{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Råd - køb af havetraktor {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Vores græsslåmaskine er gået i stykker.
Nåja, en lille benzindreven en til 2 tønder land have.

Vi er enige om at opgradere til havetraktor.
Og ud over at slå græs, skal man kunne få supplerende udstyr til at kunne fjerne sne, rive gårdspladsen (på sigt ridebane) osv.

Råd om hvad der er godt - og hvad der absolut ikke er?!

Vi har fx lidt kig på en annonce på en brugt husqvarna ts 238.
Er det en ok model??


Kommentarer på:  Råd - køb af havetraktor
  • #1   13. maj 2020 Husqvuana og stiga er pisse gode maskiner og det efter min mening det bedste at havetraktoren er frontmonteret. Det gør det væsentlig nemmere at komme længere ind under buske, rundt om træer og langs huset. Begge maskiner er stærke og lever længe. Man kan altid få reservedele til dem og de holder prisen brugt længe. Der er selvfølgelig lavet deres prisbillige modeller og op til kvali vali, som kan tåle at slå flere tusind kvm. Den model du kigger på med klippebordet monteret mellem hjulene Med sideudkast og motorstr er ganske fin smiley
    Havetraktor er lidt som køb af en hest og man må gøre op med hvad har af ønsker, skal den være frontmonteret eller ej, skal den have 4x4 eller ej, hvor meget græs skal den på sigt slå pr gang (langs folde, foran folde, haven mm) skal den have side udkast eller ej, skal den bioklippe med eller uden sideudkast, skal den være knækstyret, så den kan snurre rundt om sig selv etc smiley ,


  • #2   13. maj 2020 Jeg synes faktisk at det er svært at læse op på hvad der fx er "nok" motorkraft. Kan ekstra udstyr kun bruges til samme mærke. Osv.

    Hm.
    Tak for din kommentar.


  • #3   13. maj 2020 Sæt jer ned og lav kryds af hvad i gerne vil have. Hvis ikke har stigninger på grunden og der er pladdervådt altid, så er 4x4 ikke nødvendigt og en kæmpe økonomisk besparelse. Frontmonteret eller ej kommer an på hvor nemt adgangen er til at komme rundt og slå græs ( om i har mange træer på grunden, så kan det anbefales at få frontmonteret og ellers klare den anden model det ganske fint), knækstyret igen om i har mange træer og buske som man slå rundt om ( det væsentlig nemmere at rundt om med en knækstyret men de andre modeller kan sagtens slå det, det er hvad der bekvemt for én),
    Der findes forskellige guides på nettet som i kan læse og måske hjælpe jer til at finde en maskine til jeres krav.
    Her er en: https://forbrugsguiden.dk/havetraktor/

    For vores vedkommen vil vi ikke have en motorstr under 12 hk til vores behov. Vi skal i år eller næste år selv have en anden model, selvom den vi har kan vi ikke slå ihjel og nu har vi haft den i 16 år og købt brugt smiley meget driftsikker og gør bare hvad den får besked på “æd græsset” og den siger bare yes Mam smiley


  • #4   13. maj 2020 Her et dårligt billede af vores røde racer som sidste år blev brugt til et afsnit af Hr Skæg. Vores er en Rally og som sagt den kan ikke slåes ihjel, har forsøgt flere gange. Men vores behov har ændret sig til at vi gerne vil have en anden model

    profilbillede
  • #5   13. maj 2020 Miss Soffy.
    Hvad gør at I skal have større motorstørrelse?
    Plænen er jævn - men med en udsøgt befolkning af mosegrise under plænen, hvilket måske er en udfordring.
    Der er en relativ smal forhave - ellers kun enkelte bede.
    - Vi venter til 2021 med folde hjemme, som det ser ud nu. Men, på sigt skal maskinen kunne trække en lille trailer med wrap til marken, fjerne sne fra vej, osv.
    Er fx 8 hestekræfter nok? 12? 20?


