men jeg vil sige at han på ingen måde virker til at være ude af form eller blive træt, men derfor kan han self godt mangle den nødvendige muskulatur.


Kommentér på:
Genoptræningshjælp, bla. døv for tøjle

Annonce