{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.556 visninger | Oprettet:

Hest med kosmetiske fejl - hvordan med salg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har en virkelig dejlig snart 7 års DV vallak som jeg vurderer at sætte til salg nærmere sommeren - da jeg selv starter i 3.g efter sommerferien, og ikke har tid til at få et højt snit og passe min energiske hest optimalt.
Han har dog nogle mindre kosmetiske fejl, så jeg ville høre hvad i tænker - er fejlene "skræmmende" på nogen måde i sammenhæng med køb?

Han har et overben på indersiden af højre forben, fik det i december, har aldrig været halt eller øm i forbindelse med det, og det er blevet mindre siden han fik det.
Stort set usynligt arvæv på forben, kan dog mærkes hvis man ved hvor det er, efter han kom til at ramme sig selv på folden.
Mindre forskel i størrelserne på hans forhove.

Udover hans kosmetiske fejl er han klar til at videreuddannes i MB dressur, har meget gode manerer og er generelt en mega rar hest at være sammen med.
Han har ingen sygdomme/plager og har aldrig oplevet at han har været syg i den tid jeg har ejet ham.
Røntgen fra han var 3 år haves og var vurderet som ok.

Hvad tænker i?


Kommentarer på:  Hest med kosmetiske fejl - hvordan med salg?
  • #3   13. feb 2020 Overben og arvæv som sidder uden at generer er nærmest “ment to be” med en almindelig aktiv vallak på fold.

    Jeg ved dog at min dyrlæge er OB’s på uens hove - og godt kan finde på at “kasserer” en hest på det. Men det er jo en vurderingssags hvorvidt det er meget eller lidt, så det er jo op til den dyrlæge der skal vurderer hesten.

    Så umiddelbart ikke nogle fejl jeg tænker der overordnet set skal tages speciel hensyn til prismæssigt.

    Mvh Charlotte


  • #4   13. feb 2020 Overben der ikke er uheldigt placeret tænker jeg ikke nærmere over, arvæv, igen hvis det ikke generer så er jeg også her ligeglad, det er mere uens hove jeg tænker kan have en betydning, men det kommer meget an på hvordan, hvor meget og hvordan ser røntgen ud (nye billeder) Der ville jeg snakke med nåde min dyrlæge og smed om hvad de tænker, men er der ikke problemer med den i bevæge mønster, og ingen røntgen forandringer så ville jeg ikke være bange.

    Så længe du er ærlig og på forkant overfor interesserede, så ville jeg ikke bekymre mig.


  • #5   13. feb 2020 Hvis min dyrlæge vurderede det uden betydning og hesten fungerer, så ville jeg umiddelbart ikke være bange for kosmestiske fejl..

  • #6   13. feb 2020 Tak for alle de fine svar smiley
    Ift. hans hove vil jeg ikke sige der er en betydelig forskel i størrelsen, han har altid været rengående og har ikke haft problemer med det ene eller det andet forben.
    Han er heller ikke mere usymmetrisk end hvad der er normalt til den ene volte vs den anden.
    Han gik uden forsko indtil jeg købte ham, hvor jeg også fik at vide af smeden at så længe han går med forsko vil der ikke være problemer.


  • #7   13. feb 2020 Det ligger vel egenligt i ordet - kosmetiske fejl. Hvis det er vurderet uden betydning for funktion/brug, men blot skæmmer, så er det vel i bund grund ikke noget der skulle være ‘skræmmende’ i forhold til køb/salg. Nogle vil måske gå udenom, andre vil nok ikke hvis hesten ellers lever op til de der ønskes.
    Jeg tænker ikke nødvendigvis det skulle påvirke pris eller salg.
    Han lyder til at være en dejlig hest med gode egenskaber smiley


