{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.487 visninger | Oprettet:

Shire som ridehest {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med min søgen efter min nye ridehest. Jeg har primært kigget efter en Oldenborg eller Irish Cob. I sidste uge blev jeg så kontaktet af en med en (lille) voksen shirehoppe på 13 år og 167 i stg. Har aldrig tænkt i den retning, da jeg egentlig er en mindre voksenrytter. Men jeg vidste så heller ikke, at de kom i 167 udgaven smiley - troede de var langt større. Andre der har mindre shireheste? Hoppen her er flot og lyder utrolig sød - og som én, der kunne matche det jeg søger. Jeg søger en allround hest, men primært til skovture, som er rolig og godmodig og en rigtig kammerat/veninde, man kan stole på. Jeg ved dog ikke, om jeg vil syne alt for lille til hende (har ikke været oppe og se hende endnu). Jeg er nemlig lidt et nips på 168 - og hoppen er jo 167 og koldblod - og shire smiley


Så må jeg ikke høre - Jer der har Shireheste som rideheste, hvordan det er? Hvad I bruger dem til? Om der er nogle begræsningser? Hvordan I holder dem - løsdrift/boks, foder osv.?
Har de tendens til fedme? Altså aaaalt, hvad I lige kan komme i tanke om om racen, som er rart at vide. Og så ville det være fedt, hvis I vil poste et billede af jer og jeres shire - og nævne jeres højde (både på hest og jer).

På forhånd tak smiley


Kommentarer på:  Shire som ridehest
  • #1   4. nov 2019 Jeg har en Shire på 2 der er noget stor.
    Han selvfølgelig ikke redet endnu, men det det er meningen at han skal fungere som akademisk dressur/køre hest.

    Lancelot spiser ca. 15 / 20 kg wrap om dagen samt en god portion kryppefoder.

    Lancelot har på ingen måde svær med at holde vægten og ligger nok på 700-800 kg. Han er så også ca 180 i stg, så han er noget stor.
    Lancelot er meget elegant i sine gangarter og slet ikke tung i træningen. Han er meget intelligent og få gange bliver han forskrækket over noget.
    Lancelot er en meget sporty Shire med lange ben og ser ikke tung ud.
    Han har meget energi og massere at byde på.

    Billeder og andet kan ses på han's galleri smiley


  • #2   4. nov 2019 kender ikke det store til shire, men har redet jyde, belgier og schleswigere som er i en noget tungere boldgade, men detcjeg oplever ved de tunge racer er at de er svære at finde smed til. Jeg ved ikke om det er svært med så "lille" en shire. men synes du skfal være obs på det smiley jeg tænker ikke du skal være så bekymret for vægten, hvad jeg høre (jeg har bevæget mig lidt i koldblodsverdenen og har også snakket lidt med shire folk) er at der skal en del indenbords for at holde huld på dem. rent ridemæssigt, tror jeg du får en god stabil hest, som er rolig og bliver en god turhest. Herinde kan man da også finde nogen individer som går en pæn dressur, mener også der var en til landsskuet nogen år tilbage der klarede det godt i dressur konkurrencen, den var heller ikke så stor, så tror det er et plus. om du er for lille til den kan du selv vurderer hvis du prøver den, min umiddelbare tanke er at MANGE ser lille ud på en shire smiley smiley hvis jeg var dig ville jeg give det et skud, der sker intet ved at kigge og måske er det drømme hesten smiley

  • #4   4. nov 2019 Jeg har godt nok ikke selv haft en, men en kollega havde en ældre shire hoppe, som vi brugte lidt til ridefysioterapi, inden hun tog den "hjem" smiley
    Hun kom fra en hestehandler, og havde det bestemt ikke for godt, da min kollega købte hende, men hun har været utroligt godmodig til det vi har brugt hende til, da hun blev klar til det- mener både vi brugte hende som bagrytter hest og ellers har hun jo været med ude på tur langs vej osv. smiley
    Det eneste jeg husker hun var lidt slem til, var at stå stille på midten, inden det var hendes tur til at få patient på smiley
    Og så ved jeg det har været svært at finde smed til hende smiley


  • #5   5. nov 2019 Lad det komme an på en prøve, om det er drømmehesten. Min veninde har en stor Belgier, godt 900 kg tung, som hun, i hans unge dage, brugte til dressur og sprang LC på, de blev nr 2 ud af 3o deltagere i klassen.
    Om du er for lille? Tja heller en lille rytter på en stor hest, end omvendt.
    Så intet er umuligt for den, der bære viljen i sit hjerte.


