{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl - 3 dage eller 3 måneder?
  • #1   31. mar 2020 3 dage - 3 uger - 3 år siger man er lige præsis der en unghest ser “godt ud” - alt der imellem er at lukke øjnene og tænke “put med udseende, for den er da i det mindste rar” smiley

    Og jeg kan tale med om, at 3 år helt sikkert ikke er hele året - for nøj der er dage hvor jeg tænker på hvad i al verden det er jeg har set, den gang jeg købte Freiherr - og andre dage hvor jeg tænker, at han bliver sgi en smart model smiley

    Mht kåringer vil man vel gerne have store føl - men risikoen er så at de kommer for tidligt dvs decemberføl, eller kommer i dårligt februar marts vejr.
    Så mon ikke de fleste foretrækker at få føl som kan komme på fold - aht OCD risiko ect ?

    Mvh Charlotte


  • #2   31. mar 2020 Det hedder normalt 3 uger, 3 måneder, 3 år - som 3 dage gamle er de fleste slet ikke helt foldet ud endnu smiley

    Mht. følskuer, så ved jeg ikke om nogle ligefrem spekulerer i det - i så fald vil det nok være de, som satser på en følauktion. De fleste vil bare gerne have føllene så tidligt som muligt - og nej, det er desværre de færreste, som tænker i OCD-risici, for så ville alle føl være født i maj måned smiley


  • #3   31. mar 2020 Hm, så vidt jeg husker kommer det sig sådan:

    3 dage; her er føllet lige født og har som regel hverken fedt eller nævneværdige muskler på kroppen. Derfor er det let at se proportioner og vinkler i kroppen.

    3 måneder; her har føllet udviklet balance og muskler og der skulle nu være mulighed for at vurdere gangarter og benstilling.

    3 år: nu skulle plagen begynde at blive lidt mere harmonisk. Det værste vokseværk skulle være ovre, så her skulle man gerne kunne vurdere gangarternes fulde potentiale og kunne danne sig et godt indtryk af den endelige kropsbygning

    Det er hvad jeg har lært smiley


  • #4   31. mar 2020 3 uger, 3 måneder og 3 år har jeg lært det hedder smiley

    Hvordan hesten ser ud på de forskellige tidspunkter er meget individuelt efter race afstamning mv.
    Ved shetlandsponyerne stiller vi typisk ikke til kåring før de er mindst 5 år, ved vores welsh mv. gerne fra 3 år.

    Ved føl der ændrer kroppen sig konstant, så det er mere held end forstand når man står forrest i et felt, for den ene dag kan den ligne en million og 14 dage senere er den høj til numsen, og bevæger sig dårligt fordi den vokser meget. smiley På samme måde er det jo lidt med plagene når man udstiller dem, der er udviklingen dog allerede lidt langsommere smiley


Kommentér på:
Føl - 3 dage eller 3 måneder?

Annonce