{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.270 visninger | Oprettet:

Prisfastsættelse af islænder vallak {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er på vej ud i hestejunglen for at købe en ny dejlig islænder Vallak.
Jeg søger en hest der kan tölte og som har adskilte gangarter, stor størrelse dvs. over 140 i stg og kraftig. Over middel og godt sind.
Umiddelbart ligger mit budget på ml. 40-50.000 kr, incl. sadel.
Jeg har fundet flere gode 7 års valakker med gode gener, som ikke er så langt i deres uddannelse, men som prissættes fra sælgers side til 60-000 kr. Hvad mener i om det. Hvordan sikrer jeg ikke at gi for meget for en hest som reelt ikke er skolet så meget endnu men som har et godt potentiale. Hvordan handler jeg den ned i pris
vh.
hestekøber.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prisfastsættelse af islænder vallak
  • #1   8. maj 2020 Du kan starte med at vælge en god instruktør med forstand på islændere, så kan vedkommende hjælpe med at vurdere om hestene du ser på er prissat korrekt og måske også hjælpe dig med at finde gode heste i den billigere ende.

    Ellers er det jo lidt op til din egen samvittighed om du vil tage ud og se på en dyrere hest og så byde under. Personligt bryder jeg mig ikke om det, hvis hesten virker til at være prisen værd. Og 60 er ikke nødvendigvis meget for en god 7 års. Jeg kender folk som har givet flere hundretusind for en ung hest med talent.


  • #2   8. maj 2020 Det du søger, er jo det som rigtigt mange ønsker sig. Så det er ikke unormalt at de kommer op og ligge over din prisklasse. Hvis man "bare" vil have en hest der er sød, har adskilte gangarter og tølter fint, som du beskriver, plejer man sagtens at kunne finde det i 40-60.000 prisklassen. Men når du nævner at hestene har gode gener, kan det sagtens være at 60.000 er billigt - rigtigt gode heste koster jo 100.000+ hvis de har potentialet, selvom de måske bare er nytilredede.
    Du kan selvfølgeligt altid høre sælger om prisen er til forhandling, men hvis hesten lever op til det du beskriver, forestiller jeg mig, at mange sælgere hellere vil sælge til anden side. Jeg ville nok nærmere anbefale at sætte kravene ned. Eks går de høje heste for en hel del mere, så hvis du kan leve med at hesten er under 140 kan man tit spare helt op til 5-10.000.
    Hvis du er bange for at hesten ikke er så god som ejeren siger, ville jeg anbefale at have en kyndig islænderrytter med, som kan hjælpe med at vurdere.


  • #3   8. maj 2020 Gode Islændere er generelt bare dyre.
    For nogle år siden solgte jeg en som "projekte hest" til lige knap 40.000 kr den var solgt på 3 uger og der var flere interesserede, bla. En helt fra Færøerne. Annoncen var ærlig omkring hans sind og at jeg var blevet bange, efter et voldsom styrt, men alligevel var der rift om ham.

    Selvfølgelig findes de gode heste, som er til at betale, men det kræver ofte lidt tålmodighed er min erfaring.

    Personligt forhandler jeg ikke prisen ned på heste.
    Hvis den er for dyr, tager jeg slet ikke ud og kigger på den.





  • #4   8. maj 2020 1) Allier dig med en person, som har forstand på islændere og tid til at se annoncerne du er tiltrukket af, og tage med ud og se på dyrene.

    2) Det er et spørgsmål om nysgerrighed, frækhed og situationsfornemmelse, om man kan prutte lidt om prisen.
    Nogen mennesker udbyder deres varer til en skarp pris for at tiltrække købere, til gengæld har de ingen intention om at slå noget af prisen.
    Andre mennesker går ud fra, at køber vil ønske sig at forhandle om prisen som en del af købsritualet - så de udbyder til en pris, men ville være tilfredse med at forhandle priser for at lukke handlen hurtigt.
    Og så er der dem, som er en mellemting.
    - Jeg ville til enhver tid ringe og tale med sælgere, der har hest til mit budget og lidt over. Og være ærlig med, at mit budget er x. Hvis de ikke vil tale mere med mig derefter, så slutter det jo bare der...
    Måske satser de på, at jeg fremtryller flere penge, når jeg ser deres lækre hest. Eller også er de bare åbne for forhandling.
    - Summa summarum - jeg prutter altid om prisen, både når jeg køber tøj, men da også når jeg køber græsklipper, hest og alt muligt andet. Spørg dog - det dør du ikke af!