  • #6   5. nov 2019 Jeg har redet shire et par gange ifb. med ferie - og synes de har en overraskende lækker gang, taget i betragning af at de er så store. Dem jeg har redet har så hhv. været 186 og 192 smiley
    De blev brugt til skovtur, og var ganske fornuftige til det formål. Cool i hovedet, rykkede ikke et øre over fremmede ryttere, og stadig lette for signalerne.


  • #7   6. nov 2019 hvis du er på Facebook så er der en koldblods gruppe hvor du kan få noget mere viden smiley

  • Tina Marquard J
    Tina Marquard J Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #8   6. nov 2019 Jeg har set shire-heste, der er glimrende rideheste. Shires kan slet ikke sammenlignes med fx. jyder og belgiere.

    De har store hove, men deres krop er slet ikke så stor som man skulle tro - så hvis du kan lide typen - så se på den. Min nuværende hest er araber, jeg ville slet ikke afvise, jeg også kunne finde på at have en shire. De er dog meget dyre i drift, hvis de er store. Men det er den, du tænker over, jo ikke.

    Shireheste er følsomme heste som ikke er helt så rolige som fx. jyder og belgiere. Jeg ville se på den!


  • #9   7. nov 2019 Hejsa.
    Min mor har en shire hoppe på ca 7 år, som vi også selv har reddet til. Hun er ca 175 i stang, så hun er faktisk også en “lille” shire, som vi og shireforeningen kalder hende smiley altså vi bruger hende til dressur, og opvisning til shows som herning landsskuet, Roskilde dyrskue og det lille gammel estrup skue. Vi har hende på boks, og i forhold til foder spiser de ikke meget mere end andre heste. Fx en oldenborg og shire spiser faktisk det samme, de eneste forskel der er, er som unghest, der skal de gerne have mange fiber i foderet, og de skal helst ikke tilrides (shire) før de faktisk er ca 4 år, da de så gerne skulle være færdig med at vokse, og der helst ikke skulle ødelægges noget så smiley der er faktisk ikke normalt problemer med fedme inden for racen, eller ihvertfald kun ligesom andre racer. Den kan blive fed, men kan også blive undervægtig. Det som der er med shire, og andre heste med langt hovskæg, er at der nemt kan danne sig muk og lign, men hvis man ved hvordan man behandler det og holde det ved lige, så er der ikke noget problem.
    Nu er en shire jo godt nok en koldblods race, og derfor siger man at de altid er rolige, og ikke får såkaldte flip som at lave bukkespring, og de er dovne osv. Men man skal ikke tro på alt hvad man hører, lige som alle andre hesteracer, kan de godt have energi, de kan fx godt li fart nogen af dem, hvilket man ikke tror med det samme. Og ikke mindst, er det jo en hest, og lige som andre heste kan de godt sige fra ved at lave bukkespring, eller blive så glade at de sparker bagud, det er der jo ikke noget galt med;) ligesom alle andre heste kan de også blive bange eller stresset, og selvom det er en stor hest, kan man godt styre dem i sådan nogen øjeblikke. smiley

    Sidste ting som jeg har lidt om, det er faktisk foder. Ved ikke hvordan det er med andre koldblodsheste, men shire skal helst ikke have havre og alt for meget stivelse da deres mave ikke altid er vilde med det, og det også kan gøre at de bliver mere energiske.
    Håber dette kan bruges bare lidt. Har du flere spørgsmål, så endelig skriv til mig, så skal jeg nok svare smiley
    - Tanja


