{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

KASTRATION - Liggende eller stående? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har lige fået en 2,5 års hingst hjem. Som skal kastreres.
Vi havde dyrlæge ude i går til at vaccinere og lave en handelsundersøgelse. Vi havde håbet på, at han kunne kappe kuglerne mens han alligevel var bedøvet pga. røntgen.
Det ville han ikke og gør det slet ikke, da han mener man bør få det gjort liggende på en klinik.
Dette for at undgå fremtidige problemer med fx arvæv.

Min ældre vallak blev kastreret som 6-årig stående og endte med at slæbe bagbene pga. arvæv og måtte altså under kniven igen.

Jeg vil gerne undgå lignende situation.
Omvendt ser jeg heller ikke lige hvordan jeg skal få lille Zorro ind i en trailer igen. Det var noget sindsoprivende for ham at blive flytte første gang.


[b][/Jeg ved der er rigtig mange meninger om hvad der er bedst. Hvad er jeres erfaringer og hvad ville i gøre?b] smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KASTRATION - Liggende eller stående?
  • #2   16. okt 2019 Jeg har lige fået kastreret Freiherr, som også er 2,5 år gammel - liggende på hestehospital smiley

    Jeg valgt den allerdyreste forkromede løsning - liggende, i fuld bedøvelse og syet sammen i alle lagene.
    Grunden til dette er, at da Pinot var 2,5 år og blev kastreret alm liggende hjemme, og hvor kasterationsarret skulle hele op fra bunden, der fik han bragende infektion, som så kostede et par ekstra dyrlægebesøg, penicillin og masser af vask og sårpleje. Selvom det er snart 8 år siden kunne min mand huske det som noget meget voldsomt noget smiley

    Nr 2 grund var så også, at Freiherr havde en flækket kindtand som skulle fjernes, og det kunne de så ordne dagen efter på klinikken, så de havde al udstyr og kunne have ham i tvangsboks. Min oplevelse er, at giver du dyrlægerne gode arbejdsbetingelser så laver de et bedre arbejde end ude på en mørk staldgang smiley

    Freiherr har jeg startet med lidt trailertræning, men på dagen da jeg læssede blev han urolig i traileren, da jeg skulle køre. Så jeg endte i huj hej hast at smide pinot op til ham i traileren, og så blev der ro med det samme. Så har du mulighed for at låne en trailervant hest kunne det være en ide ?

    Jeg skal sige, at det var en dyr omgang - for Freiherr endte med at få fjernet 3 tænder oveni kasterationen. Og blev sat på både smertestillende og penicillin i 5 dage. Men det var jo lige så dyrt med Pinot pga ekstra dyrlægebesøg, så selvom kasterationen hjemme var billigere, så endte prisen med at være lige så høj.

    Til gengæld hentede jeg dagen derpå en glad og tilfreds vallak, som drønede hjem og fes rundt og legede på folden med Caspian med det samme. Selv min mand kunne slappe af, og syntes det var pengene værd smiley .....nu er det så heller ikke ham som betaler smiley
    Og så skal jeg ikke bekymre mig om sædstrengsadhærencer senere hen i tilværelsen, eller hvis han skal sælges. smiley
    Og da min dyrlæge er en af “re-operere en masse heste med sædstrengsadhærencer” så bliver man lidt påvirket af det.....


    Mvh Charlotte


  • #3   16. okt 2019 Vores dyrlæge ligger hingsten ned hjemme i privaten
    Vi har fået kastreret 2 plage, hjemme & liggende.
    De kommer også altid 2 dyrlæger til det.
    De har selvf. krav til vejr, årstid ift insekter.


  • #4   16. okt 2019 Jeg ville helt sikkert vælge liggende på hospital hvis jeg kunne gøre mins kastrering om.

    Vi fik det gjort liggende derhjemme, men det var en noget voldsom affære og han endte med betændelse og har her 3 år senere spændinger der sidder så dybt at behandlere ikke kan komme helt til.

    Min veninde der er under uddannelse som osteopat har lige haft super meget omkring kastrering og fortalte at det påvirker heste meget mere end vi lige går og tror.

    få det gjort på hospital hvor dyrlægens arbejdsforhold er mest optimale, risiko for infektion er i den grad nedsat, og liggende gør også at de kan minimere risikoen for arvæv. smiley


  • #5   16. okt 2019 Nana E:
    Dyrlægens begrundelse var netop at han mente man kunne skabe komplikationer ved at gøre det stående. Komplikationer som sædstrengsadhærence. Derfor foretager han slet ikke kasterationer uanset alder. smiley
    Han siger dyrlægerne kan komme længere op ved liggende kasteration og årsagen til det skulle være på klinik gætter jeg på er for at undgå infektioner.

