{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.335 visninger | Oprettet:

Siri H
Siri H
Tilmeldt:
6. jan 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24

Afbetaling og skader {{forumTopicSubject}}

Jeg solgte en hest på afbetaling i 2018, alt er gået fint etc.
April 2019 får hesten en skade hos køber ifølge af en mindre ulykke (som ikke forhindrer den i at blive ridehest efter pause og genoptræning)

Nu vil køber have at jeg skal betale dyrlægen, behandling etc. Kan personen virkelig kræve det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afbetaling og skader
  • #2   6. apr 2020 Det kommer an på har du har skrevet i afbetalings kontrakten.
    Jeg selv har solgt 2 på afbetaling, hvor hesten skulle blive stående hos mig i afbetalings perioden, netop for ikke for ikke at, stå i din situation.


  • Siri H
    Siri H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #3   6. apr 2020 Hesten står hos køber.
    Selvfølgelig er det ikke nogens skyld at den har fået en skade, det kan jo ske.
    Men køber vil have at jeg skal hæfte for dyrlæge osv.
    Skaden er sket omkring 13 måneder efter salget og inden salg var den sund og rask (passet med alt osv)- køber ønskede ikke en handelsundersøgelse eller lign.
    Køber ønsker at beholde hesten, men vil ikke stå med dyrlæge regningerne og behandling.


  • #4   6. apr 2020 Hvor meget skylder køber endnu på hesten?
    1
    Hvis ikke du betaler en del af dyrlægen, så kan du risikere, at køber ikke betaler resten.
    2
    Hvad er der aftalt i kontrakten?
    3
    Har i en aftale om hvad du gør, hvis ikke køber betaler?



  • Siri H
    Siri H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #5   6. apr 2020 Omkring 7000 kr.

    Køber hæfter for alle ting. Her i understregede jeg også at hesten ikke længere gik under min forsikring da den ikke er under min vartægt og det tjekkede jeg for en sikkerheds skyld med det samme, da jeg fik at vide den stod skadet - men det gør den desværre ikke.

    Hvis køber ikke betaler, kontakter jeg selvfølgelig min advokat og forhør mig den vej - ang mulighederne.


  • #6   6. apr 2020 Hvis køber ikke er klar til, at betale for dyrlæge, så er h¤n heller ikke klar til, at eje en hest.
    Køber hæfter for dyrlægen, hvis det er skrevet i kontrakten. Længere er den ikke.
    Det er straks mere uklart, hvis det kun er en mundtlig aftale i har. Så er det ord mod ord og påstand mod påstand.
    Hvad er der skrevet i kontrakten angående, hvis køber ikke betaler?

    Kontakt en heste advokat, da de er mere inde i loven på området, end en almindelig advokat.


  • #7   6. apr 2020 Se du har jo solgt hesten til køber, og I har så aftalt at beløbet skal afbetales i rater.

    Så hesten er ikke din !

    Hvis fx køber lod vær med at betale, ja så har du ikke en gang ret til at hente hesten - du har kun ret til at gå i fogedretten.

    Den som har bestilt dyrlægen er desuden den som dyrlægen kan gå efter, hvis dyrlægens regning ikke bliver betalt.

    Så nej hvis I ikke har lavet verdens mærkeligste juridisk holdbar afdragsordning, hvor der står at hesten er din, ind til sidste afdrag er betalt - så har køber købt en hest, hentet den hjem til sig selv, og skal selvfølgelig selv stå for dyrlæge, foder, smed, seletøj ect.

    Mvh Charlotte


  • #8   6. apr 2020 Det er simpelthen for hjernedødt af køber det der.... Du skal overhovedet ikke betale, det er hendes hest. At hun afbetaler er jo bare en økonomisk ordning, det har intet med ejerskabet at gøre... Ejerskabet er hendes, ergo hun skal betale for sin egen hest. Hvis ikke hun vil det, så skal hun ikke have hest.
    Og jeg synes bare du nævner at hvis der er nogle problemer, så tager i den gerne gennem advokat, men du håber selvfølgelig på en fredelig løsning.
    Man køber jo heller ikke en bil på afbetaling og så kræver at firmaet betaler skaden hvis man kører galt.


  • #9   6. apr 2020 Hesten er solgt PUNKTUM. Selvom det er på afdrag, hæfter du på ingen måder 'fx' dyrlæge, smed, foder osv.


  • #10   6. apr 2020 nu har jeg 3 gange købt hest på afbetaling hvor hesten har stået hos mig
    og hver gang har selv skulle betale div dyrlægeregninger

    det er jo ikke en lånehest vedkommende har fået, men vedkommende har købt en hest
    og det koster altså penge - også til dyrlægen



  • #11   6. apr 2020 Selvfølgelig skal vedkommende betale dyrlæge regningen! Det er hendes hest, hun har købt den. Slut prut! smiley

  • #12   6. apr 2020 Det kan på ingen måde læsses over på dig!
    Hun har købt hesten, vil hun ikke betale dyrlæge, skal hun sku ikke have hest!
    Ved godt nok ikke hvordan man kan tro at den holder i retten!


  • #13   6. apr 2020 Jeg tilslutter mig de andre. Hesten er solgt, og også hvis du ejede den, hvorfor skulle du så betale? Den har jo stået hos køber i over et år....
    Lyder sgu mærkeligt.


