{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

qqkanin
qqkanin
Tilmeldt:
7. jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Bidt af en pony {{forumTopicSubject}}

Vi lejrede en pony i dag og min pige skulle prøve at ride.
Ved afslutning klappede far og farmor ponyen farvel og min pige gjorde det også. Som jeg har forstået nappede ponyen hendes finger. Øv. Det blev ikke en god oplevelse alligevel.
Udover det ville ponyen hele tiden spise græs og var ikke helt nem at føre.
Jeg vil lige høre de erfarne hestefolk herinde, om det er normalt at heste bider/napper? Var det ellers rimeligt hvad vi oplevede?
Tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidt af en pony
  • #2   10. apr 2020 Det lyder som om, I har lejet en helt normal uopdragen, madglad pony. smiley Nu siger du at den nappede i fingrene. Den er sansynligvis vant til, at blive håndfodret. Derfor napper den efter hænderne.
    Og mht at den vil stoppe op og græsse, så er det også bare normal uopdragen adfærd. Hvis den tit bliver lejet ud, til mindre hestekyndige mennesker til små rideture, og disse nok ikke er særlig konsekvente overfor ponyen, er det klart, at den tager fordel i det. Den græsser fordi den ved, at den kan slippe afsted med det.

    Den lyder hverken dum eller farlig. Bare som en uopdragen udlejningspony.


  • qqkanin
    qqkanin Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   10. apr 2020 Tak for svarene.

    Skulle vi have gjort noget anderledes? Fx lad være med at lade min pige klappe på den?

    Jeg ville også gerne have fundet en anden løsning, men min pige er kun 2 år. Det er for tidligt at starte i en rideskole, og de fleste hesteejere er ikke interesseret i at leje deres heste ud. Hvad gør jeg?

    Og ja det med chokket da jeg fik min pige grædende tilbage og hørte historien... mit moderhjerte... smiley


  • #4   10. apr 2020 Det kan sagtens være en almindelig, madglad pony, som bare gerne vil have noget lækkert i mavsen.
    Intet ondt i det.

    Jeg havde i dit sted spurgt blandt venner og familie, om der er nogen, der har en pony eller hest, barnet kan få ture på + at de voksne, erfarne ridekyndige vil være til stede og lære lidt fra sig til dig.
    Ellers, søg en trækpart eller trækkerideskolehold.
    Alle tre muligheder findes...

    Mit eget gyldne grødhoved på 152 cm er god som dagen er lang og egnet til trækture.
    Jeg tror sgu, at han aktivt passer på børn.

    Men - det er måske sparsomt med muligheder indtil vi er ovre Corona.


  • #7   10. apr 2020 Der er ikke så meget I kan gøre, andet end at reagere positivt i sådanne situationer, så jeres datter ikke bliver bange for heste, og tage jeres forholdsregler.

    Lav nogle faste forholdsregler som, at man altid har hjelm på omkring hesten, aldrig går bagom den, giver godbidder med flad hånd, ikke løber eller råber, at man er forsigtig hvis man vil røre en fremmed hest i hovedet og på benene, spørg endelig dens ejer om hvad man skal være opmærksom på.
    Det minimerer risikoen for at komme galt afsted.

    Men man må huske på, at ligemeget hvordan hesten er og hvad I gør, så er det et stort levende dyr, og små uheld kan ikke undgåes. Når hun ikke er ældre, må I prøve, at forholde jer rolige i sådanne situationer og trøste, men så også kunne grine af episoden bagefter. Forklar hende at ponyen troede hendes fingre var gulerødder. Hvis man som voksen selv reagere i frygt og afmagt, så kan man hurtigt få børnene til at tro, at situationen er meget farligere end den egentlig er.


  • #8   10. apr 2020 Min nu afdøde Shetter kunne ikke li nogen som helst, der var mindre end hun selv. Så når vi havde gæster med små børn skulle vi passe ekstra godt på hun ikke bed dem. Vi havde også en hankat, der engang smøg sig kælen op ad hendes ben. Ham hapsede hun lige i klokkeværket. Stakkels kat.
    Små ponyer er ikke altid børnevenlige, selvom de er nuttede.
    Derimod havde jeg en Oldenborg på 162 cm, han var en super børnehest. Når de red på ham, så satten han farten ned, når vi trækkere slap tøjlen. Selv en 8 årig kunne selv ride ham. Han kunne godt drille ved, at nappe dem i måsen, når de rensede hans hove. Stjal tøjlen når de red, for at klø hans hoved på forbenet. Men han var yderst forsigtig med dem, som om han var bange for, at tabe dem.


  • #9   11. apr 2020 Når i ikke selv er hestekyndige, så er det at leje en pony ikke den bedste idé, da man så selv står for alt, og da i ikke kender hestes sprog, signaler osv. så skaber i en farlig situation ved ikke at have nogle heste kyndige ved jeres side til at hjælpe og fortælle hvad man gør og ikke gør.

    Så jeg vil klart anbefale at I prøver at finde nogen i kender, der har hest som i kan komme ud og hilse på, så i netop har noget hjælp til at forstå hvordan en hest opfatter de ting vi som mennesker gør og hvorfor de reagerer som de gør.

    Det er meget svært at sige om i har gjort noget forkert, for ponyen kan netop have troet at din datter havde mad i hånden til den, det kan også være at den på andre dæmpede måder har fortalt at den var utryg og når man ignorerer hestens signaler så har den til sidst kun én mulighed tilbage og det er at bide, men det er utrolig svært at gøre sig klog på når man ikke har set episoden.


  • Ea I
    Ea I Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 5
    #10   17. apr 2020 Jeg tænker lidt at 2 år måske er lidt tidligt at starte den store ride karriere. Jeg ville nok vente til barnet er gammel nok til at bede om at få lov til at ride. Indtil da ville jeg lade barnet klappe heste hvor ejeren er med til at styre hesten. Det lyder ikke som om at der var heste kyndige med til at styre en pony.
    Heste og ponyer er stærke, og kan altid blive forskrækkede ligegyldigt hvor opdrage de er.


  • Ea I
    Ea I Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 5
    #11   17. apr 2020 Jeg tænker lidt at 2 år måske er lidt tidligt at starte den store ride karriere. Jeg ville nok vente til barnet er gammel nok til at bede om at få lov til at ride. Indtil da ville jeg lade barnet klappe heste hvor ejeren er med til at styre hesten. Det lyder ikke som om at der var heste kyndige med til at styre en pony.
    Heste og ponyer er stærke, og kan altid blive forskrækkede ligegyldigt hvor opdrage de er.


Kommentér på:
Bidt af en pony

Annonce