{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

Salg af sadel - på prøve {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Hvad er egentlig normen inden for privat salg af sadel. Er det almindeligt at man låner den ud på prøve inden en evt. handel?

Jeg har en sadel til salg og har i annoncen skrevet at den ikke sendes på prøve etc.
Jeg har dog haft flere henvendelser omkring at man gerne vil hente den og prøve den på hesten inden køb etc. Hvilket jo egentlig er forståeligt nok.
Jeg ville selv aldrig regne med det ved køb af en brugt sadel (eller andet) i en privat handel.
Har det selv lidt sådan at det er lidt rammen ved at man vil købe brugt private imellem.

Hvad tænker I? Hvad gør I normalt, både som køber og sælger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af sadel - på prøve
  • #1   15. okt 2019 Jeg har siden
    www.facebook.dk/heste-loppen

    Jeg giver folk mulighed for at prøve, men med krav om at pengene skal lægges når sadlen hentes, og at sadlen skal returneres I samme stand dagen efter smiley


  • #2   15. okt 2019 Hej Stald Esmann smiley
    Tak for svar. Nu er jeg ikke på Facebook, men er det en forretning du har? Altså med brugt udstyr?





  • #3   15. okt 2019 Min seneste sadel er købt med prøve. Jeg overførte beløbet for sadlen og kom selv og hentede den.
    Jeg har også haft solgt på samme måde. Jeg vil ikke tilbyde prøve, hvis en sadel skal sendes. Det vil jeg ikke fordi det er helt op til køber om de vil have den sendt, men så vil jeg ikke stå til ansvar for den behandling den kan opleve på turen. Jeg pakker den selvfølgelig ordentligt ind, men det er bare nogle gange hårdt at være pakke i en postbil uanset transportør.


  • #4   15. okt 2019 Hej Jannie smiley tak for dit input.
    Det er ikke så meget om den sendes eller hentes, det er mere det der med at låne sadlen ud til prøveridning. Jeg kan godt se det giver god mening for køber at prøve sadlen, men synes egenligt det er en stor risiko for sælger ifht om sadlen kommer tilbage i samme stand.
    Det kan da godt være det bare er mig...
    og at det er kutymen at man kan få en sadel på prøve.



  • #5   15. okt 2019 Jeg har købt en sadel, som jeg havde på prøve først. Jeg betalte det fulde beløb, og aftalte prøvetiden - skulle lige have fat i sadelmageren.

    Og jeg har solgt på samme måde.

    Alt skrevet ned og underskrevet af begge parter.

    Jeg ville dog aldrig sende den på.prøve, og jeg ville jo ikke vide hvad stand den evt kom retur i


  • #6   16. okt 2019 Jeg er klar over du ikke spurgte ift at sende eller hente, men for mig har det været afgørende for, om min sadel måtte komme på prøve eller ej.

  • #7   16. okt 2019 Det er ret normalt at der er prøvning med i privat handel. Som de andre skriver så betaler man det fulde beløb og laver en kontrakt på hvornår prøvetiden er slut, samt at sælger refunderer pengene såfremt køber fortryder, i løbet af prøvetiden.
    Om det er måden du vil sælge på er jo op til dig.
    Jeg har solgt (og sendt) 3 sadler, hvor køberen ikke har krævet prøvning først og derfor ikke har mulighed for at refunderer hvis ikke sadlen passer. Jeg tænker også det afhænger af prislejet. Hvor dyr sadlen er, er det en dyr sadel så ville jeg også være sikker på at den passede inden jeg købte den.


  • #8   16. okt 2019 Tusinde tak for jeres input og svar, det giver helt sikkert stof til eftertanke smiley
    Det kunne godt tyde på ud fra jeres svar at det er mere reglen end undtagelsen at man lader sadlen være på prøve inden et evt salg. Spændende.
    Jeg gør mig meget lidt i køb/salg af brugt, ofte fordi jeg egenligt ikke tænker det er besværet værd.
    Jeg har købt en sadel brugt før i 5000-6000 kr klassen (nypris omkring 8000-10000 kr), en islændersadel. Den prøvede jeg ikke forinden - ville end ikke have tænkt tanken at bede om det.
    Benytter helst at købe nyt i forretning/ved forhandler da jeg der kan forvente en hvis service og garanti.
    Sadlen jeg har til salg ligger omkring 9000 kr i nypris. Det er en middelprisklasse for den type sadler, tror jeg. Materialekvalitet/læderkvalitet stemmer overens med prisen. Det er en bomløs/fleksibel sadel som skulle kunne tilpasses de fleste heste ifølge producent/forhandler. Den er sat til ca 2/3 af nyprisen med opfordring om bud. Den fremstår helt ny og ubrugt.
    Så det er ikke en dyr fancy sadel. Der er måske færre købere da det er en ‘alternativ’ sadel selvom det ligner en dressursadel.

    Som Rikke skriver er det jo helt op til en selv som sælger og jeg har tænkt over de ‘modeller’ som I har beskrevet man kan benytte hvis sadlen lånes ud til prøvning.

    Jeg holder dog nok fast i min oprindelige plan, men kan formode at det nok giver en begrænsning af interesserede købere. Det må jeg tage med. Jeg tror ærlig talt det bliver for bøvlet og tidskrævende uanset hvilke aftalemodel. Jeg gider faktisk heller ikke scenariet at man skal tage den retur efter x antal tid og give penge tilbage hvis den ikke passer. Hvis den først er handlet gider jeg ikke den forpligtigelse.
    Så det er da spændende om den egentlig bliver solgt eller den bare får pyntestatus smiley

    Mange tak for jeres svar og for at dele jeres oplevelser med sadelkøb. Så blev jeg lidt klogere smiley





  • #9   17. okt 2019 TS: Vi er jo forskellige, men du har jo også mulighed for at sætte den i kommisionssalg, hvor du så gir x antal % af salgsprisen.

    Mit sidste sadelkøb, var privat handel, der fik jeg sadlen med hjem på prøve, da jeg havde prøvet den og ville gå videre med den til sadelmageren - sendte jeg en besked om status - blot til info.
    Jeg endte med at købe sadlen.
    Sælger viste mig den store tilid, at jeg kun lagde 2000,- i depositum for en sadel til 10.000,- (vi kender ikke hinanden i forvejen og bor cca 25km fra hinanden)


  • #10   17. okt 2019 Jeg har to gange kørt ud med sadlen (to forskellige) fordi det har været i nærheden. Så har de haft mulighed for at prøve sadlen, mens jeg har været der. Begge sadler blev solgt efter prøvning.
    Det er en anden løsning, men kræver selvfølgelig stadig tid af dig.


Kommentér på:
Salg af sadel - på prøve

Annonce