  • #14   7. apr 2020 Jeg troede det var 1 april.
    Det hårde liv som hesteejer og den der kommer du aldrig til, at hæfte for.
    Yderligere håber jeg du har på kontrakt, at betaler hun ikke rater, bryder hun kontraken.
    Og så taber hun det hun har betalt og du ka frit hente hesten.
    Det burde en advokat sige.

    Jeg er i chok smiley smiley smiley smiley


  • #15   7. apr 2020 hvis hesten er solgt og står i hendes navn så er det hendes egen ansvar ikke dit smiley

  • #16   7. apr 2020 Går den så går den.. Det er altså lidt morsomt, men det ville da være rart hvis man kunne tørre sine dyrlægeregninger af på sælger alt den tid man har hesten smiley

    Hvad er købers argument for at du skal betale?


  • #17   7. apr 2020 Om hesten så var blevet skadet en måned efter den var kommet hjem til hende, så var det ikke dit "problem" mere. Da I hver især underskrev købskontrakten, var hesten fra dags dato hendes og ikke din, og det gælder også efterfølgende udgifter der måtte være på hesten, købt på afbetaling eller ej.

  • #18   7. apr 2020 Jeg ville da også gerne tørre min hests svinedyre hovbyld af på tidligere ejer. Det ville da være dejligt, billigt... Og nemt! ??

    Men sådan hænger det jo ikke sammen. Hesten er jo solgt til køber. Og er i købers varetægt. Ergo er det denne der hænger på udgifterne til dyrlægen.


  • #20   7. apr 2020 Lisette - nej, hesten er ikke sælgers. Der er tale om et kreditkøb. Hesten er købers det sekund den overdrages til køber og uanset hvor meget eller lidt hun (endnu) har betalt for den.

    Sorte slyngel - hvor har du dog den idé fra? At sælger bare kan hente hesten, hvis køber ikke betaler. Hesten tilhører køber og at hente den ville være tyveri/selvtægt.
    Hvis køber ikke betaler, kan du sende køber en tur gennem fogedretten... Du har ingen rettigheder over hesten.


  • #22   8. apr 2020 https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Handelsforhold/Sider/Vejledning_kobogsalg.pdf?download=true

    Og her meget mere tydeligt beskrevet - at solgt er solgt, hvis ikke man laver en juridisk kompleks kontrakt, hvilket de færrest gør når de lader sig forlede til at sælge på kredit.
    https://docplayer.dk/2520042-Underoverskrift-hvad-kan-du-goere-hvis-koeber-misligholder-kontrakten-og-ikke-betaler-som-aftalt-o0o.html

    Never ever ville jeg lege bank for andre og sælge på kredit.

    Mvh Charlotte


  • #23   8. apr 2020 Lisette - jeg kunne fristes til at spørge dig om det samme - det er trods alt dig, der laver en påstand om, at ved lige præcis køb af hest på afbetaling, der forholder det sig anderledes end ved køb af alle andre varer smiley

    Køber du tv, hund, bil eller andet på afbetaling, så er varen din fra dag 1. Hvis du ikke betaler, kan du risikere at blive sendt til inkasso eller i yderste instans til fogedretten. Gennem fogedretten kan der så evt gøres udlæg i dine ting, inkl den bil eller det tv du "glemte" at betale for... Men sælger har altså ingen ret til bare at hente tingene, blot fordi du ikke har betalt dine afdrag.

    I lovens øjne er heste ting - varer på lige fod med så meget andet.
    Så når du skriver, at reglerne åbenbart er helt anderledes for heste (Og det må de jo være, hvis hesten tilhører sælger, selvom handlen er indgået og hesten afhentet), så må du da have en eller anden form for dokumentation på dette?

    Men ellers læs Charlottes links. Alternativt kan du grave domme frem fra retsbøgerne - der har været en del.

    Man kan også granske nogen af de utallige sager, der har været, hvor sælger ville hente en hest, der ikke blev betalt og faktisk ikke måtte dette... emnet har været debatteret et utal af gange.


  • #24   8. apr 2020 Jeg tænker at det er lidt ligesom hvis jeg går ud og køber en iPhone på afbetaling og 3 månederne senere, ryger den ved et uheld ud af lommen og skærmen smadrer.
    Så kan jeg ikke gå tilbage og kræve at forretningen jeg købte den i, skal dække udgifterne til rep. af skærm. smiley



  • #25   8. apr 2020 Hesten er jo ikke din, ej heller selvom den er købt på afbetaling. Min bil er jo også min selvom jeg har købt den på afbetaling og mig som er hæftet for skader og forsikring på den.


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #28   9. apr 2020 Lisette som jeg læser det link: så er det hvis sælger har taget ejendomsforbehold i kontrakten, hvor de derved har retten til at kunne få hesten tilbage via fogeden at der ikke må lånes mere end 80% ud.

    Dog overgår risikoen til køberen, når hesten er afleveret, uanset ejendomsforbehold eller ej, se evt under risiko.

    Jeg er dog ikke advokat, så 100% kan man ikke være smiley


  • #29   9. apr 2020 Kontrakt kontrakt kontrakt!!

  • #30   10. apr 2020 Michelle.
    Jeg skriver jo, det afhænger af kontrakten.
    Den kender ingen jo, fordi TS jo egentlig ikke kommer med yderligere.
    Står der, hvis kontrakten blir brudt, så afhentes hesten, så er det vel det der gælder?
    Eller hvordan ville du tolke sån en del af kontrakt?


Kommentér på:
Afbetaling og skader

Annonce