  • #6   13. maj 2020 Vi vil næste gang gerne have en mere prof model med frontklip. Vi har en hel del træer, bede og buske som skal slåes rundt om, så vi skal have en knækstyret som kan forvandle græsset forsat til bioklip som den vi har nu, dog uden sideudkast. Motor str da vi skal kunne slæbe en vogn og den skal kunne udføre bioklip, som gør at den skal køre i et konstant niveau i omdrejningerne uden at motoren vælger at gå ud, når vi kun klipper græsset én gang ugentlig. Alt over 12 hk er fint til et par tusind kvm græs

  • #7   13. maj 2020 Mhs til mosegrise, så må i bede dem flytte, de er pisse gode til at underminere haven og æde rødderne på bla frugttræer. Mosegrise gør dog ikke den skade som en muldvarp. Jeg er den dovne type der ikke gider jævne skuddet ud inden der slåes græs, så jeg køre lige ret igennem et muldvarpeskud, så jorden siger PUF smiley og en støvsky står op i luften. Det gør ikke maskinen noget, men det slider på knivene så de bliver sløve med tiden smiley
    Jonsered og rally er forøvrigt også et ganske udmærket maskine til ikke stor en pengepung, modsat husqvuana og stiga skal man dykke længere ned i pengepungen. Rally og jonsered ligneR en tro kopi hinanden og har samme motor, sikkert også lavet på samme fabrik


  • #8   13. maj 2020 Jeg har en alliance med min hund.
    Hun er blevet ret god til at fange mosegrise.
    Hun skubber loftet over gangene væk med næseryggen eller graver ned i dybet...

    De voksne hiver hun ud af gangene og sætter fra sig, når de løber snuser hun dem op, og samler dem op igen. Hvis de dør af det, så er det ved at blive gennemblødt af savl, hun har et elendigt dræberinstinkt.
    Unger ryger lige ned i maven - det er vist hendes livret.

    Men ja - uregelmæssig plæne.
    Men beder jeg mosegrisene pænt om at flytte, vil de svare at de var her før min slægt kom til - og vil være her længe efter...


  • #9   13. maj 2020 smiley elendig mosegrise hund smiley
    Ellers få en gut ud som beder dem flytte eller i må købe det ren rette fælde til det smiley jeg har hørt at de der piskugler, bryder muldvarper sig ikke om og flytter. De stinker for meget men om det virker ved jeg ikke. Ellers kan man købe karbid gas og putte i hullerne, så de flygter


  • #10   13. maj 2020 Vi har hund og 2 killinger - gift er ikke fristende.

    Når kattebakke og græsplæne tømmes for fækalier, lægger jeg det i mosegrisenes huller og føler mig meget skadefro...


  • #12   13. maj 2020 Denne her skulle være en af dem, der går i stå, hvis man glemmer at løfte skæret, når man bakker.

    Selvfølgelig skal der ryddes op i de gamle længer. Der er alt fra rester af gamle døre, et komplet leksikon med en komplet vandskade til ekstra mursten...
    Men selv efter oprydning - vi har kun ét sted en havetraktor kan køre direkte ind i niveau med gårdspladsen. Og der er ikke nødvendigvis plads derinde til både atv og havetraktor - slet ikke hvis vi skal have en trailer..

    Jeg vil gerne vente et par år før vi har så meget grej, at der skal bygges ekstra skure...
    Multifunction skal en havetraktor kunne lidt af...


  • #13   13. maj 2020 Da vi flyttede på landet var pengene små - så da vi fik tilbudt to billige (1000 kr) gamle smadderkasser af nogle havetraktorer, så slog vi til - håndskybber var lige som ikke en mulighed smiley

    De to gamle smadderkasser kører stadigvæk på 10 år hos os....vi snakker nogle gange om at købe en ny.....ind til vi ser priserne.... smiley

    Jeg har den ene smadderkasse som “heste traktor” - der er harven til ridebanen altid monteret på, den river også gårdspladsen nydeligt har vi fundet ud af smiley
    Den anden er plæneklipperen/hestetraktor til alt udover harven.

    Jeg har fx verdens mindste gødningsspreder til en havetraktor - så kan jeg kører gødning ud, når jeg vil på udvalgte folde.
    Jeg har en brakpudser/slagleklipper med motor, som trækkes af havetraktoren.
    Og sidste køb var en tipvogn hvor jeg kan have to Morten k baller stående på højkant i - men som endnu vigtigere er super til at kører rundt og soignerer hestefold/vandsport/læskur med - der kan være det som svare til 4-5 trillebør møg i - og så at man kan tippe det af.....whats not to like smiley

    Mvh Charlotte

    Ps jow jow vi vil gerne have både ny havetraktor og ATV når vi føler vi vil bruge penge på det smiley


  • #14   13. maj 2020 At den gå i stå når man bakker, det vil jeg simpelthen få lange patter af. Det gør vores havetraktor ikke og gjorde den det, så havde vi ikke købt den. Vores tid er for kort til at bruge oceaner af tid på at slå det skide græs smiley

Kommentér på:
Råd - køb af havetraktor

Annonce