{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

Sadel med Cair system? For og imod? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er midt i sadel junglen og vil gerne have nogle indput i forhold til bates med cair system...
Hvad er for og hvad er imod?
Han er i meget langsom tilridning og skal nok have en hel del voksepauser, men hvor vi kan lave jordtræning...han har ændret sig utroligt meget fra 2 års alderen til nu 3,8 år og han er nok først helt færdig som 8 års. Irish Cob.
Lige nu vil jeg gerne træne lidt signal fra ryggen i skridt på banen og skridte lidt i området.. ca 1/2 ad gangen... når han er færdig udviklet er det lidt svært at sige hvordan han vil blive brugt, men tænker til lidt ture i området. Lidt på banen og en 2 timers tur maks en gang om måneden. Måske en +10 km tur maks en gang om måneden..
jeg selv vejer omkring 65-66 kg og ligger stabilt der.
Det er sådan at jeg har fundet en bates med cair som muligvis vil passe ham og som jeg hvis jeg er heldig vil kunne få lov til at prøve på ham. Så er det jeg tænker med de der cair systemer. Hvad er fordelen og hvad er ulempen?
På forhånd mange tak for jeres indput.
Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel med Cair system? For og imod?
  • #1   25. apr 2020 Jeg har haft Wintec i sin tid og jeg var ufattelig glad for den. Den passede mig og hesten, Det var dejligt nemt at skifte kopjern også. Nogen hader den sadel og andre elsker den. Kan ikke huske om man kan få udskiftet luftpuderne i sadlen, for der er vist kun 5 års garanti på luftpuderne fra fabrikanten.. eller er det 10 år.
    Om sadlen vil passe din hest når han er helt færdigudvokset, vides ikke. En irish cob kan blive temmelig bred over ryggen men det er heller ikke det du spørg til.


  • #2   25. apr 2020 Hej Soffy:-) det er en bates wide dressur, fra 2011. Ved nemlig heller ikke om man kan gøre noget ved luftpuderne. Det tror jeg godt at man kan i de nye modeller. Fordelen ved den her er at det er tæt på hvor jeg bor.... men er den reddet godt i stykker så dur den jo ikke, hvis man ikke kan gøre noget ved puderne....

  • #3   25. apr 2020 Har målt ham og han skal have lyslilla kopfjern i ... han er og bliver en bred basse hahaha

  • #4   25. apr 2020 Jeg har haft en springsadel med cair. Fortryder stadig jeg solgte den. Virkelig god sadel!! (Havde en wintec)

  • #5   25. apr 2020 Jeg har redet i en bates isabell werth og det var en fed sadel. Kunne sagtens finde på at købe en cair sadel igen i fremtiden. Min hest kan kun gå med sin nuværende sadel, så den beholder han.

    Hvis sadlen ligger godt på hesten, så er det smart at kunne skifte kopfjern og jeg har ikke de store negative ting at sige om cair systemet, andet end man selvfølgelig skal bruge en sadelmager der har tilladelse til at rode med cair sadler.


  • #6   26. apr 2020 Nu har jeg googlet lidt, for at være 100% sikker at de luftpuder kan skiftes og svaret er ja. Men om det er bestemt årgang, tør jeg ikke sige men det burde man kunne, hvis man nu punkterede en pude. . Men det er egentlig ikke et spørgsmål du søger svar på, men jeg synes det ville være rart for dig at vide da sadlen er ældre, om de kan skiftes for at du ikke smider penge ud på en eventuel skæv Eller flad sadel som ikke kan rettes. Du kan evt kontakte Anette fra Klint rideudstyr og få et mere præcis svar inden køb af sadel https://klindt.net/shop/5-sadler/
    Det andet link her er en brochure om Cairo systemet hvor de skriver på side 2 at luftpuderne kan skiftes http://www.caircushionsystem.com/cairBrochures/Danish%20CAIR%20Brochure.pdf

    Jeg kunne selv finde på at købe en Wintec igen eller en Bates, hvis mine hofter synes om sadlen, fik en skade i lænden sidste år, så jeg er ude i en tredje sadel foreløbig som jeg får smerter af. Faktisk en af de første Bates sadler med kæmpe knæpuder, var jeg helt forelsket i og sad røv godt i den ( hvis man må bande).

    Din tanke om udskifte kopjern med en unghest som stadig vokser, synes jeg er en god ide, hvis du kan finde en sadel som passer jer, for ellers ville jeg sige at der også findes nogen rigtig gode bomløse sadler Med fast kopjern og andre typer sadler med udskiftelig kopjern eller sadler med hængslede kopjern. Men generelt angående Wintec og Bates, så er det en smagssag som alle andre sadler.


  • #7   26. apr 2020 Jeg har haft 2 med cair og min nuværende er med cair. Jeg er glad for det smiley

Kommentér på:
Sadel med Cair system? For og imod?

Annonce