{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Knægamache til foldbrug? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har en vallak som tit har det med at komme til skade på folden. For 2 uger siden blev han sparket på folden lige på knæet. Det viste sig så at han har fået sparket nogen små flis af sin knogle på knæet.
Det skal lige siges at han fik det efter en voldsom leg med en anden hest.
Jeg har søgt og søgt efter nogen knægamacher han kan bruge på fold, men alle dem jeg finder, anbefaler man at de ikke bruges på folden.
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde nogen knægamacher til ham, der kan bruges på fold?
Helst nogen behagelige der sidder godt, da han bruger mange timer på fold.

Det ville være en kæmpe hjælp, da jeg snart ikke ved hvad jeg skal gøre med min dejlige vallak. Jeg vil simpelthen ikke lade ham gå på alenefold, da han er en utrolig social hest som bedst fungere sammen med andre heste. Han er bare lidt af en vildbasse smiley

Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knægamache til foldbrug?
  • #1   30. apr 2020 Hvad skulle det hjælpe at proppe en knægamache på ifølge dig? Var det ikke bedre at høre dyrlægen, hvad han ville gøre? For det virker fjollet at forebygge på den måde smiley

• #2   30. apr 2020 Kan han ikke komme på fold med en hoppe/ældre vallak, der er venlig, men bestemt? Så der ikke bliver så meget leg, men han stadig kan være social.

(undskyld, det var ikke svar på dit spørgsmål selvfølgelig, bare et forslag)

• #3   1. maj 2020 Dyrlægen sagde at han skulle på alenefold. Om det er hopper eller ældre vallakker gør ingen forskel. Hvorfor har heste så foldgamacher på? Hvis det ingen forskel gør ??

• #4   1. maj 2020 Fordi der er fabrikker og butikker, der tjener kassen på det. Tilsæt lidt reklame. Derfor bliver gemacher solgt. Fordi det er en nem måde at gøre noget.

Kig på gamache-opbygningen.
    Forestil dig så et hestespark.
    Hvor meget kraft er i et spark minus hvor meget kraft kan materialet mon absorbere?
    = den kraft, som går igennem.

Hvorfor leger hestene så vildt, at de kommer til skade af det. Skrammer er helt normalt. Men rigtige skader antyder, at for hestene er det ikke længere for sjov.
    Men hvis der er mere end legeskrammer, så ville jeg gøre noget kedeligt. Se på folden. Hvilke rammer er det vi giver? Er rammerne dysfungerende?
    Er der noget at slås over? Fx en kasse med grovfoder til for mange heste? Udskiftning i flokken = hierarki. Bare relativt små folde, så det er svært at undvige?

Hvis der er mange, reelle skader, så er det nok et symptom på, at der er noget galt med de rammer vi giver hesten.
    Og det er meget sværere at lave om, end at købe gemacher. Derfor køber folk gemacher.

• #5   1. maj 2020 Har haft meget forskelligt ud til min hest. Healer, terapeut siger at han elsker at gå på folk med de andre heste og elsker at lege med de forskellige. Han fik skaden ved at de stod og legede grimeleg og småstejlede og så ramte den anden hest ham over knæet (en tinker)

Min hest er 16 år gammel og har altid gået alene inden jeg købte ham, så han er ikke van til at gå med andre heste. Han bliver overexcited og ved ikke hvornår han skal stoppe.

Han kom ind på en hoppefold efter han kom til skade, derefter fik han et nyt spark over knæet fordi han prøvede at få opmærksomhed fra en hoppe, som tydeligvis ikke gad. Normalt er der ro på foldene, udover når de leger. Vi har prøvet og lukke ham sammen med de andre heste, men det gør næsten ingen forskel. Lige nu går han alene så han kan komme sig over skaden, og han står bare og ser trist ud uden de andre. Og da heste er flokdyr ønsker jeg at han kan gå sammen med andre. Derfor søger jeg gamacher der kan tage de værste skrammer.

• #6   1. maj 2020 Kig på forholdene.
    Hvis den ene hest er irriterende, er der "luft nok" til at den hest, som bare ikke gider kan gå væk?
    Går en interesseret vallak med hopper?
    Er der stridigheder ved grovfoderet?
    Har hestene noget at lave, fx spise græs?
    Find selv på flere spørgsmål.
    - Det lyder for mig somom du har svar på flere af de potentielle overvejelser. Mit råd er stadig - tænk systematisk igennem og ret rammerne.

