Knægamache til foldbrug? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har en vallak som tit har det med at komme til skade på folden. For 2 uger siden blev han sparket på folden lige på knæet. Det viste sig så at han har fået sparket nogen små flis af sin knogle på knæet.
Det skal lige siges at han fik det efter en voldsom leg med en anden hest.
Jeg har søgt og søgt efter nogen knægamacher han kan bruge på fold, men alle dem jeg finder, anbefaler man at de ikke bruges på folden.
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde nogen knægamacher til ham, der kan bruges på fold?
Helst nogen behagelige der sidder godt, da han bruger mange timer på fold.
Det ville være en kæmpe hjælp, da jeg snart ikke ved hvad jeg skal gøre med min dejlige vallak. Jeg vil simpelthen ikke lade ham gå på alenefold, da han er en utrolig social hest som bedst fungere sammen med andre heste. Han er bare lidt af en vildbasse
Tak på forhånd
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
(undskyld, det var ikke svar på dit spørgsmål selvfølgelig, bare et forslag)
mar 2015
Følger: 17 Følgere: 9 Heste: 6 Emner: 18 Svar: 17
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Kig på gamache-opbygningen.
Forestil dig så et hestespark.
Hvor meget kraft er i et spark minus hvor meget kraft kan materialet mon absorbere?
= den kraft, som går igennem.
Hvorfor leger hestene så vildt, at de kommer til skade af det. Skrammer er helt normalt. Men rigtige skader antyder, at for hestene er det ikke længere for sjov.
Men hvis der er mere end legeskrammer, så ville jeg gøre noget kedeligt. Se på folden. Hvilke rammer er det vi giver? Er rammerne dysfungerende?
Er der noget at slås over? Fx en kasse med grovfoder til for mange heste? Udskiftning i flokken = hierarki. Bare relativt små folde, så det er svært at undvige?
Hvis der er mange, reelle skader, så er det nok et symptom på, at der er noget galt med de rammer vi giver hesten.
Og det er meget sværere at lave om, end at købe gemacher. Derfor køber folk gemacher.
mar 2015
Følger: 17 Følgere: 9 Heste: 6 Emner: 18 Svar: 17
Min hest er 16 år gammel og har altid gået alene inden jeg købte ham, så han er ikke van til at gå med andre heste. Han bliver overexcited og ved ikke hvornår han skal stoppe.
Han kom ind på en hoppefold efter han kom til skade, derefter fik han et nyt spark over knæet fordi han prøvede at få opmærksomhed fra en hoppe, som tydeligvis ikke gad. Normalt er der ro på foldene, udover når de leger. Vi har prøvet og lukke ham sammen med de andre heste, men det gør næsten ingen forskel. Lige nu går han alene så han kan komme sig over skaden, og han står bare og ser trist ud uden de andre. Og da heste er flokdyr ønsker jeg at han kan gå sammen med andre. Derfor søger jeg gamacher der kan tage de værste skrammer.
aug 2016
Hvis den ene hest er irriterende, er der "luft nok" til at den hest, som bare ikke gider kan gå væk?
Går en interesseret vallak med hopper?
Er der stridigheder ved grovfoderet?
Har hestene noget at lave, fx spise græs?
Find selv på flere spørgsmål.
- Det lyder for mig somom du har svar på flere af de potentielle overvejelser. Mit råd er stadig - tænk systematisk igennem og ret rammerne.
I den sidste ende.
Hvis de fysiske rammer er gode, og ikke kan optimere yderligere.
Så er valget imellem enfold uden skrammer - og sammen med andre og skrammer.
-Er rammerne perfekte, ville jeg nok tage skrammerne med.
Jeg bruger ikke gemacher selv.
Vær opmærksom på, at gnavesår kan gøre reel skade.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 780
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Det var alternativer til netop at lade min gå på enefold, hvilket jeg også syntes, var synd!
Bare en tanke
God bedring til hest... håber du finder en løsning. Det er SÅ frustrerende, når de får foldskader og er for vilde på fold - man vil jo nødigt fratage deres sociale aktivteter, og ej heller pakke dem for meget ind i vat. Men alternativet med en smadret hest duer bare heller ikke
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 496
Self beskytter gamacher lidt mod slag mm og kan tage det væreste skrald er slaget hårdt nok ja så sker der self stadig skade på hesten men skaden vil stadig være mindre an uden gamache. Du rider jo os med ridehjelm af samme grund for at mindske en evt skade fordi den kan tage noget af slaget. Det samme gælder sikkerhedsvest- du kan stadig brække et ribben med den på vis hesten træder på dig men skaden ville nok være store vis du ikk havde haft den til at ta lidt af slaget og fordele trykket. Ja self er nogle gamacher så tynde at de ingen forskel går men så må man jo købe nogle ordenlige.
aug 2016
En hjelm og en vest kan ikke sammenlignes lige over.
Det svarer nogenlunde til at sammenligne en benskinne til fodbold med motorcykeldragt.
Ja, skinnen beskytter - men ikke nok til at det skal regnes med, hvis der er kraft nok bagved, fx målrettet hestespark eller væltet på sin kværn.
Dernæst, er produktet ikke egnet til foldbrug, så er det nok ikke en egnet ide?
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 496
Der er lavet gamacher men henblik på foldbrug. Jeg har et par til min gamle hest da han var typen der hver dag lig sku tage en løbetur når han kom ud hvilket resultere i mange små slag og sår. Gamacher til foldbrug på og problemet var løst.
aug 2016
Jeg mente hjelm og gemacher.
Håber, at det kan gennemskue ud fra kontekst.
Knægamache til foldbrug?