    Charlotte:
    For os er det ikke så meget hvad det vil koste. Som sagt har vi jo selv stået med en vallak der måtte under kniven igen. Han fik i øvrigt ligesom din en frygtelig infektion, da han blev kastreret stående, som tidligere ejer troede ville tage livet af ham.
    Den dag i dag er han stadig stram pga. arvæv, men slæber ikke bagbenene så meget.
    Det er mere problemet med at læsse ham. Som det er lige nu har vi ikke nogen trailervandt hest han kan køre med. smiley

    Stald Revsgaard:
    Vi er måske også lidt ude i det med at ligge ham ned hjemme.
    Men jeg er bekymret for risikoen ved infektioner. smiley


  • #6   16. okt 2019 Det er mange år siden, jeg har fået hingste kastreret. Har haft fire hingste, jeg har fået dyrlægen til at kappe koglerne på. Det var Doktor Dencher, der foretog indgrebet på dem alle fire. De to af dem lagde ned og to af dem stod op. De blev ikke syet eller noget, de fik bare en penicillinkur med Streptocillin bagefter.

  • #7   16. okt 2019 dem jeg kender som har fået det lavet, har alle været med stående heste
    også hingste på 6-8 år uden problemer
    min egen var også stående uden probleer.

    men tænker at det vil blive et problem hvis man skal til at ligge mange flere penge oveni en kastation. det vil nok afholde flere fra at købe hingste.

    jeg er mest til stående af den grund at hesten ikke skal i fuld narkose. det er jo noget lort om du er hest, kat hund eller menneske.


  • #9   16. okt 2019 Morkaren:
    Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal danne mig et indtryk af hvilke dyrlæger der i mit område er gode til at kastrere..
    De fleste dyrlæger som kastrere, vil jo til hver en tid sige at det ikke er noget problem.
    Selvom der måske findes en mere erfaren end dem selv. smiley


  • #11   16. okt 2019 Meld dig ind i gruppen "Sædstrengsadherance hos vallakker" på facebook. De kan anbefale dig gode steder til lukket liggende kastration smiley og en masse viden der er god at have i baghovedet.

  • #12   17. okt 2019 Da jeg undersøgte samme spørgsmål, da jeg skulle have kastreret min, fandt jeg frem til, at så længe de er unge under et år, er der ikke så mange komplikationer ved en stående, da kuglerne ikke er blevet så store.
    Men bliver de meget ældre end et år, bliver kuglerne så store, at det kan være svært at komme ordenligt til stående, og så ville jeg vælge liggende.

    Jeg ville prøve at kontakte Landbohøjskolen og høre dem, hvad de tager for en liggende - det ville jeg i hvert fald have gjort, hvis min havde været ældre.


  • #13   17. okt 2019 Min plag blev kastreret da han var 1 år. Det blev gjort stående hjemme i stalden. Det er helet rigtig pænt, ingen komplikationer eller andet. Han legede allerede dagen efter igen og gik friskt frem på tur smiley

  • #14   17. okt 2019 Alle mine har været stående og hjemme. Har aldrig haft problemer af nogen art.

  • #15   20. okt 2019 Få det gjort liggende på et sterilt hestehospital. Jeg kan varmt anbefale Søren i Hammel fra Frijsenborg.
    Min egen vallak er kastreret stående som et års, det var inden jeg købte ham og han har haft så mange problemer med bevægeapperartet på grund af arvævsdannelse.
    Hele sædstrengen var ikke opereret med ud så det der var tilbage efter kastration hæftede på de omkringliggende muskler, hvilket betyder at det bliver meget smertefuldt for hesten at bevæge sine bagben.
    Problemerne blev først rigtigt tydelige da jeg gik igang med hans tilridning, hvor han var meget ked af, at gå frem, og hvis jeg pressede ham for meget stejlede han.
    Han havde helt sikkert meget ondt, selvom han ellers var sød og godmodig.
    Jeg fik ham opereret for sædstrengsadhernece hos Søren ved Frijsenborg da han var 4,5 år, og efterfølgende har jeg ikke set mere til stejeladfærden og har fået en hest der kan gå afslappet og glad frem.
    Så nu synes min vallak igen at det er sjovt at gå til ridning.
    Man skal dog være meget obs på at det tager tid for dem at vænne sig til et nyt bevægmønster efter operation og man skal følge op med kiropraktik og fyseruiske behandlinger eller massage.
    Men den slags re-operationer kan man slippe for hvis man får det gjort ordentligt fra staten i stedet for.


Kommentér på:
KASTRATION - Liggende eller stående?

Annonce