{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Regndækken - skal/skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Ja, hej, mig igen. Det er strenge pludselig at være ejer til en opstaldet hest - der er mange ting jeg skal overveje.

Men, det der har slået mig lidt allerede, er:
Hope har før været vant til en skov at gå i ved regn og blæst. Nu har hun ikke nogen mulighed for ly - overhovedet. Hun har fint med vinterpels og har indtilvidere ikke virket til at fryse.

Men hun har en fortid med regneksem - og derfor overvejer jeg om måske jeg skal give hende regndækken på i de her regnfulde dage, nu hvor hun ikke længere har en skov at gå i til ly?
Hun går ude fra 7-17 ca.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regndækken - skal/skal ikke?
  • #1   8. jan 2020 Hvis hesten har tendens til regneksem havde jeg nok givet på.

    Det er noget møg og komme af med


  • #2   8. jan 2020 Hun har haft det én gang, i det første år jeg havde hende. Siden har der ikke været problemer - men som sagt havde hun også før mulighed for at gå i læ.

    Og du tænker ikke det vil skabe problemer når hun ikke er klippet - jeg kan sagtens give hende regndækken på?


  • #3   8. jan 2020 Det kan du sagtens. Er hun en varm hest kan hun dog få det for varmt - men så ville hun også være typen der fx sveder på stald eller fold.

    Regndækken er der nok nogen der siger du ikke kan give på fordi pelsen klasker sammen, men der er mange der har hest kun med Regndækken på hele vinteren uden problemer smiley

    Men det varmer ikke, det er kun et mobilt læskur så og sige.


  • #4   8. jan 2020 Hun er ikke varm.
    Så må jeg jo lige se om ikke jeg kan få det pakket frem fra bilen. Normalvis har jeg altid sagt at hun ikke skulle gå med dækken medmindre hun blev klippet, meeen..er sgu lidt bekymret når hun nu ikke kan gå i læ.

    Hun har som sagt fin vinterpels, hvilket er det eneste der kan få mig til at tænke om det ville være dumt at smide regndækken på hende.


  • #5   8. jan 2020 Jeg indrømmer blankt, at jeg havde set an.
    Hvis hesten har haft regneksem en gang, du har kendt den i en årrække, den trives og er ikke våd til skindet men kun på hårstråenes spidser...
    Så se an.

    Jeg hører til dem, der mener at pelsen trykkes flad, isolerer dårligere, får gnavemærker, og ejer får udgifter til udskiftning af dækkener efter leg på folden.

    ... Ja, der er heste, der har brug for dækkener.
    Men jeg tror, at de fleste heste ikke har og en stor del af landets dækkener tjener primært til at holde rideudstyr industriens indtægter stabile, mere end det hjælper hesten....


  • #6   8. jan 2020 Ponyen har været min siden 2015. Haft regneksem i vinteren 2015, og ikke siden. Det kostede jo så bare også lige 10.000 til dyrlæge, barbering til skind nærmest og hun har sidenhen været følsom overfor hårde strigler.
    Det er ikke noget jeg ønsker at gentage.

    Da jeg var ude hos hende igår føltes hendes pels som om at hun havde de knopper hun havde da hun havde regneksem - men hun er ikke blevet børstet i flere måneder, så i første omgang tror jeg det bare er skidt, og det løser sig når jeg får hende børstet i bund.
    Hvor længe ville du i så fald se an?

    Ifølge vejrudsigten skulle det regne hele næste uge. Som sagt er hun på fold 7-17 (nogle gange længere, igår kom de først ind ved 20 tiden, men der regnede det ikke) uden mulighed for læ.


  • #7   8. jan 2020 Jeg ville nok se an, så længe dyret trives og der ikke er antydning af symptomer.


  • #9   8. jan 2020 de næste to dage bliver med en del regn
    så her havde jeg valgt at lægge rengdækken på



  • #10   8. jan 2020 Jeg havde valgt at smide regn dækken på, de dage med meget regn.

  • #11   9. jan 2020 Jeg havde helt sikkert smidt et regndækken på.

    Men jeg ville være opmærksom på, hvor stor forskel der er på regndækkener. Jeg oplevede, da jeg måtte give min islænder regndækken på, at dét dækken jeg havde, som havde været godt nok, da der var et læbælte ved folden, ikke længere var det, da hun ikke havde noget læ. Og nok også fordi at vejret bare har ændret sig og er blevet mere vådt. Det kunne simpelthen ikke holde regnen ude en hel dag, så jeg måtte investere i et bedre regndækken med højere vandsøjletryksmodstand (eller hvad pokker det nu hedder). Jeg researchede en del og endte med et RBH, som både kan modstå en del vand og har en god åndbarhed ( https://www.lundemoellen.dk/shop/rbh-platinum-dressage-53131p.html). Det er jeg meget tilfreds med og har aldrig oplevet en våd eller fugtig hest med det. smiley


  • #12   5. feb 2020 Mht knopper i pelsen, kan dette også skyldes evt for mange vitaminer/mineraler. Kaldes vitaminknopper. :):)

Kommentér på:
Regndækken - skal/skal ikke?

Annonce