    3)
    Du kan dog naturligvis også bare sænke dine krav lidt. Gør det noget, om hesten er 138 cm eller 143 cm? Hvad nu, hvis du kører over Storebæltsbroen for at se hest? Hvad, hvis hesten er ældre?
    Osv...


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #5   8. maj 2020 Hestemach på Facebook har jeg set hjælper med at finde den rigtig islænder og hun er godt inde i priser

  • #6   9. maj 2020 Problemet er, at du søger det som alle andre også søger. Det er udbud og efterspørgsel. En ung hest, som har en stabile og adskilte gangarter over middel, med gode gener og godt sind koster mange penge. Det gælder ikke kun islændere. Store varmblodsheste med røde papirer, som passer til din beskrivelse, koster væsenligt mere end islændere med samme egenskaber.

    Der hvor du kan spare meget, er hvis du er villig til at købe en ældre hest. I islænder salgskredsene siger man, groft sagt, at man kan halvere hestens værdi når den fylder tocifret.
    Det er selvfølgelig kun noget man siger, og ikke noget man praktiserer bogstavligt, men en gennemsnitlig hest vil som regel toppe i værdi, inden den er fyldt 10 år, og så falder værdien langsomt derefter. Med udtagelse af heste som går på eliteplan, samt gode avlsheste.

    Så mit råd er, at kigge efter islændere med en alder på 12-18 år, som har toppet og er gode stabile tøltere. Ser ofte, at der sættes ældre hopper og vallakker til salg, som har haft et langt liv på stævnebanerne i A-sport, men som af logiske grunde ikke kan bruges i avl, og derfor sælges for 50-60.000 kr.

    Mht. forhandling, bør du som udgangspunkt kunne byde hestens pris minus 10-15%. Hver smart og start med 15% og bliv enige om 10%. Min erfaring er, at jo højere pris, jo tættere er man på 15% afslag, og ved lav pris kommer det tættere på 5%. Er der flere som vil have hesten, bliver det selvfølgelig svært overhovedet at få et afslag.


  • #7   9. maj 2020 Værdien falder efter 10 år? Den har jeg godt nok aldrig hørt om i mine 28 år som islænder rytter. Når jeg prissætter heste så er det først ved 17-18 års alderen at jeg synes man kan begynde at slå lidt af prisen. Ellers er prissætningen efter gangarter og hvor godt hesten er trænet, og en ældre hest vil ofte være mere veluddannet og derfor dyrere.

  • #8   9. maj 2020 nu er jeg ikke særlig meget inde i islænder verden. men tænker også bare at du må væbne dig med tålmodighed, det er jo op til den enkelte hesteejer at prissætte sin hest uanset om man er enig eller ej. Den der har grisen sætter prisen. måske vil de handle måske vil de ikke som så mange andre skriver.

    et lille råd kan være at sætte en søge annonce op, det kan være der er en der sidder med hesten som bare ikke har fået taget sig sammen endnu. Det var sådan jeg endte med at få en billigere frieser. Det var dog i en andens søge annonce jeg fandt ham (Hun ledte efter en springhest så det var ikke fordi jeg stjal ham fra hende smiley ). og ellers er der en masse gode råd fra de andre.


  • Sasha J
    Sasha J Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 12 Svar: 7
    #9   14. maj 2020 Det er meget normalt at priserne er så høje selvom den ikke nødvendigvis er alderssvarende uddannet, jeg træner heste for et stutteri og der er en stor rift om de islandske heste som er fra 140stg og op fordi alle gerne vil have en stor islænder. Dertil kommer det at man ved mange islændere først starter dem op når de er 4 år og så småt gangsætter når de bliver 5 år, og da ryggen stadig vokser indtil de er ca. 7 år er der mange som tager hensyn til dette i træningen og giver dem mange pauser. Alle som jeg har trænet op til 7 års alderen har været godt skolede og kunne alt basis til punkt og prikke, dog uden at have vildt mange erfaringer med at komme ud, ydermere hvis tölten ligger lige for og er taktren, derudover hvis den er 5-gænger med adskilte gangarter trækker det bare prisen op, selvom den ikke nødvendigvis er redet meget. Håber at det kunne forklare det lidt fra evt. sælgers side.


Kommentér på:
Prisfastsættelse af islænder vallak

Annonce