Vedligehold af græsmarken {{forumTopicSubject}}
Der er nødt til at være lidt landmand i en hestepige, for det er nu vi skal have gjort vores græsmarker, folde og indhegninger klar til afgrænsning til sommer.
Min afgræsningsstrategi er restriktivt afgrænsning med supplerende staldfodring. Sådan kan jeg tilgodese både min nordbagge og min traver.
I dag kan man godt sige jeg har taget det første spadestik til denne argræsningssæson. Jeg har i bogstaveligste forstand gravet samtlige skræpper op på hestenes græsfold. Jeg har gravet rødderne op, hakket dem og lagt dem, så de kan tørre ud og forhåbentlig dø. Det er naturligvis kun første halvleg, ift. bekæmpelse af disse fandener. Om en måned skal de slås med buskrydder og efter yderligere 14 dage sprøjtes med Fighter 480. Jeg vil helt af med dem i år. På billedet ses en opgravet skræppe. Som I kan se, kan de præstere en vældig rod.
Næste aktivitet er isåning af græsfrø, om en uge. Der er ikke mere græs tilbage. Jeg sår blanding 45 i, en forholdsvis tidlig græsblanding, betyder den er hurtig i vækst, og producerer høj andel tørstof. Gøder med kvælstofgødning.
Mellemtiden græsser jeg hestene ind på folden nede ved gyllebeholderen. Når de har græsset det af, starter jeg bekæmpelse af de skræpper der står der.
Hvordan er jeres afgræsningsstrategi, og er i gået i gang med at forberede græsfolden? Eller I er måske før ude end jeg er?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg har været i gang med at harve alle folde, så knoldene er slået i stykker.
Min sommerfold til Freiherr og Caspian har fået sat midlertidig hegn op, så den er blevet inddelte i tre folde med adgang til en fællesfold med læskur og vand - så kan jeg give hver fold 14 dages fri mellem afgræsning.
To af de midlertidige folde nåede jeg lige at kører gødning på i lørdags, så de fik regn efterfølgende
En god del af Pinot’s vandrespor er blevet harvet ekstra godt, så han kan have det som jordfold, og så stribegræsses ind på resten af sporet i løbet af sommeren.
Vinterfolden som lige pt nok er 2/3 del jordfold skal der slåes græs i, når de tre krikker kommer over på døgnfold på sommerfolden. Så kan den få lov til at ligge ind til september/oktober.
Sidste år fik jeg købt mig en slagleklipper, så jeg kan brakpudse mine marker - og det er perfekt til at holde ukrudt nede med
Så lige pt ville jeg godt have noget regn og lidt varmere temperaturer især om natten - det er træls at skulle slå hul på isen i vandbaljerne hver morgen.
Mvh Charlotte
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
Men du har ret i, det ville være godt med noget vand igen snart og varmere nætter, så der kan komme mere vækst i græsset.
Ift. din afgræsningsstrategi, skal de så hente alt deres foder i afgræsning, eller supplerer du med yderligere energi?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg giver altid som minimum vit/min ved siden af - men varierer lidt efter hvordan vejret og græsset er, samt hvad tid på året.
Pinot på vandresporet får sit normale foder Horselux easy og protein, samt hø - og så det lidt han kan gnave i på vandresporet. Lidt pt er han ikke i så hård træning, så det er fint mht energi.
Freiherr og Caspian går på græsfolden sammen - her giver jeg helst deres vanlige foder Horselux grow og Horselux easy og protein....men kommer græsset godt med vand og varme, så kan jeg finde på at overgå til Roepiller og vit/min tilskud i de første gode måneder.
Jeg er glad for at give roepillesnask hvis det bliver rigtigt varmt, og så kan selv Pinot overgå til vit/min tilskud og Roepiller.
Men mit konsept er nok mere, at forsøge at undgå at de får al for meget græs. Og så hellere fuldfoder ved siden af.
Energimæssigt er min oplevelse ikke, at de har problemer med at holde energien i træningen - sålænge man sørger for at de ikke bliver flommefede og sørger for at de bliver holdt i ridemæssig form
Energien kommer af træning og kondition, mere end af fodret er min oplevelse
Mvh Charlotte
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Især hvis du har en nøjsom hest, som det lyder lidt til
Og min græsningsstrategi er simpel. 0 græs, da min pony har været forfangen.
jul 2009
Følger: 2 Svar: 134
Når byggen så er kommet nær skridning kan den høstes som hø eller som ensilage. Men husk på at nysået græs er sart og kan let slides væk. Så "slidstærke" græsarter. Og tag hensyn - med afgræsning - de første par år - . Der kan forekomme genvækst af skræpper. Så kan du gentage din sprøjtning,
jan 2004
Ja, der er lidt rødkløver i. Det er jeg egentlig ikke så bange for, de bidrager med protein, det kan jeg kompensere for i min supplerende staldfodring.
Jens C
Tak for dit svar. Jeg lægger ikke ud med dæksæd i år, det blev det sidste år. I år er andet brugsår, men jeg sår græs i, da jeg har givet det for ringe betingelser til overvintring. Det skriver jeg også, så jeg har faktisk ikke noget græs tilbage, udover enårigt rapgræs. Måske jeg skulle have sprøjtet det ud med roundup?
Skræpperne dog, de overvintrede fint, så det er dem jeg sætter en indsats ind overfor i år. Jeg har hakket skudene og de planter fra sidste år. Når de skyder igen skal de sprøjtes med Fighter 480, men det virker først når det bliver varmt, en uge henne i maj.
jul 2009
aug 2008
Hvis jeg husker rigtigt bor du på et kvægbrug, ikke? Bruger i den blanding til slætgræs?
jan 2004
Det er rigtigt, jeg har hestene opstaldet på mine forældres kvægbrug, og det er samme græsblanding der sås på slætgræsmarkerne.
Holdbarheden på rødkløver er ikke særlig god på afgræs. Men så er der noget rajgræs og rajsvingel i, det er både robust, og giver en del tørstof. Som sagt er jeg ikke så bange for rødkløver, det er protein. Jeg har godt hørt historier om, at man ikke bruger det til afgræsning til heste, men det var med en vinkel om, at hopper ikke må æde det når de skal løbes, for så bliver de ikke drægtige. Men det er bare historier fra hestefolk, og man kunne også godt argumentere for det teoretisk, men der ligger ikke noget videnskabeligt til grund for det.
Og så arbejder jeg på en foderstof, så jeg kunne da bare tage en pose blanding 60 med hjem, men det er bare til hestenes lille indhegning, så det er lidt overkill at komme en 10 kg-pose græsfrø i en såmaskine med stor kasse, så bliver det ikke præcist alligevel...
jul 2009
Det har jeg om stærkt gødet græs. (Forfangenhed).
aug 2008
Jeg er selv landmand, så kender godt egenskaben ved kløver generelt. Jeg har hørt om flere heste der ikke tåler kløver pga proteinindholdet, men det er jo ofte også fordi man ikke tager højde for det i resten af fodringen, og så også giver protein der. Min egen har været forfangen, og tåkwe hverken græs eller kløver
Vedligehold af græsmarken