I den sidste ende.
    Hvis de fysiske rammer er gode, og ikke kan optimere yderligere.
    Så er valget imellem enfold uden skrammer - og sammen med andre og skrammer.
    -Er rammerne perfekte, ville jeg nok tage skrammerne med.

Jeg bruger ikke gemacher selv.
    Vær opmærksom på, at gnavesår kan gøre reel skade.

• #7   1. maj 2020 Jeg tænker umiddelbart at grunden til det anbefales ikke at bruge knægamacher på fold er fordi der er så lidt bevægelighed med sådan en på. Det vil sådan ca svare til at du selv tager en skinne på. I hvert fald hvis det er en reel gamache du kigger på, og ikke noget lignende de knæbandager man kan få. Ved en knæbandage forestiller jeg mig at der er mere bevægelighed men en stor risiko for at den vil glide ned. Når jeg selv har knæbind på glider det også lidt, når jeg har bevæget mig. Tænker det er til fare for hesten når det glider ned smiley

• #8   1. maj 2020 Hvem går han med? Jeg har haft enorm stor sucess med at have én hoppe gående sammen med min vallak... både min nuværende hest og min gamle smiley Der er SÅ meget ro på foldene... INGEN foldskader, (7, 9, 13), ingen ødelagte dækkener smiley Vallak og vallak giver bare tit meget mere leg og uro.

Det var alternativer til netop at lade min gå på enefold, hvilket jeg også syntes, var synd!

Bare en tanke smiley Jeg har desværre ikke selv set knægamacher, og tænker det er svært at finde nogle i så god kvalitet, at de kan gå med dem hele dagen på folden... (nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor længe din hest går ude)... for tænker nemt de får trykninger/begrænsninger i benene, når det er på et led.

God bedring til hest... håber du finder en løsning. Det er SÅ frustrerende, når de får foldskader og er for vilde på fold - man vil jo nødigt fratage deres sociale aktivteter, og ej heller pakke dem for meget ind i vat. Men alternativet med en smadret hest duer bare heller ikke smiley Suk smiley

• #9   2. maj 2020 Doktor WHO
    Self beskytter gamacher lidt mod slag mm og kan tage det væreste skrald er slaget hårdt nok ja så sker der self stadig skade på hesten men skaden vil stadig være mindre an uden gamache. Du rider jo os med ridehjelm af samme grund for at mindske en evt skade fordi den kan tage noget af slaget. Det samme gælder sikkerhedsvest- du kan stadig brække et ribben med den på vis hesten træder på dig men skaden ville nok være store vis du ikk havde haft den til at ta lidt af slaget og fordele trykket. Ja self er nogle gamacher så tynde at de ingen forskel går men så må man jo købe nogle ordenlige.

• #10   2. maj 2020 #9.
    En hjelm og en vest kan ikke sammenlignes lige over.
    Det svarer nogenlunde til at sammenligne en benskinne til fodbold med motorcykeldragt.
    Ja, skinnen beskytter - men ikke nok til at det skal regnes med, hvis der er kraft nok bagved, fx målrettet hestespark eller væltet på sin kværn.

Dernæst, er produktet ikke egnet til foldbrug, så er det nok ikke en egnet ide?

• #11   2. maj 2020 Nej det kan ikk sammenlignes fuldstændigt hel enig men gamachen beskytter stadig mod det værste af slaget og evt sår heraf. Og med det er man i min verden langt vis man har en hest der er voldsom på folden om den så bar er kåd eller leger voldsomt

Der er lavet gamacher men henblik på foldbrug. Jeg har et par til min gamle hest da han var typen der hver dag lig sku tage en løbetur når han kom ud hvilket resultere i mange små slag og sår. Gamacher til foldbrug på og problemet var løst.

• #12   2. maj 2020 9.
    Jeg mente hjelm og gemacher.
    Håber, at det kan gennemskue ud fra kontekst.

Kommentér på:
Knægamache til foldbrug?

Annonce