  • Hanne T
    Hanne T Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 5
    #10   7. nov 2019 Jeg har lidt erfaring med clydesdale/shire fra mine unge dage;) Fantastisk smukke heste med generelt et godt sind men:
    1. Hest med hovskæg i det danske klima... der skal man være forberedt på meget arbejde. De får nemt muk. Det varierer selvfølgelig fra hest til hest.
    2. De er TUNGE når man fx ordner Hove osv. Koldblod har store fødder og tunge ben... men de elsker at læne og blive “båret”??= dobbelt tungt
    3. Det er STORE dyr, så de skal være velopdragne og veltrænede for ikke at være farlige. En fiks lille fuldblod kan du altid dreje rundt, hvis den skulle ræse afsted... en koldblod... ja du kan da prøve??
    Summa summarum: go for it, hvis du kan sætte hak ved de 3 og evt nogle af de tips du får fra andre.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #11   8. nov 2019 En lignende hest kender jeg fra min barndom og ungdom i landbruget. Da kaldte vi den for en jysk hest. En meget skikkelig, tro og hårfør hest. Med efterspændt vogn blev den, uden at være bundet, stående hvor vi stillede den i megen lang tid. Men til ridebrug ville den nok være for kluntet til min smag. Og husk at foderforbruget til en hest går efter dens vægt.

  • #14   8. nov 2019 Her en ung shire vallak


    profilbillede
  • #15   8. nov 2019 Og her en godt kåret jydsk hest - mere så man kan se den store forskel imellem shire og jyde ifht #11 Jens C’s kommentar

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #16   8. nov 2019 Hvis man læser Jydens historie, så vil man opdage, at de engelske arbejdsheste racer ligger til grund for Jyden. Den er ikke såå gammel en race, som mange andre racer.

  • #18   10. nov 2019 Hejsa!

    Jeg har shire-heste. Jeg sidder faktisk også og overvejer om det kan være min første hoppe, som du er blevet tilbudt smiley

    Shire heste er koldblods - rigtig nok - men de kan være yderst elegante og imponerende i deres store rammer.

    Der er ikke mange shire-heste, også delvist fordi ejerne bruger dem som rideheste og ikke i avlen. De er kanon rideheste, begår sig ofte fint i de små dressur klasser, men en konkurrence hest indenfor dressur eller spring er de selvfølgelig ikke.

    Jeg har haft dem både i løsdrift og på boks. Det eneste ekstra arbejde i racen er deres hovskæg, men det gælder for alle med de ekstra hår smiley

    Jeg vedhæfter et billede af min 2 års hoppe. Jeg har både billeder af min avlshoppe - OG ridehest, samt føl og indhoppe. Du kan bare skrive.


    profilbillede
  • #19   13. nov 2019 Shireheste er super godt valg, hvis man ønsker en koldblodsheste, men den godt må være lidt lettere og ridbar.
    Selv rider jeg primært dressur på mine, men laver også alverdens andre sjove ting.

    Mine er i boks, men de ville også sagtens kunne fungere i løsdrift.
    Jeg fodre med grovfoder i rigelige mængder, de æder på den gode side af 30 kg wrap om dagen. Jeg synes de er nemme at holde huld på, de tendenser hverken til for tynde eller tykke. Men det er jo bare min oplevelse smiley

    Jeg er 163, og min største er 182, det er Maybeline på min profil.

    Jeg synes så bestemt du skal besøge og prøve hesten. smiley

    Hver dog opmærksom på dens pas hvis du ønsker at deltage på dyrskuer eller avle. Har den dansk pas, skal det laves om til engelsk inden brexit, og det koster penge. Er det en dansk registreret hest, skal prisen derfor være væsentlig lavere end en registreret i England smiley

    Men skal den bare være en dejlig hest du nyder derhjemme er passet jo ligemeget. Og hesten vil uanset være en skøn hest smiley


Kommentér på:
Shire som ridehest

Annonce