{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Dækken til ældre hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg er ved at forberede til den kommende vinter og jeg har gået og tænkt meget på mine to ældre ponyer (18 år). De kommer på boks om natten når vejret ikke længere tillader at de kan være på døgnfold.
Desværre har de ikke noget læskur på deres vinterfold.

Derfor tænker jeg på om de måske har brug for et dækken til de dage hvor det både blæser, regner og er koldt?
Spørgsmålet er så om de skal have dækken på 24/7 eller om man kan nøjes med at give dem det på enkelte dage?
Og ville et regndækken kunne klare det eller skal man finde et med lidt fyld?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken til ældre hest
  • #1   26. sep 2019 Hvis du bare påtænker at de skal have dækken på på rigtig trælse dage, er et regndækken fint. Så har de jo sat pels efter at kunne holde varmen selv, men de bliver ikke gennemblødte.

  • #2   26. sep 2019 Hvis de ellers får pels, synes jeg det lyder som alletiders ide med et regndækken på på de dage med dårligt vejr.

    Mine to 18-årige bliver klippet og får 200 gram på (i weekenden).


  • #3   26. sep 2019 mine på 18 er begyndt at have regndækner på nu, og så stiger de til 150 og senere måske til 300 gram. i de sidste par vintere har de dog kunne nøjes med 150 gram hele vinteren
    de er inde om natten, og har hellere læskur på folden

    men start med regndækken og så må du se om det er nok.


  • #4   26. sep 2019 Vil ikke bruge et regndækken uden bare en smule fyld i, da det trykker hårene ned og hesten har derfor ingen mulighed for at holde varmen smiley

  • #5   26. sep 2019 18 er jo egentlig ikke så gammelt.
    Hvis de ikke fejler noget og har fint huld, burde dækken ikke være nødvendigt.
    De sku jo gerne ha sat pels til vinteren.

    Ska der dækken på, vil jeg ikke bruge regn, da det vil trykke den ellers så fine isolering ned, som hesten jo har sat.
    Det forhindrer pelsen i, at rejse sig og beskytte, så du stiller ponyerne noget dårligere med dækken, end uden.
    Der må noget gram i, der kompencere for manglende brug af pelsen.



  • #6   27. sep 2019 Tak for jeres svar alle sammen! Jeg prøver mig frem smiley

    Måske det bare er mig der har det lidt øv over at de ikke har mulighed for at søge i læ hvis vejret er meget dårligt. Jeg kommer nemlig ikke ud til dem før sent om aftenen for at lukke dem ind og fodre.
    Den ene holder fin huld, men den anden har lidt sværere ved at holde huld selvom han får ekstra foder. Jeg må købe et dækken med lidt fyld i så jeg har lidt at prøve med smiley


  • #7   28. sep 2019 Nu er jeg jo blondine.

    Hvorfor ikke bare sætte et skur eller læskærm op?


  • #8   28. sep 2019 #7

    Har tænkt på at sætte et læskur, men er ikke sikker på at staldejer er med på den idé.. Må tale med hende om det smiley


  • #9   28. sep 2019 Jeg havde startet der.

    Hesten kan selv vælge til og fra med læskur.
    Hesten kan ikke vælge et dækken fra, hvis det fx er for varmt.

    Hvis der er rigeligt grovfoder kan de til dels æde sig til varmen.
    Og alle de andre tricks, der ikke kræver så meget ift dækkenskifte, våde dækkener og andre ting - som jeg ikke helt gider selv, hvis jeg har adgang til overlegne muligheder som fx læ...


  • #10   28. sep 2019 #9

    Ville helt klart foretrække læskur i forhold til dækken.
    De får afmålt wrap på folden. Ville ønske de kunne få ad libitum, men den ene bliver alt for overvægtig af det smiley
    Så ham der ikke kan holde huld så godt, får alt det han kan spise i sin boks til natten.

    Tak for svar. Jeg vil helt sikkert prøve at se om jeg ikke kan finde en løsning på noget læskur eller måske bare en overdækning af en art smiley


Kommentér på:
Dækken til ældre hest

Annonce