  • #8   14. feb 2020 Jeg købte for mange år siden en oldenborg hoppe som havde et stort arvæv fra start af den ene Balle på hoven og op til koden, og så ned til fronten af hoven på det ene bagben fordi hun engang havde fået sparket hul i noget skur eller ridehal som havde skåret benet op. Det var ik just kønt men jeg tænkte aldrig på noget tidspunkt at jeg ikke vil have en hest med et arvæv men derimod min bekymring var nu om hun var rengående og selvfølgelig var hun det. Jeg går ik en fløjtende fis op i det om hesten har arvæv eller en permanent bule så længe det ikke påvirker hesten på nogen måder. Det jeg går op i, at det er en sund rengående hest med et godt sind og godt gående mm. Hun blev også solgt videre fra mig af og den køber som købte hende, tænkte heller ikke “ ad føj et arvæv kosmetisk” og det gjorde den efterfølgende ejer heller ikke. smiley

  • #10   14. feb 2020 Personligt er jeg ligeglad med kosmetiske fejl.
    Men, jeg har en veninde som omhyggeligt bruger bandager osv til almindelig ridning, hun påstår at hvert overben koster 10.000 kr på værdien ved salg.

    Problemet er jo ikke en kosmetisk gene. Who cares??
    Problemet er, at hvis det kosmetiske problem dækker over, at hesten har en reel skade bagefter.
    Og hvad hvis hesten får gener af det et halvt år efter ejerskifte pga ændret brug?? Kan man overhovedet klage "ja, jeg fortalte dig jo om han stak benet igennem trailervæggen" - jeg kan forestille mig at den kan være svær?
    Fuck det kosmetiske - det er den bagvedliggende risiko for skader, der er problemet.
    smiley


  • #11   14. feb 2020 Min hest fik for nogle år siden efterhånden et overben uden betydning. De første 2-3 år var der ingen problemer. men så gik der aktivitet i overbenet højst sandsynlig fordi min hest har ramt sit overben ved løb/ridning. Det tager 6-12 måneder inden sådan noget er i orden igen.

    Jeg ville med min viden være rigtig ked af at købe sig til en hest med overben. For mig er det ikke en ubetydelig fejl.


  • #12   14. feb 2020 Hvis du har røntgen den som 3 års, så kunne du måske få lavet nyt røntgen af benet og få en dyrlæge til at sammenligne billederne, for hvis der ikke er sket nogen forandring så kommer det sikkert aldrig til at have betydning. Hvis det var mig der var interesseret i sådan en hest, vil jeg have røntgen af den uanset hvad og få sammenlignet billederne, og hvis den kan gå igennem handelsundersøgelsen er der nok ingen problemer smiley

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #13   21. feb 2020 En sælger har pligt til at oplyse skjulte fejl ved salg af hest. Da fejlene ved din hest er kosmetiske, hvilket betyder synlige, skal køber selv (evt. ved dyrlæge) undersøge vigtigheden heraf. En anden løsning ved handel kan være at du,efter at være blevet enige om prisen, giver hesten på prøve en måned med fuld returret. Det støtter ofte en handel bedre, end "omvendt bevisførelse" i form af en omkostelig dyrlægeerklæring.

  • #14   21. feb 2020 Never ever sende på prøve, sælge på afbetaling eller sælge uden handelsundersøgelse og røntgen.

    Skulle køber fravælge handelsundersøgelse og røntgen skal det skrives ind i kontrakten, at sælger opfodre køber til at udfører begge dele.
    Og så skriver du selvfølgelig også, at hesten har arvæv på blablabla og overben på blablabla samt du anbefaler smed hver 5-6 uge pga hesten har let uens forhove.
    Og ja det er køber som selv skal betale - om hesten går igennem eller ej. Da du ellers rent juridisk står svagere, hvis I har lavet en aftale om at du betaler hvis den ikke går igennem.

    Du står absolut stærkest rent juridisk hvis du sælger til en hestehandler eller anden proffesionel person.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hest med kosmetiske fejl - hvordan med salg?

Annonce